Решение по дело №2392/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2160
Дата: 27 ноември 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20237180702392
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№2160

гр. Пловдив,  27.11.2023 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на девети ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав : 

                                                                     СЪДИЯ : МАРИЯ НИКОЛОВА                                                                                                  

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА, като разгледа докладваното адм. дело 2392 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 32 от Постановление № 114 на Министерски съвет /МС/ от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост /обн. ДВ, бр. 43 от 10.06.2022 г./, във вр. чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Шести септември“ ***, представлявано от управителя В.Л.К., чрез адв. Я., против Решение № РД-02-16-1574/11.09.2023г. издадено от главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" /ГД "ЕФК"/ в Министерство на иновациите и растежа /МИР/ и ръководител на Структурата за наблюдение и докладване /СНД/ по Програма за икономическа трансформация /ПИТ/ по Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, с което е отказано предоставянето на средства от Механизма на кандидат „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД, с подадено проектно предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-3.006-0472 и с наименование „Изграждане на нови фотоволтаични системи за собствено потребление в комбинация с батерии“, по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията”, по Програмата за икономическа трансформация, Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.

Жалбоподателят излага съображения за неправилност и незаконосъобразност на оспореното решение. Твърди, че в случая има даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти като основна икономическа дейност, съобразно класификацията с КИД-2008, която дейност включва предоставянето на настаняване и би следвало хранене на гостите. Подчертава, че храненето и спа услугите са част от общата хотелска услуга и не се фактурират отделно от настаняването, както и че са интегрирани услуги. В жалбата е посочено, че изграждането на фотоволтаичната инсталация и батериите като част от хотелската инфраструктура може да допринесе за устойчивостта на бизнеса и за намаляване на негативното въздействие върху околната среда. Иска се отмяна на решението. Претендират се разноски по делото.

Ответната страна – ръководител на Структурата за наблюдение и докладване /СНД/ по Програма за икономическа трансформация /ПИТ/ и главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" /ГД "ЕФК"/ в Министерство на иновациите и растежа /МИР/, чрез процесуалния си представител Б.П. – служител с юридическо образование, оспорва жалбата. В постъпила по делото молба от 09.11.2023г., претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Жалбата е допустима. Оспореното решение е изпратено чрез ИСУН и е с дата на отваряне 12.09.2023г. (справка лист 167 по делото), а жалбата е подадена директно до Административен съд – Пловдив чрез Системата за сигурно електронно връчване на 25.09.2023 г., следователно същата е подадена в предвидения срок от надлежна страна, адресат на оспорения индивидуален административен акт.

След като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, настоящият състав на Административен съд Пловдив, намира за установено от фактическа страна, следното:

На 13 юли 2022 г. от 47-ото Народно събрание е приет Закон за ратифициране на Споразумението за финансиране по Механизма за възстановяване и устойчивост между Комисията и Република България, обн. ДВ, бр.57 от 22.07.2022г.

Със заповед №РД-02-16-61/14.02.2023 г. на главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и Ръководител на СНД (лист 37) са утвърдени насоки за провеждане на процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията”, в рамките на инвестиция CЗ. I2 Програмата за икономическа трансформация, Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост, определящи Условията за кандидатстване (лист 38 и сл.) и Условия за изпълнение, заедно с приложенията към тях. Следва да се отбележи, че Условията за кандидатстване, Условията за изпълнение и приложенията към тях, заповедта и информация за откриване на процедурата са публикувани на интернет страницата на Министерство на иновациите и растежа /https://www.mig.government.bg/naczionalen-plan-za-vazstanovyavane-i-ustojchivost/podkrepa-za-investiczii-za-kombinirane-na-vazobnovyaemi-iztochniczi-za-elektricheska-energiya-sas-saorazheniya-za-lokalno-sahranenie/.

Няма спор между страните по делото, че ДЖИ ВИ БИЛДИНГ ООД е подало чрез ИСУН 2020 проектно предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-3.006-0472 и с наименование „Изграждане на нови фотоволтаични системи за собствено потребление в комбинация с батерии“, по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията”. В точка 2 от формуляра „Данни за кандидата“ по отношение код на проекта по КИД 2008 е попълнено 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“. Към формуляра са прикачени няколко броя декларации, както и идеен проект. В точка 8 от формуляра „Допълнителна информация необходима за оценка на проектното предложение", подточка 8.1 „Информация за основната икономическа дейност и допълнителни дейности, които ще ползват електрическа енергия от новоизградената фотоволтаична система и батерии“, е посочено следното: "Основната икономическа дейност на хотел обекта в сгради в ПИ ***, намиращ се в землището на с. Яврово, общ. Куклен, обл. Пловдив - Forest View е хотелиерството, която включва предоставяне на настаняване и хранене на гостите. Допълнителните дейности, които биха могли да ползват електрическа енергия от фотоволтаичната инсталация и батерии, могат да включват спа процедури, осветление в обекта, електронно управление на отоплението, климатизация, електрически уреди в ресторанта, осветление във външните общи зони и други.".

Със Заповед № РД -02-16-1241/22.05.2023г. главния директор на главна дирекция ГД "ЕФК" и Ръководител на СНД (лист 117-121) е определил състав на Оценителна комисия, която да извърши оценяване и класиране на подадени предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели по процедура BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията”.

На подаденото от „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД предложение за изпълнение на инвестиция е извършена оценка на критериите за административна допустимост и оценка на качеството съобразно Критериите и методологията за оценка на предложенията за изпълнение на инвестиция по процесната процедура BG-RRP-3.006. Оценката е извършена от двама членове на комисията – М. А. Б. и Н. Д. Х. – П., като всеки от тях е попълнил оценителен лист. И според двата оценителни листа кандидатът не отговаря на изискванията по т. 11.1 "Критерии за допустимост на кандидатите", подт. 5) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 16 от „Критериите за административна допустимост", част от „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции" (Приложение 5) към Условията за кандидатстване по процедурата. В тази връзка на лист 122-123 по делото е приложено Удостоверение за код на икономическа дейност от НСИ, видно от което основната икономическа дейност на кандидата „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД за 2021г. е с код 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“.

На лист 154 и сл. по делото е приложен Оценителен доклад на оценителната комисия определена със Заповед № РД -02-16-1241/22.05.2023г. главния директор на главна дирекция ГД "ЕФК" и Ръководител на СНД, като неразделна част от него е и Списъка на предложените за отхвърляне предложения за изпълнение на инвестиции и основанието за отхвърлянето им (извадка на лист 165-166 по делото), като под номер 84 е предложение регистрационен номер BG-RRP-3.006-0472 на кандидата „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД. Като основание за отхвърляне на предложението на жалбоподателя в списъка е посочено: „Кандидатът не отговаря на изискванията по т. 11.1 "Критерии за допустимост на кандидатите", подт. 5) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 16 от „Критериите за административна допустимост", част от „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции" (Приложение 5) към Условията за кандидатстване по процедурата: Съгласно извършената служебна проверка в базата данни на Националния статистически институт (НСИ), чрез модул „Мониторстат" на Информационната система за Механизма - ИСУН 2020, основната икономическа дейност на кандидата за 2021 г. съгласно КИД-2008 (Приложение 9) от Условията за кандидатстване по процедурата е с код 68.20 "Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти". В т. 8 „Допълнителна информация необходима за оценка на проектното предложение" на Формуляра за кандидатстване, кандидатът е представил информация, съгласно която: "Основната икономическа дейност на хотел обекта в сгради в ПИ ***, намиращ се в землището на с. Яврово, общ. Куклен, обл. Пловдив - Forest View е хотелиерството, която включва предоставяне на настаняване и хранене на гостите. Допълнителните дейности, които биха могли да ползват електрическа енергия от фотоволтаичната инсталация и батерии, могат да включват спа процедури, осветление в обекта, електронно управление на отоплението, климатизация, електрически уреди в ресторанта, осветление във външните общи зони и други.". Видно от описаното, кандидатът не е заявил подкрепа за основната си икономическа дейност. Съгласно Приложение 5 „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции": При несъответствие с някое от изискванията по т. 9 - 30, предложението за изпълнение на инвестиция се отхвърля.“ Оценителния доклад е одобрен от Ръководител на СНД на 31.08.2023г.

На 11.09.2023 г. главният директор на ГД "ЕФК" и ръководител на СНД по Програма за икономическа трансформация /ПИТ/ е издал оспореното решение № РД-02-16-1574/11.09.2023г., с което е отказал предоставянето на средства от Механизма на кандидат „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД, с подадено проектно предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-3.006-0472 и с наименование „Изграждане на нови фотоволтаични системи за собствено потребление в комбинация с батерии“, по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията”, по Програмата за икономическа трансформация, Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.

Като правно основание в решението е посочено: чл. 21, т. 1 във връзка с чл. 19, ал. 1, т. 1 от Постановление № 114 на Министерския съвет от 8 юни 2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (обн. ДВ, брой 43 от 10.6.2022 г. посл. изм. и доп., бр. 47 от 30.05.2023г.). Мотивите за отказа в решението преповтарят посоченото в Списъка на предложените за отхвърляне предложения като основание за отхвърляне на предложението на „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД.

От страна на ответника по делото са представени: Заповед № РД -14-155/21.07.2022г. на министъра на иновациите и растежа (лист 171), за определяне на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на иновациите и растежа да изпълнява функциите на Структура за наблюдение и докладване по Програмата за икономическа трансформация, Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България; Заповед № РД -02-16-210/14.10.2022г. на министъра на иновациите и растежа (лист 172) за определяне на ръководител на СНД; електронен носител съдържащ оспореното решение; заповед № РД-14-240/28.06.2023г. на министъра на иновациите и растежа (лист 187), за овластяване на лице което да упражнява правомощията на ръководител на СНД; разпечатки от електронните подписи по отношение подписването на Решение № РД-02-16-1574/11.09.2023г. и Заповед № РД-02-16-1241/22.05.2023г.

При така установените факти и обстоятелства, съдът достигна до следните правни изводи:

На първо място е необходимо да се отбележи, че производството по оспорване на решение, с което е отказано предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост не е по реда на ЗУСЕФСУ, а по реда на АПК. Съгласно чл. 32 от Постановление № 114 на МС от 8.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост /ПМС № 114/2022 г./, административните актове издадени в производствата по това постановление, се оспорват по реда на АПК.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган. Съгласно чл.21 от ПМС № 114/2022 г. ръководителят на СНД издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на средства от Механизма в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 19, ал. 2. Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 3 и Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 3 от Постановление № 157 от 7 юли 2022 г. на МС за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции, отговорен за изпълнението на инвестицията C3.I2 Програма за икономическа трансформация, в качеството му на Структура за наблюдение и докладване е Министерство на иновациите и растежа. Съгласно § 1, т. 6 и 7 от Допълнителната разпоредба на ПМС № 114/2022 г., ръководител на структура за наблюдение и докладване е ръководителят на определено звено в министерство, като правомощията на ръководител на структура за наблюдение и докладване по това постановление може да се упражняват и от овластено от него лице. Със Заповед № РД -14-155/21.07.2022г., министъра на иновациите и растежа е определил Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на иновациите и растежа да изпълнява функциите на Структура за наблюдение и докладване по Програмата за икономическа трансформация, Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България,  а със Заповед № РД-14-240/28.06.2023г. министъра на иновациите и растежа е овластил главния директор на ГД „ЕФК“ да упражнява правомощия на ръководител на Структурата  за наблюдение и докладване по Операция 1: „Изпълнение на проектни предложения на иновативни малки и средни предприятия, получили знака за качество „Печат за върхови постижения“ по конкурсите на Европейския съвет по иновациите“ от инвестиция C2.I1Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез научни изследвания и иновации“ и инвестиция C3.I2 „Програма за икономическа трансформация“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.

Оспореният административен акт е издаден под формата на електронен документ и съдържа фактически и правни основания. Електронния документ е представен на CD. Макар жалбоподателят да не оспорва наличието на валиден квалифициран електронен подпис, първоначално (преди откритото съдебно заседание) при извършена проверка констатира, че в при отваряне на прикачените Microsoft word документи (Заповед № РД-02-16-1241/22.05.2023г. и решение № РД-02-16-1574/11.09.2023г.) на представения от ответника електронен носител на лист 175 излиза надпис: „този документ съдържа невалидни подписи“. В подробните данни на тези документи е посочено, че използваният за подпис сертификат е издаден от сертифициращ орган (InfoNotary Qualified Delegated Sign CA), който не е въведен във списъка на достоверни. С оглед извършената проверка на интернет страницата на Комисия за регулиране на съобщенията и установеното от съда, че Инфонотари ЕАД е вписан от КРС в националния доверителен списък на доставчиците на квалифицирани удостоверителни услуги и въвеждането на сертифициращия орган в списъка с достоверни, съдът при визуализиране съдържанието на файла със специализирания софтуер за разчитане на файлове констатира, че подписа е валиден. 

Съдът намира, че при издаването на оспорения административен акт, не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Условията за кандидатстване, за допустимост на кандидатите и дейностите за финансиране са предвидени в утвърдените, съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1 от ПМС № 114/2022 г. Условия за кандидатстване за получаване на безвъзмездни средства по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията”, където изрично е посочено, че оценката на предложенията за изпълнение на инвестиции по настоящата процедура ще се извърши в един етап по критерии за административна допустимост и оценка на качеството в съответствие с чл. 17 от ПМС № 114/2022 г. ( т. 18 от Условията за кандидатстване). Видно от доказателствата по делото, така установената процедура е била спазена.

Спазен е срока по чл.14 от ПМС № 114/2022 г., доколкото комисията е назначена със заповед от 22.05.2023г., а оценителният доклад е изготвен юли месец 2023г. Оценката на административното съответствие и допустимостта на проектното предложение на жалбоподателя е извършена от двама членове на оценителната комисия, като всеки от тях е съставил оценителен лист. Изготвен е списък на предложените за отхвърляне предложения за изпълнение на инвестиции и основанието за отхвърлянето им. Спазен е и 10-дневния срок за издаване на решението, с което отказва предоставянето на средства на кандидатите, включени в Списъка на предложените за отхвърляне предложения и основанията за отхвърлянето им, който срок според чл.21, т.1 от ПМС № 114/2022 г. тече от одобряване на оценителния доклад. Оспореното решение на ръководителят на СНД е издадено на 11.09.2023г. (понеделник), а оценителния доклад е одобрен на 31.08.2023г.

По отношение на съответствието на решението с материалния закон, съдът счита следното:

Фактическите основания за постановения отказ, изложени в мотивите на обжалваното решение са, че кандидатът не отговаря на изискванията по т. 11.1 "Критерии за допустимост на кандидатите", подт. 5) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 16 от „Критериите за административна допустимост", част от „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции" (Приложение 5) към Условията за кандидатстване по процедурата.

Според посоченото изискване, кандидатите следва да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности – КИД -2008 (Приложение 9) – лист 44 гръб по делото. Посочено е още, че могат да участват в процедурата и да получат безвъзмездно финансиране кандидати, които чрез изградената фотоволтаична система и съоръжения за локално съхранение на произведената енергия (батерии) ще захранват с електрическа енергия сгради, в които упражняват основната си икономическа дейност, като е допустимо в съответните сгради кандидатът да извършва и допълнителни дейности (ако има такива), единствено при положение, че същите попадат в допустимите сектори по настоящата процедура. В поле „Важно“ за подт.5 от т. 11.1 "Критерии за допустимост на кандидатите" е дадено пояснение, че по настоящата процедура кандидатите могат да заявяват подкрепа само за кода на основната си икономическа дейност съгласно КИД-2008, и че Оценителната комисия ще извършва служебна проверка относно кода на основната икономическа дейност на кандидатите въз основа на данни, предоставени от НСИ за 2021 г. Според пояснението, в тази връзка, кандидатите следва да попълнят и представят на етап кандидатстване Декларация при кандидатстване (Приложение 2), включваща Раздел 3 „Декларация за съгласие за предоставяне на данни от НСИ на Министерство на иновациите и растежа по служебен път“. Изрично е посочено, че когато при проверката съгласно данните от НСИ за 2021 г. се установи, че кодът на основната икономическа дейност на кандидата е недопустим, ще бъде издавано Решение за отказ за предоставяне на безвъзмездно финансиране. Разяснено е, че за допълнителна информация относно определянето на кода на основната икономическа дейност, кандидатите могат да се обърнат към НСИ, както и да се запознаят с Методологията за определяне на код на основна икономическа дейност по КИД-2008 и методологичните бележки по Класификация на икономическите дейности – КИД-2008 (Приложение 9).

Според критерий № 16 от „Критериите за административна допустимост", част от „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции" (Приложение 5) към Условията за кандидатстване по процедурата (лист 70 по делото), кандидатът следва да е заявил подкрепа за основната си икономическа дейност съгласно КИД-2008 на НСИ.

В хода на административното производство членовете на оценителната комисия са извършили служебна проверка в базата данни на НСИ, чрез модул „Мониторстат" на Информационната система за Механизма - ИСУН 2020 и са установили, че основната икономическа дейност на кандидата „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД за 2021 г. съгласно КИД-2008 (Приложение 9) от Условията за кандидатстване по процедурата е с код 68.20 "Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти". Видно от приложеното по делото Удостоверение за код на икономическата дейност (КИД), основната икономическа дейност на кандидата „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД за 2021г. е с код 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“, а допълнителната икономическа дейност е с код 41.20 „Строителство на жилищни и нежилищни сгради“.

В т. 8 „Допълнителна информация необходима за оценка на проектното предложение" на Формуляра за кандидатстване (лист 82 долу), кандидатът „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД е посочил, че основната икономическа дейност на хотел обекта в сгради в ПИ ***, намиращ се в землището на с. Яврово, общ. Куклен, обл. Пловдив - Forest View е хотелиерството, която включва предоставяне на настаняване и хранене на гостите. Изложил е още, че допълнителните дейности, които биха могли да ползват електрическа енергия от фотоволтаичната инсталация и батерии, могат да включват спа процедури, осветление в обекта, електронно управление на отоплението, климатизация, електрически уреди в ресторанта, осветление във външните общи зони и други. В Раздел 3 от Формуляра за кандидатстване, кандидатът е декларирал, че дава съгласието си Националния статистически институт да предостави на СНД на ПИТ код на основната и допълнителна икономическа дейност за 2019г., 2020г., 2021г. и 2022г. (ако е приложимо) – лист 84 гръб п делото.

Според класификацията на икономическите дейности – 2008 (публично достъпна на интернет страницата на НСИ),  дейност с код 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“ е в сектор L „Операции с недвижими имоти“, а дейност с код 41.20 „Строителство на жилищни и нежилищни сгради“ е в сектор F „Строителство“. Доколкото в т.8 от формуляра за кандидатстване жалбоподателят изрично е посочил, че основната икономическа дейност на хотела е хотелиерството е необходимо да се отбележи, че дейността „хотелиерство“ е с код 55, в сектор I „Хотелиерство и ресторантьорство“. Според обяснителните бележки на Класификацията на икономическите дейности дейността с код 68.20 включва: даване под наем и експлоатация на собствени или отдадени на лизинг недвижими имоти (жилищни сгради; нежилищни сгради, земя); дейности по осигуряване на обзаведени или необзаведени апартаменти за постоянно ползване, обикновено на месечна или годишна база; и още: дейности по реализиране на инвестиционни проекти за сгради, предназначени за собствена експлоатация и експлоатация на места за жилищни фургони. Пак там изрично е посочено, че дейността с код 68.20 не включва експлоатация на хотели, мотели, частни квартири, къмпинги и други места за краткосрочно настаняване (които са с код 55), а по отношение на хотелиерството (код 55) е посочено, че този сектор не включва дейности по дългосрочно настаняване – сектор L.

В хода на съдебното производство жалбоподателят не сочи, кода на основаната му икономическата дейност да е различен от този, който е посочил във формуляра за кандидатстване в т.2 „Данни за кандидата“ и който е отразен в базата данни на НСИ, а именно 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“. Всъщност всички доводи в жалбата са в насока, че храненето и спа услугите са част от общата хотелска услуга и не се фактурират отделно от настаняването, както и че са интегрирани услуги. Т.е. жалбоподателят излага твърдения изцяло по отношение на дейността хотелиерство, която според данните по делото не е нито основна икономическа дейност на кандидата „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД, нито допълнителна такава.

Неоснователно е възражението, че в случая има даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти като основна икономическа дейност, която дейност включва предоставянето на настаняване и хранене на гостите. Напротив в обяснителните бележки на Класификацията на икономическите дейности – 2008 е направено разграничение именно между даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти (включващо дългосрочно настаняване) с хотелиерството (краткосрочно настаняване), които дейности са с различни кодове. Видно от посоченото в т.8 от формуляра за кандидатстване, „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД е заявило подкрепа за дейност по краткосрочно настаняване, която е различна от основната му икономическа дейност с код 68.20.

Отново следва да се подчертае, че според т. 11.1 "Критерии за допустимост на кандидатите", подт. 5) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 16 от „Критериите за административна допустимост", част от „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции" (Приложение 5) към Условията за кандидатстване по процедурата, кандидатите следва да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности – КИД -2008 (Приложение 9). В настоящия случай кандидатът „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД е заявил подкрепа за дейност различна от основната му икономическа дейност, а последицата от това е посочена в Приложение 5 „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции" (лист 78 гръб по делото)- отхвърляне на предложението за изпълнение на инвестиция поради несъответствие с някое от изискванията по т. 9 – 30.

Необходимо е да се отбележи, че условията за кандидатстване за получаване на безвъзмездни средства по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията” имат характер на задължителни правила по тази конкретна процедура, спрямо които се извършва оценката на предложенията за изпълнение на инвестиции

От всичко изложено съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в установената от закона форма, при спазване на административно-производствените правила, съобразно изискванията на приложимия материален закон и в съответствие с целта на закона, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на разноски по делото е основателна. Жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на административния орган, в чиято структура е ответникът, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Шести септември“ ***, представлявано от управителя В.Л.К., против Решение № РД-02-16-1574/11.09.2023г. издадено от главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на иновациите и растежа и ръководител на Структурата за наблюдение и докладване по Програма за икономическа трансформация по Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България.

ОСЪЖДА „ДЖИ ВИ БИЛДИНГ“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Шести септември“ ***, представлявано от управителя В.Л.К. да заплати на Министерство на иновациите и растежа  сумата в размер на 100 (сто) лева, разноски по делото.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

                                             СЪДИЯ: