Решение по дело №2297/2017 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 август 2018 г. (в сила от 12 септември 2018 г.)
Съдия: Силвия Иванова Мичева-Димитрова
Дело: 20171720202297
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 декември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  212                                         17.08.2018 г.                                Град   Перник

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                           VІ-ти нак. състав

На 05 април                                                                                    Година 2018

 

В публичното заседание в следния състав:

                                                          Председател: Силвия Димитрова

Секретар: Даниела Асенова

Прокурор:  

            Като разгледа докладваното от  съдията АНД № 2297 по описа за 2017 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството  е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на И.И.Б. с ЕГН ********** и адрес: ***, против Наказателно постановление № 34-0000158/30.11.2017 г., издадено от Хр.Л.Кр.– началник ООАА - гр. Перник, с което на жалбоподателя е наложено наказание “глоба” в размер на 1500 лв. на основание чл.93б, ал.11 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл.34, §3, б.”б” от Регламент /ЕС/ № 165/2014.

            С жалбата същият моли да бъде отменено наказателното постановление като неправилно, необосновано и незаконосъобразно, като се сочат нарушения на процесуалните правила и липса на законоустановени реквизити. Твърди се, че деянието е описано по начин, който лишава наказаното лице от възможността да разбере в какво се изразява противоправното му поведение и с това е накърнено правото му на защита.

            Въззиваемата страна, в съпроводително писмо към преписката моли, издаденото наказателно постановление да бъде потвърдено.

            Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

            От фактическа страна:

            На 30.10.2017 г., около 16:50 часа, свидетелите Д.С.Д. и В.И.И. – инспектори в ООАА – гр. Перник, се намирали в гр. Перник, на АМ «Люлин», при 15-ти километър. На същото място те спряли за проверка съчленено ППС в състав влекач «Волво ФХ 480»  с рег. № ** **от кат. N3, оборудвано с дигитален тахограф, и полуремарке “Стас РА 336К” с рег. № ЕН 7662 ЕХ от кат. О4. Водач на същото бил жалбоподателя И.И.Б. и извършвал с него международен превоз на товари /пелети/ с маршрут Р. България – Р. Гърция. При проверката установили също, че «Водачът за времето от 17:39 ч /UTC/ на 13.10.2017 г. до 13:05 ч /UTC/ на 14.10.2017 г. не е вписал в картата на водача, като използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа, някой от следните периоди: време на управление на превозното средство, друга работа, период на разположение и/или почивка по време на работа или почивка, видно от извлечение от дигиталната карта на водача за дати 13 и 14.10.2017 г.” Освен това: “Видно от извлечение от дигитален тахограф, за времето от 17:39 ч /UTC/ на 13.10.2017 г. до 13:05 ч /UTC/ на 14.10.2017 г. ППС-то е управлявано без поставена карта от 18:18 ч /UTC/ на 13.10.2017 г., водачът е трябвало да започне ползването на дневна почивка или седмична почивка”. Въз основа на тези данни свидетелят Д. счел, че И.Б. е извършил нарушение по чл.34, §3, б.”б” от Регламент /ЕС/ № 165/2014, изразяващо се в това, че не е въвел ръчно, чрез приспособлението за ръчно въвеждане на данни осигурено за тахографа, периодите, посочени в чл.34, параграф 5, буква “б”, подточки ii), iii) и iv) от Регламент /ЕС/ № 165/2014, когато е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа, поради което образувал срещу него административнонаказателно производство, съставяйки АУАН серия А-2017, № 239574/30.10.2017 г. Предявил го на Б., а последният се запознал със съдържанието му и го подписал без да вписва възражения. Допълнителни такива не направил и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

            На 30.11.2017 г., въз основа на цитирания по-горе АУАН, Хр.Л.Кр.– началник ООАА - гр. Перник, издал процесното наказателно постановление, с което ангажирал отговорността на И.И.Б. и на основание чл.93б, ал.11 от Закона за автомобилните превози му наложил административно наказание глоба 1500 лв. за нарушение по чл.34, §3, б.”б” от Регламент /ЕС/ № 165/2014.

            Гореизложената фактическа обстановка, съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН серия А-2017, № 239574/30.10.2017 г., Заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. на министъра на МТИТС, Заповед № 781/20.07.2017 г. на изпълнителния директор на ИААА – София, заверено копие на извлечение от дигиталната карта на водача и дигитален тахограф за дати 13 и 14.10.2017 г., свидетелските показания на Д.С.Д. и В.И.И..

От правна страна:                                      

Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно легитимирано лице.

АУАН е съставен от свидетеля Д.С.Д., за когото не се спори, че е служител на ООАА - гр. Перник. НП е издадено от Хр.Л.Кр.- началник ООАА – гр. Перник, видно от Заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. е определен за административнонаказващ орган от министъра на МТИТС.

Разгледана по същество жалбата се явява основателна по следните съображения:

От една страна:

И в акта и в наказателното постановление нарушението не е описано според изискванията на чл.42, т.4 и на чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН. И в двата документа не е посочено къде е било извършено нарушението. Сочи се само периода на извършване и датата, на която е било разкрито. При това положение е невъзможно да се прецени дали атакуваното постановление е издадено от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия. Действително, съгласно цитираната по-горе Заповед № РД-08-452/26.09.2011 г. на министъра на МТИТС, на Хр.Л.Кр.- началник ООАА – гр. Перник, са предоставени правомощия по силата на чл.92, ал.2 от Закона за автомобилните превози. Същевременно, съответните контролни звена са изградени на териториален принцип и в съответствие с това са и контролните им функции. Издалият атакуваното наказателно постановление е с териториална компетентност Пернишка област, тъй като е началник именно на такъв отдел, но от описанието в обстоятелствената част на акта и наказателното постановление не се установява, че вмененото на жалбоподателя нарушение е извършено на територията на област Перник. Мястото на извършване на нарушението е елемент от състава на самото административно нарушение. Разпоредбата на чл.42 от ЗАНН, която визира задължителните реквизити на акта за установяване на административно нарушение е императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към административнонаказателна отговорност, включващо и правото му да знае кога, къде и точно какво административно нарушение се твърди, че е извършил и кои законови разпоредби е нарушил, за да може да организира защитата си в пълен обем. Ноторно е, че разширително тълкуване на санкционни норми е недопустимо, а и този пропуск не би могъл да бъде преодолян от разпоредбата на чл.53 ал.2 ЗАНН, тъй като от една страна, допуснатото от актосъставителя нарушение е пренесено и в наказателното постановление и от друга: както бе споменато и по-горе, наличието на този реквизит е пряко свързан с компетентността на административнонаказващия орган.

От друга страна:

По делото се поддържа, че водачът е нарушил Регламент /ЕС/ № 165/2014. Така още с изготвянето на АУАН е допуснато особено съществено нарушение на правилата на ЗАНН, накърняващо правото на защита на наказаното лице, тъй като не е изписан точно и ясно нарушеният закон или подзаконов нормативен акт. Видовете нормативни актове, регулиращи различни обществени отношения в РБългария са уредени в Закона за нормативните актове и същият не предвижда изготвянето или приемането на акт с наименование „регламент” от какъвто и да било орган. Въпреки горното може да се приеме, че се има предвид нарушение на Регламент /ЕС/ № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 04 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент /ЕИО/ № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент /ЕО/ № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт. Действително, посоченият за нарушен регламент е част от вътрешното ни законодателство по силата на Договора за присъединяване на РБългария и РРумъния към Европейския съюз, ратифициран със закон /ДВ бр.40/12.05.2005 год./, който е приет от Народното събрание. Т.е. на осн. чл.5,  ал.4 и чл.75, ал.1, т.2 от Конституцията на РБългария, той е приет от ЕС и обнародван в официалното му издание – официален вестник на ЕС. С присъединяването на РБългария към ЕС, тя практически се присъединява към Договора за създаване на Европейската икономическа общност, а според чл.189, ал.2 на същия, регламентите се прилагат пряко във всички държави–членки и се публикуват, на осн. чл.191 от договора, в Официален вестник на Общността. Последният е общодостъпен, но за въвеждането му като част от вътрешното ни законодателство е предвидена нормата на действащ в РБългария закон - чл.89, ал.1 от Закона за автомобилните превози, който е обнародван във в. ”Държавен вестник”. Министърът на транспорта изпълнява функциите на компетентен орган, свързани с издаването на картите за дигитални тахографи и определя с наредба необходимите мерки за изпълнението и прилагането на посочения по-горе регламент съобразно своите компетенции” и в изпълнение на чл.89, ал.1 от ЗАвПр е приел и издал НАРЕДБА № H-3 от 7.04.2009 г. за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета от 20 декември 1985 г. относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, издадена от министъра на транспорта, обн., ДВ, бр. 31 от 24.04.2009 г. Съгласно чл.1, ал.1 от цитираната наредба с нея се определят 1. изискванията за времето на управление, прекъсванията и почивките на водачите при извършване на превози с превозни средства, посочени в чл. 3, буква "а" от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета (ОВ L 102/2006 г., Специално издание на български език, глава 05, том 8, стр. 214-226), (Регламент (ЕО) № 561/2006);” Цитираният подзаконов нормативен акт урежда детайлно времето за работа и почивки на водачите на МПС при осъществяване на  превози, попадащи под обхвата на цитираните регламенти.

Не на последно място, при проверка относно законосъобразността по издаване на НП и спазване императивните изисквания по ЗАНН, съдът констатира освен гореизложеното и допуснато друго съществено процесуално нарушение. При издаване на наказателното постановление наказващият орган не е изпълнил задължението си по чл.53 , ал.1 от ЗАНН, когато установи, че нарушителят е извършил деянието, ако има основание да прилагане на чл.28 от ЗАНН, да не издаде НП. Съгласно ТР № 1 от 12.12.07 година на ВКС, при извършване на преценка относно наличие на предпоставки за прилагане на чл.28 от ЗАНН, наказващия орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи “маловажните” случаи на административни нарушения от тези, обхванати от чл.7 от ЗАНН. В процесния случай такава преценка не е направена, поради което и за въззивния съд не съществува предмет за проверка във връзка с разглежданата разпоредба. Това е така, предвид обстоятелството, че преценката за маловажност на случая подлежи на съдебен контрол. В този обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН, която в процесния случай липсва.

От всичко изложено се налага извода, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно, на посочените основания, поради което същото следва да бъде отменено без съдът да се произнася по съществото на правния спор.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р     Е     Ш     И  :

 

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 34-0000158/30.11.2017 г., издадено от Хр.Л.Кр.– началник ООАА - гр. Перник, с което на И.И.Б. с ЕГН ********** и адрес: ***, е наложено наказание “глоба” в размер на 1500 лв. на основание чл.93б, ал.11 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл.34, §3, б.”б” от Регламент /ЕС/ № 165/2014.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

         

СЪДИЯ:/П/

Вярно с оригинала.

       М.С.