Р Е Ш Е Н И Е № 521
гр.Стара Загора, 23.12.2019 год.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Старозагорският
административен съд в публичното заседание на пети декември
през две
хиляди и деветнадесета година в
състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретаря
Пенка
Маринова
и в присъствието на
прокурора Маргарита Димитрова ,
като разгледа докладваното от
БОЙКА ТАБАКОВА адм.дело № 728 по описа
за 2019 год, за да се
произнесе, съобрази
следното:
Производството е по чл.185 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.45, ал.3 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.
Образувано е
по протест на М.Димитрова-прокурор в Окръжна прокуратура гр.Стара Загора, с
който се оспорват като незаконосъобразни разпоредбата на чл.8, ал.1, т.8;
чл.15, ал.4 в частта „или че кандидатът е лице, неизправно по договор, сключен
с община Опан” и чл.27, т.2 от Наредба № 5 за реда и условията за провеждане на
търгове и конкурси по управление и разпореждане с общинско имущество на Община
Опан, приета от Общински съвет Опан. Изложени са доводи, че оспорените
разпоредби противоречат на норми от по-висок ранг – Конституцията на РБългария и
Закона за ограничаване на административното регулиране и административния
контрол върху стопанската дейност /ЗОАРАКСД/, тъй като с тях се налагат
ограничения, които не са необходими за постигане целите на закона и водят до
ограничаване на конкуренцията. По така изложените в протеста мотиви е направено
искане за отмяна на протестираните разпоредби и присъждане на направените
разноски .
Ответникът - Общински съвет Опан, не
изпраща представител и не изразява становище по допустимостта и основателността
на протеста.
Представителят на Окръжна
прокуратура Стара Загора поддържа подадения протест.
Съдът като обсъди доводите, изложени
в протеста и извърши проверка на законосъобразността на атакуваните разпоредби,
намира за установено следното:
Наредба № 5 за реда и условията за
провеждане на търгове и конкурси по управление и разпореждане с общинско
имущество на Община Опан е приета с Решение № 78/ 26.11.2008 г. на ОбС Опан, взето по протокол № 15. С изменение, прието с
Решение № 384/ 28.11.2018г по протокол № 34, е променен само чл.6, ал.1 от
наредбата.
Съгласно разпоредбата на чл.8, ал.1,
т.8 от Наредба № 5 за реда и условията за провеждане на търгове и конкурси по
управление и разпореждане с общинско имущество на Община Опан „задължителен
документ за участие в търг или конкурс е …т.8. декларация, че участникът няма
задължения към общината по сключени с нея договори“. В оспорената част от разпоредбата на чл.15,
ал.4 е предвидено при установяване, че „кандидатът
е лице, неизправно по договор, сключен с община Опан“, комисията да го
отстранява от участие. С нормата на чл.27, т.2 е регламентирано „Комисията може
да откаже да откаже да допусне до конкурса участник в случай, че установи… 2.
Участникът е лице, неизправно по правоотношение с община Опан или системно нарушава
актове на кмета на общината или Общински съвет-Опан“.
Решение № 78/ 26.11.2008 г. на ОбС Опан е взето по Предложение от Кмета на Община Опан
/л.30 от делото/.
Като
основание за приемане на оспорения текст от Наредбата са посочени чл.21, ал.1,
т.8 и т.12 от ЗМСМА във връзка с чл.8, ал.2 от Закона за общинската собственост
/ЗОбС/ и §37, ал.4 от ПЗР на ЗОбС.
В гласуването са участвали 11 общински съветници, при което е получен резултат
11 гласа „за”, видно от Протокол № 15/ 26.11.2008 г /л.33 и сл/.
По делото са приети като
доказателства документите, съставляващи преписката по приемане на Решение № 78/
26.11.2008г. на Общински съвет Опан за изменение на Наредба за определяне и
администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Опан.
Приложена е Наредбата в актуалната й редакция.
С
разпореждане от 17.10.2019г на ответника са дадени указания да представи по
делото доказателства за публикуване на проекта на интернет страницата на съвета
и обсъждането му в постоянните комисии на съвета.
Така установената фактическа обстановка мотивира
следните правни изводи:
Предмет на оспорване пред съда са конкретни разпоредби от Наредба № 5 за реда и условията
за провеждане на търгове и конкурси по управление и разпореждане с общинско
имущество на Община Опан, приета от Общински съвет Опан и съдът е ограничен в
предметните рамки, определени с протеста, да извърши преценка по същество на
законосъобразността им. При тази съдебна проверка следва да
се има предвид разпоредбата на чл. 196 АПК, според която за неуредените въпроси
в раздел 3 се прилагат правилата за оспорване на индивидуални административни
актове. А съгласно нормата на чл. 168, ал. 1 АПК, съдът е длъжен при оспорване
на административния акт - в случая подзаконов нормативен акт, да обсъди не само
основанията посочени от оспорващия, но и да провери законосъобразността на акта
на всички основания по чл. 146 АПК, независимо от формулирания в жалбата или
протеста петитум.
Наредбата е подзаконов нормативен акт, съдържащ правни
норми, които създават общозадължителни правила за регулиране на обществени
отношения на територията на съответната община, като засяга неограничен брой
адресати /чл.7 ал.2 от ЗНА и чл. 75 от АПК/. Такива актове общинските съвети са
компетентни да издават, когато това е предвидено от Конституцията или от закон
/чл.2 от ЗНА, чл.76, ал.1 от АПК/, като уреждат с тях съобразно нормативните
актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение – чл.8 от
ЗНА.
С нормата на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, цитирана като
правно основание за приемане от Общински съвет Опан на Наредба № 5 за реда и условията за
провеждане на търгове и конкурси по управление и разпореждане с общинско
имущество на Община Опан и относима към оспорените
разпоредби, е уредено правомощие на общинския съвет, определящо компетентността
му да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на
райони и кметства. Налице е и законова делегация по чл.8,
ал.2 от ЗОбС в приложимата редакция /ДВ, бр. 54 от
2008 г/, даваща право на общинския съвет да приема наредба за редът за
придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за
предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи -
общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на
райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници. Следователно
оспореният текст е приет от материално и териториално компетентен орган.
Наредбата е приета при наличие на изискващия се
заседателен кворум по чл. 27, ал.2 от ЗМСМА, а именно да присъстват повече от половината общински
съветници, като приемането е станало с гласовете на повече от половината от
присъстващите съветници, съгласно чл. 27, ал.3 от ЗМСМА. Спазена е и
изискуемата от закона специална форма - в решението, с което е приета
наредбата, е посочен видът на акта, органът, който го е приел и е отразен
главният му предмет.
Съдът констатира допуснати съществени нарушения на
процедурата по внасяне, разглеждане, обсъждане и приемане. В противоречие с изискването
на чл.26, ал.2 от ЗНА на интернет-страницата на Община Опан не е бил публикуван
проектът на Наредбата, с което не е предоставена на заинтересованите лица възможност
за изразяване на предложения и становища.
Протестираните текстове на чл.8, ал.1, т.8; чл.15,
ал.4 в частта „или че кандидатът е лице, неизправно по договор, сключен с
община Опан” и чл.27, т.2 от Наредба № 5 за реда и условията за провеждане на
търгове и конкурси по управление и разпореждане с общинско имущество на Община
Опан са и материално незаконосъобразни.
По аргумент от разпоредбата на чл.76, ал.3 от АПК,
приеманите от общинските съвети нормативни актове /наредби/ имат вторичен и
производен характер спрямо законите и не могат да установяват изисквания
/тежести/, каквито законът не предвижда. Съгласно чл. 3, ал.3 от ЗОАРАКСД, при
административно регулиране и административен контрол върху стопанската дейност
административните органи и органите на местното самоуправление не могат да
налагат ограничения и тежести, които не са необходими за постигане на целите на
закона. В нарушение на тази норма, с протестираните
текстове от Наредбата се ограничава кръгът на лицата-потенциални участници в
търг или конкурс с предмет общинско имущество, тъй като е въведена
административна пречка за ползване на услугите - задължения към общината,
неизправност по правоотношения с нея и системно нарушаване на актове на кмета
или на общинския съвет. Това само по себе си представлява ограничаване и
въвеждане на тежести при административното регулиране и административния
контрол. В случая чрез изискването за липса на задължения към общината на
практика е въведено ограничение по отношение на физическите и юридическите лица,
имащи задължения към Община Опан. А неконкретизирането
на вида неизпълнено правоотношение с общината и причината за неизпълнението му на
практика означава, че ще се прилага във всички случаи. На следващо място неясно
остава в какви случаи ще се приема „системно“ нарушаване на актове на кмета и
общинския съвет доколкото не е дадена дефиниция на понятието. По този начин
нормативно предвиденият от Общински съвет Опан административен контрол в
процесната норма излиза извън целта на ЗОАРАКСД и й противоречи. Предвиденото с
протестираните норми административно регулиране не е
до обществено оправдани граници по смисъла на чл. 1, ал.2 от ЗОАРАКСД, тъй като
по този начин се въвежда ограничение, а не се улеснява извършването на
определена стопанска дейност и се ограничава конкуренцията. Тази регламентация създава
неравнопоставеност на кандидатите за участие в търгове и конкурси с общинско
имущество Община Опан, като недопустимо облагодетелства тези от тях, които
нямат задължения към нея, изпълнили са сключени договори с нея или са
нарушавали актове на кмета и общинския съвет. Така е допуснато противоречие с
принципа на равнопоставеност на правните субекти, прогласен в чл.19, ал.2 от Конституцията на РБългария.
Предвид изложеното настоящият съдебен състав
приема, че текстовете на чл.8, ал.1, т.8; чл.15, ал.4 в частта „или че
кандидатът е лице, неизправно по договор, сключен с община Опан” и чл.27, т.2
от Наредба № 5 за реда и условията за провеждане на търгове и конкурси по
управление и разпореждане с общинско имущество на Община Опанне
са съобразени с материалния закон и са приети при съществено процесуално
нарушение, поради което следва да бъде отменен на основание чл. 146, т. 3
и т.4, вр. чл. 196 от АПК.
При този изход на делото ответникът следва
да бъде осъден да заплати на Окръжна прокуратура Стара Загора сумата 20 лв, представляваща направени разноски по делото за
обнародване на оспорването.
Водим от горните мотиви и на основание чл.193,
ал.1 от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ по протест на прокурор в Окръжна прокуратура гр.Стара Загора разпоредбите чл.8, ал.1, т.8; чл.15, ал.4 в
частта „или че кандидатът е лице, неизправно по договор, сключен с община Опан”
и чл.27, т.2 от Наредба № 5 за реда и условията за провеждане на търгове и
конкурси по управление и разпореждане с общинско имущество на Община Опан,
приета от Общински съвет Опан с Решение № 78/ 26.11.2008г по протокол № 15, като незаконосъобразни.
ОСЪЖДА
Общински съвет Опан ДА ЗАПЛАТИ на Окръжна прокуратура Стара Загора сумата 20
/двадесет/лв, представляваща направени разноски по
делото.
Решението подлежи на касационно
оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.
След
влизане в сила решението да се обнародва по начина, по който е обнародвана
Наредба № 5 за реда и условията за провеждане на търгове и конкурси по
управление и разпореждане с общинско имущество на Община Опан, приета от
Общински съвет Опан.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.