Решение по дело №666/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 33
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20197080700666
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 33

 

гр. Враца, 05.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 21.01.2020г. /двадесет и първи януари две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

                                                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

                                                                                                                  ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                                                                                                                     ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 666 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

               Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

               Образувано е  по касационна жалба на „Н.В.К.“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление“***, представлявано от * П. Н. Б., против РЕШЕНИЕ № 88/26.07.2019г., постановено по АНД  № 207/2019г. на Районен съд  - Мездра, с което е потвърдено НП № 06-000797/30.05.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр. Враца. Иска се отмяна на оспореното решение, като неправилно, необосновано и незаконосъобразно. Правят се възражения за съществени нарушения на процесуалния и материалния закон.

               Ответникът Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Враца в с.з. чрез процесуалния си представител * М. К. оспорва касационната жалба. Моли за решение, с което да се остави в сила решението на РС - Мездра, като правилно, законосъобразно и обосновано. Съображения за това са изложени в представена по делото писмена защита. 

               Участващият по делото прокурор от ОП - Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба и за оставяне в сила на решението, като правилно. В случая са дадени предписания от контролния орган, които не са изпълнени. Приложена е разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН, като неизпълнението е преценено по отношение на всеки отделен случай.

               Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  ОСНОВАТЕЛНА.

               Предмет на делото е  Решение  № 88/26.07.2019г., постановено по АНД  № 207/2019г.  на  Районен съд  - Мездра, с  което е  потвърдено НП № 06-000797/30.05.2019г.  на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр. Враца, с което на основание и за нарушение на  чл.415, ал.1 КТ на  „Н.В.К.“ ЕООД, ЕИК*, със седалище и адрес на управление***, представлявано от *П. Н. Б., е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лева. В оспореното решение е прието, че в производството по съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, а по съществото на спора касаторът е осъществил състава на нарушението по чл. 415, ал. 1 КТ, поради което и правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството с издаденото НП. Наложеното наказание е в предвидения от закона минимален размер, както и че случаят не е маловажен по смисъла на  разпоредбата на чл. 415в от КТ, който като специален закон дерогира  нормите на ЗАНН. В тези насоки районният съд е изложил подробни мотиви, в резултат на които е приел, че оспореното пред него НП е законосъобразно и е потвърдил същото в неговата цялост.

               Касационната инстанция не споделя тези изводи на районния съд. От събраните доказателства се установява, че с протокол за извършена проверка на 16 и 19 април 2019г. ПР №1913122 са констатирани нарушения, изброени в 24 точки и се съдържат предписания, дадени също в 24 точки за изплащане на неизплатени трудови възнаграждения, обезщетения по чл. 224, ал.1 КТ, чл. 220  КТ, чл. 222, ал. 3 КТ и чл. 221 КТ, с конкретно изброени лица с прекратени трудови правоотношения, с еднакъв срок  за изпълнение – 13.05.2019г.  С протокол за извършена проверка  на 14 и 16 май 2019г.  ПР №1915546  е установено неизпълнение на дадените предписания в 23 точки и изпълнение само на даденото в т. 1 предписание за изплащане на трудови възнаграждения – стр. 5 от ПР №1915546. На съда е служебно известно, че въз основа на тези констатации са съставени АУАН и са издадени НП съответно на броя точки, в които е описано неизпълнението на предписанията.

               Даването на задължителни предписания по КТ е вид принудителна мярка, която се обективира в съответния административен акт, в случая Протокол ПР№1913122. Дадените предписания за изплащане на дължимите обезщетения, макар и конкретизирани в отделни точки, представляват един административен акт и  административнонаказващият  орган  е  следвало да  проведе само една административнонаказателна процедура  със съставянето на един АУАН и съответно издаването на едно  НП, като в съответствие с тежестта на нарушението е следвало да  определи и размера на санкцията. След като е дадено едно предписание, пълното или частично неизпълнение на същото следва да се счита за едно нарушение и да се наложи една санкция. Издаденото НП за  неизпълнение  на даденото предписание  противоречи на материалния закон и на неговите цели,  поради което следва да бъде отменено на това  основание.

               Освен това, нито в АУАН, нито в НП е посочено мястото на извършване на деянието, което е задължителен реквизит съобразно разпоредбата на чл. 42, т. 3 и чл. 57, т. 5 ЗАНН и съставлява самостоятелно основание за отмяна на НП като незаконосъобразно.

               Като не е констатирал тези нарушения на административнонаказателната  процедура при съставянето на АУАН и издаването на НП и е потвърдил последното, въззивният съд е постановил неправилен съдебен акт поради неправилно прилагане на материалния закон.

               По изложените по-горе съображения касационната инстанция намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено, а с постановеното от касационния състав решение същият следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като не се констатираха съществени процесуални нарушения и не се налага установяване на факти, за които писмените доказателства не са достатъчни. По изложените по-горе съображения оспореното НП следва да бъде отменено.

               Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

           ОТМЕНЯ Решение № 88/26.07.2019г., постановено по АНД № 207/2019г. на Районен съд Мездра, с което е потвърдено НП № 06-000797/30.05.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр. Враца и вместо него ПОСТАНОВИ:

           ОТМЕНЯ НП № 06-000797/30.05.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр. Враца, с което на „Н.в.к.“ ЕООД *** е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лв.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

          

       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

      2.