Решение по дело №2707/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 733
Дата: 2 юни 2022 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20217040702707
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

              №733              дата  02 юни 2022г.                 град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 19 май 2022г.,  в следния състав:

 

                                                                                  Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                         

Секретар: Илияна Георгиева

Прокурор: ……………………...

 

разгледа адм. дело № 2707 по описа за 2021г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.215 и сл. от ЗУТ, във вр. с чл.135, ал.3 от ЗУТ.

            Образувано е по жалба на Й.С.Й. ***0, Д.С.Я. *** и Т.Г.С. ***, против мълчалив отказ на кмета на Община Карнобат да се произнесе по искане с вх.№ 94-00-5700/21.09.2020г. за допускане изработване на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ І, УПИ ІІІ-573 и УПИ ХІІІ, в кв.11 на гр.Карнобат. Последвало е издаването на изричен акт - Заповед № РД-17/06.01.2021г. на кмета на Община Карнобат, с която е постановен отказ да се изработи проект на ПУП-ПРЗ в искания обхват, поради което този административен акт е предмет на контрол за законосъобразност.

            Разглеждането на спора е в хипотезата на чл.222, ал.2, т.1 от АПК, след като с Решение № 12199/29.11.2021г. по адм.дело № 6911/2021г. на ВАС е отменено Решение № 703/13.05.2021г. по адм.дело № 2289/2020г. на Административен съд Бургас и делото е върнато за ново разглеждане с дадени указания.

            Жалбоподателите оспорват постановения отказ като се позовават на приложимостта на нормата на чл.134, ал.2,  т.5 от ЗУТ, чиито предпоставки твърдят че са налице, поради което административният орган е следвало да допусне изработването на изменение на ПУП. В пледоария по същество представляващият ги пълномощник адв.Й. допълнително посочва, че заповедта е лишена от мотиви, респ. тези, които са изложени като фактически и правни основания не съответстват на изискуемите по чл.135, ал.3 от ЗУТ. Счита, че са налице всички основания по чл.146 от АПК за отмяна на заповедта, претендира разноски.

            Ответникът – кмет на Община Карнобат се представлява от адв.О., която излага доводи за недопустимост на оспорването като счита, че обжалваната заповед има характер на акт по чл.118 от АПК и като такъв не подлежи на оспорване, алтернативно счита жалбата за неоснователна, като посочва, че жалбоподателите не се явяват заинтересовани страни по отношение на УПИ ХІІІ – общинска собственост, като целта на исканото изменение е да се осигури второ лице на техния имот, който вече има лице към улица, поради което липсва законово изискване за осигуряване на второ лице, а това би противоречало и на изискването за икономична осъществимост на плана.

            Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежни страни – адресати на постановената заповед и депозирана в законовия срок. Възражението за недопустимост на оспорването, обосновано с аргумента, че процесната заповед следва да се счита като акт по смисъла на чл.118 от АПК, съдът счете за неоснователно, като от една страна е видно, че направеното искане има за предмет предложение за изменение на ПУП, а от друга страна видно от посоченото в заповедта тя е издадена като акт именно на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ. Заявеното от жалбоподателите, че искат изменението да бъде направено служебно не променя горния извод. В известен смисъл това тяхно изявление противоречи на действията им, защото е видно, че заявлението им е придружено с изготвена от тях скица-предложение по чл.135, ал.2 от ЗУТ.

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.     

            За целите на настоящия спор в контекста на производството по чл.135, ал.1-4 от ЗУТ, съдът ще обсъжда само предпоставките, относими за това производство, което означава, че извън анализа остават всички доводи относно извършени назад във времето устройствени разработки, касаещи процесните имоти.

Искането, с което административният орган е бил сезиран, касае издаване на разрешение за изработване на проект за изменение на ПУП, с постановяване на акт на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ. Алинея 1 на тази правна норма регламентира правото на лицата по чл.131 от с.з. да могат да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината, като съгласно ал.2 на разпоредбата когато искането е за изменение на подробен устройствен план, към заявлението се прилага скица с предложение за изменението му. Посочените норми регламентират предварителна процедура, при която се разрешава изработването на проект за ПУП и при която, при отправеното искане за издаване на заповед по чл.135, ал.3, във връзка с ал. 1 и 2 от ЗУТ, преценката на органа включва дали искането е направено от заинтересовани лица по чл.131 от ЗУТ, приложена ли е скица с мотивирано предложение за изменение на ПУП, има ли становище на главния архитект на общината по чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ, а когато искането касае изменение и на плана за застрояване се извършва и проверка доколко устройствените показатели за застрояване по предложението отговарят на устройствената зона по действащия ОУП на общината.

Отнесено към настоящия случай, преди всичко следва да се изясни какъв е точно предмета/обхвата на искането за изготвяне на проект за изменение на ПУП и спрямо неговото (на искането) съдържание да се преценяват изброените по-горе предпоставки – елементи на преценката.

Жалбоподателите са съсобственици на УПИ ІІІ-573 в кв.11 по плана на гр.Карнобат, в който са изградени жилищни сгради и гаражи. Видно от приложената извадка от действащия ПУП-ПРЗ имотът има лице към улица „Баба Тонка“. На север е вътрешната му регулационна граница, където имотът граничи с УПИ ХІІІ за обсл.  На север от този УПИ е разположен УПИ І за жс, като между тези два имота е налична улична регулация, частично с пътно платно, видно от сините линии върху извадката от действащия ПУП-ПРЗ. Съгласно представената скица-предложение жалбоподателите са поискали планът да бъде изменен, така щото от УПИ ХІІІ да се обособи УПИ ХІІІ за обсл. с площ от 300кв.м., а останалата част от имота да се обособи за паркинг към УПИ І, при което се заличава част от съществуващата вътрешна регулация на УПИ ХІІІ, както и да се измени уличната регулация и се обособи тупикова улица между него и УПИ І видно от сините линии върху скицата-предложение, като от този новообособен паркинг се осигури подход и към имота на жалбоподателите. Изложеното е видно от графичната част – скица-предложение, като в искането жалбоподателите словесно са го заявили – осигуряване на паркинг за 12 паркоместа в УПИ І, осигуряване на излаз на гаражите за УПИ ІІІ-573 на паркинг и отреждане на общински терен в новообразувания УПИ ІІІ за обсл. с нормативни показатели – лице и площ мин.300кв.м.

Искането е било провокирано от започнали дейности по благоустрояване на околоблоковото пространство в УПИ І, в резултат на което жалбоподателите установили, че те се извършват на основание действащия и приет през 2004г. ПУП-ПРЗ, който считат, че е бил одобрен при същестевни закононарушения и явни фактически грешки, като в резултат на извършените дейности се затваряла северната граница на техния УПИ ІІІ-573 с новообразувания УПИ ХІІІ и това препятствало излазът на законно изградените им гаражи в предблоковото пространство в кв.11.

Така описаният предмет на искането съдът съпоставя с предпоставките на предварителната процедура по разрешаване изработване на проект за изменение на ПУП-ПРЗ.

Посочи се вече, че жалбоподателите са собственици само на УПИ ІІІ-573. Исканият от тях проект за изменение на ПУП-ПРЗ по същество не засяга по никакъв начин техния имот – нито като регулация, нито като застрояване и в този смисъл исканото изменение за техния имот няма предмет. УПИ І и УПИ ІІІ са общински имоти, поради което по отношение на тях жалбоподателите нямат качество на заинтересовани страни в никоя от хипотезите на чл.131, ал.2 от ЗУТ, поради което искането за проект за промяна на ПУП-ПРЗ в частта за тези имоти е недопустимо, като засягащо собственост на трети лица. 

Изискуемото становище на главния архитект на общината по чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ е отрицателно. Видно от същото с вх. № 93-00-6/05.01.2021г. главният архитект е посочил, че както по плана от 1989г., така и по този от 2004г., лицето на собствения на жалбоподателите УПИ ІІІ-573 е по неговата южна граница с прилежащата му улица „Баба Тонка“, като и по двата плана северната граница на този имот, по която са разположени техните гаражи, е вътрешна (към дъното), която е границата му с УПИ І (по плана от 1989г.), съответно – с УПИ ХІІІ (по плана от 2004г.). Отбелязал е също, че поради липса на промяна на северната регулационна граница и при липсата на нормативно задължение да се осигури изход и откъм дъното на УПИ, не са налице основания да се иска изготвяне на проект за изменение на ПУП за процесните три имота.

Изискването относно проверка на устройствените показатели по предложението - дали отговарят на устройствената зона по действащия ОУП на общината, в случая се явява неотносимо, тъй като искането няма за предмет застрояване, в който случай само е дължима преценката за съответствие с устройствената зона по ОУП, като процесното искане касае само изменение на плана за регулация и не предвижда застрояване. В този смисъл съдът не обсъжда и експертизата в частта относно възникналия спор за изследване на показателите за застрояване. Експертизата по своя възложен предмет на изследване по същество не допринася за установяване на релевантните предпоставки, изброени по-горе, чието съществуване се извежда въз основа на извода дали жалбоподателите са заинтересовани лица в някоя от хипотезите по чл.131, ал.2 от ЗУТ, има ли приложена скица-предложение, налице ли е становище от главния архитект и в случай на искане изработване проект на устройствен план касателно застрояване – преценка за съответствие на предложените показатели за застрояване с  устройствената зона по действащия ОУП. 

   На този етап от производството по разрешаване изработването на проект за изменение на ПУП, не е дължима друга преценка, в частност – налично ли е някое от основанията за изменение на плана по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ и както е отбелязал Върховният административен съд в отменителното решение – не е необходимо дори да се посочва конкретното правно основание, което е необходимо на следващия етап – този по изменение на плана. Настоящото административно производство по чл.135 от ЗУТ е етап, в който се изследват само общите предпоставки изобщо за допустимост на искането за изменение на плана.

След като в случая не се установява жалбоподателите да имат качеството на заинтересовани лица по отношение на част от имотите, за които е поискано разрешение за изработване на план за изменение на регулацията им, а по отношение на собствения им имот не настъпват никакви изменения нито в регулация, нито в застрояване и при дадено обосновано отрицателно становище от главния архитект на общината, като е постановил процесната  Заповед № РД-17/06.01.2021г. за отказ да се изработи проект на ПУП-ПРЗ, кметът на Община Карнобат е постановил законосъобразен административен акт, за който не се констатират отменителни основания – издаден е от компетентен орган, в изискуемата форма с изложение на мотиви, при отсъствие на съществени процесуални нарушения, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на ЗУТ.

Жалбата, като неоснователна, следва да се отхвърли, като съобразно този изход на процеса в полза на ответната страна следва да бъдат присъдени разноските по делото, поискани при първоначалното разглеждане в размер на 1380лв., като при новото разглеждане не са направени допълнителни разноски.

На основание изложените мотиви и чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас, ІХ-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.С.Й. ***0, Д.С.Я. *** и Т.Г.С. ***, против Заповед № РД-17/06.01.2021г. на кмета на Община Карнобат.

ОСЪЖДА Й.С.Й. ***0, с ЕГН **********, Д.С.Я. ***, с ЕГН ********** и Т.Г.С. ***, с ЕГН **********,***, общо сумата от 1380лв. разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                     СЪДИЯ: