Решение по дело №673/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 119
Дата: 25 март 2022 г. (в сила от 14 април 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700673
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№119

гр. Враца, 25.03.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в публично заседание на 14.03.2022г. /четиринадесети март,  две хиляди двадесет и втора  година/, в състав:

                                                            АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела ВАНЧИКОВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ   адм. дело № 673 по описа на АдмС – Враца за 2021г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

               Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК, във вр.  чл. 29, ал. 6 от Закон за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принад-лежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия /ЗДОПБГДСРСБНА/.

Образувано е по ЖАЛБА на Е.П.П.  с настоящ адрес ***, срещу Решение № 2-1939 от 06.04.2021 г. на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия /КРДОПБГДСРСБНА/, с което е установена и обявена принадлежността му към органите на Държавна сигурност, по чл. 1 от ЗДОПБГДСРСБНА.

Жалбоподателят излага съображения в жалбата, че нито са водени разговори с лицето З. Д., нито има писмено съгласие от негова страна и като сътрудник на ДС не е бил, и е много изненадан. В допълнителна жалба излага допълнителен довод, че не е бил съдържател на явочна квартира и счита, че неоснователно е набеден. Иска обжалваното решение да бъде обявено за нищожно.

В съдебно заседание жалбоподателят Е.П.,чрез процесуален представител адв. Ц.С. ***, поддържа жалбата, като допълнително уточнява, че оспореното решение е и незаконосъобразно, и моли съда да отмени решението и да присъди разноските по делото. В Писмена Защита от пълномощника се излагат съображения за липса на мотиви в оспореното решение и липса на доказателства доказващи, че жалбоподателят е бил част от ДС. Твърди се, че решението е необосновано, постановено в противоречие с изискванията на чл.59 ал.2 т.4 от АПК, което води до неговата незаконосъобразност. Претендират се разноски.

             Ответникът КДОПБГДСРСБНА в Писмен Отговор и чрез процесуален представител пред съда – ** С. М., оспорва жалбата и иска отхвърлянето й, като неоснователна и недоказана. Твърди, че решението не е нищожно и при постановяване на решението Комисията е изпълнила всички изисквания на приложимия процесуален и материален закон. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като съобрази, поотделно и в тяхната цялост, всички представени доказателства, намери за установено следното от фактическа страна:

По искане от КДОПБГДСРСБНА до Министъра на икономиката с писмо изх. № КИ-К-17-11563/17.05.2017г. /на л.14 от преписката по приложеното адм.д. № 4105/ 2021г. на АССГ/ и съгласно чл.3 ал.2 т.15 от Закона за публичните финанси са изискани данни за членовете на управителни и надзорни органи на държавни или общински дружества с 50 и повече на сто държавно или общинско участие или техни дъщерни дружества, в които притежават 50 и повече на сто от капитала.

С писмо-отговор от Министъра на икономиката с вх. № 471/ 18.01.2018г. /на л.15-18 от преписката/  е приложен списък на лицата, като в списъка по № 1108 е вписано дружество „Ц.“ ЕАД, в което  жалбоподателя Е.П.П. е посочен за ** от 10.06.1993г. до 08.04.1999г., когато държавното участие намалява под 50 %.

Въз основа на това съдът прави извод, че жалбоподателят отговаря на хипотезата на чл. 26, ал. 1, т. 2 от ЗДРДОПБГДСРСБНА, доколкото заеманата от него длъжност е предвидена от закона като публична длъжност, съгласно  чл. 3, ал. 2, т. 15 от ЗДРДОПБГДСРСБНА.

На 06.04.2021 г. КРДОПБГДСРСБНА издава оспореното Решение  № 2-1939/06.04.2021 г., а мотивите на комисията са обективирани в Протокол № 12 от  06.04.2018 г.,/л.30-33 от преп./ удостоверяващ проведено заседание на същата дата. С Решение № 2-1939/06.04.2021 г. на КРДОПБГДСРСБНА /л.34-49 от пр./ е  установена и обявена принадлежност към органите по чл. 1 от ЗДРДОПБГДСРСБНА на множество лица, в т.ч. и лицето жалбоподател Е.П.П. /л.46 от пр./, с  дата и място на раждане - *** ***, вербуван на 18.05.1976 г.; регистриран на 05.06.1976г, ръководил го служител о.р. З. Д., в структура на ОУ на МВР – ***ДС, като „***“ с псевдоним „Е.“. Посочени са и документите, въз основа на които е установена принадлежност към органите по чл.1: „Рег.дневник; Картони – обр. 4 - 5бр.; опис рег. № 644/02.08.1999г. за унищожаване на протокол № 46/1990г. на дело IА-2474 (Вр)“ /Тези документи са приложени в заверен препис от л.19 до л.28 от преписката/.

С писмо с изх. № 5716/06.04.2021г. от ответника до жалбоподателя /л.50 от пр./ е изпратена „извадка“ от Решение  № 2-1939/06.04.2021 г., в частта която се отнася до жалбоподателя /л.51-53 от пр./, които същия получил на 12.04.2021г. /л.54 от пр./. На 14.04.2021г. жалбоподателя Е.П. подал Жалба до АССГ, заведена с вх. № 13264/16.04.2021г. /л.9 от адм.д. № 4105/21г. на АССГ/ към която жалба приложил писмото до него и извадката от решението което получил /л.10 и л.11-12./. По образуваното адм.д. № 4105/2021г. по описа на АССГ първоначално производството е оставено без движение с разпореждане от 14.05.2021г. /л.56-57 от това дело/ с указания за представяне на д.т. и уточнение – „да посочи в какво се състои според него незаконосъобразността на решението - какви са конкретните оплаквания и възражения срещу него и на какво те се основават, както и да формулира ясно искане до съда“. С Допълнителна Жалба от 28.05.2021г., вх. № 18706/31.05.2021г. жалбоподателя уточнил жалбата и представил документ за внесена д.т. /л.63 и л.64 от това дело/. С Определение № 9352/26.11.2021г. по делото на АССГ /л.66/ е прекратено производството и делото е изпратено по подсъдност на Адм.С-Враца, тъй като жалбоподателя е с регистриран постоянен адрес *** /л.62 от това дело/.

 

Съдът, въз основа на установената фактическа обстановка, достигна до следните правни изводи:

Оспорва се в срок подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, от надлежна страна, за която е налице и интерес от обжалването, поради което подадената жалба е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения: При извършената проверка за законосъобразност на административния акт по чл. 168, ал. 1 от АПК на основанията по чл. 146 АПК, съдът приема, че решението е издадено от компетентен административен орган и не е нищожно, както се сочи в жалбата. Съгласно чл. 29, ал. 1 ЗДРДОПБГДСРСБНА Комисията е оправомощеният орган, който извършва обявяването на принадлежност на лице към органите по чл. 1 от същия закон. Комисията е колегиален орган и се състои от девет членове. Заседанията на комисията се провеждат при кворум повече от половината от всички членове, като решенията се вземат с мнозинство повече от половината от всички членове с явно гласуване - чл. 8, ал. 2 от закона. Решението на комисията се подписва от всички членове, участвали в гласуването - чл. 16, ал. 3 от Правилника за дейността на комисията. Видно от съдържанието на процесното решение, същото е подписано от 5 от общо 7 члена на Комисията, който брой съвпада с отразения в присъствената книга на заседанието от 06.04.2021 г. /л.29 от преп./. Следователно, заседанието, на което е прието оспореното решение е проведено при наличие на изискуемия кворум. В Протокола /л.30 от пр./  е отразено, че двама членове на комисията отсъстват поради болнични – в болница с Ковид и под карантина. По отношение на обсъждането, касаещо вземане на решение относно жалбоподателя се установява, че в протокола изрично е отразено, че от присъствалите 5 члена на Комисията всички са "за" установяване на принадлежност към структурите на ДС и оповестяване на информацията в публичното пространство по установения от закона ред. От последното следва, че е спазено изискването решенията да се вземат с мнозинство повече от половината от всички членове с явно гласуване. Изложеното обосновава извод, че решението е взето в съответствие с изискванията за необходимия кворум и мнозинство, поради което е взето от компетентен орган.

Решението е издадено в предвидената от закона писмена форма и има съдържанието, което по отношение обявяването на дейност като секретен сътрудник е посочено в чл. 29, ал. 2, т. 2 от ЗДРДОПБГДСРСБНА, като са описани в Протокола и документите, въз основа на които е установена принадлежността към органите по чл. 1 от закона. Решението съдържа посочване на задължителен реквизит по чл. 29, ал. 2, от Закона, а именно лицето, чиято принадлежност към органите по чл. 1 от ЗДРДОПБГДСРСБНА е установена и обявена дали е щатен или ***. В същото е посочено, че е **  в качеството на „***“. Решението е мотивирано, посочени са основанията на проверката, а именно чл.26 ал.1 т.2 вр. чл.3 ал.2 т.15 от закона, проверените лица /266 лица/, а в протокола /№ 12/06.04.2021г./ и документите, които са проверени и въз основа на които е установена принадлежността към органите по чл.1 от закона. В този смисъл неоснователно се явява становището на жалбоподателя, чрез неговия пълномощник, че решението не е мотивирано.

Не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, съставляващи отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК. Съдът счита, че компетентният административен орган правилно е установил фактите от значение за случая и правилно е приложил закона -  ЗДРДОПБГДСРСБНА, съгласно предвидения специален ред в цитирания закон и на базата на изброените документи по чл. 29, ал. 2, т. 2 от същия закон, които са съхранявани и се намират във ведомството на административният орган.

Оспореният административен акт е издаден и при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на ЗДРДОПБГДСРСБНА.

На основание чл. 25, т. 3 от закона, обстоятелството по принадлежност към органите по чл. 1 се установява въз основа на документи, съдържащи се в информационните фондове, като за установяване на дейност на ** - със собственоръчно написана или подписана декларация за сътрудничество; собственоръчно написани агентурни сведения; документи за получени възнаграждения; документи, собственоръчно написани или подписани от сътрудника, съдържащи се в делата на оперативен отчет; документи от ръководилия го щатен или нещатен служител, както и наличие на данни за лицето в справочните масиви (регистрационни дневници и картотеки), протоколите за унищожаване или други информационни носители. Посочените документи не са изчерпателно изброени и освен това в закона няма изискване всичките документи да са кумулативно налице.

В случая съдът приема за безспорно установено от Комисията, че за жалбоподателя Е.П.П. са налице данни в справочните масиви – регистрационни дневници, картотеки и опис, видно от представените копия от регистрационен дневник, картони обр. 4 и опис на унищожени дела. От същите се установява, че регистрацията му е в общия регистър на ** на ДС, под № 43743 от 05.06.1976г., псевдоним „***“ с дата на вербовка 18.05.1976г., категория на ** /**/ „**“. Посочени са още  в графа „Съобщения за изключване от **“, номер и дата на писмото и причини за изключване, „вх. № 1591/78 загубил кач. на ** № I-а-2474 ***“ и последна страница от регистрационния дневник, от който е видно, че е прономерован, прошнурован и подпечатан с печата на поделението на 18.03.1976г и съдържа 200 листа /на л.19 и л.20 от преписката/. От картоните обр.4 се установяват имената на ** „***“, датата ****, ***., архивен номер, като на три картона е вписано „*******************************************

При разглеждане на архивните документи по чл. 25, т. 3 от закона поотделно и в тяхната съвкупност безспорно е установено, че същите се отнасят за жалбоподателя в настоящото производство, тъй като всички данни, имащи отношение за правилното индивидуализиране на лицето (***), са налице и не съдържат противоречива информация. Като следва да се има предвид, че фактите и обстоятелствата, отразени в документите по чл. 25, т. 3 от ЗДРДОПБГДСРСБНА, са извън предмета на изследване, а отразяването на данните в архивните документи е зависело изцяло от добросъвестното изпълнение от страна на оперативните работници.

Производството по издаване на оспореното решение, както и самото решение нямат нито правопораждащ, нито конститутивен ефект. Право-мощието на КРДОПБГДСРСБНА по чл. 4 от ЗДРДОПБГДСРСБН е ограничено само до установяване, т. е. констатиране принадлежността на лицата по чл. 3 към органите по чл. 1 от ЗДРДОПБГДСРСБНА, от където и следва, че липсва законово вменено задължение на органа да изследва: дали има провеждане на реална (активна) агентурна дейност от лицето; дали същото е вписано в картотеката и в регистрационните дневници без негово съгласие; дали лицето е реализирало дадена дейност. Или казано по друг начин - при действащия закон КРДОПБГДСРСБНА е длъжна да обяви принадлежност към органите по чл. 1 от закона при установена регистрация. В разпоредбите на ЗДРДОПБГДСРСБНА законодателят последователно си служи единствено е понятието "при-надлежност", което значи качеството на някой да е част от състава на нещо. Визира се организационната обвързаност на конкретното лице към тези служби, неговото регистриране към апарата им. Самата принадлежност означава формално придобития статус на ** към структура или структури на органите по чл. 1 закона, без да обхваща функционирането на тези лица в това качество. Решенията на комисията имат декларативен характер. За оспорения административен акт е предвидено специално производство, с оглед естеството му, в което не е предвидена възможност за уведомяване на проверяваното лице за събиране на гласни доказателства, за проверка на реда и условията за съставяне на архивни документи за вербуване, за изследване наличието на фактическа дейност на секретен сътрудник.

Предвид изложеното съдът приема, че подадената жалба следва да се отхвърли като неоснователна и недоказана.

При този изход на спора, претенцията на ответника за разноски -  присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважено на основание чл. 143, ал. 3 от АПК във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и в размер посочен в разпоредбата на чл. 24 изр.1-во от Наредба за заплащането на правната помощ /от 100 до 240 лв./, като настоящият състав определя възнаграждение в размер на 120 лева, с оглед предмета на делото и осъществения обем процесуално представителство.

              Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2  от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по ЖАЛБА на Е.П.П. срещу РЕШЕНИЕ № 2-1939 от 06.04.2021 г. на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия,  с което е установена и обявена принадлежността му към органите на Държавна сигурност, по чл. 1 от ЗДОПБГДСРСБНА.

    ОСЪЖДА Е.П.П. ДА ЗАПЛАТИ на КРДОПБГДСРСБНА сумата 120 лв. /сто и двадесет лева/ - разноски по делото.

    РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване, чрез Врачанския Адм. Съд, пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в 14/четиринадесет/ - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото

                                                           АДМ. СЪДИЯ: