Определение по дело №2801/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1787
Дата: 14 юни 2022 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20217050702801
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№…………./………..2022 г.

 

Административен съд, Варна, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ, в закрито съдебно заседание на тринадесети юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

           

Като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2801 по описа на съда за две хиляди двадесет и първа година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

С подадена в срока по чл. 248 ал. 1 предл. първо ГПК вр. пар. 2 ДР ДОПК молба с. д. № 8030/20.05.2022 г. директорът на Дирекция „ОДОП“ – Варна е поискал да се допълни в частта за разноските постановеното по делото решение № 623/05.05.2022 г. като жалбоподателят по делото „Хримар“ ООД бъде осъден да заплати на Дирекция „ОДОП“ – Варна при ЦУ на НАП юрисконсултско възнаграждение в размер на 3 583, 37 лв. за осъщественото по делото процесуално представителство от юрисконсулт, изчислено съобразно с материалния интерес по спора.

В едноседмичния срок по чл. 248 ал. 2 ГПК вр. пар. 2 ДР ДОПК пълномощникът на жалбоподателя „Хримар“ ООД адвокат И.И. в подадена молба с. д. № 8578/01.06.2022 г. е възразил срещу процесуалната допустимост на искането, позовавайки се на нормата на чл. 80 ГПК и на т. 9 от ТР № 6/06.11.2013 г. на ВКС по т. д. № 6/2012 г. на ОСГТК, а в отношение на евентуалност – и срещу неговата основателност, при позоваване на чл. 161 ал. 3 ДОПК.     

Искането по чл. 248 ал. 1 ГПК е предявено от надлежна страна, пред компетентния да се произнесе по него съд и в 14-дневния срок по чл. 248 ал. 1 ГПК, започващ да тече за директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна от редовно извършеното на 11.05.2022 г. връчване на постановеното по делото решение № 623/05.05.2022 г., съгласно приложеното на л. 82 СРГ.

Неоснователно е позоваването на насрещната по искането страна на разпоредбата на чл. 80 ГПК и на т. 9 от ТР № 6/06.11.2013 г. на ВКС по т. д. № 6/2012 г. на ОСГТК, тъй като в случая не става въпрос за изменение на решението в частта за разноските, а за допълването му посредством присъждане за пръв път по реда на чл. 248 ГПК на юрисконсултско възнаграждение в полза на Дирекция „ОДОП“ – Варна. Действително, в подадената по делото молба с. д. № 8030/20.05.2022 г. директорът на Дирекция „ОДОП“ – Варна е посочил едновременно и двете регламентирани в чл. 248 ал. 1 ГПК процесуални възможности /за изменение и за допълване на решение в частта за разноските/, но от съдържанието на молбата, съотнесено и към постановеното по делото решение, става ясно, че искането, с което съдът е сезиран, е за допълване на решението в частта за разноските, тъй като с него юрисконсултско възнаграждение изобщо не е присъдено в полза на ответната по спора страна.

Съвкупно, изложеното сочи на процесуалната допустимост на отправеното искане по чл. 248 ал. 1 ГПК вр. пар. 2 ДР ДОПК.

Същото обаче е неоснователно по следните съображения:  

Макар в случая с решение № 623/05.05.2022 г. да е отхвърлено предявеното от „Хримар“ ООД оспорване на потвърдения с решение № 45/22.04.2021 г. на директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна при ЦУ на НАП ревизионен акт № Р-03000320001516-091-001/10.02.2021 г. с искане за обявяване на нищожността му, жалбоподателят не дължи заплащане на поисканото от процесуалния представител на ответника юрисконсултско възнаграждение в размер на 3 583, 37 лв., изчислено по реда на чл. 8 ал. 1 т. 5 от Наредба № 1/09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет вр. чл. 161 ал. 1 изр. последно ДОПК.

Съдът изрично е посочил в мотивите на решението защо искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователно, предвид нормата на чл. 161 ал. 3 ДОПК, според която в случаите, когато пред съда се представят доказателства, които е могло да бъдат представени в административното производство, представилата ги страна заплаща изцяло разноските по делото независимо от неговия изход, освен в случаите по чл. 155, ал. 3 и 4: тъй като част от доказателствата, пряко относими към компетентността на издателите на ЗВР, РД и РА, са представени едва в хода на съдебното производство, без да се съдържат и в изпратената до съда със съпроводително писмо вх. док. № 18928/23.12.2021 г. ревизионна преписка. Като аргумент в подкрепа на този извод съдът е посочил, че представените от ответника в хода на съдебното производство документи с пряко отношение към компетентността на издателите на ЗВР, РД и РА не са описани в приложеното на л. 20-18 от преписката Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС „Контрол“, в което последователно са изброени всички връчени на ревизираното лице актове със съобщението, между които на първо място е съставеният при ревизията Ревизионен доклад № Р-03000320001516-092-001/10.12.2020 г. Те не са приобщени и при административното обжалване на ревизионния акт пред директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна, приключило с постановеното от него решение № 45/22.04.2021 г. В искането по чл. 248 ал. 1 ГПК директорът на Дирекция „ОДОП“ – Варна сочи, че представените едва пред съда доказателства: заповед на директора на ТД на НАП-Варна за определянето на състава на служителите в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП-Варна и разпределението им по функции; заповеди на директора на ТД на НАП-Варна за определяне на органите по приходите, които да възлагат ревизии, съгласно чл. 112 ал. 2 т. 1 ДОПК; решения за отвод и за изземване на преписката - са му служебно известни, поради което било безпредметно тяхното представяне, още повече, че при административното обжалване не е имало спор относно компетентността на издателите на ЗВР, РД и РА. Обстоятелството, че тези документи като служебно съставени са известни на административния орган не означава, че и ревизираното лице е било наясно със съществуването им при положение, че в нито един момент на административното производство не е информирано за тях. След като документите са с пряко отношение към компетентността на издателите на ЗВР, РД и РА, то те е следвало да бъдат своевременно съобщени на ревизираното лице, при което щеше да му бъде осигурена възможност навреме да прецени доколко изобщо е налице основание за оспорване на валидността на ревизионния акт. След като не е сторила това, данъчната администрация трябва да понесе последиците по чл. 161 ал. 3 ДОПК и независимо от благоприятния за нея изход на спора, с решението не следва да й се присъжда юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 161 ал. 1 изр. последно ДОПК. В тази връзка следва да се посочи, че нормата на чл. 161 ал. 3 ДОПК се явява гаранция не само срещу пропуски на ревизираното лице своевременно да представи относими към ревизионното производство доказателства, но и срещу пропуски на администрацията. Възприемането на обратното разбиране и стесняването на приложното поле на чл. 161 ал. 3 ДОПК само до пропуските на ревизираното лице би довело до нарушаването на прокламирания с чл. 6 ДОПК принцип на добросъвестност и право на защита, според ал. 3 на който органите по приходите и публичните изпълнители са длъжни да осигурят на участниците в производствата възможност да упражнят процесуалните си права и правото си на защита.      

В целостта си изложеното сочи на неоснователност на отправеното от директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна искане за допълване на решението в частта за разноските, поради което то не следва да бъде уважено.   

Воден от изложеното, съдът

 

        ОПРЕДЕЛИ

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ обективираното в молба с. д. № 8030/20.05.2022 г. искане на директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна за допълване в частта за разноските на постановеното решение № 623/05.05.2022 г. посредством осъждането на жалбоподателя „Хримар“ ООД да заплати на Дирекция „ОДОП“ – Варна при ЦУ на НАП юрисконсултско възнаграждение по делото в размер на 3 583, 37 лв.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС РБ в седемдневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

СЪДИЯ: