№ 418
гр. Благоевград, 20.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на първи септември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Владимир Ат. Пензов
при участието на секретаря Катрин Ат. Везенкова
като разгледа докладваното от Владимир Ат. Пензов Административно
наказателно дело № 20221210200881 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба „...“ ЕООД, с ЕИК ...., със седалище и адрес на
управление град ...., представлявано от С.Т.И. – управител, предявена чрез
адвокат Ц.Х. със съдебен адрес .... против Наказателно постановление (НП) №
42-0001144 от 04.05.2022 година на Директора на РД „Автомобилна
администрация“ - София, определен от министъра на МТИТС за длъжностно
лице по реда на чл.92 ал.2 от ЗАвП; чл.189 ал.12 от ЗДвП и чл.47 ал.2 от
ЗАНН, с което на дружеството-жалбоподател за административно нарушение
по чл.91в т.1 и т.2 във връзка с чл.104 ал.7 от Закона за автомобилните
превози, на основание чл.104 ал.7 предл. последно от Закона за
автомобилните превози е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000
/две хиляди/ лева.
С жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на атакувания
санкционен акт, като неправилен и незаконосъобразен, издаден в нарушение
на процесуалните правила. Развиват се съображения за липса на основни
реквизити в АУАН и НП, с което са допуснати нарушения по чл.42 от ЗАНН
и по чл.57 ал.1 от ЗАНН. Допълнително се застъпва становището, че в казуса
се касае за маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, което неправилно
и превратно е преценено от наказващия орган. Иска се от съда да постанови
съдебен акт, с който да отмени обжалваното наказателно постановление
изцяло, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание за дружеството-жалбоподател се явява
процесуален представител адвокат Х., която ангажира доказателства в
1
подкрепа на тезата си, прави искане да се приемат приложените
доказателства, както и изразява становище по същество на делото.
Претендират се разноски по делото.
Административно-наказващият орган не ангажира процесуален
представител по делото, но в писмено становище застъпва тезата, че жалбата
е неоснователна, а издаденото НП е правилно и законосъобразно и като
такова следва да се потвърди. Прави се и възражение за прекомерност на
претендирания по делото адвокатски хонорар.
Районна прокуратура-Благоевград надлежно призовани не ангажират
становище по делото и процесуален представител.
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, събраният по
делото доказателствен материал и закона, установи следното:
Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е
неоснователна по следните съображения:
С ангажираните по делото писмени и гласни доказателства се установи
по категоричен и безпротиворечив начин, че на 11.04.2022 година около 11:50
часа в гр.Благоевград, бул. „Св. Димитър Солунски“ № 77А е извършена
тематична проверка на „...“ ЕООД, седалище и адрес на управление град ....,
представлявано от управителя си С.Т.И., в качеството му на превозвач
притежаващо Лиценз на Европейската общност № 16320 от 07.06.2020 година
за извършване на международен превоз на товари. Проверката е възложена и
осъществена от свидетелите и служители на РД „АА“ - София – В. Й. Д. и Б.
СВ. Х., съгласно заповед № РД-08-30/24.01.2020 година на Директор РД „
АА“ – София с продължителност на проверката от 01.10.2021 година до
01.01.2022 година, като са проверени изисканите и представени от
дружеството писмени документи и са направени справки в информационната
система на ИА „АА“ – София, като е започнала с изпращане до дружеството-
превозвач на писмо - известие с рег. № 11-36-27/29/ от 17.02.2022г. (лист 53
от делото), получено от пълномощник Димитрина Костова на 15.03.2022г. в
11.55 часа. Установено е при проверката, че превозвачът „...“ ЕООД, с ЕКИ
.... е осъществило следното нарушение: дружеството в качеството му на
превозвач, извършващо международен превоз на товари не предоставя за
проверка в ОО „АА“, гр.Благоевград, бул.“Димитър Солунски“ № 77А
информация от паметта на дигиталния тахограф монтиран на МПС с рег. №
Е0127МС от кат. N3 и от картите на водачите, управлявали въпросното МПС
за периода от 01.10.2021 година до 01.01.2022 година, видно от т.1.10 от
известие с рег. № 11-36-27/29/ от 14.02.2022 година и от CMR от 03.10.2021
година и от 18.12.2021 година. Проверяващите служители приели, че
процесното дружество е осъществило нарушение, тъй като превозвачът, чрез
своя пълномощник не е представил за тематичната проверка, приключила на
11.04.2022г. съхраняваните при него най-малко една година след тяхното
приключване до датата на проверката, а именно извлечена от паметта на
дигитален тахограф, монтиран на МПС марка „Скания“ Б 6х2 с рег. №
2
Е0127МС, с монтиран дигитален тахограф, собственост на „...“ ЕООД и от
картите на водачите, управлявали въпросното МПС за периода от 01.10.2021
година до 01.01.2022 година, видно от т.1.10 от известие с рег. № 11-36-27/29/
от 14.02.2022 година и от CMR от 03.10.2021 година и от 18.12.2021 година.
За установените нарушения на 11.04.2022 г., актосъставителят В. Й. Д., в
присъствието на свидетеля Б. СВ. Х. и пълномощника Д.Г.К.а на
дружеството-жалбоподател, съставил на „...“ ЕООД, с ЕИК ...., със седалище
и адрес на управление град ...., представлявано от С.Т.И. – управител, Акт за
установяване на административно нарушение № 322888 от 11.04.2022 година
(лист 35 от делото). В акта е посочено, че нарушението е квалифицирано,
като нарушение по чл.91в т.1 и т.2 от ЗАвП във връзка с чл.104 ал.7 от ЗАвП,
като същият е връчен на същата дата срещу подпис на пълномощтника на
дружеството Д.Г.К.а. При връчването на акта не било отразено възражение от
страна на дружеството-жалбоподател. Писмени възражения не постъпили и в
законоустановения срок за това. Въз основа на този акт, на 04.05.2022 г.
Директорът на РД „Автомобилна администрация“ - София, определен от
министъра на МТИТС за длъжностно лице по чл.92 ал.2 от ЗАвП, чл.189 ал.12
от ЗДвП и чл.47 ал.2 от ЗАНН, издал обжалваното Наказателно
постановление № 42-0001144 от 04.05.2022. (лист 4 от делото), с което за
описаното административно нарушение по чл.91в т.1 и т.2 от Закона за
автомобилните превози във връзка с чл.104 ал.7 от Закона за автомобилните
превози, наложил на дружеството-жалбоподател „...“ ЕООД, с ЕИК ...., на
основание чл.104 ал.7 предл. последно от Закона за автомобилните превози,
имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева. НП е връчено лично
и срещу подпис на управителя на дружеството С.Т.И. на 07.06.2022 година,
като в законоустановения срок, на 21.06.2022 е подадена разглежданата в
настоящото производство жалба с вх. № 9870/21.06.2022 година.
По делото е приложен Констативен протокол за извършена тематична
проверка с № 11-36-27/144/ от 12.04.2022г., за извършената на 11.04.2022.
тематична провека, на дружеството “...“ ЕООД, с ЕИК ...., подписан от
проверяващите свидетели Б. СВ. Х. и В. Й. Д. в присъствието на Д.Г.К. –
упълномощено лице на дружеството-жалбоподател, от който е видно, че
дружеството-жалбоподател не е представило за проверка изисканата
информация по т.2 и т.3 с известие рег. № 11-36-27/29/17.02.2022 г., а именно:
информация с данните от дигиталната карта на водача Ремзи Пехливан,
управлявал МПС с рег. № Е0127МС в проверявания период 01.10.2021 г. до
01.01.2022 г. и данните от дигиталния тахограф за посоченото МПС с рег. №
Е0127МС в проверявания период 01.10.2021 г. до 01.01.2022 г. При
проверката е установено и отразено в протокола, че Ремзи Пехливан е
назначен в дружеството на длъжността - водач на МПС с категория С,
придобита на 06.09.2005 г. и притежава Карта за квалификация – Да, от дата
18.02.2022 година, МПС марка „Скания“ Б 6х2 с рег. № Е0127МС, с монтиран
дигитален тахограф е собствен на дружеството-жалбоподател и с него се
извършва дейността.
3
По делото се представени 4 броя ЧМР, съответно с дати 03.10.2021г.;
23.10.2021г.; 01.12.2021г. и 18.12.2021г., от които се установява, че на
посочените дати с МПС с рег. № Е0127МС е извършван международен превоз
на товари от “...“ ЕООД, с ЕИК .....
Представено е писмо от ИА „АА“ - София, от което е видно, че на
04.11.2021г. в чужбина е извършена проверка на МПС с рег. № Е0127МС във
връзка с Регламент на ЕС № 561/2006г, за която е уведомена ИА „АА“ –
София.
Представено е Пълномощно рег. № 3340 от 14.04.2020г. от нотариус
Красимира Минкова, рег. № 415 на Нотариалната камара на Република
България, с което С.Т.И. – управител на „...“ ЕООД, с ЕИК ...., със седалище и
адрес на управление град ...., чрез упълномощеното си лице Ю.Б.Х. е
преупълномощил Д.Г.К.а, с права да представляват дружеството-
жалбоподател пред ИА „АА“ към Министерство на транспорта,
информационните технологии и съобщенията и подразделения на ДАИ в
страната, като подписва АУАН и НП от името и за сметка на дружеството,
както и всякакви документи, свързани с дейността на дружеството.
По делото е представена Длъжностна характеристика за длъжност –
Инспектор, в отдел Контрол на РД „АА“ – София, подписана от В. Й. Д. –
Инспектор в ИА „АА“ и удостоверяваща процесуалната компетентност на
актосъставителя.
Приложени и приети като доказателства по делото са и Заповед № РД-
08-30 от 24.01.2020 г. на МТИТС и Заповед № 110 от 01.04.2022 г. на ИА
„АА“, удостоверяващи материалната компетентност на издателя на
наказателното постановление.
При разпита на двамата свидетели по акта В. Й. Д. и Б. СВ. Х. същите
установяват, че констатирали описаното в акта нарушение на дружеството-
жалбоподател на база извършена документална проверка за дейността на “...“
ЕООД, с ЕИК .... за периода от 01.10.2021 година до 01.01.2022 година,
съгласно изпратеното им известие, което е връчено на Димитрина Костова,
като със същото изискали необходимите за тематичната проверка документи
и информация, попадащи в периода от и до една година преди проверката, но
при проверката не била представена информация от паметта на дигиталния
тахограф на МПС, както и от картите на водачите, които са го управлявали. За
така констатираното при проверката нарушение съставили акта в сградата на
областния отдел в Благоевград, където го връчили на участващото в
проверката упълномощено лице от управител на дружеството.
При така направените фактически констатации, съдът счита от правна
страна, че с атакуваното наказателно постановление правилно и
законосъобразно е ангажирана имуществената отговорност на дружеството-
жалбоподател за нарушение по чл.91в т.1 и т.2 във връзка с чл.104 ал.7 от
Закона за автомобилните превози.
Атакуваното НП е издадено в съответствие с императивно установената
4
за това процедура и от компетентен орган. Както в акта, така и в НП е
отразено, че административно-наказателното производство е започнало със
съставяне на акт за установяване на административно нарушение. В АУАН и
НП подробно, точно и ясно са посочени всички индивидуализиращи
нарушителя елементи, съгласно Търговския закон - име и фирма на търговеца,
неговото седалище и адрес на управление и представляващото го физическо
лице. Наличието на тези елементи са достатъчни, за да се приемат за спазени
строго формалните изискването на чл.42 т.1 от ЗАНН и чл.57 ал.1 от ЗАНН,
като се съобрази, че в казуса се касае за констатирано административно
нарушение, осъществено от ЕООД. В конкретния случай АУАН е съставен от
В. Й. Д. на длъжност „инспектор” при РД „АА“ - София, който се явява
материално компетентна за това и дава пълно описание на нарушението и
обстоятелствата, при които същото е осъществено. В тази насока са и
показанията на свидетеля Б. СВ. Х., който е участвал при извършване на
проверката и констатиране на нарушенията. Издадения в съответствие с
процесуалните норми акт е редовен и като такъв се явява правно основание за
издаване на обжалваното НП. Съдът счита, че не са налице формални
предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на
административно-наказателната отговорност на „...“ ЕООД не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на
производството, поради което неоснователни се явяват възраженията на
защитата на дружеството в тази насока.
Внимателния анализ на доказателствения материал по делото
установява, че по отношение на „...“ ЕООД, въпросната проверка е започнала
с изискване на документи и процесната информация от дигиталния тахограф
и картата на водача с писмо – Известие № 11-36-27/29/17.02.2022г. до
проверяваното дружество, като в процеса на уточняване на нужните
документи и физическото осъществяване на тематичната проверка е
осъществена, респ. приключила на 11.04.2022 г. в присъствието на
упълномощен представител на дружеството-жалбоподател. Ето защо, като се
съобрази началният момент на започване на проверката на „...“ ЕООД, а
именно: 11.04.2022 г., то съобразено с периода от време за една година назад,
е видно, че проверяваният период от 01.10.2021г. до 01.01.2022г. попада
изцяло именно в едногодишния срок преди започване на проверката, каквото
е изискването на чл.91в т.1 и т.2 от ЗАвП.
Съгласно чл.91в т.1 и т.2 от ЗАвП превозвачите, ръководителите на
предприятия и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни
да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да
предоставят за проверка от контролните органи тахографските листове от
аналогови тахографи (т.1) и информацията, извлечена от паметта на
дигиталните тахографи и от картите на водачите (т.2). Целта на съхранението
на тези документи е контрол на компетентните органи от съответните страни,
членки на ЕС, върху записите и данните от контролните уреди за
регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт.
5
Тахографските листа и информацията, извлечена от дигитален тахограф и от
картите на водачите съдържат записана информация за началото на
пътуването, характеристиките на превозното средство, което водачът
управлява, подробности, които позволяват идентифицирането на водача (име,
номер на картата на водача или на свидетелството за правоуправление на
водача), периодите на работа, на дневна, нощна и седмична почивка, края на
пътуването, периоди на друга работа, периоди на разположение или почивка
след момента на разпечатването и т.н. Смисълът и значението на тези
тахографски листа и информацията, извлечена от дигитален тахограф и от
картите на водачите е именно възможността ефективно да се контролира
спазването от водачите и превозвачите на разпоредбите на европейските
регламенти, уреждащи автомобилния транспорт. Ето защо за да бъде
преценено наличието на нарушение по соченият законов текст от страна на
дружеството-жалбоподател, в качеството му на превозвач, следва да бъде
установен и да е ясно кой е началният момент, от който започва да тече
едногодишният срок за съхранение на процесната информация, извлечена от
паметта на дигиталните тахографи и в случая, от картите на водачите и то за
всеки един от водачите по отделно, управлявал процесното МПС в този
период. В случая се касае за извършена на 11.04.2022г. проверка на
дружеството-жалбоподател, като от този момент назад за минал период от
една година, в който се включва и отразените периоди от време в акта от
01.10.2021г. до 01.01.2022г., същото следва да съхранява и при поискване да
представи на контролните органи тахографските листа и/или информацията,
извлечена от паметта на дигиталните тахографи и от картите на водачите за
извършените и приключили превози. Установи се от събраните в хода на
производството доказателства, че „...“ ЕООД е търговско дружество, имащо
качеството на превозвач и като такова притежава и лиценз на общността №
16320 от 07.06.2020 година. Представеното по делото писмо в табличен вид
от ИА „АА“ удостоверява, че в чужбина на 04.11.2021г. е извършена проверка
на МПС с българска регистрация Е0127МС,съгласно Регламент на ЕС №
561/2006г. и същото е извършвало транспорт, по което обстоятелство
страните не спорят. Установи се от събраните гласни доказателства при
разпита на свидетелите В. Й. Д. и Б. СВ. Х., че при извършената тематична
проверка на дружеството-жалбоподател, представителите на същото не са
представили на проверяващите ги контролни органи за проверка,
тахографските листове от аналогови тахографи и информацията, извлечена от
паметта на дигиталните тахографи и от картите на водачите, съответно
управлявали превозното средства с рег. № Е0127МС за периода от
01.10.2021г. до 01.01.2022г., като въпросната информация касае превози
извършени от „...“ ЕООД в периода 01.10.2021г. до 01.01.2022г. и е имало
задължение да съхранява в рамките на една година /365 дни/ от
приключването на превозите. Като не е изпълнило тези си задължения и не е
представило без каквито и да е обяснения горните документи и информация
дружеството-жалбоподател е осъществило от обективна страна
6
административното нарушение по чл.91в т.1 и т.2 от Закона за автомобилните
превози. Доколкото в случая се касае за нарушение извършено от ООД, чиято
отговорност по аргумента на чл.83 ал.1 от ЗАНН е невиновна, а обективна
такава деянието не следва да се изследва от субективна страна. След като
правилно е квалифицирал процесното нарушение, като такова по чл.91в т.1 и
т.2 във връзка с чл.104 ал.7 от ЗАвП, административнонаказващият орган
правилно и законосъобразно е определил за същото, на основание чл.104 ал.7
предл. последно от ЗАвП (в сила след 07.07.2020 г.) по вид и размер
наложената на дружеството-жалбоподател имуществена санкция в размер на
по 2 000 лева. Същото е в императивно установеният от закона размер, което
обуславя извода, че при определяне на това наказание административно-
наказващият орган правилно е съобразил разпоредбата на чл.27 от ЗАНН,
както и обстоятелството, че такова нарушение се установява за първи път при
търговеца. Тъй като съдът прие нарушението за осъществено от дружеството-
жалбоподател, а предвид и правилното определяне на санкцията по вид и
размер, обжалваният санкционен акт следва да бъде потвърден.
Предвид засегнатите с административното нарушение важни
обществени отношения, касаещи осъществяване на международен превоз на
товари, съдът намира за неприложима в казуса разпоредбата на чл.28 от
ЗАНН и същият не може да бъде квалифициран, като маловажен случай.
След като прие разглежданото нарушение за доказани по несъмнен
начин, както и наложената санкция за правилно определена, съдът намира
обжалваното наказателно постановление за законосъобразно и като такова,
същото следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63 ал.2 т.5 във връзка с
чл.58д т.1 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 42-0001144 от
04.05.2022 г. на Директора на РД „Автомобилна администрация“ - София,
определен от министъра на МТИТС за длъжностно лице по реда на чл.92 ал.2
от ЗАвП; чл.189 ал.12 от ЗДвП и чл.47 ал.2 от ЗАНН, с което на „...“ ЕООД, с
ЕИК ...., със седалище и адрес на управление град ...., представлявано от
С.Т.И. – управител, за административно нарушение по чл.91в т.1 и т.2 във
връзка с чл.104 ал.7 от Закона за автомобилните превози, на основание чл.104
ал.7 предл. последно от Закона за автомобилните превози е наложена
„имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване 14-дневен срок от съобщаването
на страните пред Административен съд - Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
7