Решение по дело №1889/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 661
Дата: 8 декември 2022 г.
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20224430201889
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 661
гр. Плевен, 08.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осми ноември през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА ИВ. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20224430201889 по описа за 2022 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
Постъпила е жалба от С. В. К. от гр. Русе, съдебен адрес ***, с ЕГН
********** против Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 5734862,
издаден от ОД на МВР-Плевен за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство, с който на С. В. К. за нарушение на
чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.4
от ЗДвП е наложено административно наказание: глоба в размер на 300
/триста/ лева. Твърди се, че електронния фиш е незаконосъобразен по
изложени в жалбата съображения, поради което се моли неговата отмяна.
В съдебно заседание С. В. К. не се явява, не се представлява. Излага
доводите си по съществото на делото в депозирано писмено становище от
същия за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, поради което
да бъде отменен.
Ответникът по жалбата – Директора на ОД на МВР-Плевен, редовно
призован, не изпраща представител, но ангажира становище по съществото на
жалбата, като моли да бъде отхвърлена като неоснователна.
1
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО
ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА
ОСНОВАТЕЛНА.
Електронен фиш за налагане на глоба Серия „К“ № 5734862 от
13.10.2021г. на ОД на МВР-Плевен бил издаден на С. В. К. от ***, с ЕГН
**********, като за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189,
ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП му било наложено
административно наказание: глоба в размер на 300 /триста/ лева. Било прието,
че на 13.10.2021г. в 17:07 часа в Е-83, км.89+2, околовръстен път – Плевен,
находящо се на път І-3 „Бяла-Ботевград“, МПС – лек автомобил „Фолксваген
Пасат Вариант“ с рег. № *** – се движело със скорост, различна от
допустимата 90 км/ч., а именно със 129 км/ч., която била установена и заснета
с автоматизирано техническо средство /без посочен номер на АТСС във
фиша/.
Настоящият съдебен състав след извършена служебна проверка на
обжалвания ЕФ намира, че същия следва да бъде отменен като
незаконосъобразен, като за пълнота следва да се маркира следното:
Със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по
пътищата, ДВ, бр. 10 от 2011 г. се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 8 в чл.189,
като се въвежда понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за
нарушение, установено с технически средства и системи за видеонаблюдение,
записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
превозното средство. Разписани са изискванията към електронния фиш –
задължителните реквизити и съдържанието му, както и
административнопроцесуалните правила за неговото издаване и изпращане на
собственика на превозното средство, с което е извършено нарушението. Така
съгласно чл.189, ал 4 от ЗДП „…Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи,
на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното
2
превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на
глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи.”. Т.е. в конкретния случай е посочено както мястото на
нарушението – Е-83, км.89+2, околовръстен път – Плевен, находящо се на път
І-3 „Бяла-Ботевград“, така и подлежащото на наказване лице, което е
законния представител на собственика на когото е регистрирано превозното
средство, ако не е посочил съобразно разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП, че
е предоставил управлението на превозното средство на друго лице, а това не е
сторено.
В достатъчна степен според съда са описани и обстоятелствата на
нарушението. Указани са начинът на уведомяване, сроковете за уведомяване,
възможността да се правят възражения и предвидения за това срок. Посочени
са основанията, на които може да бъде анулиран електронният фиш, както и
срокът за неговото обжалване.
Чрез установяването на нарушенията чрез технически средства,
записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство на практика отпада възможността за
субективното тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, при което е
извършено нарушението. Със закона за изменение и допълнение на Закона за
движение по пътищата, ДВ, бр. 19 от 2015 г. се допълва ал.8 на чл.189 от
ЗДвП като се предвижда, че в 7-дневен срок от получаване на жалбата
директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от
него лице я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд,
като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на
обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с
описание на мястото и географските координати, действащото ограничение
на скоростта по чл.21, посоката на движение на автомобила, разположението
на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена
метрологична проверка.
Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на
контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Тук следва да се
3
посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен фиш
облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура
по налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушения на Закона
за движението по пътищата.
А съгласно ал.3 на с.чл.165 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015г.)
Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи. В конкретния случай това е Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП /ДВ бр.19/2015г./, в който се съдържа определение за
„Автоматизирани технически средства и системи“, като те са определени като
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
В ДВ бр.36/2015г. е обнародвана цитираната по-горе Наредба №8121з-
532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение
по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл.12
от Наредбата, стационарните автоматизирани технически средства или
системи, прикрепени към земята, се обслужват периодично от служител за:
- т. 1. сваляне на заснетите изображения с данни за установените
нарушения на правилата за движение в случаите, когато няма изградена
преносна среда между АТСС и съответната структура на МВР;
- т. 2. осигуряване на условия за непрекъсната работа на АТСС.
По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че с
подзаконовият нормативен акт е регламентирана възможност, при
установяване на нарушения със стационарно АТСС, което е позиционирано
4
към земята да бъде издаден електронен фиш.
При съпоставяне на чл.189, ал.4 от ЗДвП, според който електронен
фиш се издава при констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на
контролен орган, с разпоредбата на §6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДвП, според
която стационарни АТСС, прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган установяват нарушение в отсъствие на контролен
орган, следва, че при установени със стационарни АТСС нарушения на
скоростта е допустимо издаването на електронен фиш.

ЕФ обаче следва да бъде отменен като незаконосъобразен поради
следните съображения:
Въпреки описаното в детайли административно нарушение и свързаните
с него обстоятелства, като същият е издаден и в законоустановения срок,
доколкото съгласно чл.34, ал.1 от ЗАНН административнонаказателно
производство не се образува ако е изтекла повече от една година от
извършване на нарушението/посочена е дата на извършване 13.10.2021г. в
издадения ЕФ/, съдът констатира допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила, което накърнява правото на защита на
административнонаказаното лице. Изразява се в следното: В ЕФ е вписано
нарушение на налично „ограничение на скоростта за извън-населено място –
90 км/ч. Отчетен толеранс от -3% с МПС ФОЛКСВАГЕН ПАСАТ ВАРИАНТ
вид ЛЕК АВТОМОБИЛ регистрационен номер *** е извършено нарушение за
скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство №“ –
т.е. без посочен такъв номер на АТСС в ЕФ. Тук според съда възражението на
ж-ля е основателно. Действително невписването на тези данни е пречка да
бъде изяснено дали това е техническо средство със съответно издадено
удостоверение за одобрен тип средство за измерване при БИМ и валидно към
датата на нарушението.
В този смисъл въпреки че е приложен снимков материал от 13.10.2021г.
представляващ годно доказателствено средство за констатираното нарушение
на посоченото в ЕФ място и час, и въпреки че видно от снимката
автоматизираното техническо средство е по вид MultaRadar с № ***, и
въпреки подробното описание на останалите обстоятелства на нарушението
обаче, остава допуснатата нередовност при издаване на електронния фиш, а
5
именно липсата на посочен номер на АТСС, с което е констатирано соченото
нарушение. Поради това следва да се приеме, че
административнонаказващият орган не е спазил всички изисквания на
нормите на ЗАНН, като неспазването на това изискване води до
незаконосъобразност на електронния фиш и същия следва да бъде отменен
само на това процесуално основание като незаконосъобразен, без да се
разглежда спора по същество.
Воден от горното, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба Серия „К“ № 5734862
от 13.10.2021г. на ОД на МВР-Плевен за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство на ОД на МВР-Плевен, с който на
жалбоподателя С. В. К. от ***, с ЕГН **********, за нарушение на чл.21, ал.1
от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП е
наложено административно наказание: глоба в размер на 300 /триста/ лева,
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред
Административен съд-гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията за постановяването му от страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6