Решение по дело №1253/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 518
Дата: 3 ноември 2021 г.
Съдия: Дария Иванова Митева Маринова
Дело: 20214430201253
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 518
гр. Плевен, 03.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Дария Ив. Митева Маринова
при участието на секретаря ПЕТЯ СП. КАРАКОПИЛЕВА
като разгледа докладваното от Дария Ив. Митева Маринова
Административно наказателно дело № 20214430201253 по описа за 2021
година
за да се произнесе съобрази следното:
Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от
ЗАНН.
Образувано е по жалба на „***“ ***, ***, представлявано от управителя
***.,със седалище и адрес на управление *** против Наказателно
постановление № НП-71/14.05.2021г., издадено от *** на Комисията за
енергийно и водно регулиране гр.София ., с което на „***“ ***-жалбоподател
е наложена имуществена санкция в размер 20 000 (двадесет хиляди) лева за
нарушение на чл.11, ал.5 вр. чл.9, ал.2, т.4 от Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационни услуги.
В жалбата е застъпена позиция, че за да бъде ангажирана отговорността
на дружеството следва да е налице неизпълнение на всички показатели в
съвкупност,заложени в бизнес-плана, а не отделен/и такъв/ива, както е в
случая по отношение на показател ПК4 – общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и сроковете за тяхното намаляване, като се счита,
че е допуснато нарушение на материалния закон.
Визират се обективни фактори, довели до посоченото неизпълнение и
същевременно излагат се и съображения за маловажност на случая, най-вече
1
поради минималното неизпълнение на показателя от 4,06%.
Моли са за отмяна на НП, което искане редом с жалбата се поддържа
пред съда чрез упълномощен процесуален представител.
Представляващият административно-наказващия орган пълномощник
оспорва основателността на жалбата. Изразява становище за пълна
законосъобразност на издаденото НП с процесуалния и материалния закон и
безспорна установеност на нарушението.
Моли се за потвърждаване на наложеното в минимален размер
административно наказание и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Жалбата е подадена в законно установения срок и от надлежна страна,
предвид което се явява процесуално допустима.
Съдът, след запознаване с доказателствата по делото, обсъдени
поотделно и в тяхната взаимовръзка, преценка становищата и доводите на
страните, въз основа на закона, намира за установено следното:
С Решение № БП-Ц-10 от 25.10.2018 г. КЕВР е одобрила на „***“ ***
бизнес план за развитие на дружеството за периода 2017 - 2021 г. (бизнес
план), с включени в него индивидуални годишни целеви нива на показатели
за качеството на *** услугите по години. Член 11, ал. 1 от Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (ЗРВКУ)
посочва в т. 1 до 4 вкл. изискванията, на които трябва да отговаря
предложения от *** оператора бизнес план, за да бъде одобрен от КЕВР.
Съгласно чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗРВКУ, годишните целеви нива на показателите
за качество на *** услугите трябва да са разработени с оглед бъдещо
постигане на дългосрочните нива на показателите за качество по чл. 9, ал. 2 от
ЗРВКУ. Съгласно чл. 9, ал. 3 от ЗРВКУ условията и редът за формиране на
годишните целеви нива на показателите за качество на *** услугите се
определят с наредба, приета от Министерския съвет по предложение на
Комисията, а именно - Наредба за регулиране на качеството на
водоснабдителните и канализационните услуги (НРКВКУ), приета с ПМС №
8 от 18.01.2016 г., обн., ДВ, бр. 6 от 22.01.2016 г., в сила от 22.01.2016 г.
В чл. 2, ал. 1 на НРКВКУ са изброени всички показатели за качество на
*** услугите; под т. 4 фигурира показател ПК4 - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване. Съгласно чл.
6 от НРКВКУ показател ПК4 - общи загуби на вода във водоснабдителните
системи и срокове за тяхното намаляване се определя по два начина:
1.ПК4а - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
3
срокове за тяхното намаляване (м/км/ден); определя се чрез съотношението
2
между разликата на подадената вода на вход водоснабдителна система и
продадената фактурирана вода (като се изключва подадената към друг
оператор вода) и дължината на водопроводната мрежа, като полученият
резултат се разделя на 365 дни - чл. 6, т. 1 от НРКВКУ;
2. ПК46 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%); определя се чрез съотношението на
неносеща приходи вода и подадената вода на вход водоснабдителна система
(като се изключва подадената към друг оператор вода) - чл. 6, т. 2 НРКВК.
Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 5 от ЗРВКУ, този закон цели да създаде условия
за намаляване общите загуби на вода при експлоатация на водоснабдителните
системи; а съгласно чл. 7, т.9 от ЗРВКУ, при осъществяване на дейността си
комисията се ръководи от принцип за насърчаване намаляването на загубите
на вода, ефективното и икономичното използване на доставените водни
количества от потребителите.
Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗРВКУ, Комисията определя максималния
размер на допустимите общи загуби на вода и годишните целеви нива по ал. 3
за тяхното ежегодно намаляване при спазване на методиката по ал. 4 и с цел
максимално съхраняване на водния ресурс и запазване на социалната
поносимост на цената на В и К услугите, като данните се публикуват.
Съгласно чл. 10, ал. 2 от ЗРВКУ, техническата част на бизнес плана
съдържа програма за постигане на годишните целеви нива на показателите за
качество на предоставяните *** услуги, включително и за намаляване на
загубите на вода. В одобрения с Решение № БП-Ц-10 от 25.10.2018 г. на КЕВР
бизнес план на „***“ *** за показателя ПК46 - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване за единица
мярка (%) за 2019 г. е заложено годишно целево ниво - 58.90%.
На 14.04.2020 г., на основание чл. 32, ал. 1 от НРКВКУ, „***“ *** е
предоставило в КЕВР (с писмо с вх. № В-17-23-5/14.04.2020 г.) Годишен
доклад на „***“ *** за изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019
г. и таблични справки в електронен модел, в които се съдържа и отчет за
постигнатите годишни целеви нива на показателите за качество на ***
услугите за 2019 г. спрямо заложените показатели по бизнес плана на
дружеството.
Видно от приложената към годишния доклад справка № 3 „Показатели
за качество на предоставяните *** услуги за 2019 г.”, „***“ *** е отчело към
31.12.2019 г. постигнато годишно ниво на показател ПК46 - общи загуби на
вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%)
61,39 %. Тези загуби са формирани при подадена вода на вход
3
Водоснабдителна система (ВС) - 27 109 307 м и неинкасирани количества
3
питейна вода - 16 641 266 м, видно от приложена справка № 4 „Отчет за
3
достигнато ниво на потребление за 2019 г.‘\ Данните показват неизпълнение с
4,06 % спрямо заложеното годишно ниво на показателя в одобрения бизнес
план на *** оператора.
Съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, *** операторите са задължени да
изпълняват показателите за качество, определени съобразно изискванията на
ал. 1, т. 1 от същия член. Като *** оператор с одобрен от КЕВР бизнес план,
„***“ *** е бил длъжен да изпълни към 31.12.2019 г. приетото ниво на
показателя ПК46 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.
*** операторът „***“ ***, като не е изпълнил заложеното в одобрения с
БП-Ц-10 от 25.16.2018 г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството
годишно ниво на показателя за качество ГГК46 общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г. на
обособената територия, на която предоставя услугата „доставяне на вода на
потребителите“, на 01.01.2020 г. е извършил нарушение иа чл. 11, ал. 5 от
ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ - деяние наказуемо по чл. 31,
ал. 1 от ЗРВКУ. За извършеното административно нарушение е съставен Акт
№ ВК-50 от 19.11.2020 г. за установяване на административно нарушение
(АУАН № ВК-50 от 19.11.2020 г.), с който е образувано административно
наказателното производство.
АУАН № ВК-50 от 19.11.2020 г. е съставен, предявен и връчен на „***“
***, със седалище и адрес на управление: ***, с ЕИК ***, чрез законния му
представител - ***.
В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН) в КЕВР е постъпило
писмено възражение с вх. № В-17-23-10 от
2020. г. от „***“ ***.
Извършеното административно нарушение се потвърждава от следните
доказателства,които съдът приема и влага в делото: справка № 3 „Показатели
за качество на предоставяните *** услуги” за 2019 г. справка № 4 „Отчет за
достигнато ниво на потребление“ за 2019 г., представените от „***“ *** с
писмо вх. № В-17-23-5 от 14.04.2020 г., двустранен констативен протокол от
04.09.2020 г. и становище с вх. № В-17-23-8 от 10.09.2020 г.
Описаното в АУАН и НП нарушение се преповтаря и разпитаните в
хода на съдебното следствие актосъставителката *** и свидетелите Н.Т. И
***. Съдът кредитира напълно техните показания,като
логични,безпротиворечиви ,съответстващи на останалите събрани и
приложени към преписката на административно наказващият орган писмени
доказателства.
4
Съдът след като се запозна с всички представени и приети по делото
писменни и гласни доказателства ,счита че съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗРВКУ
Комисията одобрява предложения от В и К оператора бизнес план, ако
отговаря на посочените в същата норма изисквания, като на първо място по
важност законодателят е поставил изискването годишните целеви нива на
показателите за качество на В и К услугите да са разработени с оглед бъдещо
постигане на дългосрочните нива на показателите по чл. 9, ал. 2, както и с
методиката по чл. 9, ал. 4.
Нормата на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ задължава *** операторите да
изпълняват показателите за качество, определени съобразно изискванията на
ал. 1, т. 1 - като годишни целеви нива. Всеки един от показателите следва да
бъде постигнат в рамките на съответната година, за която е заложен от ***
оператора и одобрен от КЕВР в решението за одобряване на бизнес план.
Текстът на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ не следва да се тълкува в смисъл, че под
изпълнение на показателите се има предвид кумулативното изпълнение на
всички показатели. Напротив, всеки от показателите има своето значение с
оглед гарантиране качеството на питейната вода като основна жизнена
потребност на гражданите. Дружеството е следвало да изпълнява и
предвидените в инвестиционната и ремонтна програми мерки за добро
управление на водопроводните мрежи и съоръжения, с които да намалява
реалните загуби на вода, причинени от течове и преливане на резервоари,
което да доведе до намаляване на подадените на вход водоснабдителна
система водни количества. При комплексното изпълнение на необходимите
мерки за намаляване на реалните загуби на вода (водещи до намаляване на
добитите водни количества на вход система) и намаляване на търговските
загуби на вода (водещи до увеличаване на фактурираните количества), то
дружеството следва да постигне предвиденото съотношение на годишното
ниво на показателя за качество ПК46 общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното изпълнение (%).
На основание чл. 32, ал. 1 от НРКВКУ, „***“ *** е предоставило в
КЕВР (с писмо с вх. № В-17-23-5/14.04.2020 г.) Годишен доклад на „***“ ***
за изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и таблични
справки в електронен модел, в които се съдържа и отчет за постигнатите
годишни целеви нива на показателите за качество на *** услугите за 2019 г.
спрямо заложените показатели по бизнес плана на дружеството.
В приложената към годишния доклад справка № 3 „Показатели за
качество на предоставяните *** услуги за 2019 г.”, „***“ *** е отчело към
31.12.2019 г. постигнато годишно ниво на показател ПК46 - общи загуби на
вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%)
61,39 %. Тези загуби са формирани при подадена вода на вход
3
Водоснабдителна система (ВС) - 27 109 307 м и неинкасирани количества
питейна вода — 16 641 266 м , видно от приложена справка № 4 „Отчет за
5
достигнато ниво на потребление за 2019 г.“. Данните показват
неизпълнение с 4,06 % спрямо заложеното годишно ниво на показателя в
одобрения бизнес план на *** оператора.
В изпълнение на Заповед № З-В-6 от 01.06.2020 г., изменена и
допълнена със Заповед № З-В-14 от 30.07.2020 г. и Заповед № З-В-17 от
17.08.2020 г. на *** на Комисията, е извършена проверка на отчетните
доклади за изпълнението на бизнес плана на „***“ *** през 2019 г.
1
Съгласно чл. 38, ал. 1, изр. 1 и 2 от Методика за осъществяване на
контролните правомощия на Държавната комисия за енергийно и водно
регулиране по Закона за енергетиката и Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги, приета от ДКЕВР с
протоколно решение № 55 от 14.04.2014 г. по т. 2 за извършената проверка е
съставен двустранен констативен протокол от 04.09.2020 г., връчен на
управителя на дружеството. В раздел III от констативния протокол е
представена информация за разчетените и отчетените от дружеството нива на
показателите за качество, и е установено дали заложените нива са достигнати,
включително и за ПК46:
С писмо с вх. № В-17-23-8 от 10.09.2020 г. „***“ *** е представило в
Комисията становището на дружеството по направените от Комисията
констатации. Дружеството не е оспорило изводите относно
неизпълнението на годишното целево ниво на показателя 1Ж46 - общи
загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване (%) за 2019 г.
Съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, *** операторите са задължени да
изпълняват показателите за качество, определени съобразно изискванията на
ал. 1, т. 1 от същия член. Като *** оператор с одобрен от КЕВР бизнес план,
„***“ *** е бил длъжен да изпълни към 31.12.2019 г. приетото ниво на
показателя ПК46 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.
Видно от гореизложеното, „***” *** не е изпълнило заложеното в
одобрения с Решение № БП-Ц-10 от 25.10.2018 г. на КЕВР бизнес план за
развитие на дружеството годишно ниво на показателя за качество - ПК46
общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване (%) за 2019 г. на обособената територия, на която предоставя
услугата „доставяне на вода на потребителите“, с което е извършило
нарушение на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ.
Съгласно чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ: „На *** оператор, който не
изпълнява задължението по чл. 11, ал. 5, се налага имуществена санкция в
размер от 20 000 до 50 000 лв. “
6
От сравнителния анализ на цитираните разпоредби и изложената
фактическа обстановка следва безпротиворечивият извод, че в конкретния
случай безспорно е установено нарушение на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ. във
връзка с чл. 9. ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ - деяние наказуемо по чл. 31, ал. 1 от
ЗРВКУ. В тази връзка актосъставителят правилно и обосновано е
квалифицирал извършеното нарушение като такова на чл. 11, ал. 5 от
ЗРВКУ, във връзка е чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ, респективно
законосъобразно и правилно административно наказващият орган е
издал наказателното постановление.
Напълно неоснователни и недоказани се явяват твърденията на
жалбоподателя за допуснати в хода на административно-наказателното
производство съществени нарушения на процесуалния и материалния
закон. Съдът счита,че При издаване на НП е спазена предвидената от
закона форма и всички процесуални норми на ЗАНН, както и на специалните
закони, което се установява по безспорен начин от представената
административна преписка:
Оспорваният акт е издаден от компетентен орган в рамките на
законовите му правомощия при спазване на всички процесуалноправни
разпоредби, визирани в ЗАНН, на. специалните материални норми на ЗРВКУ
и при отчитане важността за упражняване на контрол за изпълнение на
показателите за качество на *** услугите, предоставяни на потребителите.
Наказателното постановление № НП-71 от 14.05.2021 г. е издадено от
*** на Комисията за енергийно и водно регулиране, който е
административнонаказващият орган съгласно чл. 38, ал. 2 от ЗРВКУ, и
съдържа всички изискуеми от закона реквизити. Наказателното
постановление е издадено при спазване всички регламентирани в ЗАНН
процесуално-правни разпоредби.
Акт № ВК-50 от 19.11.2020 г. за установяване на административно
нарушение (АУАН) е съставен от длъжностно лице от КЕВР, което е
надлежно упълномощено по смисъла на чл. 38, ал. 1, във връзка с чл. 24 от
ЗРВКУ, въз основана Заповед № 3-ОХ-34/31.03.2017 г. на *** на КЕВР (лист
50-51 от административната преписка). Актът е съставен при спазване на
срока за образуване на административно-наказателно производство по чл. 34
от ЗАНН. Нарушението е открито след проверка на отчетните доклади за
изпълнението на бизнес плана на „***” *** през 2019 г., извършена в
изпълнение на Заповед № З-В-6 от 01.06.2020 г., изменена и допълнена със
Заповед № З-В-14 от 30.07.2020 г. и Заповед № З-В-17 от 17.08.2020 г, на ***
на КЕВР, резултатите от която са отразени в съставения Констативен
-
протокол от 04.09.2020 г. Именно със съставянетона констативния протокол
приключва и се установяват релевантните факти и започва да тече срокът по
чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Като при съставянето на АУАН е отчетено и
7
представеното от *** оператора с писмо с вх. № В-17-23-8 от 10.09.2020 г.
становище по констативния протокол. Ето защо, считаме за безспорно, че е
спазен и срокът за съставяне на АУАН Ха ВК-50 от 19.11.2020 г, тъй като
след надлежното проучване и проверка за достоверност на данните от
представените от „*****” *** писмени доказателства, длъжностното лице е
извършило напълно правилна и законосъобразна преценка за неспазване на
нормата на ЗРВКУ от страна на нарушителя. В тази връзка, следва да се
отбележи и, че жалбоподателят не е изложил аргументи относно неспазване
на сроковете по ЗАНН при образуване на административно-наказателното
производство.
При проверката по чл52, ал. 4 от ЗАНН на законосъобразността и
обосноваността на АУАН, АНО правилно и обосновано е приел, че
съставеният АУАН е законосъобразен и обоснован и извършването на
нарушението и самоличността на нарушителя са установени по безспорен
начин. Отчитайки обществения интерес и необходимостта от изпълнение на
задълженията на *** оператора по реализиране на целите от одобрения му
бизнес план и по предоставяне на качествени услуги на потребителите, е
извършена и преценка за съответствие на тежестта на извършеното
нарушение и наложената санкция, като на *** оператора е наложена
минималната санкция по чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ в размер на 20 000 лв. при
спазване на разпоредбите на Раздел V от ЗАНН.
Нарушението е описано надлежно в НП от фактическа и правна страна,
като Административно наказващият орган е посочил ясно и подробно в
обстоятелствената част всичките му индивидуализиращи белези - време,
място, авторство и обстоятелства, при които е извършено, както и законните
разпоредби, които са нарушени. Затова не може да се приеме, че е засегнато
правото на защита на нарушителя и последният е имал пълната възможност
да разбере за какво точно е ангажирана отговорността му.
По отношение на твърденията, изложени в жалбата за допуснато
нарушение при посочване на мястото на нарушението в съставения АУАН и в
издаденото НП,съдът намира твърдението за неоснователно. Видно от текста
на АУАН и на НП, в същите изрично е посочено мястото на извършване на
нарушението: „*** операторът „*** “ ***, като не е изпълнил заложеното в
одобрения с БП-Ц-10 от 25.10.2018 г. на КЕВР бизнес план за развитие на
дружеството годишно ниво на показателя за качество ПК46 общи загуби на
вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%)
за 2019 г. на обособената територия, на която предоставя услугата
„доставяне на вода на потребителите на 01.01.2020 г. е извършил
нарушение на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ -
деяние наказуемо по чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ“.
Мястото на извършване на нарушението е обособената територия,
8
на която дружеството осъществява дейностите по предоставяне на ***
услуги и на която обособена територия следва да постигне заложените
целеви нива на показателя за качество общи загуби на вода.
По силата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), територията на
страната за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ***
системи и за предоставянето на *** услуги се разделя на обособени
територии. С Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на
регионалното развитие и благоустройството, на основание § 34 от
Преходните и заключителни разпоредби на ЗИД на ЗВ (обн., ДВ. бр. 47 от
2009 г.), във връзка с чл. 198а от ЗВ са обявени обособените територии на
действие на *** операторите, както и техният обхват и граници. Обособената
територия на „***” ***, под номер 29 в посоченото решение, включва
общините: ***. В съответствие с изискванията на Закона на водите, към
обособената територия на *** ***от 2019 г. е присъединена община ***.
Следователно „***“ *** осъществява дейностите по предоставяне на ***
услуги на обособената му територия. Разработеният от дружеството и приет
от КЕВР бизнес план е за обособената територия, съответно заложените
годишни целеви нива на показателите следва да бъдат постигнати на на
обособената територия. Това е изрично отразено и съобразено в предложения
от „***“ *** и одобрен от КЕВР бизнес план и съответно отразено в
заложените годишни целеви нива.
Предвид горното, както в АУАН, така и в НП съдът намира,че
административно наказващият орган е посочил изрично мястото на
извършване на нарушението, фактите и обстоятелствата, свързани с
извършеното нарушение, с което по никакъв начин не е засегнато правото на
защита на нарушителя.
Неоснователни, голословни и некореспондиращи със съдържанието
както на АУАН, така и на НП са твърденията в жалбата, че ,липсва обаче
конкретно посочване на обстоятелствата, при които е извършено
твърдяното нарушение, включително считам, че не са взети предвид и
обстоятелства, подробно изложени от доверителя ми във възражението
срещу АУАН, които биха могли да се отнесат като смекчаващи такива
(подробно разгледани по-долу в настоящата). За да бъде спазено законовото
изискване за форма на акта и постановлението, е следвало да се посочи
цялата относима обстановка, в която е приеман и изпълняван бизнес плана
на дружеството, съответно при която са постигани определени резултати,
свързани със загубата на вода. “ Съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, ***
операторите са задължени да изпълняват показателите за качество,
определени съобразно изискванията на ал. 1, т. 1 от същия член. Като ***
оператор с одобрен от КЕВР бизнес план, „***“ *** е бил длъжен да изпълни
към 31.12.2019 г. приетото ниво на показателя ПК46 - общи загуби на вода
във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за
9
2019 г. Всички обстоятелства по отношение извършеното нарушение са
подробно и обстойно описани в издаденото наказателно постановление.
Описани са както правните норми, от които произтича задължението за
изпълнение на показателя за качество, така и подробно фактите и
обстоятелствата по неговото извършване и установяване.
Административно наказателното производство е образувано със
съставяне АУАН, а не с констативния протокол. Констативния протокол е
съставен след извършена проверка на отчетните доклади за изпълнението на
бизнес плана на „***“ *** през 2019 г., която проверка е в изпълнение на
контролните правомощия на КЕВР по ЗРВКУ и НРВКУ.
Жалбоподателят сочи, че данните са недостоверни по отношение на
показателите ПК4а, ПКб, ПК12е., въз основа на което административно
наказващият орган е направил неверен извод, че АЕЮ се е позовал на
недостоверни данни.
Съдът намира това оплакване за неоснователно, тъй като на първо
място, дружеството не е санкционирано за така изброените показатели -
ПК4а, ПК6, ПК12е и на следващо място, по отношение на показател
ПК46, видно от Констативния протокол - стр. 26 и стр. 27, проверката е
установила, достоверност, както по отношение на регистрите, така н по
отношение на променливите, послужили за изчисление на показателя
ПК4б.
В тази връзка изводите на АНО са изцяло въз основа на
достоверни данни, като следва да се отчете обстоятелството, че същите са
представени на КЕВР от самото дружество.
Несъстоятелни са твърденията на жалбоподателят, че целта на
закона да бъдат изпълнени показателите за качество - чл. 11 , ал. 5 от ЗРВКУ -
се отнася до съвкупността им.
По силата на чл. 9, ал. 1 от ЗРВКУ, Комисията измерва и оценява
качеството на предоставяните *** услуги чрез показатели за качество, като
в ал. 2 от същия член са посочени основните показатели за качество на ***
услугите. Начинът за определяне на предварително зададените стойности на
показателите за качество, чрез които се оценява качеството на *** услугите, е
нормативно зададен: в чл. 10, ал. 1 от ЗРВКУ, в който е предвидено, че „ ***
операторите разработват бизнес планове за 5-годишни периоди, които
съдържат производствена, ремонтна, инвестиционна и социална програма,
с техническа и икономическа част'\ като техническата част на бизнес плана
съдържа програма за постигане на годишните целеви нива на показателите
за качество на предоставяните *** услуги, включително и за намаляване на
загубите на вода (чл. 10, ал. 2), а ал. 5 от същия член изисква бизнес
плановете да съдържат технико-икономически анализ на съществуващото
10
положение и предложение за конкретните показатели за качеството на
***услугите съгласно изискванията на чл. 9.
Съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗРВКУ Комисията одобрява предложения от
В и К оператора бизнес план, ако отговаря на посочените в същата норма
изисквания, като на първо място по важност законодателят е поставил
изискването годишните целеви нива на показателите за качество на В и К
услугите да са разработени с оглед бъдещо постигане на дългосрочните нива
на показателите по чл. 9, ал. 2, както и с методиката по чл. 9, ал. 4.
Нормата на ЗРВКУ е пределно ясна, че в бизнес плановете на ***
операторите се включват годишни целеви нива на показателите за качество на
*** услугите, които са разработени с оглед бъдещо постигане на
дългосрочните нива, т.е. за всеки показател, за който в чл. 18, ал. 1 от
НРКВКУ е определено дългосрочно ниво, в бизнес плана следва да се включи
индивидуално годишно целево ниво. В тази връзка нормата на чл. 11, ал. 5 от
ЗРВКУ задължава *** операторите да изпълняват показателите за качество,
определени съобразно изискванията на ал. 1, т, 1 - като годишни целеви нива
на всеки от показателите за качеството на *** услугите. а не едно ниво
за всички показатели.
Анализът на нормативния текст ясно показва, че употребявайки думата
„показателите“ законодателят поставя изискване за спазване на всичките
показатели. Всеки един от показателите следва да бъде постигнат в рамките
на съответната година, за която е заложен от В и К оператора и одобрен от
КЕВР в решението за одобряване на бизнес план, тъй като всеки един от
показателите отразява различни характеристики на предоставяните услуги,
които не могат да се компенсират помежду си (например не е допустимо
потребителят да бъде оставен без вода и това да се компенсира чрез
своевременно отговаряне на жалбите му). В противен случай се обезсмисля
залагането и одобряването на годишни целеви нива за всеки показател, а
законодателно биха били налице норми, съгласно които да се заложи едно
общо годишно целево ниво за постигането на показателите в тяхната
съвкупност. Нормативната уредба не предвижда ред и начин за оценяване на
качеството на *** услугите чрез обобщена оценка на „съвкупността им“.
Видно от съдържанието на издаденото НП, АНО е разгледал, обсъдил и
изложил мотиви по направеното на възражението на нарушителя, като е
изложил подробни и изчерпателни мотиви. Нито в АУАН, нито в издаденото
НП, нормата на чл. 31 от ЗРВКУ не е тълкувана разширително.
Съдът счита, че правилен и обоснован е изводът на административно-
наказващия орган, че нормата на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ задължава ***
оператора да спазва показателите за качество, като това задължение се отнася
до всеки един от тези показатели. В този смисъл за всеки показател е
предвидено годишно целево ниво, което трябва да бъде постигнато, а не едно
11
общо годишно целево ниво за всички показатели.
Неоснователни са и възражения на жалбоподателя срещу акта за
установяване на административното нарушение, на които административно
наказващият орган е дал ясен и обоснован отговор в издаденото наказателно
постановление. Следва да се има предвид, че специфична особеност при
определяне на нивата на показателите за качество е, че стойността на
съответния показател, посочена в бизнес плана, отразява крайния резултат,
който трябва да бъде постигнат от *** оператора, като стойност в края на
календарната година, а изпълнението на показателите за качество е
следствие на извършвана от оператора дейност през цялата календарна
година. Нормативната уредба предоставя свобода на операторите сами да
организират своята дейност през годината, като единственото законово
изискване е чрез упражняването на свободната си стопанска инициатива и
дейност те да достигнат предварително зададените стойности на показателите
за качество (предложени от съответния *** оператор и одобрени от
Комисията в бизнес плана). Това е в съответствие с основните цели на
ЗРВКУ, посочени в чл. 4, ал. 1 от същия, а именно за осигуряване на
достъпност, надеждност и сигурност на *** услугите и за балансиране
интересите на *** операторите и на потребителите. От друга страна, в случай
че *** операторът не постигне годишното ниво на съответния показател за
качество до края на календарната година, за която се отнася, то от началото
на следващата календарна година той е в нарушение на задължението си да
изпълнява показателя за качество, като това състояние има траен характер.
Неизпълнението на задължението да постига заложените показатели за
качество се констатира за период - предходната календарна година - в
настоящия случай 2019 г., т.е през тази година операторът е следвало да
постигне посочената от самия него стойност в програмата за постигане на
годишните целеви нива на показателите за качество на предоставяните ***
услуги, съгласно одобрения му бизнес план. Дружеството е следвало да
изпълнява предвидените в инвестиционната и ремонтна програми мерки
за добро управление на водопроводните мрежи и съоръжения, с които да
намалява реалните загуби на вода, причинени от течове и преливане на
резервоари, което да доведе до намаляване на подадените на вход
водоснабдителна система водни количества. При комплексното
изпълнение на необходимите мерки за намаляване на реалните загуби на вода
(водещи до намаляване на добитите водни количества на вход система) и
намаляване на търговските загуби на вода (водещи до увеличаване на
фактурираните количества), то дружеството следва да постигне предвиденото
съотношение на годишното ниво на показателя за качество ПК46 общи загуби
на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното изпълнение.
Предвид горното съдът счита че изцяло несъстоятелни са твърденията
в жалбата и в писменото становище , че „в АУАН не са отчетени важни
обстоятелства от значение при определяне на общите загуби на вода във
12
водоснабдителните системи. Такива обстоятелства са посочени във
възражението срещу съставения акт, но в постановлението тези
възражения само формално са маркирани“. Видно от съставеното НП,
възраженията по АУАН са обсъдени от АНО, като същите са приети за
неоснователни, за което са изложени подробни мотиви.
На следващо място, по отношение на твърдението на нарушителя, че
през 2019 г. има намаляване на количеството фактурирана.вода, което само
по себе си води до увеличаване на загубите. Съдът намира ,че твърдяното в
писменото становище на адм.наказващият орган е правилно,че посоченото
твърдение е подвеждащо доколкото, когато има намаление на количеството
фактурирана вода, съответно намалява и количеството подавана вода на вход
на водоснабдителната система. При комплексно изпълнение на необходимите
мерки за реално намаляване на загубите на вода, водещи до намаляване на
добитите водни количества, и намаляване на търговските реалните загуби на
вода, водещи до увеличаване на фактурираните количества), . дружеството е
следвало да постигне предвиденото съотношение на годишното целево ниво
на ПК 4б.
Несъстоятелни са и твърденията в жалбата, че АНО не е отчел
направените от дружеството инвестиции. Както стана ясно по-горе,
дружеството разполага с оперативна самостоятелност по отношение на
действията н мерките, които да предприеме, за да постигне съответния
показател, като КЕВР следи накрая дали заложеният и одобрен в бизнес плана
показател е изпълнен.
Изцяло несъстоятелни са аргументите на дружеството, че не е имало
показател за изпълнение, поради приемането на бизнес плана с Решение №
БП-Ц-10 от 25.10.2018 г. на КЕВР. Видно от Решение № БП-Ц-10 от
25.10.2018 г. на КЕВР, дружеството има утвърдено годишно целево ниво за
показателя за 2019 г. При приемане на посоченото решение, КЕВР е отчела и
всички специфики на дейността на съответното дружество, в т.ч. и
конкретните специфики за показателя за качество ПК 46. Подробни
съображения и мотиви, КЕВР е изложила в Решение № БП-Ц-10 от
25.10.2018 г. Решението, с което е одобрен бизнес план с годишни целеви
нива на показателя ПК 46 за 2019, г., е влязъл в сила административен
акт, който е задължителен за изпълнение от страна на *** оператора.
Съдът намира че ,разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН в конкретния случай
е неприложима. С извършеното нарушение са засегнати обществени
отношения от изключителна важност и поради тази причина не може да се
счете за маловажно. Същото е формално нарушение, такова на просто
извършване, чиято съставомерност не предполага настъпването на вредни
последици. Законодателят изрично е регламентирал в чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ,
че *** операторите са задължени да изпълняват показателите за качество,
13
определени съобразно изискванията на ал. 1, т. 1. Законодателят не е
разграничил отговорността на нарушителя по чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ спрямо
настъпилата вреда. В тази връзка наказващият орган правилно е преценил
липсата на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН.
При определяне на административното наказание наказващия!' орган е
съобразил изискванията на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН. Отчитайки обществения
интерес и необходимостта от изпълнение на задълженията на В и К оператора
по реализиране на одобрения му бизнес план и по предоставяне на качествени
услуги на потребителите, е извършена и преценка за съответствие на тежестта
на извършеното нарушение и наложената санкция.
Съдът намира, че административно-наказателната отговорност на ТД-
жалбоподател се явява законосъобразно ангажирана, като наложената
имуществена санкция в нейния минимален размер от 20 000 лева е
справедливо определена, поради което и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НП-71/14.05.2021г.,
издадено от *** на Комисията за енергийно и водно регулиране гр.София, с
което на „***“ *** ***, представлявано от управителя ***.,със седалище и
адрес на управление *** -жалбоподател е наложена имуществена санкция в
размер 20 000 (двадесет хиляди) лева за нарушение на чл.11, ал.5 вр. чл.9,
ал.2, т.4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни
услуги.
ОСЪЖДА „***“ ***, ***, да заплати на Комисия за енергийно и водно
регулиране гр.София. разноски в размер на 100.00(сто) лева за процесуално
представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд гр. Плевен,по реда на Административно процесуалния кодекс, в 14-
дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
14