Решение по дело №525/2015 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 900
Дата: 26 май 2017 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20157180700525
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 900

 

гр. Пловдив,  26 май 2017 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди и седемнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 525 по описа за 2015 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба на „Медицински център (МЦ) С.Е. – Р.” ЕООД, ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя И.С., против Писмена покана изх. № 16-0693/10.02.2015 г. на Директора на РЗОК – Пловдив, с искане същата да бъде отменена като незаконосъобразна.

На първо място се твърди, че писмената покана е постановена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, тъй като в процедурата по извършване на проверката, МЦ не е бил надлежно представляван. Следващият аргумент на жалбоподателя за незаконосъобразност на оспорения административния акт е, че установеното от контролните органи превишаване на отпуснатите регулативни стандарти (РС), е свързано с извършени дейности на здравноосигурени лица, които са имали нужда от предоставяне на съответната здравна услуга и евентуалния отказ от предоставянето й би бил в противоречие с целта на закона и по-конкретно с разпоредбите на чл. 4, ал. 1 и чл. 5, т. 6 от ЗЗО. Сочи се, че е налице и противоречие с материалния закон, доколкото в случая сумите не са получени без правно основание, а въз основа на изпълнението на Индивидуален договор (ИД) № 160693/12.02.2014 г. На последно място се твърди, че е налице нарушение на чл. 76а ЗЗО във връзка с чл. 46, ал. 3 от ИД, тъй като към датата на издаване на Констативен протокол (КП) от 26.11.2014 г. и Протокола за неоснователно получени суми (ПНПС) от същата дата, общият брой СМД и стойност на МДД не са били изчерпани. Допълнителни съображения са изложени в писмена защита приложена по делото. Претендират се сторените в производството разноски.

3. Ответникът по жалбата – Директорът на РЗОК Пловдив, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Съображения в тази насока се излагат в писмена защита приложена по делото. Претендира се съответното юрисконсултско възнаграждение и сторените в производството разноски.

 ІІ. За допустимостта :

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите :

5. Между страните по делото е сключен Договор № 160693/12.02.2014 г. за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ (СИМП). В същия е отразено, че се сключва на основание чл. 59, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и в съответствие с Националния рамков договор за 2014 г. В Раздел VІ от Договора са уредени отношенията между страните във връзка с условията и реда за контрол по изпълнението на договора и санкциите във връзка с неговото неизпълнение. В чл. 55, ал. 1 от същия е посочено, че този контрол се извършва по реда на глава десета от ЗЗО. Според чл. 57, ал. 1 в случаите, когато изпълнителят е получил от НЗОК суми без правно основание, които не са свързани с нарушение на ЗЗО и това е установено при проверка от контролните органи по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, се прилагат разпоредбите на чл. 76а от ЗЗО.

На 16.06.2014 г. е сключено и Допълнително споразумение към Договор № 160693/12.02.2014 г.

6. Със Заповед № РД-13-2579 от 25.11.2014 г., издадена от Директора на РЗОК Пловдив, е възложено извършването на финансова проверка на изпълнителя на медицинска помощ МЦ “С.Е. – Р.” ЕООД, със задача контрол по изпълнението на назначените и заплатени брой специализирани медицински дейности (СМД) и стойност на медико-диагностичните дейности (МДД) по изпълнение на ИД № 160693/12.02.2014 г. за първо и второ тримесечие на 2014 г.

7. В хода на проверката е констатирано, че за първо тримесечие на 2014 г. определеният брой на регулативни стандарти Протокол № 1/12.02.2014 г. и допълнителните протоколи към него от 06.03.2014 г., от 18.03.2014 г., от 28.03.2014 г.), за:

- Направления за консултация или за провеждане на съвместно лечение (бл. МЗ­НЗОК № 3) са в размер на 965 бр. Реализирано е допустимо превишение от 10 % в размер на 97 бр. и 15 % в размер на 145 бр., които следва да се компенсират в следващото тримесечие.

При това положение е прието, че общо определеният размер за първо тримесечие на 2014 г. за направления за консултация или за провеждане на съвместно лечение (бл. МЗ-НЗОК № 3) на лечебното заведение възлиза на 1207 бр. Общо издадените, изпълнени и заплатени направления от НЗОК за бл. МЗ-­НЗОК № 3, за тип 1, 2 и 4 са констатирани в размер на 1442 бр. При тези данни е установено превишение на РС в размер на 235 бр. на обща стойност в размер на 4230 лв.;

- Направленията за медико-диагностична дейност (бл. МЗ-НЗОК № 4) са на стойност 16645,61 лв. Реализирано е допустимо превишение от 10 % в размер на 1664,56 лв. и 15 % в размер на 2496,84 лв., които следва да се компенсират в следващото тримесечие.

При това положение е прието, че общо определеният размер за първо тримесечие на 2014 г. за направления за медико-диагностична дейност (бл. МЗ-НЗОК № 4) на лечебното заведение възлиза на 20807,01 лв. Общо издадените, изпълнени и заплатени направления от НЗОК за бл. МЗ-­НЗОК № 4, за тип 1, 2, 4, 6, 7, 9 и 10 са констатирани в размер на 23789,99 лв. При тези данни е установено превишение на РС на обща стойност в размер на 2982,98 лв.

8. За второ тримесечие на 2014 г., в хода на проверката е констатирано, че определеният брой на регулативни стандарти Протокол № 2/31.03.2014 г. и допълнителните протоколи към него от 02.06.2014 г., от 17.06.2014 г., от 27.06.2014 г.), за:

- Направления за консултация или за провеждане на съвместно лечение (бл. МЗ­НЗОК № 3) са в размер на 852 бр. Реализирано е допустимо превишение от 10 % в размер на 85 бр. и 15 % в размер на 128 бр., които следва да се компенсират в следващото тримесечие.

Лечебното заведение има за компенсация от предходно /първо/ тримесечие направления за консултация или за провеждане на съвместно лечение (бл. МЗ­НЗОК № 3) в размер на /- 145/ броя.

При това положение е прието, че общо определеният размер за второ тримесечие на 2014 г. за направления за консултация или за провеждане на съвместно лечение (бл. МЗ-НЗОК № 3) на лечебното заведение възлиза на 920 бр. Общо издадените, изпълнени и заплатени направления от НЗОК за бл. МЗ-­НЗОК № 3, за тип 1, 2 и 4 са констатирани в размер на 1202 бр. При тези данни е установено превишение на РС в размер на 282 бр. на обща стойност в размер на 5076 лв.;

- Направленията за медико-диагностична дейност (бл. МЗ-НЗОК № 4) са на стойност 15905,83 лв. Реализирано е допустимо превишение от 10 % в размер на 1590,58 лв. и 15 % в размер на 2385,88 лв., които следва да се компенсират в следващото тримесечие.

Лечебното заведение има за компенсация от предходно /първо/ тримесечие направление за МДД (бл. МЗ-НЗОК № 4) в размер на /-2496,84/ лв.

При това положение е прието, че общо определеният размер за второ тримесечие на 2014 г. за направления за медико-диагностична дейност (бл. МЗ-НЗОК № 4) на лечебното заведение възлиза на 17385,45 лв. Общо издадените, изпълнени и заплатени направления от НЗОК за бл. МЗ-­НЗОК № 4, за тип 1, 2, 4, 6, 7, 9 и 10 са констатирани в размер на 18859,51 лв. При тези данни е установено превишение на РС на обща стойност в размер на 1474,06 лв.

9. Тези констатации са намерили отражение в Констативен протокол от 26.11.2014 г. В тази връзка на същата дата е съставен Протокол за неоснователно получени суми (ПНПС) № РД-13-2579/26.11.2014 г. И двата протокола са надлежно подписани от проверяващите и връчени на представляващ проверяваното дружество. От страна на „МЦ С.Е.” ЕООД е представено възражение (наименувано „ПРОТЕСТНО СТАНОВИЩЕ”) вх. № 29-00-148/02.12.2014 г. по описа на РЗОК - Пловдив, в което обаче не се съдържат доводи по съществото на констатациите за превишаване на регулативните стандарти (изрично е заявено, че не се оспорват конкретните суми), а са развити съображения относно причините за тези превишения и се настоява да се вземе предвид факта, че през „настоящото“ четвърто тримесечие на 2004 г. лечебното заведение има възможността да възстанови превишенията на РС направени през първо и второ тримесечие на 2014 г. Размерът на превишенията на РС не е оспорен и с жалбата, с която е сезиран съда. След като проверяваното лице не е възразило срещу констатациите от проверката, Директорът на РЗОК, действащ при условията на обвързана компетентност, е издал процесната писмена покана за доброволно плащане на сумата, съставляваща стойността на констатираното превишение на регулативните стандарти за първо и второ тримесечие на 2014 г.

10. В хода на съдебното производство са изготвени и приети по делото четири съдебно-счетоводни експертизи (ССЕ):

10.1. Съдебно-счетоводна експертиза вх. № 4168/08.03.2016 г. по описа на съда (л. 200), чието заключение е прието в заседание проведено на 16.03.2016 г. и е оспорено от жалбоподателя. Констатациите на вещото лице се свеждат до следното:

Първи въпрос: В таблица 1 на стр. 2 от ССЕ, вещото лице е посочило стойността на определените и окончателно възложени СМД и стойности на МДД за всяко тримесечие на 2014 г., въз основа на които е дало заключение, че утвърдените от НЗОК за РЗОК – Пловдив брой и стойности на СМД и МДД са изчерпани в края на всяко тримесечие на 2014 г.  

Втори въпрос: След извършена проверка в РЗОК – Пловдив, експертът е установил, че е извършено разпределение и преразпределение на допълнителен брой на СМД и стойност на МДД, в рамките на определените брой СМД и стойност на МДД на РЗОК за процесните тримесечия – първо и второ на 2014 г. (нагледно представено в таблица 2 от заключението).

Трети въпрос: Изпълнението на бюджета на РЗОК–Пловдив за 2014 г. по отношение на средствата, предвидени за СМД и МДД е изчерпан изцяло и няма дефицит или излишък. Данните са предоставени от РЗОК – Пловдив и нагледно са представени в таблица 3 от ССЕ.

Четвърти въпрос: Въз основа на отчета за изпълнението на бюджета на НЗОК към 31.12.2014 г. (таблица 5) е установено, че заплатените средства за СИМП през 2014 г. надхвърлят с 4 184 хил. лв. заложените в ЗБНЗОК 193 500 хил. лв. т.е. изпълнението е завършило с дефицит.  В резултат на отчетените към 31.12.2014 г. разходи и трансфери – всичко в общ размер на 3 240 245 хил. лв., спрямо отчетените приходи и трансфери – всичко в общ размер на 3 171 486 хил. лв. отрицателното бюджетно салдо към 31.12.2014 г. е в размер на 68 759 хил. лв.

Пети въпрос: Дадено е заключение, че е изчерпан определения общ брой СМД и стойностите на МДД след разпределение и преразпределение на допълнителен брой на СМД и стойност на МДД в рамките на определените брой СМД и стойност на МДД за първо и второ тримесечие на 2014 г.

10.2. Допълнителна съдебно-счетоводна експертиза вх. № 8100/05.05.2016 г. по описа на съда (л. 221), чието заключение е прието в заседание проведено на 18.10.2016 г. и отново е оспорено от жалбоподателя. Констатациите на вещото лице се свеждат до следното:

По въпроси 1, 2 и 3 (по основното заключение), експертът е посочил, че не може да предостави повече данни от тези посочени и приети в основното заключение.

Допълнителен въпрос: Извън първоначално, допълнително и окончателно разпределените РС има извършени и други плащания от РЗОК – Пловдив за лечебни заведения, които са превишили броя на СМД и стойност на МДД, посочени в табл. 1 от заключението. За сумите по превишенията в табл. 1 и изплатени от РЗОК - Пловдив, същата е предприела съответните процедури за възстановяване на платените от нея суми. Няма неусвоени средства след извършване на всички плащания. Изчерпан е определеният общ брой СМД и стойност на МДД, след разпределение и преразпределение на допълнителен брой на СМД и стойност на МДД в рамките на определените средства в бюджетните сметки на РЗОК за съответното тримесечие и лечебните заведения, които са превишили определените им РС следва да възстановят дължимите от тях превишения.

Въпрос 4: След извършването на всички вътрешно компенсирани промени в бюджета по отношение на СМД и МДД, включително и след последното Решение № РД-НС-04-130 от 13.12.2014 г. на Надзорния съвет по § 7, не са останали неусвоени средства.

Въпрос 5: Изчерпан е определеният общ брой СМД и стойностите на МДД след разпределение и преразпределение на допълнителен брой на СМД и стойност на МДД в рамките на определените брой СМД и стойност на МДД за първо и второ тримесечие на 2014 г., посочено в табл. 3 от заключението.

10.3. Съдебно-счетоводна експертиза вх. № 19837/01.12.2016 г. по описа на съда (л. 246), чието заключение е прието в заседание проведено на 12.12.2016 г., прието без заявени резерви от страните. Констатациите на вещото лице се свеждат до следното:

Въпрос 1:

Съгласно Заповед № РД 09-37/12.02.2014 г. на РЗОК – гр. Пловдив, разпределението на брой СМД и стойност на МДД за първо тримесечие на 2014 г. на РЗОК – Пловдив е, както следва:

 табл.1

 

СМД

(бл. МЗ-НЗОК № 3)

ВСМД

 (бл.МЗ-НЗОК № 3А)

МДД

(бл. МЗ-НЗОК № 4)

Първоначално определени

154 367 бр.

30 422 бр.

1 834 065.00 лв.

Допълнително определени

1000 бр.

250 бр.

64 148.44 лв.

ОБЩО

155 367 бр.

30 672 бр.

1 898 213.40 лв.

 

За второ тримесечие на 2014 г. на РЗОК – Пловдив, съгласно същата заповед, разпределението е:

табл.2

 

СМД

(бл. МЗ-НЗОК № 3)

ВСМД

 (бл.МЗ-НЗОК № 3А)

МДД

(бл. МЗ-НЗОК № 4)

Първоначално определени

157 789 бр.

30 790 бр.

1 797 513 лв.

Допълнително определени

-

-

 

ОБЩО

157 789 бр.

30 790 бр.

1 797 513 лв.

 

Въпрос 2:

Тяхното разпределение за първо тримесечие е:

табл.3

за период I-во тримесечие на 2014г. за РЗОК- Пловдив

СМД

бл. МЗ-НЗОК № 3

ВСМД

 бл.МЗ-НЗОК № 3А

МДД

бл. МЗ-НЗОК № 4

Утвърдени от НЗОК

Първоначално – 154 367 бр.

Допълнително –      1 000 бр.

Общо:                  155 367 бр.

Първоначално – 30 422 бр.

Допълнително –       250 бр.

Общо:                   30 672 бр.

Първоначално – 1 834 065.00 лв.

Допълнително –       64 148.44 лв.

Общо:                   1 898 213.40 лв.

 

 

 

 

Първоначално разпределени от РЗОК

          147 443 бр.

28 762 бр.

773 000 лв.

Допълнително разпределени от РЗОК /резерва + доп. опр-ните/

 ПИМП – 6 739 бр.

СИМП – 1 185 бр.

Общо:     7924 бр. 

ПИМП – 70 бр.

СИМП – 1840 бр.

Общо: 1910 бр.

 

ПИМП – 39 339 лв.

СИМП – 73 422 лв.

Общо:     112 761 лв.

Общо разпределени от РЗОК

155 367 бр.

30 672 бр.

 1 885 761 лв.

/без сумата от ЯМР - 12 451.44 лв./

Остатък от утвърдените от НЗОК окончателно разпределени от РЗОК

-

-

-

 

За второ тримесечие на 2014 г. разпределението е, както следва:

табл. 4

за период II-ро тримесечие на 2014г. за РЗОК- Пловдив

СМД

бл. МЗ-НЗОК № 3

ВСМД

 бл.МЗ-НЗОК № 3А

МДД

бл. МЗ-НЗОК № 4

Утвърдени от НЗОК

157 789 бр.

30 790 бр.

1 797 513 лв.

Първоначално разпределени от РЗОК

150 953 бр.

29 182 бр.

1 671 433 лв.

Допълнително разпределени от РЗОК /резерва + доп. опр-ните/

 ПИМП – 5 672 бр.

СИМП – 1 164 бр.

Общо: 6 836 бр. 

ПИМП –   510 бр.

СИМП – 1 098 бр.

Общо: 1 608 бр.

 

ПИМП – 26 358 лв.

СИМП – 90 722 лв.

Общо: 126 080 лв.

Общо разпределени от РЗОК

157 789 бр.

30 790 бр.

 1 797 513 лв.

 

Остатък от утвърдените от НЗОК окончателно разпределени от РЗОК

 

-

-

За първо и второ тримесечие на 2014 г. няма неразпределен остатък от утвърдените от НЗОК окончателно възложени регулативни стандарти на РЗОК - Пловдив.

Въпрос 3 (Има ли неусвоен бюджет в края на първо и второ тримесечие на 2014 г. в бюджета на РЗОК – Пловдив, в частта по бланка МЗ-НЗОК № 3, бланка МЗ-НЗОК № 3А и бланка МЗ-НЗОК № 4, като под неусвоен бюджет вещото лице да има предвид разлика между определените от НЗОК на РЗОК – Пловдив за съответното тримесечие и изпълнените от изпълнителите на СМД и МДД стойност МДД и брой СМД): Вещото лице след запознаване с представените от РЗОК Пловдив Отчети на РЗОК Пловдив за първо и второ тримесечие на 2014 г. за ПИМП и СИМП по бл. МЗ-НЗОК № 3, бл. МЗ-НЗОК № 3А и бл. МЗ-НЗОК № 4 е установило, че има неусвоен бюджет /разлика между първоначално възложени и издадени, изпълнени и заплатени направления в РЗОК - Пловдив и др. РЗОК/, съгласно посочените данни в табл. 5 (за първо тримесечие на 2014 г.) и табл. 6 (за второ тримесечие на 2014 г.) от заключението.

табл.5

 

Първоначално възложени брой СМД 

 

 

кол.1

Издадени,изпълнени и заплатени направления направления в РЗОК и др. РЗОК

кол.2

Разлика между разпределените и усвоените дейности по бл. 3, 3А и 4

/неусвоен бюджет/

/кол. 1 – кол.2/

бл. МЗ-НЗОК № 3 за ПИМП

131 813 бр.

129 756 бр.

2 057 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 3 за СИМП

26 413 бр.

27      097 бр.

-684 бр.

 

 

28       

             общо: 1 373 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 3А за ПИМП

17 582 бр.

6 111 бр.

11 471 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 3А за СИМП

13 090 бр.

12 553 бр.

537 бр.

 

 

 

              общо: 12 008 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 4 за ПИМП

1 071 570 лв.

992 051 лв.

79 519 лв.

бл. МЗ-НЗОК № 4 за СИМП

664 560 лв.

689 232 лв.

-24 672 лв.

 

 

 

              общо: 54 847 лв.

табл.6

 

Първоначално възложени брой СМД 

 

 

кол.1

Издадени,изпълнени и заплатени направления направления в РЗОК и др. РЗОК

кол.2

Разлика между разпределените и усвоените дейности по бл. 3, 3А и 4

/неусвоен бюджет/

/кол. 1 – кол.2/

бл. МЗ-НЗОК № 3 за ПИМП

135 045 бр.

129 695 бр.

5 350 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 3 за СИМП

25 603 бр.

25 975 бр.

-372 бр.

 

 

 

общо:   4 978 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 3А за ПИМП

18 129 бр.

7 261 бр.

10 868 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 3А за СИМП

12 661 бр.

12 095 бр.

566 бр.

 

 

 

              общо: 11 434 бр.

бл. МЗ-НЗОК № 4 за ПИМП

1 015 114 лв.

935 382 лв.

79 732 лв.

бл. МЗ-НЗОК № 4 за СИМП

607 648 лв.

639 410 лв.

-31 762 лв.

 

 

 

              общо: 47 970 лв.

 

10.4. Съдебно-счетоводна експертиза вх. № 2813/14.02.2017 г. по описа на съда (л. 421), чието заключение е прието в заседание проведено на 22.02.2017 г. и е оспорено от страна на ответния административен орган, в частта относно отговора на въпрос 3 от ССЕ. Констатациите на вещото лице се свеждат до следното:

Въпрос 1 (Какъв е крайният определен размер на брой СМД по бл. МЗ НЗОК № 3 и стойност МДД по бл. МЗ НЗОК № 4 през трето и четвърто тримесечие на 2014 г. на МЦ „С.Е.-Р.“ ЕООД, като се посочат първоначално определените такива за тримесечието по тези бланки, а също така и допълнително отпуснатите бройки респективно суми до края на тримесечието?):

Крайният определен на МЦ „С.Е.-Р.“ ЕООД брой СМД по бл. МЗ НЗОК № 3 и стойност МДД по бл. МЗ НЗОК № 4 през трето тримесечие на 2014 г. е, както следва:

Бланка МЗ НЗОК № 3       -      1 073 броя

Бланка МЗ НЗОК № 4       - 20 035,07 лева

Подробна справка за първоначално определените и допълнително отпуснати до края на тримесечието стойности за трето тримесечие на 2014 г. са показани в Таблица 1.1

Крайният определен на МЦ „С.Е.-Р.“ ЕООД брой СМД по бл. МЗ НЗОК № 3 и стойност МДД по бл. МЗ НЗОК № 4 през четвърто тримесечие на 2014 г. е, както следва:

Бланка МЗ НЗОК № 3       -     754 броя

Бланка МЗ НЗОК № 4       - 10 980 лева

Подробна справка за първоначално определените и допълнително отпуснати до края на тримесечието стойности за четвърто тримесечие на 2014 г. са показани в Таблица 1.2

Въпрос 2 (Колко са реално изпълнените стойности на назначените от представляваното от мен лечебно заведение брой СМД по бл. МЗ НЗОК № 3 и стойност МДД по бл. МЗ НЗОК № 4 през трето и четвърто тримесечие на 2014 г. от изпълнителите на специализирана извънболнична медицинска помощ и медико-диагностична дейност?):

Изпълнени и заплатени бланка МЗ НЗОК № 3 /Таблица 2.1/:

- трето тримесечие на 2014 г.                             - 1 173 броя

- четвърто тримесечие на 2014 г.                      - 1 062 броя 

Изпълнени и заплатени бланка МЗ НЗОК № 4 /Таблица 2.2/:

- трето тримесечие на 2014 г.                             - 19 343,00 лева

- четвърто тримесечие на 2014 г.                      - 13 872,17 лева 

Въпрос 3 (Има ли неусвоена стойност специализирани медицински дейности /относно бл. МЗ НЗОК № 3/ и медико-диагностични дейности /относно бл. МЗ НЗОК № 4/, ведно с допустимото 10% разрешено надвишение през трето и четвърто тримесечие на 2014 г. от представляваното от мен лечебно заведение и ако да в каква стойност?):

През трето тримесечие на 2014 г. за МЦ „С.Е. Р.“ ЕООД се установява наличие на неусвоен брой специализирани медицински дейности /относно бл. МЗ НЗОК № 3/  ведно с допустимото 10% разрешено надвишение в размер на 7 броя. 

През трето тримесечие на 2014 г. за МЦ „С.Е. Р.“ ЕООД се установява наличие на неусвоена стойност медико-диагностични дейности /относно бл. МЗ НЗОК № 4/, ведно с допустимото 10% разрешено надвишение в размер на 2 695,61 лева.

ІV. За правото :

10. В случая, релевантните за разрешаването на административноправния въпрос факти и обстоятелства са установени от материално компетентни органи на РЗОК - Пловдив в хода на проверка осъществена по реда на глава втора, раздел Х от ЗЗО. В тази насока е необходимо да се посочи, че съгласно чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, в приложимата редакция, непосредственият и предварителният контрол по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършвани от длъжностни лица от РЗОК - финансови инспектори, лекари - контрольори, и лекари по дентална медицина - контрольори, въз основа на заповед на директора на РЗОК. От представената по делото Заповед № РД-13-2579 от 25.11.2014 г., се установява, че М.Т., С.Ч. и Х. Д. – финансови инспектори, сектор “СИМП”, които са извършили проверката, са надлежно овластени по смисъла на чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, именно от Директора на РЗОК - Пловдив. Определените със заповедта органи на районната здравноосигурителна каса, са издали горецитирания Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-2579/26.11.2014 г., въз основа на който е издадена и оспорената Писмена покана от Директора на РЗОК – Пловдив, който в случая се явява компетентен орган по смисъла на чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО.

Самата покана е постановена в изискваната от закона форма съобразно разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК. Не се констатират нарушения на процесуалните правила при осъществяване на действията от страна на органите на РЗОК.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му. При извършената проверка, с оглед обхвата на посочената норма, следва да се приеме, че оспореният административен акт е не само валиден, но и законосъобразен. Фактическите констатации на органите на РЗОК са истинни, а направените въз основа на тях правни изводи, са съответни на материалния закон. Не се констатират нарушения на процесуалния закон. Оспореният административен акт е постановен от надлежно снабден с правомощията за това материално компетентен административен орган. Властническото волеизявление е облечено в изискваната от закона форма. В пълнота е спазена целта, която преследва закона с издаването на актове от категорията на процесния такъв.

11. С оглед разрешаването на конкретния административноправен спор, е необходимо да се посочи следното:

С чл. 3, ал. 1 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса (ЗБНЗОК) за 2014 г. (отм.), законодателят е възложил на НЗОК всяко тримесечие да определя броя на назначаваните от изпълнителите на първична и специализирана медицинска помощ специализирани медицински дейности (СМД) и стойността на назначаваните от тях МДД в съответствие с определените в бюджета годишни стойности на разходите за тези дейности. С ал. 2 на чл. 3 от ЗБНЗОК за 2014 г., законодателят е делегирал на Управителния съвет на НЗОК правомощието да утвърди реда, по който НЗОК ще определя броя на назначаваните СМД, респ. стойността на назначаваните МДД.

Това свое правомощие УС на НЗОК е изпълнил с приетите от него за съответната година "Правила за реда за определяне на броя на специализираните медицински дейности и стойността на медико-диагностични дейности за назначаване от изпълнители на първична медицинска помощ" (Решение № РД-НС-04-6 от 23.01.2014 г.), според които, в най-общ аспект, НЗОК определя за всяко календарно тримесечие на териториалните си поделения – РЗОК, регионални регулативни стандарти по елементи, подробно изброени в чл. 2 на тези правила, а от своя страна всяка РЗОК определя с протоколи към договорите с изпълнителите на първична и специализирана медицинска помощ за всяко календарно тримесечие регулативни стандарти в рамките на определените й от НЗОК регионални регулативни стандарти. В Глава втора са посочени правилата за определяне на регулативните стандарти за брой и стойност на направленията за СМД и МДД, издавани от изпълнителите на специализирана извънболнична медицинска помощ (СИМП).

С административната преписка по делото са представени всички протоколи, ведно с издадените към тях допълнителни протоколи, за определяне на регулативни стандарти на лечебното заведение - жалбоподател като изпълнител на СИМП за първо и второ тримесечие на 2014 г. Представени са и Договор № 160693/12.02.2014 г. и Допълнителните споразумения към него от 16.06.2014 г., сключени между лечебното заведение и НЗОК за оказване на СИМП през 2014 г. Според чл. 43 от договора, лечебното заведение може да назначава извършване на СМД и МДД по брой или стойност на отделните видове, определени от НЗОК, съобразно Правилата по чл. 3, ал. 2 от ЗБНЗОК за 2014 г. (отм.), а според чл. 46, ал. 1 на този договор, лечебното заведение е длъжно да възстанови на НЗОК заплатените от нея средства за СМД и МДД, назначени от него извън  разрешените надвишения и задължението за компенсиране.

Според чл. 46, ал. 2 на Договор № 160693/12.02.2014 г. контролът по изпълнение на броя на определените СМД и стойностите на назначените МДД се осъществява по реда на чл. 76а, и чл. 76б от ЗЗО, като за целта се извършва проверка, за резултатите от нея се съставя „Протокол за неоснователно получени суми” и се издава писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание.

Съгласно чл. 76а, ал. 1 ЗЗО, в приложимата редакция, в случаите, когато изпълнителят на медицинска и/или дентална помощ е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по този закон, и това е установено при проверка от контролните органи по чл. 72, ал. 2, изпълнителят е длъжен да възстанови сумите. Според цитираната законова норма става ясно, че неоснователното получаване на суми може да бъде резултат на извършено нарушение на ЗЗО, но може и да не е резултат на нарушение. В последния случай се съставя протокол за неоснователно получени суми, а лицето - обект на проверката, има право да представи писмено възражение пред Директора на РЗОК в 7-дневен срок от връчване на протокола. (чл. 76а, ал. 2  ЗЗО). След изтичането на този срок - независимо дали е подадено или не е подадено възражение, Директорът на РЗОК издава писмена покана за възстановяване на сумите получени без правно основание, която се връчва на изпълнителя на медицинска помощ – обект на проверката (чл. 76а, ал. 3 ЗЗО). Разбира се, ако изпълнителят е направил възражение, Директорът на РЗОК е длъжен да обсъди това възражение и в мотивите към издадената от него писмена покана следва да изложи съображения защо счита това възражение за неоснователно.

Тук именно следва да се констатира, че в конкретния случай Директорът на РЗОК – Пловдив е изпълнил това свое задължение, като в издадената от него писмена покана, изрично се е произнесъл по възражение от „Медицински център С.Е.” ЕООД с вх. № 29-00-148/02.12.2014 г. срещу процесния ПНПС, като е приел същото за неоснователно. В тази връзка Директорът на РЗОК – Пловдив е посочил, че при възлагане на регулативните стандарти за първо и второ тримесечие на 2014 г., стриктно са спазени разпоредбите на Правилата по чл. 3, ал. 2 от ЗБНЗОК за 2014 г.

12. Как изложеното до тук се съотнася към конкретиката на настоящия казус?

От фактическа страна по делото е безспорно установено, че “МЦ С.Е. - Р.” ЕООД е изпълнител по договор № 160693/12.02.2014 г. за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ, сключен с НЗОК. Съгласно клаузата на чл. 58 от този договор, същият се сключва за срока на действие на НРД за медицинските дейности за 2014 г. и е в сила до сключването на нов или до промяна на действащия Национален рамков договор /НРД/. Между страните са подписани три допълнителни двустранни протокола (освен основния Протокол № 1/12.02.2014 г.) за определяне на броя на СМД и стойност на МДД за първо тримесечие на 2014 г. и три допълнителни протокола (освен основния Протокол № 2/31.03.2014 г.) за второто тримесечие на 2014 г., с които същите последователно са увеличавани за трита вида бланки – МЗ-НЗОК № 3, МЗ-НЗОК № 3А и МЗ-НЗОК № 4, въз основа на подавани заявления от управителя на МЦ за определяне на допълнителни брой СМД и стойности на МДД. 

С оглед събраните по делото доказателства и в частност справките, приложени към протокола за неоснователно получени суми, възпроизведени и в самата писмена покана, по несъмнен начин се установява, че общият размер на изразходваните средства, които следва да бъдат възстановени от лечебното заведение са 13763,04 лв., от които за бл. МЗ-НЗОК № 3 – 4230 лв. за първо тримесечие и 5076 лв. за второ тримесечие, и за бл. МЗ-НЗОК № 4 – 2982,98 лв. за първо тримесечие и 1474,06 лв. за второ. Констатациите, които са направени при проверката, а именно стойностите на превишенията и самите превишения, не са спорни по делото.

При това положение, при безспорно установено превишение от страна на „МЦ С.Е. - Р." ЕООД като изпълнител на СИМП на договорения обем СМД и МДД, подлежащи на заплащане от бюджета на НЗОК, получените плащания на суми за медицински дейности над договорения обем се явяват без основание. Изпълнителят на специализирана извънболнична медицинска помощ е бил длъжен и е следвало да не назначава съответните дейности с бланки на НЗОК над определените с посочените протоколи брой на СМД и стойности на ММД и над разрешените надвишения, при отчитане на задължението за компенсиране.

Така назначените дейности са заявени за плащане и съответно са платени от РЗОК. Обстоятелствата, които са довели до допуснатото превишение в обема дейности, заплащани от НЗОК, е без значение, тъй като за възстановяване на недължимо платената сума е достатъчно да се установи само, че тя е платена без основание, а такова основание липсва, след като съответните дейности са назначени извън договорените параметри. В този смисъл дали изпълнителят на СИМП е действал виновно или при изключващи вината обстоятелства, е без значение, тъй като липсва правна норма, която да въздига неоснователно полученото плащане в добросъвестно получено и по този начин да изключва отговорността за връщането му.

Регламентираните със ЗЗО "регулативни стандарти" представляват метод за определяне на обективни критерии за възлагане на определен брой медицински дейности и тяхната стойност за отделните изпълнители на извънболнична медицинска помощ, и имат характера на прогнозна финансова рамка. Вместването на медицинските услуги в рамките на утвърдените регулативни стандарти обезпечава финансовият ред в сферата на здравното осигуряване. Става въпрос за съблюдаване на финансовите параметри, определени със Закона за бюджета на НЗОК за 2014 г., за заплащане на специализираните медицински дейности и на медико-диагностичните дейности, както и за спазване на установените с индивидуалния договор между изпълнителя на медицинска помощ (ИМП) и НЗОК правила и рамки, в които може да назначава СМД и МДД за сметка на бюджета на НЗОК. С оглед на това в индивидуалните договори, сключени между НЗОК, респ. РЗОК, и ИМП, са установени правила и рамки, в които изпълнителите на медицинска помощ могат да назначават специализирани медицински и медико-диагностични дейности за сметка на НЗОК. Излизането извън рамките на определените регулативни стандарти трябва да бъде за сметка на ИМП, защото надвишава обема на медицинските дейности, които НЗОК е приела да финансира. (Така Решение № 11600 от 21.09.2012 г. по адм. д. № 6193/2012 на Върховния административен съд и др.)

Изложеното до тук обосновава извода, че в случая е налице щета за НЗОК в размер общо на 13763,04 лв., равняваща се на изплатените суми за превишението на броя на СМД и стойност на МДД по бланки обр. МЗ-НЗОК № 3, и МЗ-НЗОК № 4 за издадени и изплатени направления за СМД и МДД. Извършено е плащане от бюджета на НЗОК над определените брой на СМД и стойности на МДД за първо и второ тримесечие на 2014 г., поради което изплатените суми от НЗОК следва да бъдат възстановени съгласно чл. 46, ал. 1 от договора. След като жалбоподателят е назначил съответните дейности с бланки на НЗОК над определените с посочения протокол брой на СМД и стойности на ММД и над разрешените надвишения, при отчитане на задължението за компенсиране, изпълнителят на медицинска помощ следва да възстанови заплатените за това средства в бюджета на НЗОК.

13. Наведените в жалбата доводи за противоречие на оспорената покана с разпоредбите на чл. 4, ал. 1 (предвиждаща, че задължителното здравно осигуряване гарантира свободен достъп на осигурените лица до медицинска помощ чрез определен по вид, обхват и обем пакет от здравни дейности, както и свободен избор на изпълнител, сключил договор с районна здравноосигурителна каса)  и чл. 5, т. 6 ЗЗО (Задължителното здравно осигуряване се осъществява на принципите на равнопоставеност при ползването на медицинска помощ), настоящият съдебен състав намира за  неоснователно. В случая следва да бъде съобразено Решение № 2 от 22.02.2007 г. по конституционно дело № 12/2006 г., с което Конституционният съд на РБ (КС) прие, че правото на достъп до медицинска помощ, регламентирано в чл. 52, ал. 1 от КРБ (според която гражданите имат право на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ, и на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон) не е неограничено, а следва да бъде съобразено с финансовите възможности на ЗЗО.

Както вече бе казано, с чл. 3, ал. 1 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г. е въведено задължение за НЗОК всяко тримесечие да определя към договорите с изпълнителите на първична и специализирана медицинска помощ броя на назначаваните от тях специализирани медицински и медико-диагностични дейности (СМД и МДД) в съответствие с определените размери на парите за здравноосигурителни плащания.

По идентична разпоредба на Закона за бюджета на Нацио­нал­на­та здравноосигурителна каса за 2007 г., Конституционният съд на Репуб­лика България не възприе тълкуването, дадено с решение № 12098 от 04.12. 2006г. по адм. д. № 3696/2006г. на ВАС на РБ, 5-членен състав, ІІ-ра колегия и с Решение № 2 от 22.02.2007 г. по к. д. №12/2006 г. се произнесе в смисъл, че огра­ничителната норма не е противоконституционна.

Следователно Народното събрание със закон определя средствата, които могат да бъдат разходвани за специализирана извънболнична медицинска помощ и за медико-диагностична дейност. Тези средст­ва се разпределят от НЗОК по региони, а от нейните териториални поде­ле­ния /РЗОК/ - по индивидуални и групови практики за първична извънболнична медицинска помощ.

В този аспект превишаването на определените нормативи води до пре­разход на лимитирани средства, което е щета за НЗОК и тази щета следва да бъде поправена от лицата, които са я причинили.

14. Все в тази насока следва да се посочи, че евентуално установени в края на съответната бюджетна година излишъци на средства в бюджета на НЗОК е ирелевантно обстоятелство и не води до незаконосъобразност на процесния административен акт.

Дори и да се приеме обратното, в конкретния случай такива излишъци не се установяват. В тази насока по делото са изслушани и приети ССЕ вх. № 4168/08.03.2016 г. (т. 10.1) и Допълнителна ССЕ вх. № 8100/05.05.2016 г. (т. 10.2)  по описа на съда, които недвусмислено установяват, че бюджетът на РЗОК–Пловдив за 2014 г., по отношение на средствата предвидени за СМД и МДД, е изчерпан изцяло и няма дефицит или излишък. Все в тази насока изрично е констатирано, че е изчерпан определеният общ брой СМД и стойност на МДД, след разпределение и преразпределение на допълнителен брой на СМД и стойност на МДД в рамките на определените средства в бюджетните сметки на РЗОК за съответното тримесечие на 2014 г. (в т.ч. първо и второ) и лечебните заведения, които са превишили определените им РС следва да възстановят дължимите от тях превишения.

Доказателства, които да подложат на съмнение констатациите на вещото лице в горния смисъл, не са ангажирани от страна на жалбоподателя.

Експертните изводи на вещите лица и по двете заключения, които съдът възприема като компетентни и обективно изготвени, въвеждащи в процеса с необходимата пълнота релевантните за разрешаване на настоящи административноправен въпрос факти и обстоятелства, кореспондиращи и с останалия доказателствен материал по делото, са категорични в тази насока и обосновават безсъмнения извод, че допуснатото превишение на регулативните стандарти е причинило щета на НЗОК.

Този извод не се променя и от останалите две ССЕ приети по делото с вх. № 19837/01.12.2016 г. (т. 10.3) и с вх. № 2813/14.02.2017 г. (т. 10.4.).

В тази връзка следва да се посочи, че установеният от експерта по ССЕ вх. № 19837/01.12.2016 г. „неусвоен бюджет“ за първо и второ тримесечие на 2014 г. е резултат от „разлика между първоначално възложени и издадени, изпълнени и заплатени направления в РЗОК - Пловдив и др. РЗОК“, т.е. от неусвоените брой/стойности за СМД и МДД за текущото тримесечие от ИМП, които обаче според чл. 9, ал. 4 от Правилата по чл. 3, ал. 2 от ЗБНЗОК за 2014 г. отм. (Правилата за реда за определяне на броя на назначаваните специализирани медицински дейности и стойността на назначаваните медико-диагностични дейности към договорите с изпълнители на първична и специализирана медицинска помощ, приети с Решение № РД-НС-04-6/23.01.2014 г. на Надзорния съвет на НЗОК), вкл. съгласно чл. 44, ал. 3 от Договор № 160693/12.02.2014 г., могат да бъдат усвоени през следващото тримесечие. В този смисъл неусвоените от ИМП брой/стойности за СМД и МДД за съответното тримесечие, не могат да бъдат разглеждани като „неусвоен бюджет“.

Аналогично е положението и с констатациите на вещото лице по ССЕ вх. № 2813/14.02.2017 г., касаещи трето и четвърто тримесечие.

По отношение на това заключение следва да се констатира, че неусвоените от жалбоподателя брой/стойности за СМД и МДД за трето тримесечие (въпрос 3 от ССЕ), са установени от вещото лице, без да са приспаднати броя/стойностите за СМД и МДД, които следва да се компенсират от предходно (второ) тримесечие съгласно чл. 8, ал. 4 от Правилата по чл. 3, ал. 2 от ЗБНЗОК за 2014 г. отм.  (според който всяко тримесечие изпълнителите могат да превишават с 15 процента определените им брой/стойност за СМД и МДД, но са длъжни да компенсират надвишението през следващото тримесечие, като не се допуска превишение през четвърто тримесечие) и в този смисъл са некоректно изчислени. След приспадане на остатъците за компенсиране от второ тримесечие, се установява, че за трето тримесечие на 2014 г. няма неусвоени брой СМД (бл. МЗ-НЗОК № 3), а относно МДД, неусвоените стойности са в размер на 309,74 лв. (2695,61 лв., установени от вещото лице в табл.3.2 от ССЕ – 2385,87 лв. представляващи 15 % превишение на определените стойности МДД от предходно тримесечие), които съгласно цитираните по-горе разпоредби на чл. 9, ал. 4 от Правилата по чл. 3, ал. 2 от ЗБНЗОК за 2014 г. отм. и чл. 44, ал. 3 от Договор № 160693/12.02.2014 г., могат да бъдат усвоени през следващото тримесечие.

По изложените съображение коментираните експертизи вх. № 19837/01.12.2016 г. и с вх. № 2813/14.02.2017 г.) няма как да бъдат съобразени при постановяване на настоящия съдебен акт.

15. Неоснователно е и възражението на жалбоподателя, че „МЦ С.Е. - Р.“ ЕООД не е било надлежно представлявано от д-р И. П. в хода на обсъжданото административно производство. Достатъчно в тази насока е да се посочи, че по делото е представено пълномощно рег. № 4329/13.09.2011 г., с което управителят на „МЦ С.Е. - Р.“ ЕООД изрично е упълномощил д-р П. да представлява медицинския център пред „…НЗОК, в т.ч. РЗОК Пловдив…“ (л. 10). Доколкото в закона не е възведено специално изискване относно представителството на ИМП в хода на производство от категорията на процесното, то д-р П. се явява надлежно упълномощен да извършва правни действия от името на „МЦ С.Е. - Р.“ ЕООД пред РЗОК – Пловдив, включително и в настоящото административно производство.

16. Изложеното до тук налага извод за неоснователност на жалбата, поради което същата ще следва да бъде отхвърлена.

V. За разноските:

17. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 4 от АПК, на Районна здравноосигурителна каса – Пловдив се дължат извършените разноски по осъществената юрисконсултска защита и заплатения депозит за вещо лице. Те се констатират в размер на 225 лв. (75 лв. - депозит за вещо лице и 150 лв. – юрисконсултско възнаграждение, изчислено съгласно чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП, във връзка с чл. 76, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 АПК).

Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

                                                     

 

Р    Е    Ш   И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Медицински център С.Е. – Р.” ЕООД, ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя И.С., против Писмена покана изх. № 16-0693/10.02.2015 г. на Директора на РЗОК – Пловдив.

ОСЪЖДАМедицински център С.Е. – Р.” ЕООД, ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя И.С., да заплати на Районна здравноосигурителна каса – Пловдив, сумата в размер на 225 лв., представляваща възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита и заплатен депозит за вещо лице.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

                      

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: