О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№924/6.7.2023г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – гр. ПАЗАРДЖИК, ХIII-ти състав, в
публично съдебно заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕВА ПЕЛОВА
при
секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдията административно дело
№ 337/2023 година по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
(АПК), вр. чл. 117 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.
Образувано
е по жалба на М.М.Е., чрез пълномощника - адв. Т., срещу Разпореждане № 1222-00-343-3 от 12.05.2021 г., издадено от
ръководител на осигуряването за безработица към ТП на НОИ - гр. Пазарджик.
В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на оспорения
административен акт. Твърди се, че същият е издаден в нарушение на материалния
закон, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, и в
несъответствие с целта на закона. Допълнителни аргументи се навеждат в
представени писмени бележки. Прави се искане оспореното Разпореждане да бъде отменено, а преписката върната на административния
орган за ново произнасяне, както и за присъждането на разноски.
Ответникът – Ръководител на осигуряването за безработица при ТП
на НОИ - гр. Пазарджик, чрез процесуалния си представител оспорва
жалбата, моли същата да бъде оставена без разглеждане, като недопустима,
алтернативно отхвърлена като неоснователна и недоказана. Допълнителни доводи
излага в представено писмено становище. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Административен
съд - гр. Пазарджик, след като обсъди
доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК приетите по делото писмени
доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
На 05.04.2021г. жалб. Е. депозирал до
Дирекция „Бюро по труда“ – гр. Велинград заявление за отпускане на парично
обезщетение за безработица /ПОБ/, вх. №405/05.04.2021г. Декларирал, че е упражнявал
трудова дейност в друга държава - Норвегия за периода от 15.02.2019г. до
31.03.2021 г. при работодател MERIKON AS.
Със структурирани електронни документи
/СЕД/, чрез системата за електронен обмен на социално-осигурителна информация
между България и ЕС, ТП на НОИ – гр. Пазарджик изпратили три искания за установяване на
осигурителен стаж и доход на жалбоподателя до компетентната институция в
Норвегия със СЕД U001 и U003, на 19.04.2021г.,
съответно 29.06.2021г. и 16.01.2023г. Бил получен отговор само на първото
искане, като за следващите бил получен отказ с документ Х011 - отхвърляне на
СЕД. В изпратените от ТП на НОИ структурирани документи U001 - „Искане за осигурително досие“ и U003 - „Искане за
информация за заплата“, чрез системата за електронен обмен на социално-осигурителна
информация между България и ЕС, бил посочен период 15.02.2019г. до 31.03.2021
г.
В оспореното Разпореждане ответника е посочил, че жалб. Е. няма осигуряване във
фонд Безработица за 12 месеца от последните 18 месеца преди прекратяване на
осигуряването. Осемнадесет месечният период е от 01.09.2019 г. до 28.02.2021 г.
(вкл.). Видно от СЕД U017 от компетентната институция на Норвегия, са потвърдени
следните периоди на осигурена заетост: от 01.09.2019 г. до 31.01.2020 г. (вкл.)
- 5 месеца; от 01.06.2020 г. до 31.07.2020 г. (вкл.) - 2 месеца; от 01.09.2020
г. до 31.10.2.020 г. вкл. - 2 месеца и от 01.01.2021 г. до 28.02.2021 г. вкл. - 2 месеца. През 18
месечния период лицето имало 11 месеца в осигуряване за фонд „Безработица“,
поради което в съответствие с отразеното в горепосочените СЕД жалб. Е. не отговаря на изискванията на чл.
54а, ал. 1 от КСО и няма право на парично обезщетение за безработица.
За
изясняване на делото от фактическа страна е допусната и приета съдебно-техническа
експертиза, приета и неоспорена от страните, от чието заключението е видно, че от компетентната институция на
Норвегия с получения структуриран електронен документ U017- Осигурително досие -
трансграничен работник не са потвърдени периоди на заетост в 18 месечния период от
01.09.2019г. до 28.02.2020г., за месеците 02, 03, 04 и 05.2020г.; м. 08.2020г. - 1 месец; м. 11 и
12.2020г. - 2 месеца. От представените по делото банкови извлечения е видно, че
за посочените месеци жалбоподателят е получавал плащания от работодателя MERIKON AS. М. 07.2020г. е потвърден за
осигурителен период, но за него няма постъпило плащане по сметката на
жалбоподателя. Получените преводи с посочените в тях основания, удостоверяват
плащане от MERIKON AS, но те не са достатъчни, за да се
направи извода, че за жалбоподателя са изпълнени изискванията на чл.54а, ал.1
от КСО - да са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд „Безработица“
за посочените в преводите периоди, като липсват и данни, това време да е
зачетено за осигурителен стаж по законодателството на Норвегия. Информацията, поучена
чрез системата за електронен обмен на социално-
осигурителна информация и получените плащания по сметка на жалб. Е. от MERIKON AS в периода 01.01.2020-31.03.2021
г., е както следва:
|
|
Получени данни със СЕД |
Получени
плащания от MERIKON AS |
|||||
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
месечен
период (чл.54а, ал.1 от КСО) |
Потвърдени
периоди на заетост |
Брутен доход (NOK) |
Брой отр.дни/часове |
Дата |
Получени преводи (BGN) |
Основание
за плащане |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
1 |
09.2019 г. |
ДАААА |
|
|
|
|
|
|
2 |
10.2019 г. |
ДА |
|
|
|
|
|
|
3 |
11.2019 г. |
ДА |
28 839 |
28
ч. |
|
|
|
|
4 |
12.2019 г. |
ДА |
|
|
06.01.2020 |
1253,63 |
LONN 12.2019 |
|
5 |
01.2020 г. |
ДА |
|
|
05.02.2020 |
1479,26 |
LONN 01.2020 |
|
6 |
02.2020 г. |
НЕ |
|
|
04.03.2020 |
1962,65 |
LONN 02.2020 |
|
7 |
03.2020 г. |
НЕ |
|
|
01.04.2020 |
2008,11 |
LONN 03.2020 |
|
8 |
04.2020т. |
НЕ |
|
|
05.05.2020 |
1769,59 |
LONN 04.2020 |
|
9 |
05.2020 г. |
НЕ |
|
|
03.06.2020 |
2108,96 |
LONN 05.2020+19 |
|
10 |
06.2020 г. |
ДА |
14 688 |
6,2
ч. |
02.07.2020 |
606,55 |
LONN 06.2020 |
|
11 |
07.2020 г. |
ДА |
|
|
Няма за 07.2020 |
|||
12 |
08.2020 г. |
НЕ |
|
|
02.09.2020 |
1431,81 |
LONN 08.2020 |
|
13 |
09.2020 г. |
ДА |
|
5
дни |
02.10.2020 |
1378,69 |
LONN 09.2020 |
|
14 |
10.2020 г. |
ДА |
33 817 |
04.11.2020 |
1885,15 |
LONN 10.2020 |
||
15 |
11.2020 г. |
НЕ |
|
|
02.12.2020 |
1977,02 |
LONN 11.2020 |
|
16 |
12.2020 г. |
НЕ |
|
|
12.01.2021 |
2025,27 |
LONN 12.2020 |
|
17 |
01.2021 г. |
ДА |
41 589 |
45,7 ч./ 5дни |
02.02.2021 |
1739,34 |
LONN 01.2021 |
|
18 |
02.2021 г. |
ДА |
02.03.2021 |
2077,62 |
LONN 02.2021 |
При извършения анализ ВЛ е констатирало, че
жалбоподателят има потвърдени 11 месеца с осигурителен стаж през последните 18
месеца преди прекратяване на осигуряването. Дневното парично обезщетение за
безработица, съгласно чл.54б, ал.1 от КСО е в размер 60 на сто от
среднодневното възнаграждение или среднодневния осигурителен доход, върху който
са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд „Безработица“ за последните
24 календарни месеца, предхождащи месеца на прекратяване на осигуряването, и не
може да бъде по-малко от минималния и по-голямо от максималния дневен размер на
обезщетението за безработица. ВЛ е посочило, че размерът на паричното обезщетение
за безработица е изчислен на база осигурителния доход, потвърден от
компетентната институция на Норвегия със структуриран електронен документ U004 - „Информация за заплата“. При
периодите, за които няма информация за осигурителен доход е приложен чл.54б,
ал.7, т.4 от КСО, както следва:
|
Месец и година |
Наименоваие на осигурител |
Осигурителен доход (NOK) потвърден от Норвегия |
Осигурителен доход в лева |
Работни дни |
|
|
1 |
3 |
6 |
7 |
8 |
|
1 |
03 2019 |
MERIKON AS |
|
|
20 |
|
2 |
04.2019 |
MERIKON AS |
|
|
20 |
|
3 |
05.2019 |
MERIKON AS |
17 444,05 |
3 397,89 лв. |
20 |
|
4 |
06.2019 |
MERIKON AS |
|
|
20 |
|
5 |
07.2019 |
MERIKON AS |
|
|
23 |
|
6 |
08.2019 |
Чл.54б, ал.7,т.4 от КСО |
|
560,00 лв. |
22 |
|
7 |
09.2019 |
MERIKON AS |
|
|
19 |
|
8 |
10.2019 |
MERIKON AS |
|
|
23 |
|
9 |
11.2019 |
MERIKON AS |
28 839,00 |
5 617.49 лв. |
21 |
|
10 |
12.2019 |
MERIKON AS |
|
|
19 |
|
11 |
01.2020 |
MERIKON AS |
|
|
22 |
|
12 |
02.2020 |
|
610,00 лв. |
20 |
||
13 |
03.2020 |
|
610,00 лв. |
21 |
||
14 |
04.2020 |
Чл.54б, ал.7,т.4 от КСО |
|
610,00 лв. |
20 |
|
15 |
05.2020 |
Чл.54б, ал.7,т. 4 от КСО |
|
610,00 лв. |
18 |
|
16 |
06.2020 |
MERIKON AS |
14 688,00 |
28691,15лв. |
22 |
|
17 |
07.2020 |
MERIKON AS |
|
23 |
||
18 |
08.2020 |
|
610,00 лв. |
21 |
||
19 |
09.2020 |
MERIKON AS |
33 817,00 |
6 587,15 лв. |
20 |
|
20 |
10.2020 |
MERIKON AS |
22 |
|||
21 |
11.2020 |
Чл.54б, ал.7,т.4 от КСО |
|
610,00 лв. |
21 |
|
22 |
12.2020 |
Чл.54б, ал.7,т.4 от КСО |
|
610,00 лв. |
20 |
|
23 |
01.2021 |
MERIKON AS |
41 589,00 |
8 101,04 лв. |
20 |
|
24 |
02.2021 |
MERIKON AS |
20 |
|||
25 |
Общо: |
31 394,61 лв. |
497 |
|||
26 |
Среднодневен осигурителен доход: |
63,17 лв. |
|
|||
27 |
Дневно парично обезщетение за
безработица в размер на 60% от 63,17 лв,: |
37,90 лв. |
|
|||
В заключение СТЕ констатира, че изпратените
от ТП на НОИ структурирани документи U001 - „Искане за осигурително досие“ и U003 - „Искане за информация за
заплата, чрез системата за електронен обмен на социално-осигурителна информация
между България и ЕС, е посочен периода от 15.02.2019г. до 31.03.2021 г.
Периодът от 31.01.2020г. до 01.06.2020г. попада в обхвата на посоченият от НОИ
период, за който е изискана информация от компетентната институция на Норвегия.
По отношение на жалбоподателят са налице потвърдени 11 месеца с осигурителен
стаж през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването. Изчисленото
дневно парично обезщетение за безработица на М.М.Е., на база осигурителния
доход, потвърден от компетентната институция на Норвегия, без да е съобразено
правото му на ползване е в размер на 37,90 лв.
При така
установените факти, настоящия съдебен състав, като извърши цялостна проверка за
законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички
основания по чл. 146 от АПК, по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, достигна до
следните правни изводи:
Съдът приема, че е сезиран с процесуално недопустима
жалба, поради обстоятелството, че актът не
подлежи на оспорване, поради следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл.
117, ал. 1, т. 2, б. “б“ от КСО пред ръководителя на съответното
териториално поделение на НОИ се подават жалби срещу разпорежданията за отказ
за изплащане на парични обезщетения за безработица. Според ал. 2
на чл. 117 от КСО жалбите по ал. 1 се подават в писмена
форма в следните срокове: 1. срещу разпорежданията по т. 2, б. „а“ –
в едномесечен срок от получаването им; 2. срещу разпорежданията по т. 2, б. „б“ – „ж“,
задължителните предписания по т. 3, отказите по т. 4 и съдържанието на документ
по т. 5 – в 14-дневен срок от получаването им. По силата на чл.
117, ал. 3, изр. 1-во от
КСО ръководителят на териториалното поделение на НОИ се
произнася по тях с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им.
В нормата
на ал.
3, изр. 2-ро е регламентирано, че с решението ръководителят на териториалното поделение на НОИ
решава въпроса по същество или отменя разпореждането и връща преписката за ново
разглеждане от компетентния административен орган, когато не са изяснени всички
обстоятелства, отнасящи се до издаване на разпореждането. В съотвествие с посоченото
в чл.
118, ал. 1, изр. 1-во от
КСО решението на директора ТП на НОИ подлежи на
обжалване пред административния съд в 14-дневен срок от получаването му.
От така цитираната нормативна
уредба е
видно, че законодателят е предвидил задължителен
административен контрол на разпорежданията за отказ за изплащане на парични обезщетения
по Глава четвърта “Обезщетения“, Раздел I „Обезщетения при временна
неработоспособност и трудоустрояване“ от КСО, представляващи абсолютна процесуална
предпоставка за допустимост на оспорването пред съда. Горепосочените разпоредби на КСО са специални по отношение
на осигурителните спорове и дерогират
общите разпоредби на АПК, визирани в чл.
148 от АПК,
касаещи нормите за
изборност на ред за оспорване. Т.е
законодателят е предвидил задължителност на обжалването по административен ред
на всички разпореждания по чл. 117, ал. 1, т. 2 от КСО пред
ръководителя на териториалното поделение на НОИ, който от своя страна следва да
се произнесе с мотивирано решение по чл.
117, ал. 3, изр. 1-во и
3-то от КСО. Следователно,
на съдебен контрол подлежи единствено решението
на директорът на ТП на НОИ, като лице пред което се обжалва
процесното Разпореждане, съответно предмет на съдебна проверка може и следва да бъде административния акт, постановен
по реда на чл.117, ал.3 от КСО.
Доколкото
по-горестоящия административен орган, не се е произнесъл с решение по чл.117,
ал.3 от КСО, с което да е изменил или отменил Разпореждането и да е решил
въпроса по същество, за настоящата съдебна инстанция не съществува задължение
да разгледа по същество подадената
жалба, относно нейната основателност, тъй като по отношение на нея, не е допустим съдебен контрол за
законосъобразност.
Съгласно
чл.159 от АПК, съдът е длъжен да провери допустимостта на подадената жалба и след като констатира,
че оспорването е недопустимо по смисъла на чл.159, т.1 от АПК, следва да я остави без разглеждане и
да прекрати образуваното въз основа на нея спорно административно производство,
и на основание чл.130, ал.4 от АПК да изпрати
делото на надлежния орган - директора на ТП на НОИ – гр. Пазарджик, по компетентност за
произнасяне с мотивирано решение, съгласно разпоредбата на чл. 117, ал. 3 от КСО.
С оглед изхода на делото, съдебно-деловодни
разноски не следва да бъдат присъждани.
Водим
от горното, и на основание чл.130 и
чл.159, т.1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ хода по същество на делото, даден с протоколно
определение от 22.06.2023 г.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.М.Е.,
чрез пълномощника - адв. Т., срещу Разпореждане
№ 1222-00-343-3 от 12.05.2021 г., издадено от ръководител на
осигуряването за безработица към ТП на НОИ гр. Пазарджик.
ИЗПРАЩА
ПО ПОДВЕДОМСТВЕНОСТ делото на директора на ТП на НОИ – гр. Пазарджик.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 337/2023 г., по описа
на Административен съд – гр. Пазарджик.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба, в 7-мо дневен
срок от съобщаването му на страните, пред Върховния административен съд на
Република България.
ПРЕПИСИ да се връчат на страните.
СЪДИЯ:/П/