Р Е Ш
Е Н И Е № 225
Гр. Сливен, 23.05.2023
г.
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично
заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и трета година в състав:
Административен
съдия: Иглика Жекова
при участието на прокурора.........................
и при секретаря Николинка Йорданова, като
разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 108 по
описа на Административен съд гр. Сливен за 2022 година, за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от И.Х.Х., с адрес ***, УРН ******срещу Заповед
№ РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието (обн. ДВ, бр. 20/11.03.2022
г.), с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“
и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от Системата
за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото
карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г., отразяване на
резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство
на земеделието и проверки на място по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане
на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени
възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими
за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на министъра
на земеделието, храните и горите В ЧАСТТА, с която са изключени от
подпомагане парцели/части от тридесет и седем парцела/части от парцели,
стопанисвани от жалбоподателя и заявени за финансово подпомагане по схемите и
мерките за директни плащания на площ за същата кампания.
В жалбата са наведени доводи за
материална и процесуална незаконосъобразност на оспорената административна
заповед. Твърди се, че със заявление за подпомагане 2021 г. са заявени за
подпомагане парцели в землищата на селата Божевци, Средорек и Изгрев, като в
периода 13.10.2021 г. – 22.10.2021 г. е извършена бърза проверка на място от
РТИ – Ямбол, като след проверката е получено уведомително писмо, придружено с
доклад за проверка на площи. Срещу доклада било възразено с вх. №
01-282-6500/739/24.11.2021 г. срещу констатациите в доклада по отношение на 40
земеделски парцела. По подаденото възражение получил ново уведомително писмо от
Заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което били отхвърлени
възраженията, тъй като констатациите на проверяващите са извършени в
съответствие с акредитираните процедури на фонда. В периода 16.12.2021 г. до
07.01.2022 г. многократно правил опити да подаде възражение срещу проектните
специализирани слоеве ФБл и ПДП, но не успял, по
повод което му било заявено, че му е извършена проверка и системата не генерира
неговото възражение по УРН. След публикуването на процесната заповед установил,
че посочените парцели, проверявани чрез метода на дистанционен контрол и тези,
проверявани на място и установени като допустими, са счетени като площи извън
специализирания слой. Моли съда да отмени атакуваната заповед на Министъра на
земеделието в частта й по отношение на следните изключени от обхвата на слоя
ПДП площи от 37 парцела: 0.07 ха от парцел № 04947-16-1-1 с площ от 0.52 ха,
частта от 0.05 ха от парцел № 04947-203-11-1 с площ от 0.54 ха, частта от 0.04 ха
от парцел № 04947-42-4-1 с площ от 0.21 ха, частта от 0.1 xa
от парцел № 04947-6-4-1 с площ от 2.43 ха, частта от 0.06 ха от парцел № 04947-69-1-1
с площ от 0.17 ха, частта от 0.08 ха от парцел № 04947-69-1-1 с площ от 0.48 ха,
частта от 0.31 ха от парцел № 04947-72-12-1 с площ от 2.67 ха, частта от 0.04 ха
от парцел № 04947-72-13-1 с площ от 0.35ха, частта от 0.09 ха от парцел № 04947-74-30-1
площ от 1.09 ха, частта от 0.09 ха от парцел № 04947-74-34-1 площ от 0.21 ха,
частта от 0.07 ха от парцел № 04947-74-35-1 площ от 0.42 ха, частта от 0.35 ха
от парцел № 04947-9-1-1 площ от 1.96 ха, частта от 0.12 ха от парцел № 32545-198-6-1
площ от 0.43 ха, частта от 0.03 ха от парцел № 32545-3-8-1 площ от 0.13 ха,
частта от 0.04 ха от парцел № 32545-49-9-1 площ от 0.17 ха, частта от 0.93 ха
от парцел № 32545-62-6-1 площ от 2.66 ха, частта от 0.38 ха от парцел № 68549-12.3-3
площ от 6.67 ха, частта от 0.1 xa от парцел № 68549-12-4-1
площ от 0.31 ха, частта от 0.03 ха от парцел № 68549-12-5-1 площ от 0.17 ха,
частта от 0.01 ха от парцел № 68549-172-2-1 площ от 0.11 ха, частта от 0.05 ха
от парцел № 68549-18-2-1 площ от 0.58 ха, частта от 0.05 ха от парцел № 68549-243-1-1
площ от 0.1 ха, частта от 0.01 ха от парцел № 68549-28-4-1 площ от 0.8 ха,
частта от 0.04 ха от парцел № 68549-32-7-1 площ от 0.21 ха, частта от 0.04 ха
от парцел № 68549-40-7-1 площ от 0.27 ха, частта от 0.51 ха от парцел № 68549-40-8-1
площ от 2.07 ха, частта от 0.03 ха от парцел № 68549-4-3-1 площ от 0.21 ха,
частта от 0.04 ха от парцел № 68549-44-4-1 площ от 0.14 ха, частта от 0.06 ха
от парцел № 68549-46-13-1 площ от 0.75 ха, частта от 0.06 ха от парцел № 68549-48-1-3
площ от 0.08 ха, частта от 0.06 ха от парцел № 68549-51-6-1 площ от 0.29 ха,
частта от 0.13 ха от парцел № 68549-51-7-1 площ от 0.67 ха, частта от 0.06 ха
от парцел № 68549-51-8-1 площ от 0.4 ха, частта от 0.01 ха от парцел № 68549-5-2-1
площ от 0.23 ха, частта от 0.18 ха от парцел № 68549-56-31-1 площ от 0.31 ха, частта
от 0.02 ха от парцел № 68549-6-6-3 площ от 1.65 ха, частта от 0.14 ха от парцел
№ 68549-8-1-1 площ от 0.67 ха, частта от 0.21 ха от парцел № 68864- 48-1-1 площ
от 0.58 ха и парцел № 68549-11-2 с площ 1.33 ха. Претендира
разноските в производството.
В открито съдебно заседание оспорващият
И.Х.Х., редовно и своевременно призован, не се явява.
Представлява се от надлежно упълномощен адв. Д. А., която поддържа жалбата и
моли съда да я уважи, с претенция за разноски.
В открито съдебно заседание административният
орган – Министър на земеделието, редовно призован, не се явява и не се
представлява.
Въз основа на всички събрани по
делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:
Оспорващият И.Х.Х.
бил регистриран като земеделски производител с УРН ******, като за кампания 2021
г. подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ с УИН ******за
102 парцела с обща площ 71.25 ха, находящи се в землищата на селата Божевци,
Средорек, Изгрев, Кипилово, Новачево и Стара река по СЕПП, ЗДП и Мярка 13 НР1.
Всички парцели били заявени от група „Постоянно затревени площи“ с код култура
314000, 315000 и 316000. Според данните по преписката, на заявените парцели за
2021 г. в периода 13-22.10.2021 г. била
извършена проверка на място от органите на РТИ – Ямбол въз основа на Заповед №
450059/06.10.2021 г. Проверката била извършена по методите на дистанционен
контрол (чрез налични извадки от ЦОФК) и инспекция на земеделското стопанство -
чрез обхождане с GPS. Съставен бил
Доклад за проверка на площи (л. 75), като на проверката Х. не присъствал и
контролният лист не е подписан от земеделския стопанин. Според данните в този
доклад, установени са 55 парцела с недопустими за подпомагане площи, от които
43 са проверени с дистанционен контрол, а 12 - с GPS, от заявената за
подпомагане площ от 71,25 ха като допустима за подпомагане е определена такава
от 64.35 ха и недопустима от 6.90 ха. Резултатите от проверката били сведени до
знанието на Х. с Уведомително писмо изх. № 01/282/6500/739/20.10.2021 г. на
Началник отдел „РТИ“ – Ямбол при ДФ „Земеделие“ (л. 153), с което на адресата
била дадена възможност в 14 – дневен срок да представи забележки и възражения.
Със Заповед № РД 09-1194/15.12.2021
г. министърът на земеделието одобрил проект на специализирани слоеве „Физически
блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от
СИЗП, обновени за 2021 г. чрез дешифрация
(разчитане) на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на
страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на
резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на
областните и общински структури на МЗ, съгласно чл. 15 ал. 2 т. 1 и т. 2 от
Наредба № 105/2006 г. С акта било разпоредено
създаване на организация за запознаване на земеделските стопани с обхвата на
специализираните слоеве. Съгласно заповедта, в срок до 07.01.2022 г. земеделските
стопани могат да подават възражения относно граници и начин на трайно ползване
на физическите блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане
земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой ПДП за
кампания 2021. Издателят на заповедта в т. VII от същата разпоредил въз основа на подадените
възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да извършат
проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата на
специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за кампанията, като проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация (разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2021
г. и правилното извършване на теренни проверки и нанасянето на резултатите от
тях в СИЗП. Възражение срещу проекта настоящият оспорващ Х. не депозирал.
Със Заповед № РД 09-150/25.02.2022
г. Министърът на земеделието (обн. ДВ, бр. 20/11.03.2021 г.) одобрил
окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от Системата за идентификация на
земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова
цифрова ортофото карта на страната по самолетно и
сателитно заснемане от 2021 г., отразяване на резултатите от теренни проверки
от областните и общински структури на МЗ и проверки на място по чл. 37 ал. 3 и
4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез
проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания
слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1194 от
15.12.2021 г. на министъра на земеделието.
По делото са извършени първоначална,
допълнителна и повторна единични съдебно - технически експертизи, изготвени от вещи лица
със специалност „Геодезия и картография“. Съгласно първата от тях и
допълнителната, уточняваща за всеки парцел, извършена от вещото лице и. П. З. и
оспорена от жалбоподателя, върху
заявените за подпомагане от Х. земеделски парцели е извършена проверка на място
от органите на ДФЗ – РТИ – Ямбол с използване на два метода – дистанционен,
чрез използване на налични извадки от ЦОФК и инспекция на земеделското
стопанство чрез обхождане с GPS, като 43 парцела са проверени дистанционно, а
12 – с GPS. Според това заключение, между данните за допустимите и недопустими
площи, определени от слоя ПДП и тези, определени в резултат на извършената
проверка има съществени различия. Така от всички заявени за подпомагане площи
от 71.25 ха, в слоя ПДП попадат и са определени като допустими за подпомагане
59.21 ха, а като недопустими са определени 12.04 ха. В резултат на извършената
проверка на място от органите на РТИ като допустими за подпомагане са
определени 64.35 ха, а недопустими – 6.90 ха. Според експертизата, резултатите
от проверката на място не са относими към изготвянето на слоя ПДП, не променят
и не са отразени в границите му – площта, определена извън слоя ПДП е
значително повече от определената като недопустима за подпомагане, вследствие
извършената проверка на място. Експертът сочи, че конкретни причини част
от заявените площи да бъдат определени като недопустими за подпомагане са
следните: при заявяване на парцелите, същите са очертани по границите на
правното основание, а не по границата на поддържаната и допустима за
подпомагане площ; в почти всички парцели има навлизане на дървета и храсти по
границите на заявената площ; в част от парцелите има площи, които не са
обработвани (косени или поддържани чрез паша) през годината; през част от
парцелите преминават полски (горски) пътища. Предвид
липсата на конкретика по отношение на всеки един от парцелите е извършена допълнителна
експертиза от същото вещо лице, в която е извършена конкретизация на причините
за недопустимост на всеки един от парцелите/части от такива.
По оспорване от жалбоподателя е
назначена повторна единична съдебно – техническа експертиза, изготвена от
вещото лице и. Г. Р., приета като неоспорена от страните и базирана както въз
основа на доказателствата по делото, така и на изискана от експерта
допълнителна информация от МЗм и ДФЗ. Съгласно заключението на тази експертиза, заявените
от жалбоподателя за подпомагане за кампания 2021 г. земеделски парцели са
следните като номера и декларирани площи: 04947-16-1-1 с декларирана площ 0.52
ха; 04947-17-1-1 с декларирана площ 0.71 ха; 04947-203-11-1 с декларирана площ 0.54
ха; 04947-322-23-1 с декларирана площ 0.92 ха; 04947-334-17-1 с декларирана
площ 0.29; 04947-38-4-1 с декларирана площ 2.08 ха; 04947-41-7-1 с декларирана
площ 0.24 ха; 04947-41-8-1 с декларирана площ 0.25 ха; 04947-42-4-1 с
декларирана площ 0.21 ха; 04947-59-1-1 с декларирана площ 1.53 ха; 04947-6-4-1
с декларирана площ 2.43 ха; 04947-69-1-1 с декларирана площ 0.17 ха; 04947-69-2-2 с декларирана площ 0.10 ха; 04947-72-10-1 с
декларирана площ 0.25 ха; 04947-72-11-1 с
декларирана площ 0.48 ха; 04947-72-12-1 с декларирана площ 2.67 ха; 04947-72-13-1
с декларирана площ 0.35 ха; 04947-74-29-1 с декларирана площ 1.08 ха; 04947-74-30-1
с декларирана площ 1.09 ха; 04947-74-33-1 с декларирана площ 0.79 ха; 04947-74-34-1 с декларирана площ 0.21 ха; 04947-74-35-1
с декларирана площ 0.42 ха; 04947-76-7-1
с декларирана площ 0.29 ха; 04947-82-1-1 с
декларирана площ 0.82 ха; 04947-86-5-1 с декларирана площ 0.10 ха; 04947-9-1-1
с декларирана площ 1.96 ха; 32545-14-1-1 с декларирана площ 0.32 ха; 32545-191-6-1
с декларирана площ 1.11 ха; 32545-191-7-2 с декларирана площ 0.29 ха; 32545-198-5-1
с декларирана площ 0.20 ха; 32545-198-6-1 с декларирана площ 0.43 ха; 32545-214-1-1
с декларирана площ 1.12 ха; 32545-3-4-1 с декларирана площ 2.92 ха; 32545-3-5-2
с декларирана площ 0.70 ха; 32545-3-6-4 с декларирана площ 0.59 ха; 32545-3-7-1
с декларирана площ 0.82 ха; 32545-3-8-1 с декларирана площ 0.13 ха; 32545-47-1-1
с декларирана площ 0.34 ха; 32545-49-9-1 с декларирана площ 0.17 ха; 32545-5-1-1
с декларирана площ 1.01 ха; 32545-62-6-1
с декларирана площ 2.66 ха; 32545-85-1-3 с декларирана площ 1.17 ха; 36854-91-6-1
с декларирана площ 0.14 ха; 51929-24-2-1 с декларирана площ 0.10 ха, 51929-275-1-1
с декларирана площ 0.29 ха; 68549-10-1-1 с декларирана площ 0.59 ха; 68549-11-2-1
с декларирана площ 1.33 ха; 68549-11-3-1 с декларирана площ 0.24 ха; 68549-12-1-1
с декларирана площ 0.78 ха; 68549-12-2-1 с декларирана площ 0.42 ха; 68549-12-3-3
с декларирана площ 6.69 ха; 68549-12-4-1 с декларирана площ 0.31 ха; 68549-12-5-1
с декларирана площ 0.17 ха; 68549-12-6-1 с декларирана площ 3.00 ха; 68549-13-4-3
с декларирана площ 0.55 ха; 68549-141-4-1 с декларирана площ 0.44 ха; 68549-17-2-1с
декларирана площ 1.07 ха; 68549-172-2-1 с декларирана площ 0.11 ха; 68549-18-2-1
с декларирана площ 0.58 ха; 68549-225-1-1 с декларирана площ 0.75 ха; 68549-225-2-1 с декларирана
площ 0.46 ха; 68549-228-3-1 с декларирана площ 0.43 ха; 68549-239-2-1 с
декларирана площ 0.16 ха; 68549-24-2-1 с декларирана площ 0.20 ха; 68549-243-1-1
с декларирана площ 0.16 ха; 68549-25-8-1с декларирана площ 0.22 ха; 68549-25-9-1
с декларирана площ 0.51 ха; 68549-27-3-1 с декларирана площ 0.18 ха; 68549-28-3-1
с декларирана площ 0.11 ха; 68549-28-4-1 с декларирана площ 0.80 ха; 68549-29-2-1
с декларирана площ 0.60 ха; 68549-31-2-1 с декларирана площ 0.20 ха; 68549-32-5-1
с декларирана площ 0.45 ха; 68549-32-6-1 с декларирана площ 0.36 ха; 68549-32-7-1
с декларирана площ 0.21 ха; 68549-40-6-1 с декларирана площ 0.42 ха; 68549-40-7-1
с декларирана площ 0.27 ха; 68549-40-8-1 с декларирана площ 2.07 ха; 68549-40-9-1
с декларирана площ 0.16 ха; 68549-4-3-1 с декларирана площ 0.21 ха; 68549-44-4-1
с декларирана площ 0.14 ха; 68549-46-11-1 с декларирана площ 0.35 ха; 68549-46-12-1
с декларирана площ 0.34 ха; 68549-46-13-1с декларирана площ 0.75 ха; 68549-48-1-3
с декларирана площ 0.80 ха; 68549-51-6-1 с декларирана площ 0.29 ха; 68549-51-7-1
с декларирана площ 0.67 ха; 68549-51-8-1 с декларирана площ 0.40 ха; 68549-5-2-1
с декларирана площ 0.23 ха; 68549-56-31-1 с декларирана площ 0.31 ха; 68549-56-32-1
с декларирана площ 0.69 ха; 68549-58-4-1 с декларирана площ 0.13 ха; 68549-58-5-1
с декларирана площ 0.43 ха; 68549-6-6-3 с декларирана площ 1.65 ха; 68549-8-1-1
с декларирана площ 0.67 ха; 68549-8-4-1 с декларирана площ 0.18 ха; 68864-47-15-1
с декларирана площ 0.88 ха; 68864-47-16-1 с декларирана площ 0.29 ха; 68864-48-1-1
с декларирана площ 0.58 ха; 68864-53-1-1 с декларирана площ 0.27 ха; 68864-572-85-1
с декларирана площ 0.29 ха и 68864-572-86-1 с декларирана площ 0.69 ха, или с
общ размер на площите 71.25 ха. От описаните по-горе парцели 47 бр. попадат
изцяло в допустимия слой или площите извън него са по-малки от 0,01 ха, като от
55 парцела с недопустими площи, предмет на обжалването са 37 - те описани в
жалбата. За парцелите, описани в жалбата няма данни да са извършвани теренни
проверки, т.е. данните за теренните проверки и снимките от тях се отнасят за
други парцели, заявени от жалбоподателя за същата кампания. Съгласно
експертното заключение, предоставените снимки от теренни проверки, разпределени
в 25 бр. папки са с имена, съответстващи на уникалните номера на парцелите. На снимките
няма изведени данни за местоположение и азимут, но същите се съдържат в данните
за съответния файл. Освен снимки от терена, в папките има и поне по една снимка
на екрана на ръчно GPS устройство, където също се четат данни за номера на
парцела, моментни координати, отбелязани линии на допустимост и т.н. При прегледа на данните от теренните
проверки експертът е установил, че процесните парцели, предмет на жалбата не са
били обект на проверка на място. С оглед тази констатация, вещото лице е
изискало допълнителни данни за административните проверки на процесните
парцели, като са му били предоставени сателитни изображения в pdf формат, които (съгласно заключението) обикновено
съдържат данните от цветното сателитно заснемане на парцела, граници на
заявения парцел и граници на определените като допустими площи, както и граници
на допустим слой. Съгласно експертизата, окончателните допустими слоеве
са публикувани на страницата на ДФ „Земеделие", в архив 2021, от където са
използвани файловете: ,,Eligible_Areas_25022022_SLV" (окончателен допустим
слой за кампания 2021); ,,PZPJ)9032022_SLV" (окончателен слой постоянно
затревени площи за кампания 2021) и ,,Eligible_Areas_08122021_SLV"
(проектен допустим слой за кампания 2021). При запознаване с посочените данни и
разглеждане на сателитните снимки вещото лице заключава, че отбелязвания като
„слой недопустими площи" не съответстват на описаните по-горе слоеве.
Предвид така констатираните несъответствия експертът е извършил преценка за
допустимостта на площите само на база сателитните изображения, като изводите за
растителната покривка са извършени чрез съпоставка на преценената като
допустима и преценената като недопустима площи, по презумпцията, че различната
растителна покривка би трябвало да изглежда по различен начин при заснемане.
Съгласно заключението, извършен е пълен преглед на данните от проверките на
място с констатация, че същите не обхващат процесните парцели, като от данните
в протоколите и факта за липса на проверки на място, се формира извод, че
допустимостта на площите е преценена чрез дистанционни методи – дешифриране на
сателитни изображения (снимки). Резултатите от извършените
административни проверки чрез дешифриране на сателитни изображения, с резултат
– недопустимост на парцели/части от парцели вещото лице е извело в таблица,
видно от която при 29 парцела в данните от дистанционния контрол е въведен
запис: „СЗ+ Декларираната площ на парцела е по – голяма от измерената, т.е.
парцел с наддекларирана площ“. При осем от парцелите
са вписани забележки от дистанционния контрол, както следва: за парцел
04947-6-4-1 – „Измерена е недопустима площ за подпомагане“, за парцел
04947-74-30-1 – „Измерена недопустима площ – храсти и дървета“, за парцел
04947-74-35-1 – „Измерена недопустима площ – храсти и дървета“, за парцел
68549-172-2-1 – „Измерена недопустима площ – храсти и дървета“, за парцел
68549-28-4-1 – „Измерена недопустима площ – храсти и дървета“, за парцел 68549-4-3-1
– „Измерена недопустима площ – храсти и дървета“ и за парцел 68549-6-6-3 –
„Измерена недопустима площ – храсти и дървета“. Общо декларираната площ на тези
37 парцела възлиза на 25.81 ха, установената от проверката – на 21.36 ха,
разлика – 4.45 ха. Експертът е извършил допълнителен визуален анализ на
сателитните изображения в цифров вид, при който дава заключение за следните
допустими площи от процесните 37 парцела: 04947-16-1-1 с декларирана площ 0.52
ха; определена площ от сателитните изображения 0.45 ха, 04947-203-11-1 с декларирана
площ 0.54 ха и определена от сателитните изображения 0.49 ха; 04947-42-4-1 с
декларирана площ от 0.21 ха и определена от сателитните изображения 0.17 ха; 04947-6-4-1
с декларирана площ от 2.43 ха и определена от сателитните изображения от 2.27
ха; 04947-69-1-1 с декларирана площ от 0.17 ха и определена от сателитните
изображения такава от 0.11 ха; 04947-72-11-1 с декларирана площ от 0.48 ха и
определена от сателитните изображения такава от 0.4 ха; 04947-72-12-1 с декларирана площ от 2.67 ха и определена
от сателитните изображения такава от 2.36 ха; 04947-72-13-1 с декларирана площ от 0.35 ха и определена
от сателитните изображения такава от 0.31 ха; 04947-74-30-1 с декларирана площ
от 1.09 ха и определена от сателитните изображения такава от 1.06 ха; 04947-74-34-1
с декларирана площ от 0.21 ха и определена от сателитните изображения такава от
0.12 ха; 04947-74-35-1 с декларирана площ от 0.42 ха и определена от
сателитните изображения такава от 0.38 ха; 04947-9-1-1 с декларирана площ от 1.96
ха и определена от сателитните изображения такава от 1.61 ха; 32545-198-6-1 с
декларирана площ 0.43 ха и определена от сателитните изображения такава от 0,31
ха; 32545-3-8-1 с декларирана площ от 0.13 ха и определена от сателитните
изображения такава от 0.1 ха; 32545-49-9-1 с декларирана площ 0.17 ха и
определена от сателитните изображения такава от 0.13 ха; 32545-62-6-1 с
декларирана площ 2.66 ха и определена от сателитните изображения такава от 1.73
ха; 68549-12-4-1 с декларирана площ от 0.31 ха и определена от сателитните
изображения такава от 0.21 ха; 68549-12-5-1 с декларирана площ от 0.17 ха и
определена от сателитните изображения такава от 0.14 ха; 68549-172-2-1 с
декларирана площ 0.11 ха и определена от сателитните изображения такава от 0.1
ха; 68549-18-2-1 с декларирана площ 0.58 ха
и определена от сателитните изображения такава от 0.53 ха; 68549-24-2-1 с
декларирана площ от 0.20 ха и определена от сателитните изображения такава от 0.15
ха; 68549-243-1-1 с декларирана площ от 0.16 ха и определена от сателитните
изображения такава от 0.13 ха; 68549-28-4-1 с декларирана площ от 0.80 ха и
определена от сателитните изображения такава от 0.79 ха; 68549-40-7-1 с
декларирана площ от 0.27 ха и определена от сателитните изображения такава от 0.23
ха; 68549-40-8-1 с декларирана площ от 2.07 ха и определена от сателитните
изображения такава от 1.56 ха; 68549-4-3-1 с декларирана площ от 0.21 ха и
определена от сателитните изображения такава от 0.18 ха; 68549-44-4-1 с
декларирана площ от 0.14 ха и определена от сателитните изображения такава от 0.1 ха; 68549-46-13-1 с декларирана площ от
0.75 ха и определена от сателитните изображения такава от 0.69 ха; 68549-48-1-3
с декларирана площ от 0.80 ха и определена от сателитните изображения такава от
0.74 ха; 68549-51-6-1 с декларирана площ от 0.29 ха и определена от сателитните
изображения такава от 0.24 ха; 68549-51-7-1 с декларирана площ от 0.67 ха и
определена от сателитните изображения такава от 0.67 ха; 68549-51-8-1 с
декларирана площ от 0.40 ха и определена от сателитните изображения такава от 0.34
ха; 68549-5-2-1 с декларирана площ от 0.23 ха и определена от сателитните
изображения такава от 0.13 ха; 68549-56-31-1 с декларирана площ от 0.31 ха и
определена от сателитните изображения такава от 0.13 ха; 68549-6-6-3 с декларирана
площ от 1.65 ха и определена от сателитните изображения такава от 1.63 ха; 68549-8-1-1
с декларирана площ от 0.67 ха и определена от сателитните изображения такава от
0.53 ха и 68864-48-1-1 с декларирана площ от 0.58 ха и определена от
сателитните изображения такава от 0.37 ха. Съгласно цитираната таблица с
извършен от вещото лице и. Р. анализ на сателитните изображения, при три от
парцелите е установена допустима площ, по – голяма от възприетата от
административния орган, а именно: парцели с № № 04947-74-30-1, 04974-74-35-1 и
68549-51-6-1. Констатациите на експерта в тази връзка са следните: при парцел 04947-74-30-1
недопустимата площ включва няколко единични дървета, останалата растителна
покривка не с различава видимо от тази в съседство, преценена като допустима
при административните проверки; при парцел 04947-74-35-1 определените като недопустими
площи са мозаечно разположени дървета и са с площ под 100 кв.м. и за парцел
68549-51-6-1 преценената като недопустима площ попада в сенки на дървета и
върху растителна покривка, която е преценената за допустима в останалата част
от парцела. По отношение на останалите тридесет и четири парцела вещото лице
заключава, че допустимата площ е коректно определена при административните
проверки. Експертът определя размер на допустимата площ от 21.59 ха при
деклариран такъв от 25.81 ха.
Съдът кредитира изцяло заключението
на повторната съдебно – техническа експертиза, като изготвено компетентно,
безпристрастно, неоспорено от страните, съдържащо подробен и задълбочен анализ
на относимите данни, съответно на доказателствата и аргументирано. Тук следва
да се отбележи, че съществени различия между двете експертни заключения не се
установява, но повторната е изготвена след анализ и на допълнително изискана и
представена на вещото лице и. Р. относима информация от МЗм
и ДФЗ, при която е установено и обстоятелството, че твърдяните
от ответния орган теренни проверки не са осъществени по отношение на процесните
парцели, като данните по преписката за теренни проверки и снимки от тях се
отнасят до други парцели, заявени от жалбоподателя за същата кампания. Съгласно
това заключение, липсата на данни за проверки на място води до извода, че
допустимостта на площите е преценена чрез дистанционни методи – дешифриране
(разчитане) на сателитни снимки.
Въз основа на така изградената
фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима.
Подадена е в предвидения в чл. 149 ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна
страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт,
който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.
Разгледана по същество, жалбата се
преценява от настоящата съдебна инстанция като частично основателна.
Оспореният акт е издаден от
Министъра на земеделието, с правно основание чл. 25 ал. 4 от Закона за
администрацията и чл. 33а ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители и чл. 16г ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК. Административният акт е
издаден от материално компетентен орган и в изискуемата писмена и предметна
форма и съдържание, като при неговото постановяване настоящият съдебен състав
преценява, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и противоречие с материалния закон. Оторизирането на заявените за
подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез Интегрираната
система за администриране и контрол (ИСАК). Тази проверка представлява
пространствено съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните
от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). Съгласно чл. 33а
ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в
системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой
"Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими
за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите,
определени в наредбата по чл. 40. Съгласно чл. 33а ал. 2 ЗПЗП, данните в
Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до
физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30 ал. 6, като заповедта
се обнародва в "Държавен вестник". По законовата делегация на чл. 30
ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието и храните определя с наредба условията
и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системите, в която връзка
е приета Наредба № 105/2006 г. Съгласно чл. 15 ал. 2 от последната в
приложимата й редакция, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни
парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и
екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното
състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК,
изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на
резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни
парцели по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при
съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на
място по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и
непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП. В настоящия
случай теренни проверки не са извършени по отношение на процесните парцели, което
се установява от повторната неоспорена съдебно – техническа експертиза, за да
се приеме, че посредством такива е събрана и обобщена непротиворечива
информация. Конкретните данни са
извлечени посредством дешифриране на сателитни изображения - извадки от ЦОФК.
Видно от доказателствата по делото,
със Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. министърът на земеделието е одобрил
проекти на специализиран слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от СИЗП, обновен за 2021 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофото
карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез
отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от
страна на областните и общински структури на МЗм, с
която заповед е указана възможност в срок до 07.01.2021 г. земеделските стопани
да подават възражения относно граници и начин на трайно ползване на физическите
блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели
или части от тях в проекта на специализиран слой ПДП за кампания 2021. В т. VII
от този акт изрично е разпоредено въз основа на
подадените възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да
извършат проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата
на специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампанията, като проверките следва да включват преглед на
коректността на дешифрация (разчитането) на новата
ЦОФК по заснемане 2021 г. и правилното нанасяне на резултатите от теренни
проверки за актуализация на СИЗП. В процесния случай възражение оспорващият Х.
не е подал, за да се ангажира задължение на административния орган за
извършване на допълнителна проверка. Ето защо съдът в настоящия му състав
приема, че при издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила.
Освен валидна и процесуално
законосъобразна, атакуваната административна заповед се преценява от съда и
като постановена в съответствие с относимите материалноправни
норми по отношение на парцели № № 1 04947-16-1-1, 04947-203-11-1, 04947-42-4-1, 04947-6-4-1,
04947-69-1-1 , 04947-72-11-1, 04947-72-12-1,
04947-72-13-1, 04947-74-34-1, 04947-9-1-1, 32545-198-6-1, 32545-3-8-1, 32545-49-9-1,
32545-62-6-1, 68549-12-4-1, 68549-12-5-1, 68549-172-2-1, 68549-18-2-1, 68549-24-2-1,
68549-243-1-1, 68549-28-4-1, 68549-40-7-1, 68549-40-8-1, 68549-4-3-1, 68549-44-4-1,
68549-46-13-1, 68549-48-1-3, 68549-51-7-1, 68549-51-8-1, 68549-5-2-1, 68549-56-31-1, 68549-6-6-3,
68549-8-1-1, 68864-48-1-1,
при следните съображения:
Приетата по делото и неоспорена от
страните повторна съдебно – техническа експертиза е извършена компетентно,
безпристрастно и въз основа на съобразените с нормативната база годни източници
и доказателства (дешифриране на сателитни изображения – способ, ползван и от
компетентните органи на ТИ при ДФЗ), поради което съдът я кредитира изцяло. Според
нормата на чл. 16б ал. 1 от Наредба № 105 след приключване на обновяването по реда
на цитирания по – горе чл. 15 ал. 2 т. 1 и т. 2, Министърът със заповед
одобрява проекта на специализирания слой ПДП. От цитираните разпоредби следва,
че проверките на място и теренните проверки съставляват задължителен способ за
обновяване на цифровите географски и атрибутивни данни в СИЗП, в това число за
специализирания слой ПДП, но само по отношение на парцелите, за които са
възложени, съответно извършени, тъй като теренните проверки се извършват въз
основа на методика за избор на референтни парцели, а проверките на място се
осъществяват по отношение на контролна извадка от подадените заявления за
подпомагане. Това е така и по отношение постановяването на заповед за
одобряване на проект на специализирания слой ПДП, която е основание за
издаването и на заповед за одобряване на окончателния специализиран слой ПДП,
като тук издаването на акта е обусловено само от приключване обновяването на
СИЗП чрез дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно
заснемане и чрез отразяване на резултатите и констатациите от специализирани
теренни проверки на референтни парцели по чл. 33а ал. 2 от ЗПЗП, избрани въз
основа на методиката за избор, утвърдена от МЗ. В процесния случай, процесните
заявени парцели за подпомагане, са както обект на дешифриране на актуална ЦОФК
за 2021 г. извършено от МЗ с резултати, обективирани в оспорената заповед, така
и обект на извършени проверки на място чрез метода на дистанционния контрол –
по спътникови изображения от страна на друго структурно звено на МЗ – ДФЗ, като
последните следва да се считат, че са с приоритет, тъй като именно проверките
на място, много по - реално отразяват действителното фактическо положение на
заявените за подпомагане парцели БЗС, същите са много по- целенасочени и
задълбочени, доколкото имат за предмет проверка на конкретното стопанство, а не
въобще разчитане и дешифриране на ЦОФК за 2021 г. за всички имоти в определено
землище. В Наредба № 2/2018 г. са регламентирани условията за допустимост за
подпомагане на земеделските площи. В Раздел III от Наредбата са предвидени
изискванията към земеделските площи, за да бъдат допустими за подпомагане,
които са различни в зависимост от характеристиките и начина на ползване на
земеделските земи. В чл. 8 от Наредбата са определени изискванията за
допустимост за подпомагане на постоянно затревените площи, представляващи
пасища за паша на животни, а в чл. 10 от Наредбата са посочени кои земеделски площи
или части от тях са трайно или временно неподходящи за подпомагане. В случая, в
приетата по делото повторна съдебно техническа експертиза вещото лице и. Р. е
извършил пълен анализ на спорните парцели, съобразно представените по
преписката доказателства, в т.ч.
графични материали, като е въз основа и на допълнително представени му данни от
МЗм и ДФЗ е извършил и самостоятелна дешифрация на сателитните изображения, послужили като
основание за определяне на допустимите площи (парцели и части от парцели),
включени в слоя ПДП. Анализът включва заявените площи, установените такива от
проверката, данните от дистанционния контрол, допустимите и недопустими площи,
онагледени цифрово във връзка с приложимото материално право по Наредба №
2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Получените данни в
експертизата са резултат на изчерпателна проверка на документите въз основа на
пълно съпоставяне на всички доказателствени източници. Заключението на експерта
по отношение на описаните по – горе 34 парцела е, че допустимата площ е
коректно определена, като с оглед компетентността на експерта съдът приема, че
атакуваната заповед в частта й досежно цитираните парцели е законосъобразна,
като постановена при правилна преценка на резултатите от извършената проверка и
съобразена с относимите материалноправни норми.
На следващо място вещото лице, при дешифрация на наличните по преписката сателитни изображения
заключава, че при три от процесните парцели допустимата за подпомагане площ е
по – голяма от установената от контролните органи при дешифрацията
и възприета в оспорената заповед. Съгласно експертното заключение, при парцел с
№ 04947-74-30-1 с декларирана площ 1.09 ха и приета за допустима от ответния
орган площ от 1.00 ха, вещото лице определя като допустима такава от 1.06 ха,
обосновавайки констатацията си с извода, че недопустимата площ включва няколко
единични дървета, а останалата растителна покривка не се различава видимо от
тази в съседство, преценена като допустима при административните проверки. Съгласно
чл. 11 ал. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, линейните
елементи на заобикалящата среда се включват в слой "Площи, допустими за
подпомагане", когато тяхната ширина не надхвърля 2 м, с изключение на
елементите, които подлежат на опазване съгласно националните стандарти за
поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние, одобрени със
заповед на министъра на земеделието, храните и горите, като по смисъла на ал. 2
т. 2 от нормативния акт, единичните дървета съставляват линеен елемент на
заобикалящата среда. по смисъла на акта.
Досежно парцел с № 04947-74-35-1 с декларирана площ 1.09 ха и приета за
допустима от контролните органи от 0.35 ха, експертът определя допустимата за
подпомагане площ на 0.38 ха със заключение, че определените като недопустими
площи са мозаечно разположени дървета и са с площ под 100 кв.м. Съгласно чл. 13
от Наредба № 2/26.03.2018 г., постоянно затревени площи, които попадат във
физически блок с начин на трайно ползване: "Пасища, мери и ливади", в
т. ч. "Естествени пасища и ливади" и "Горски ливади и
пасища" и "Смесено земеползване", са
допустими за подпомагане по мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата
директива за водите от ПРСР 2014 – 2020 г.", когато попадат в
териториалния обхват на мярката и не повече от 25 % от площта на парцела е
заета от мозаечно разположени дървета, храсти, скали и други трайно неподходящи
за подпомагане площи, които са с единична площ под 100 кв. м. Изводът на вещото
лице при извършената от него дешифрация и
съдържанието на цитираната разпоредба мотивират съда да приеме, че допустимата
за подпомагане площ на посочения земеделски парцел възлиза на 0.38 ха.
Следващият парцел, по отношение на който експертът констатира допустима площ,
различна от установената при дистанционния контрол е с № 68549-51-6-1 с
декларирана площ от 0.29 ха. Видно от преписката, приетата от ответния орган
допустима за подпомагане площ възлиза на 0.23 ха. Съгласно експертизата, тази
площ е в размер на 0.24 ха, със заключение, че преценената като недопустима
площ попада в сенки на дървета и върху растителна покривка, която е като
преценената за допустима в останалата част на парцела.
По изложените съображения съдът
намира жалбата за частично основателна по отношение на парцели № № 04947-74-30-1,
04947-74-35-1 и 68549-51-6-1, в която част заповедта се явява
материално незаконосъобразна, поради неправилно определяне на допустимите/недопустимите
за подпомагане площи, определени от експерта, както следва: за парцел № 04947-74-30-1
– допустима за подпомагане площ от 1.06 ха; за парцел 04947-74-35-1 – допустима
за подпомагане площ от 0.38 ха и за парцел 68549-51-6-1 – допустима за
подпомагане площ от 0.24 ха. Заповедта в частта й досежно тези парцели като
незаконосъобразна следва да бъде отменена, а преписката да се върне на
административния орган за ново произнасяне при съобразяване с установеното от
вещото лице, както и при спазване на указанията на съда по тълкуване и
прилагане на закона.
По отношение на парцели с идентификатори № № 04947-16-1-1, 04947-203-11-1,
04947-42-4-1, 04947-6-4-1, 04947-69-1-1 ,
04947-72-11-1, 04947-72-12-1, 04947-72-13-1, 04947-74-34-1, 04947-9-1-1,
32545-198-6-1, 32545-3-8-1, 32545-49-9-1, 32545-62-6-1, 68549-12-4-1,
68549-12-5-1, 68549-172-2-1, 68549-18-2-1, 68549-24-2-1, 68549-243-1-1,
68549-28-4-1, 68549-40-7-1, 68549-40-8-1, 68549-4-3-1, 68549-44-4-1,
68549-46-13-1, 68549-48-1-3, 68549-51-7-1, 68549-51-8-1, 68549-5-2-1,
68549-56-31-1, 68549-6-6-3, 68549-8-1-1, 68864-48-1-1 заповедта
е постановена в съответствие с материалния закон и неговата цел. При спазване
на изискванията на чл. 33а, ал. 1 и 2 ЗПЗП, МЗ е създал в системата за идентификация
на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за
подпомагане", който включва допустимите площи, определени въз основа на
критериите по Наредба № 2/2018 г. Данните в системата за идентификация на
земеделските парцели са преминали обновяване чрез извършване дешифриране на
актуална цифрова ортофото карта. След като съдържа
недопустими за подпомагане елементи, законосъобразно части от парцелите са
останали извън допустимия за подпомагане слой, същото се потвърждава и от обсъдената
по горе повторна инженерно – техническа експертиза. Жалбата срещу тази част от
атакуваната заповед като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора - частична
основателност на жалбата, настоящият съдебен състав счита, че претенцията на страните
за разноски се явява основателна. Същите следва да се определят съразмерно с
уважената, съответно – отхвърлена част от жалбата. Реално извършените от
жалбоподателя разноски по делото възлизат общо на 810,00 (осемстотин и десет)
лева, от които 10,00 (десет) лева заплатена държавна такса, 300,00 (триста)
лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение и 500,00 (петстотин) лева внесени
депозити за съдебни експертизи. Извършените от административния орган такива
възлизат на 900,00 лева, съставляващи внесени депозити за съдебни експертизи.
С оглед изхода на делото и
съразмерно с уважената част на жалбата, ответникът следва да бъде осъден да
заплати на жалбоподателя сумата от 64,80 (шестдесет и четири 0.80). Съобразно
отхвърлената част от жалбата, оспорващата страна следва да бъде осъдена да
заплати на административния орган разноски в размер на 828,00 (осемстотин
двадесет и осем) лева. При преценка на сторените по делото разноски съдът
констатира, че оспорващата страна е останала задължена да заплати по сметка
„Депозити за вещи лица“ сума в размер на 200,00 (двеста) лева за извършената
повторна съдебна експертиза, предвид което жалбоподателят следва да бъде осъден
за посочената сума.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на И.Х.Х., с адрес *** Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г. на
Министъра на земеделието В ЧАСТТА й, в която извън одобрения окончателен
специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021
г. са останали парцели и части от парцели № 04947-74-30-1, 04947-74-35-1 и
68549-51-6-1.
ВРЪЩА преписката на Министъра на
земеделието в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията,
дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата
на И.Х.Х., с адрес *** срещу Заповед № РД 09-150 от
25.02.2022 г. на Министъра на земеделието в останалата й част, в която извън
одобрения окончателен слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021
г. са останали парцели/части от парцели с идентификатори № № 04947-16-1-1, 04947-203-11-1,
04947-42-4-1, 04947-6-4-1, 04947-69-1-1, 04947-72-11-1, 04947-72-12-1,
04947-72-13-1, 04947-74-34-1, 04947-9-1-1, 32545-198-6-1, 32545-3-8-1,
32545-49-9-1, 32545-62-6-1, 68549-12-4-1, 68549-12-5-1, 68549-172-2-1,
68549-18-2-1, 68549-24-2-1, 68549-243-1-1, 68549-28-4-1, 68549-40-7-1,
68549-40-8-1, 68549-4-3-1, 68549-44-4-1, 68549-46-13-1, 68549-48-1-3,
68549-51-7-1, 68549-51-8-1, 68549-5-2-1, 68549-56-31-1, 68549-6-6-3, 68549-8-1-1
и 68864-48-1-1.
ОСЪЖДА Министерство на земеделието
да заплати на И.Х.Х., с адрес *** разноски по делото в размер на 64,80 (шестдесет
и четири 0,80) лева.
ОСЪЖДА И.Х.Х., с адрес *** да заплати на Министерство на
земеделието разноски по делото в размер на 828,00 (осемстотин двадесет и осем)
лева.
ОСЪЖДА И.Х.Х.,
с адрес *** да заплати по сметка „Депозити за вещи лица“ при Административен
съд – Сливен депозит за съдебна експертиза в размер на 200,00 (двеста) лева.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Административен
съдия: