Решение по дело №2289/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2175
Дата: 30 ноември 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180702289
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 2175

 

гр.Пловдив, 30 .11 . 2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на двадесет и първи ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав :

                                                                              Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 2289/2018г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            Производство по реда на чл.64 ал.4 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/.

И.С.И.,*** /лишен от свобода/, представляван от адв.В.С. обжалва Заповед № Л 2044/18.08.2023г. на Началник на затвора - Пловдив, с която е отказано жалбоподателят да бъде преместен в затворническо общежитие от открит тип и във вр. с изискването на чл.64 ал.3 ЗИНЗС се е произнесъл и за режима на изтърпяване на наказанието по реда на чл. 65 ЗИНЗС, като е приел, лишеният от свобода /л.св./ И.И. да продължи да търпи наказанието си в условията на строг режим.

Твърди се незаконосъобразност на заповедта с искане за отмяната й. Поддържат се допуснати съществени процесуални нарушения, без да са конкретизирани. Искането на оспорващото лице се счита за основателно, тъй като отговаря на условията – формални и реални. Адв.С. счита, че не е отчетено обстоятелството, че И. работи като социален асистент на друг затворник – Ц.А.. В становище по същество моли жалбата да бъде уважена или да се отмени заповедта на процесуално основание с връщане на преписката за ново произнасяне.

В съдебно заседание жалбоподателят участва лично посредством видеовръзка и поддържа жалбата с искане за отмяна на заповедта като незаконосъобразна. Заяви, че всички доказателства са представени пред административния орган и няма доказателствени искания.

Ответникът Началник на затвора – Пловдив оспорва жалбата чрез процесуален представител Н.А., инспектор „Режимна дейност“, лице с юридическо образование и правоспособност, като счита, че следва да бъде отхвърлена. Поддържа законосъобразност на заповедта, постановена от компетентен административен орган и мотивирана. По същество заяви, че са спазени процесуалните правила и за взети необходимите становища на длъжностни лица. Посочено бе, че постиженията на осъдения са отчетени, като е прието че в бъдещ етап произнасянето би могло да е в друг смисъл, но към момента решението на административния орган е основано на събраните доказателства.

Окръжна прокуратура-Пловдив не участва по делото.

1. Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 21.08.2023г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта, л.12 гръб. Според събраните доказателства се установи, че първоначално жалба е подадена в 14 дневен срок от дата на съобщаването й, тъй като по данни от ответника – жалбата е върната с писмо на затвора – Пловдив от 29.08.2023г. При неправилна преценка относно прилагане нормата на чл.90 ал.2 ЗИНЗС, жалбата е върната, вместо да бъде указано отстраняване на нередовност в същата в определен срок. Оспорващото лице е адресат на отказ да бъде удовлетворена негова молба с вх.номер от 31.07.2023г., в която е заявил, че отговаря на условията за сваляне на режима и извеждане в ТПО – гр.Смолян. Неблагоприятният административен акт е обжалван в срок и при наличие на правен интерес.

    Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.4 АПК/.

1.1. Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган /чл.64 ал.2 вр. с чл.65 ЗИНЗС/ и авторство не е оспорено.

            Заповедта е основана на чл.64 ал.2 и ал.3 ЗИНЗС, според които норми : „Началникът на затвора се произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието и съобразно изискването на чл. 43, ал. 4. Екземпляр от заповедта се връчва на осъдения срещу подпис и се изпраща на прокурора, осъществяващ надзор върху изпълнението на наказанието.; В заповедта за преместване началникът на затвора се произнася и за режима на изтърпяване на наказанието по реда на чл. 65.“. Съгласно чл.66 ЗИНЗС : Първоначалният режим може да бъде заменен със следващия по-лек от началника на затвора след изтърпяване, включително със зачитане на работните дни, на една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното или намаленото с помилване наказание, ако лишеният от свобода има добро поведение и покаже, че се поправя.; Началникът на затвора се произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност или на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието. Екземпляр от заповедта се връчва на осъдения срещу подпис и се изпраща на прокурора, осъществяващ надзор върху изпълнението на наказанието. Заповедта подлежи на оспорване с протест по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от връчването й пред административния съд по местоизпълнение на наказанието. Решението на съда е окончателно….“.

Проверката за законосъобразност на акта обхваща правни и фактически основания с приоритет на второпосочените. В случая обстоятелствената част на заповедта съдържа следните данни : Лишеният от свобода И.И. изтърпява наказание лишаване от свобода в размер на 20г., на основание чл.116 НК по НОХД № 465/2010г., ОС – Хасково, като начало на наказанието е 26.04.2010г. и осъденият е придобил право на смяна на режима от 21.05.2016г. По отношение поведението на адресатът на оспорения административен акт е отразено: изразява желание за работа, но с претенции относно характера и тежестта на трудовата дейност; импулсивен е и при незачитане на мнението му реагира бурно и често агресивно, като в резултат на проведени беседи е формирал в последния период нагласи да полага усилия за овладяване на гнева си; наблюдава се значително подобрение във взаимоотношенията му - повече прояви на въздържаност и опити за избягване на конфликти с другите; от дълъг период от време липсват агресивни прояви; отнася се към служителите и администрацията на затвора с нужното уважение; в последните години не проявява желание и не участва в корекционната дейност; рядко се включва в общогруповите мероприятия и инициативите на поста – участвал е само в един турнир по шах през м.11.2021г. Поведението на жалбоподателя е квалифицирано като колебливо – от постъпването му в затвора нееднократно е награждаван и наказван /наказван шест пъти, последно през 2021г.; награждаван е 7 пъти, без скорошни награди – последната е от 2018г./. Посочено е, че И. трудно приема ограничения и следва собствените си разбирания, с утвърден житейски стереотип. При последната оценка на риска от рецидив остава в среден диапазон – 53т. при отчетени 59т. при предишна оценка. Възприето е, че проблемни остават зоните : Отношение към правонарушението – 12т.; Взаимоотношения – 7т. и Умения за мислене – 7т. Описани са промени спрямо предходната оценка : Трудова заетост – от 3 т. на 1т. /работи като социален асистент/; Управление на финанси и доходи – от 3 т. на 2 т. /няма данни за нелегални източници на доходи/; Начин на живот и обкръжение – от 4т. на 2 т. /няма данни за манипулативен начин на живот и за безразсъдно и рисково поведение/.

При тези данни е отчетено, че до момента и при съпоставка с предходната преоценка - има известни положителни промени в профила на нуждите на оценката от рецидив, но е съобразено, че няма устойчивост на поведението на жалбоподателя и значими положителни прояви, които следва да се стимулират със замяна на режима в по-лек и респективно – превод в затворническо общежитие от открит тип. Преценено е, че наблюдението върху поведението на оспорващото лице следва да продължи и едва при постигане на по-голяма стабилност, ще бъде подкрепен за замяна на режима в по-лек, като необходимо условие за преместването му в затворническо общежитие от открит тип. В обобщение е направен извод за необходимост работата с И. да продължи още известен период от време в условията на строг режим, с цел – постигане на трайни положителни резултати. В заповедта е отразено, че са взети предвид становищата на ЗНРОНД К.С., на ИСДВР П.У., на НС СДВР С.Б., подкрепено от НС НОД гл.инсп. Г.Г., на инсп. РД Н.А. и експертна психологична оценка от инсп.-психолог Н.Г..

1.2. Оспорената заповед е мотивирана от фактическа страна, като по отношение мотивите се съобрази, че те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях / ТР № 16 от 1975 г. на ОС на ГК на ВС/. В случая заповедта съдържа и самостоятелни фактически основания, при съобразени становищата от посочените длъжностни лица.

Преписката съдържа информация за фактите, приети за установени от административния орган : В Становище от 24.07.2023г., поддържано към 31.07.2023г. на ИСДВР П.У. са посочени част от фактите, описани в обстоятелствената част на оспорената заповед, като е отразено, че през последния период от време л.св.И. поддържа положителна линия на поведение – след заболяване продължава да работи като социален асистент на л.св.Цв.А.; спазва режимните изисквания и за едногодишен период няма регистрирани отрицателни прояви и не са му налагани дисциплинарни наказания; до 2016г. участва в различни мероприятия с художествена и религиозна насоченост, а в последните години – в Алфа курс, срещи и беседи с представители на Евангелистката и на Адвентистката църква, вкл. през 2021г. в турнир по шах; рискът от вреди е дефиниран като среден за известен възрастен и нисък за останалите категории. Посочено е, че са изпълнени ангажиментите при препланирането на присъдата в част Обвързаност с прогресивната система, но не са посочени други части и изпълнението им. Преценено е, че по-нататъшен престой в корпуса на затвора би довел до трайно институционализиране и регрес в поведението и е подходящо стимулиране на усилията на И. за личностна промяна чрез уважаване на молбата му. ; В становището на инсп. РД Н.А. е посочено, че л.св.И. е придобил право на смяна на режима от строг на общ от 21.05.2016г.; В становището на гл.инсп. С.Б. – началник сектор СДВР, подкрепено от НС НОД гл.инсп. Г.Г. се поддържа изразено предходно отрицателно становище от 24.07.2023г. и поради кратък срок до 31.07.2023г. – дата на подаване на молбата, по която е издадена оспорената заповед, е прието, че в рамките на 8 дни няма настъпила промяна. В предходното становище са отразени данни, описани в обжалвания административен акт, като е посочено още, че И. не приема ограничения, непрекъснато изразява претенции, безотговорен е към поведението си и е склонен да прехвърля отговорността за собствените си действия на други хора. Ведно с това е вписано, че е крайно импулсивен и липсват формирани саморегулативни механизми. От известен период не участва в корекционна дейност. Формиран е извод, че не са настъпили достатъчно положителни промени в нагласите на л.св. И., които да се стимулират със замяна на режима от строг към общ.; В становище от ЗН РНОД К.С. е посочено, че се подкрепя предходно такова с отрицателна насоченост /л.22/. В същото е вписано, че л.св.И. е придобил формално право за смяна на режима на 21.05.2016г. и в последния етап от изтърпяване на наказанието има констатирани положителни промени и по-стабилна линия на поведение, изразяваща се в отсъствие на наказания, но липсват и поощрения. Обикновено л.св.И. е добронамерен в контактите си с останалите л.св., но при провокации, които се случват често, реагира импулсивно, дори достига до вербална агресия. Поведението му е определено като колебливо и макар в последно разглеждания период е по-скоро положително, се поддържа отрицателно становище за смяна на режима от строг на общ.; В експертна оценка на актуално психично и емоционално състояние на л.св. И. е посочено, че при попълване на необходимите методики лицето се опитва да прецени кой отговор е най-благоприятен за него, което от една страна е стремеж за представяне благоприятно. Доколкото няма актуални нарушения, поведението на И. е отчетено като стабилно. При разговор е заявил, че се отказва от работата като социален асистент, тъй като има потребност от друга работа за намаляване на присъдата. Рискът агресивно поведение е умерен – трудно приема ограничения и по-трудно установява балансирани взаимоотношения. Допълнително изследване на агресия не отчита завишение по наблюдавани параметри – стойностите са около и под средни. В комуникацията се опитва да се налага, изисквайки и другите да се съобразяват с него. С утвърден житейски стереотип. Включва се в групови прояви, но обичайно трудно съобразява груповите норми и лицата, които не одобрява. Търси начин за подобряване на положението си, при което следва основно собствените си разбирания, трудно приема чуждо мнение. Самооценката му е завишена, с по-ограничена социална компетентност, силно ригиден в нагласите си. Общата оценка на риска от рецидив е намалена в рамките на средните стойности. Препоръчително е за по-добър ресоциализационен ефект, предвид дългогодишната присъда, работата с него да продължи при по-облекчени условия.

Описаните данни в становищата на длъжностни лица от обхвата на чл.64 ал.2 ЗИНЗС, вкл. в експертната оценка на актуалното психично и емоционално състояние на л.св.И. са възприети от Началника на Затвора – Пловдив, като информацията е обективна – представено е поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието в цялост. Същото е анализирано прецизно, като са взети под внимание положителни и негативни прояви. Липсват несъответствия или неизясненост, поради което Началникът на затвора Пловдив с основание се е позовал на становищата, при спазване цитираната по-горе разпоредба. Становищата на началник сектор СДВР, НС СДВР гл.инсп. Ст.Б., подкрепено от НС НОД гл.инсп. Г.Г. и на гл.инсп. К.С. – ЗН РНОД / НС СДВР, са отрицателни, но обосновани обективно с обсъдени в цялост фактите и обстоятелствата по случая. Становището на ИСДВР П.У. в обобщение обосновава извод за подходящо стимулиране на усилията за личностна промяна на л.св.И. – но не е посочено да е наложително, предвид изразено мнение и за регрес в поведението при по-нататъшен престой в корпуса на затвора. Експертната оценка съдържа препоръчително становище за продължаване на работата с л.св. при по-облекчени условия. При тези данни началникът на затвора – Пловдив е обосновал извода си за отказ при съпоставка между становищата и оценявайки необходимостта от баланс в конкретиката на фактите.

2. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основание по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице.

В хода на съдебното производство не са приети допълнителни доказателства, които да опровергаят установените факти в хода на административното производство или дори само да ги разколебаят. Фактът на осъществявана трудова дейност като социален асистент от страна на жалбоподателя е съобразен при произнасяне на административния орган, поради което възражението за противното не е основателно.

Лишеният от свобода И.И. изтърпява наказание лишаване от свобода в размер на 20г., на основание чл.116 НК по НОХД № 465/2010г., ОС – Хасково. Становищата на длъжностните лица са съответни по отношение : колебливо поведение на жалбоподателя /с арг. от брой награди и брой наказания/, което означава, че действително отсъстват значими положителни прояви, обосноваващи извод за уважаване на молбата; при последната оценка на риска от рецидив е прието, че остава в среден диапазон, което потвърждава извода за липса на превес на положителните прояви; проблемни са останали зоните : Отношение към правонарушението, Взаимоотношения и Умения за мислене, като в тази насока е установеното обстоятелство - И. трудно приема ограничения и следва собствените си разбирания, с утвърден житейски стереотип, вкл. липсват формирани саморегулативни механизми и неучастие в корекционна дейност от известен период. Следователно, дори при препоръката на експертната оценка за работа при по-облекчени условия и подходящо стимулирането на усилията за личностна промяна, изводът за ненастъпили достатъчно положителни промени в нагласите на л.св. И., които да се стимулират със замяна на режима от строг към общ, е обективен. Същият не бе опроверган с допълнителни доказателства по доказателствени искания на жалбоподателя.

В случая може да бъде прието, че правилно е преценено отсъствието на устойчивост на поведението на жалбоподателя, както и че наблюдението върху поведението му следва да продължи и при постигане на по-голяма стабилност, ще бъде подкрепен за замяна на режима в по-лек, като необходимо условие за преместването му в затворническо общежитие от открит тип. В тази насока са данни и от експертната оценка - рискът агресивно поведение е умерен – трудно приема ограничения и по-трудно установява балансирани взаимоотношения; включва се в групови прояви, но обичайно трудно съобразява груповите норми и лицата, които не одобрява; търси начин за подобряване на положението си, при което следва основно собствените си разбирания, трудно приема чуждо мнение.

3. Оспореният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Не се констатират съществени нарушения, водещи до извод за незаконосъобразност на административния акт. Според теорията, съществено е нарушението, което създава вероятност за неистинност на фактите, които органът е счел за установени и които са от значение за издаване на акта. Данните по делото отричат извод в тази насока, тъй като фактическите основания за издаването на акта не са опровергани, нито данните от преписката поставят под съмнение истинността на приетите за установени от органа факти. Фактическите основания в заповедта съответстват на приложените правни основания.

Няма спор, че предпоставки за произнасяне от Началника на затвора са били налице към момента на подаване на молбата – по см. на чл.64 ал.1, чл.66 ал.1 ЗИНЗС. Тези предпоставки касаят допустимост на искането/молбата. За удовлетворяване на искането на оспорващото лице – преместване в затворническо общежитие от открит тип, със замяна на режима в по-лек, е предвидена възможност, а не задължение на административния орган. Същият дължи отговор с мотивирана заповед, в която следва да съобрази поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието. Преценката на началника на затвора следва да се основава на предвидените в закона становища на длъжностни лица относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието. В обстоятелствената част на заповедта са възприети изцяло описаните по горе становища, като самостоятелната преценка на началника на затвора – Пловдив е обективна и балансирана спрямо установените факти. Данните в становищата не са оспорени и няма възражение против нито един извод на съответните длъжностни лица. Това позволява да бъде прието, че становищата са обосновани и аргументирани в степен, мотивирала административния орган да издаде оспорената заповед. Според наличните данни към момента на подаване на молбата, поведението на жалбоподателя е преценено обективно – положителните прояви са съпоставени с недостатъчната устойчивост в поведението. Предвид документирани факти и обстоятелства в цялост – положителни и негативни, преценката на административния орган е обективна и балансирана.

            Според съдържанието на разпоредбите на чл.64 ал.1 вр. с ал.3, респект. на чл. 66 ал.1 ЗИНЗС, законът е предоставил право на ответника да извърши преценка по целесъобразност на възможността за преместване за доизтърпяване на наказанието в затворнически общежития от открит тип, съответно за замяна на режима, а не го задължава при формалното възникване на посочените в нормите предпоставки, при условията на обвързана компетентност да уважава всяка подадена молба. Преценката кое поведение представлява достатъчна и основателна предпоставка за преместване в затворническо общежитие от открит тип и облекчаване на режима, е предоставена на административния орган, който действа при условията на оперативна самостоятелност, съобразно формираното у него вътрешно убеждение. Съдебният контрол в случая се свежда до проверка за това, дали на административния орган действително е предоставено правото да извършва преценка по целесъобразност и дали е спазил процедурата при издаване на административния акт. От представените писмени доказателства е видно, че преди издаване на оспорената заповед ответникът е изискал становища от съответните длъжностни лица, в съответствие с цитираните приложими разпоредби от ЗИНЗС, като въз основа на отразеното в тях е направил собствена преценка дали са налице условията за преместване в затворническо общежитие от открит тип и облекчаване на режима, след което се е произнесъл с оспорената заповед. В реда на изложеното, не се установява нарушение на правилата в административното производство и нарушение на принципа за съразмерност по см. на чл. 6 АПК, доколкото с административния акт не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен, по-голяма от необходимото за изпълнение целите на изтърпяваното наказание. Случаят разкрива обективно и правилно отношение към поведението на жалбоподателя, предвид данните от становищата, по отношение на които жалбоподателят не възрази.

Действително поведението на л.св. жалбоподател е ориентирано към установяване на предпоставки за преместване в затворническо общежитие от открит тип и промяна на режима /във вр. с чл.155 ЗИНЗС/, но към дата на издаване на заповедта са били налице приетите фактически основания за отказ.

Задължението за обосноваване на административния акт от фактическа страна е за органа – издател, който в случая ясно е изразил волята си. Конкретните факти, възприети като основание за отказ са потвърдени от съдържанието на административната преписка и както бе посочено – не са оспорени. При доказателствена тежест за жалбоподателя, същият не установи различна фактическа обстановка. При тези обстоятелства следва да се приеме, че жалбата не е основателна.

            Мотивиран с изложеното и на основание чл.64 ал.4 пр.2-ро ЗИНЗС, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отхвърля жалбата на И.С.И.,*** /лишен от свобода/ против Заповед № Л 2044/18.08.2023г. на Началник на затвора - Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

Административен съдия :