Определение по дело №401/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1092
Дата: 31 май 2023 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20237170700401
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2023 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

  1092

 

гр. Плевен, 31.05.2023 г.

 

Административен съд-гр.Плевен, II-ри състав, в закрито съдебно заседание на тридесет и първи май две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Николай Господинов

 

като разгледа докладваното от съдията Господинов административно дело № 401 по описа на Административен съд-Плевен за 2023 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производство по чл. 2в, ал.1, т.1 и ал. 2 от ЗОДОВ.

Образувано е въз основа на искова молба, подадена от Г.Т.Т. ***, ЕГН **********, с която е предявен иск с посочено правно основание чл.2в от ЗОДОВ и цена в общ размер 32 534 лв. против Държавен фонд „Земеделие“ - гр.София, Министерство на земеделието – гр.София и Върховен административен съд на Р- България.

В исковата молба се твърди, че в резултат на административен акт - Уведомително писмо за отхвърляне на плащанията № 01-153-6500/824 от 28.10.2016 г. на директора на ОД на ДФЗ – Плевен по мярка 112, издаден при неправилно тълкуване и прилагане на регламенти на Европейския съюз, свързани с начина и периода на изчисляване на икономическия размер на стопанствата по мярка 112, и на постановено от третия ответник Решение № 6075/10.05.2018 г. на ВАС на РБ при съществено нарушение на правото на Европейския съюз, с което решение жалбата против този административен акт е отхвърлена, на ищеца са причинени вреди.

Посочват се норми от правото на ЕС, които са нарушени:

Чл.3 от Договора за ЕС /предишен чл.2 от ДЕС/; чл.21 от Договора за функционирането на ЕС /предишен чл.18/; чл.45 от Харта на основните права на ЕС; Директива 2004/38/ЕО на ЕП и Съвета от 29.04.2004 год. Директива 2004/113/ЕО на Съвета от 13.12.2004 год.; Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета от 20.09.2005 год.; Регламент (ЕО) № 1122/2009 на Комисията.

Въз основа на подробно изброените нарушения на правото на ЕС от ответниците се претендира обезщетения за вреди, както следва :

 1.Парична сума в размер на 24 446 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, изразяващи се в пропуснати ползи и представляващи втората част от сумата по проекта, коректно изпълнен до 15.11.2016 год., т.е. датата на връчване на Уведомително писмо № 01-153-6500/824, ведно със законната лихва от 07.01.2017 год. до датата на окончателното плащане на задължението;

2.Сума в размер на 1088 лв., представляваща разноски пред Административен съд – Плевен, ведно със законната лихва от 01.03.2017 год. ;

3.Сума в размер на 7 000 лв., представляваща обезщетение за последица от действия на Държавен фонд „Земеделие“, ВАС и Министерство на земеделието, нарушаващи правото на ЕС.

Съдът намира, че не е сезиран с редовна искова молба.

По отношение на двама от посочените солидарно отговорни ответници по смисъла на чл.4, ал.2 от ЗОДОВ, а именно Държавен фонд „Земеделие“ и Върховен административен съд на Р.България, е налице обосновка от кои техни актове, постановени според ищеца в нарушение правото на ЕС, произтичат претендираните вреди. Не е налице обаче обосновка и формулирана причинно-следствена връзка между вреди по смисъла на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, причинени от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, осъществено от Министерство на земеделието, респективно защо според ищеца то би следвало да е надлежен ответник в настоящето производство

Претенцията за присъждане на законна лихва върху претендираното обезщетение в размер на 1088 лв. е за неконкретизиран времеви период, а по отношение на претенцията за присъждане на обезщетение в размер на 7000 лв. не е налице обосновка, от която да е видно в какво се изразяват същите, тази претенция не е конкретизирана като вид на претендираните вреди и период, за който се иска присъждането им.

Ето защо и на основание чл.205, ал.2 от АПК съдът следва да предостави възможност на ищеца в 7-дневен срок от съобщението да отстрани горните нередовности и да заяви дали поддържа иска срещу ответника Министерство на земеделието. На основание същия законов текст ищецът следва да бъде предупреден, че ако в указания срок не изпълни дадените указания, исковата молба заедно с приложенията към нея ще му бъде върната.

         Воден от горното, съдът      

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ искова молба, подадена от Г.Т.Т. ***, ЕГН **********, с която е предявен иск с посочено правно основание чл.2в от ЗОДОВ и цена в общ размер 32 534 лв. против Държавен фонд „Земеделие“ - гр.София, Министерство на земеделието – гр.София и Върховен административен съд на Р- България.

УКАЗВА на ищеца в 7- дневен срок от получаване на съобщението да заяви дали поддържа предявения иск срещу посочения в ИМ ответник Министерство на земеделието, да конкретизира претенцията си за присъждане на законна лихва върху претендираното обезщетение в размер на 1088 лв., както и да уточни вида, характера на вредите и периода, за който претендира присъждане на обезщетение в размер на 7000 лв., при което следва да съобрази указанията, дадени в обстоятелствената част на настоящето определение.

ПРЕДУПРЕЖДАВА ищеца, че ако не отстранят в срок горните нередовности, исковата молба заедно с приложенията към нея ще му бъдат върнати на основание чл.205, ал.2 от АПК, а производството ще бъде прекратено.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Препис от определението да се изпрати на ищеца.

 

 

 

                                                          СЪДИЯ :  /п/