РЕШЕНИЕ
№ 10361
Бургас, 24.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XI-ти състав, в съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ |
При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ административно дело № 20257040701963 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 145 и следващите от АПК във връзка чл. 10 ал. 6 от Закона за семейните помощи за деца (ЗСПД).
Образувано е по жалба на М. Г., гражданин на Република Украйна, притежаващ карта на чужденец с предоставена временна закрила № *********, издадена на 16.07.2025 година от Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет (ДАБ при МС), [ЛНЧ], с настоящ адрес - [населено място], [улица], етаж 8, апартамент 83, със съдебен адрес – [населено място], [улица], етаж 1, ап. 1, чрез адвокат Д. О., Адвокатска колегия – Бургас, против заповед № ЗСПД/Д-А/15681/30.09.2025 година на началник отдел СЗ, упълномощена със заповед № 0201-РД01-0271/19.07.2024 година на директора на дирекция „Социално подпомагане” – Бургас (ДСП).
С оспорения акт на жалбоподателя е отказано отпускане на еднократна месечна помощ за две деца – еднократна помощ за ученици, записани в първи, втори, трети и четвърти клас.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на отказа.
Заявява се, че по силата на чл. 39 ал. 1 т. 4 от Закона за убежището и бежанците (ЗУБ) има право на социално подпомагане, като чужд гражданин с предоставена временна закрила. Изтъква, че разпоредбата на чл. 3 т. 5 от ЗСПД противоречи на чл. 2 и чл. 27 от Конвенцията за правата на детето. Твърди, че Република България като държава членка е обвързана по отношение на резултата, който трябва да бъде постигнат с посочените актове, а именно получаване на необходимото социално подпомагане, което да е равностойно на предвиденото за гражданите на държавата членка. Иска отмяна на заповедта.
В съдебно заседание чрез процесуален представител поддържа жалбата. Иска отмяна на заповедта. Претендира разноски и представя списък по чл. 80 от ГПК.
Ответникът, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Представя административната преписка. Иска жалбата да бъде отхвърлена.
Жалбата - предмет на настоящото производство, е подадена в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа и правна страна приема следното.
Съгласно регистрационна карта на чужденец с предоставена временна закрила № *********, издадена от ДАБ при МС, жалбоподателят М. Г. е гражданин на Република Украйна. Съгласно регистрационната карта на чужденец с предоставена закрила № *********, издадена от ДАБ при МС, съпругата му А. Г. е гражданин на Република Украйна и се придружава от две деца под 14 – годишна възраст – Т. Г., роден на [дата]година, [ЛНЧ] и Е. Г., родена на [дата]година, [ЛНЧ].
Със заявление-декларация с вх. № ЗСПД/Д-А/15681/19.09.2025 година до директора на ДСП, М. Г. е поискал отпускане на еднократна помощ за ученици, записани в първи, втори, трети и четвърти клас по чл.10а от ЗСПД, за децата Т. Г., записан като ученик за учебната 2025/2026 година в четвърти клас и Е. Г., записана като ученик за учебната 2025/2026 година в първи клас. Със заявлението е декларирано, че жалбоподателят е гражданин на Република Украйна, [семейно положение] за А. Г. с [ЛНЧ], гражданин на Република Украйна, както и че е баща на Тимур и Е. Г.. Към заявлението са приложени служебни бележки № РД-24-12/15.09.2025 година и № РД-24-5/17.09.2025 година, издадени от директора на Начално базово училище „Михаил Лъкатник“ - Бургас в уверение на това, че Т. Г. е записан като ученик в четвърти клас за учебната 2025/2026 година, а Е. Г. е записана като ученик в първи клас за учебната 2025/2026 година.
След запознаване със съдържанието на заявлението-декларация и приложените към него писмени доказателства, социален работник към ДСП е отразил върху служебно попълващата се част на заявлението, че заявителят не отговаря на условието на чл. 3 т. 5 от ЗСПД – право на семейни помощи имат семейства на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор по който Република България е страна. Посочено е, че няма подписан договор за социална сигурност между Република България и Република Украйна.
След проведен предварителен контрол за законосъобразност преди вземане на решение за предоставяне на социална подкрепа, директорът на ДСП е издала оспорената заповед № ЗСПД/Д-А/15681 от 30.09.2025 година, с която е отказала исканите еднократни помощи, по съображения, че не отговарят на условията на чл. 3 т. 5 от ЗСПД – право на семейни помощи имат семейства на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор по който Република България е страна – няма подписан договор за социална сигурност между Република България и Република Украйна.
Заповедта е връчена на М. Г. на 03.10.2025 година и е обжалвана от него на 17.10.2025 година.
При тази фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.
Съобразно разпоредбата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.
Заповедта е издадена от компетентен орган – чл. 10 ал. 4 от ЗСПД, в установената форма, при спазване на съответните процесуалните правила в административното производство, но в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби.
С разпоредбата на чл. 51 ал. 1 от Конституцията на Република България (КРБ) е прогласено правото на гражданите на социално подпомагане.
А разпоредбата на чл. 26 ал. 2 от КРБ предвижда, че чужденците, които пребивават в Република България имат всички права по тази Конституция с изключение на правата, за които КРБ и законите изискват българско гражданство.
Кръгът от лицата с право на семейни помощи за деца е очертан с нормата на чл. 3 от ЗСПД, като по отношение на семействата на чужди граждани е въведено с т. 5 на същата норма изискване да пребивават постоянно и да отглеждат децата си в страната, както и получаването на такива помощи да е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.
Така предвиденото ограничение не съответства на минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица от трети страни, които не са в състояние да се върнат в страната по произход, посочени в Директива 2001/55/ЕО. Според нормата на чл. 13 § 2 на същата, държавите членки създават разпоредби за предоставяне на помощи от „Социални грижи“ на лицата, ползващи се с временна закрила. Предвидените с директивата минимални стандарти са въведени с §1а от ПЗР на ЗУБ, а с разпоредбата на чл. 39 ал. 1 т. 4 от същия закон изрично е предвидено правото на социално подпомагане на чужденците с предоставена временна закрила. Доколкото семейните помощи за деца са елемент на социалното подпомагане следва да се приеме, че по отношение на лицата - чужди граждани с предоставена закрила по реда на ЗУБ не следва да се прилага ограничението на чл. 3 т. 5 от ЗСПД.
С нормата на чл. 10а от ЗСПД е предвидено отпускане на еднократна помощ за покриване на част от разходите в началото на учебната година на семействата, чиито деца са записани в първи, втори, трети и четвърти клас на училище, при условие, че децата живеят постоянно в страната и не са настанени за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
Д. Т. и Е. Г. са записани съответно в четвърти и в първи клас за учебната 2025/2026 година, живеят постоянно в страната и не са настанени за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето. На членовете от семейството е предоставена временна закрила по реда на ЗУБ, видно от приложените регистрационни карти на чужденец. При тези данни следва да се приеме, че са налице установените в чл. 10а от ЗСПД материалноправни предпоставки за отпускане на поисканата еднократна помощ за покриване част от разходите на семейството в началото на учебната година.
Заповедта следва да бъде отменена, а административната преписка да бъде върната за ново произнасяне, съобразно мотивите на съдебното решение.
В хода на производството жалбоподателят е представляван от адвокат Д. О. от Адвокатска колегия – [населено място] в хипотезата на чл. 38 ал. 1 т. 2 от Закона за адвокатурата. Представен е договор за правна помощ и съдействие. Съгласно посочената разпоредба, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие на материално затруднени лица. По делото е представена декларация, за семейно и имотно състояние, подписана от М. Г., според която същият не получава доходи от трудови възнаграждения, от свободни професии, от наеми и хонорари и други, не притежава недвижимо имущество, притежава моторно превозно средство. В този смисъл основанието за оказване на безплатна помощ е доказано. Разпоредбата чл. 38 ал. 2 от Закона за адвокатурата предвижда, че в случаите по ал. 1, ако в съответното производство насрещната страна е осъдена за разноски, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз има право на адвокатско възнаграждение. Съдът определя възнаграждението в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл. 36 ал. 2 и осъжда другата страна да го заплати. В случая предмет на делото е отказ за отпускане на еднократна помощ за деца по чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД, размерът на която помощ е 300 лева, съгласно чл. 63 ал. 18 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., като тази сума се явява и материалния интерес по делото. Ето защо и на основание чл. 38 ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата, във връзка с чл. 8, ал. 1, във връзка с чл. 7 ал. 2 т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа, в полза на адвокат О. следва да се присъди адвокатско възнаграждение в размер на 400 лева, за процесуално представителство пред настоящата съдебна инстанция.
По изложените съображения, на основание чл.172 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ заповед № ЗСПД/Д-А/15681/30.09.2025 година на началник отдел СЗ, упълномощена със заповед № 0201-РД01-0271/19.07.2024 година на директора на дирекция „Социално подпомагане” – Бургас.
ВРЪЩА преписката на директора на дирекция “Социално подпомагане” - Бургас за ново произнасяне, съобразно мотивите на съдебното решение.
Определя седемдневен срок за новото произнасяне – от датата на решението.
ОСЪЖДА Агенция за социално подпомагане - София да заплати на адвокат Д. О., АК - Бургас, сума в размер на 400 (четиристотин), разноски по делото.
Решението е окончателно.
| Съдия: | |