Решение по дело №393/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 151
Дата: 13 ноември 2019 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180200393
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№:                                     13.11.2019г.                                              гр.Царево,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Царевският районен съд,                                                   наказателен състав

На двадесет и трети октомври                          две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                         Председател: Мария Москова

Секретар: Нели Стоянова

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД  № 393/2019г.  по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Производството е по реда на  чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „***“ ООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***срещу Наказателно постановление № ***на Кмета на Община Царево, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 114 т.1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл. 206 ал.1 от Закона за туризма. В жалбата се сочи, че атакуваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно и се иска от съда то да бъде отменено.

В с.з., жалбоподателят, редовно призован, се представлява от надлежно упълномощен защитник –адв.М., чрез който поддържа жалбата, като моли наказателното постановление да бъде отменено, алтернативно – санкцията да бъде намалена до минималния размер, предвиден в закона.

За АНО, редовно призован, се явява надлежно упълномощен процесуален представител – ю.к.Д., която моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

 Съдебният състав, съобразявайки  становищата на страните и въз основа на събраните по делото писмени и устни доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

         На 07.08.2019 . св.Г.–*** заедно колегите си Р. и Ч., извършила проверка туристически обект – бунгала с капацитет 30 броя стаи, находящ се в ***и стопанисвана от „***“ ООД, съгласно Договор за наем от 01.07.2018г., сключен между „***“ ООД като наемодател и  „***“ ООД  като наемател /л.11/.

 При извършената проверка контролните органи установили, че дружеството-наемател „***“ ООД извършва туристическа  дейност в процесния обект -  хотелиерство, без да притежава Удостоверение за категоризация или временно Удостоверение за открита процедура по категоризация. В туристическия обект дружеството-наемател „***“ ООД водело Регистър за настанени туристи с вписани 91 броя туристи и реализирани 455 броя нощувки за периода от 06.07.2019г. до 05.08.2019г. /л.27-32/.

Така също при проверката било констатирано, че наемодателят „***“ ООД е подал заявление с вх.№***. за категоризация на процесния обект, като със Заповед № ***. на Кмета на Община Царево е отказано определяне на вида и категория на процесния обект. Заповедта е била обжалвана от  наемодателят „***“ ООД, по повод на което е образувано адм.д.№***по описа на Адм.съд-Бургас.

Въз основа на така установените факти и обстоятелства, на 07.08.2019г. св.Г. съставила против дружеството „***“ ООД акт за установяване на административно нарушение  с бланков № ***. като приела, че  дружеството е нарушило разпоредбата на чл.114 т.1 от Закона за туризма. Актът бил съставен в присъствието на управителя на дружеството и подписан от същия с възражения.

 Въз основа на така съставения АУАН и документите, намиращи се в административно-наказателната преписка, било издадено и процесното наказателно постановление, с което на жалбоподателя „***“ ООД, за нарушение по чл. 114, т.1 от ЗТ, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма.

Препис от НП е връчено на жалбоподателя на 10.09.2019г. видно от известието за доставяне /л.20/, а жалбата е депозирана на 16.09.2019г. видно от входящия регистрационен номер на съда /л.2/.

Горната фактическа обстановка се съда установи по безспорен начин, от събраните по делото писмени доказателства и показанията на актосъставителя, събрани в хода на съдебното следствие. Съдът дава пълна вяра на показанията на актосъставителя св.Г., като ясни, подробни, логични и последователни и кореспондиращи изцяло с писмените доказателства по делото.

При така установената фактическа обстановка и след като съобрази разпоредбите на закона, съда прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е частично основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, дали това деяние е извършено от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител и дали е извършено от това лице виновно. Следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, а съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият (административно отговорното лице) се счита за невиновен до доказване на противното.  (Така и ППВС № 10/1973 г.). Това означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

При проверка на Наказателното постановление, съда не констатира допуснати процесуални нарушения от страна на АНО както при съставянето на АУАН, така и при издаването на обжалваното НП, са спазени всички процесуални правила и норми. В настоящият случай, актът за установяване на нарушението е съставен от служител на МДТ в Община Царево, който е оправомощен по надлежния ред да съставя актове  за констатиране на нарушения по ЗТ, а атакуваното наказателно постановление е издадено от Кмета на Община Царево, т.е. от оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание, с което са спазени разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.

Съгласно чл.3 ал.2 т.1 б.“б“ от ЗТ туристически обекти са местата за настаняване - семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги. Съгласно разпоредбата на чл.114 т.1 от ЗТ, лицата, извършващи хотелиерство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.

Въз основа на  събраните по делото гласни и писмени доказателства,  съдът намира за категорично и безспорно установено, че на инкриминираната дата дружеството е осъществило деянието, предмет на настоящото производство, а именно: към момента на проверката в туристически обект бунгала с капацитет 30 броя стаи, находящи се в ***дружеството „***“ ООД е извършвало туристическа дейност - хотелиерство,  без обекта да има необходимата категоризация, с което е нарушило разпоредбата на  чл. 114 т.1 от ЗТ.

С оглед на гореизложеното, съдът намира че описаното в АУАН и НП деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение по чл.114 ал. 1 от ЗТ, поради което правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност спрямо дружеството. Безспорен е  факта, че към момента на проверката обектът не е бил категоризиран - дружеството „***“ ООД не е разполагало нито с удостоверение за категоризация на обекта нито с временно такова за открита процедура за категоризация на обекта, но въпреки това е осъществявало туристическа дейност – хотелиерство, като е приемало и настанявало за нощувки срещу заплащане  туристи. 

Производство по адм.д.№***по описа на Адм.съд-Бургас, образувано въз основа на жалба на наемодателят „***“ ООД  срещу Заповед № ***. на Кмета на Община Царево, с която му е  отказано определяне на вида и категория на процесния обект, не се явява преюдициално по отношение на настоящото АНД, тъй като административния съд дори и да отмени отказа на кмета и да го задължи да продължи процедурата, в резултат на която да издаде удостоверение за категоризация, то процедурата ще бъде финализирана към една бъдеща дата и няма как да се промени факта, че към инкриминираната дата  дружеството-наемател „***“ ООД  е нямало издадено удостоверение за категоризация на процесния обект, в който е осъществявало хотелиерска дейност.

Вида и размера на административните наказания, които могат да бъдат наложени за констатираното нарушение, са определени в чл. 206, ал. 1 от ЗТ, където е посочено, че който предоставя туристически услуги в некатегоризиран туристически обект по чл. 3, ал. 2, т. 1 - 3, се наказва с глоба в размер от 500 до 5000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000 лв. Това налага извода, че в конкретния случай, АНО правилно е определил вида на наложеното на дружеството наказание „имуществена санкция“ предвид обстоятелството, че нарушението е извършено от юридическо лице, но неправилно е определил санкцията в размер на 1500 лева, като необосновано е завишил същата над  1000 лева - минималния предвиден от закона размер, въпреки че изрично е отбелязал, че нарушението е извършено за първи път, поради което в тази му част наказателното постановление следва да се измени.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № ***на Кмета на Община Царево, с което на „***“ ООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***за нарушение по чл. 114 т.1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл. 206 ал.1 от Закона за туризма, като НАМАЛЯВА размера на санкцията от 1500.00 лева на 1000.00 /хиляда/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      Районен съдия: