Решение по дело №320/2022 на Районен съд - Троян

Номер на акта: 34
Дата: 17 февруари 2023 г.
Съдия: Десислава Георгиева Ютерова
Дело: 20224340100320
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 34
гр. Троян, 17.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТРОЯН, IV-ТИ СЪСТАВ - ГРАЖДАНСКИ, в
публично заседание на деветнадесети януари през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Десислава Г. Ютерова
при участието на секретаря Емилия П. Петрова
като разгледа докладваното от Десислава Г. Ютерова Гражданско дело №
20224340100320 по описа за 2022 година
Настоящото производство е образувано по жалба, предявена от „Ломес"
ООД, ЕИК ......, със седалище и адрес на управление: с. Ломец, обл. Ловеч, ул.
„Руен" № 4, представлявано от управителя С.М.В., с която оспорва Протокол
№ 13 от 26.04.2021 година на Комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ при
Община Троян, назначена със Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на
Община Троян, в частта по т. 1, с която е извършено разпределение по чл.
37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ на свободните пасища, мери и ливади от общинския
поземлен фонд в землището на с. Ломец, общ. Троян, област Ловеч, за
стопанската 2021/2022 година, с което на „Ловат" ЕООД са разпределени
имоти от общинския поземлен фонд в землището на с. Ломец, при наличие на
задължения на посоченото дружество към Държавен фонд „Земеделие" и без
същото дружество да има животновъден обект с пасищни селскостопански
животни на територията на кметско наместничество с. Ломец.
Дружеството - жалбоподател моли съда да отмени като неправилен и
незаконосъобразен Протокол от 26.04.2021 г. на Комисията по чл. 37и, ал. 6
от ЗСПЗЗ при Община Троян в частта по т. 1, с която е извършено
разпределение на свободните пасища, мери и ливади от общинския поземлен
фонд между правоимащите лица, притежаващи животновъдни обекти в
землището на с. Ломец, съгласно разпоредбите на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ,
1
което разпределение е обективирано в т. 1 на протокола от 26.04.2021 г., като
бъде указано на комисията на извърши ново разпределение, в което да не
участва „Ловат" ЕООД , тъй като посоченото дружество не отговаря на част
от изискванията.
Като заинтересовани страни в процеса са конституирани Община Троян
и „Ловат“ ООД.
В предвидения в закона срок е постъпило становище от Комисия по чл.
37и от ЗСПЗЗ, назначена със Заповед №590/26.04.2021 г. на Кмета на Община
Троян чрез И. К. - юрисконсулт и член на Комисия по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ,
с което се излагат аргументи за неоснователност на жалбата.
В депозиран по делото отговор от заинтересованата страна „Ловат"
ЕООД с ЕИК .......... със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч,
ул."Търговска" № 55, представлявано от Т.С.В. – управител, чрез адв. И. К. се
изразява становище за допустимост, но неоснователност на жалбата. Излага
се, че оспорения Протокол № 13 от 26.04.2021 г. на Комисията по чл. 37и, ал.
6 от ЗСПЗЗ при Община Троян е индивидуален административен акт, издаден
от компетентния за това орган съгл. чл. 37и ал. 6 от ЗСПЗЗ и чл. 100. ал. 1 от
ППЗСПЗЗ - Комисия, назначена със Заповед № 590 от 26. 04. 2021 г. на Кмета
на Община Троян. Молят жалбата да бъде отхвърлена.
По подадената жалба в ТРС е било образувано адм. дело № 366 от 2021
г., което е приключило с постановено решение № 166 от 23.12.2021 г., с което
съда е отхвърлил жалбата на „Ломес“ ООД.
Цитираното решение е обжалвано пред касационен състав на АС – гр.
Ловеч.
С решение № 38 от 08.04.2022 г. ЛАС изцяло е отменил решението на
ТРС и е върнал делото за разглеждане от друг състав, като е дал
задължителни указания.
В РС – Троян е образувано ново адм. дело № 320/2022 г., което е
разпределено за разглеждане от настоящия съдебен състав.
Съдът, след като прецени доводите и възраженията на страните и обсъди
събраните по делото доказателства по отделно и в съвкупност, приема за
установено следното:
По делото е изискана и приложена административната преписка по
2
издаването на Протокол № 13/26.04.2021 г.
Установи се, че „Ломес" ООД е подало Заявление по чл. 37и, ал. 5 от
ЗСПЗЗ с вх. № ОСИ-03-04-1/04.03.2021 г., заедно с Молба вх. № РД-
432/09.03.2021 г. пред Община Троян за участие в разпределение по чл. 37и,
ал. 6 от ЗСПЗЗ на свободните пасища, мери и ливади от общинския поземлен
фонд в землището на с. Ломец, общ. Троян за стопанската 2021/2022 година,
като е представено заверено копие на Справка за животни в ОЕЗ от
22.03.2021 г. от БАБХ за „Ломес" ООД.
За участие в разпределението е подадено Заявление по чл. 37и, ал. 5 от
ЗСПЗЗ вх. № ОСИ-03-04-23/10.03.2021 г. и от „Ловат" ЕООД, заедно с
„Придружително писмо" вх. № ОСИ-03-04-23(1)/13.04.2021 г. и заверено
копие на Справка за животни в ОЕЗ от 23.03.2021 г. от БАБХ за „Ловат"
ЕООД.
„Состра агро" ООД също е подало Заявление по чл. 37и, ал. 5 от ЗСПЗЗ
вх. № ОСИ-03-04-3/08.03.2021 г., заедно с Молба вх. № 3-РД-246/08.03.2021 г.
и Заверено копие на Справка за животни в ОЕЗ от 23.03.2021 г. от БАБХ.
Видно от преписката, в изпълнение на задълженията си по чл. 37и, ал. 1
от ЗСПЗЗ, Комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ е отправила искане за
издаване на удостоверение за участниците в процедурата за липса на
задължения от “Местни приходи“ при Община Троян, за наличие или липса
на задължени по Закона за местните данъци и такси и за наличие/липса на
задължения към НАП. Представени са удостоверение за липса на задължения
от „Местни приходи" на Община Троян изх. № ВП-228-31.03.2021 г.;
Информация за наличие или липса на задължени по Закона за местните
данъци и такси изх. № УД000355/01.04.2021 г. относно „Ломес" ООД, заедно
със справка от 30.03.2021 г. за същото лице за наличие/липса на задължения
към НАП; Заверено копие на Информация за наличие или липса на задължени
по Закона за местните данъци и такси изх. № УД000375/01.04.2021 г. относно
„Ловат" ЕООД, заедно със справка от 30.03.2021 г. за същото лице за
наличие/липса на задължения към НАП; Заверено копие на Информация за
наличие или липса на задължени по Закона за местните данъци и такси изх. №
УД000357/01.04.2021 г. относно „Состра агро" ООД, заедно със справка от
30.03.2021 г. за същото лице за наличие/липса на задължения към НАП;
Изискани са справки от ОД “Земеделие“ - Ловеч и ОД Държавен фонд
3
“Земеделие“ - Ловеч, ОСЗ-Троян, видно от приложените писмени
доказателства: Заверено копие на Писмо изх. № И-РД-504/25.03.2021 г. до
Областна дирекция „Земеделие" - Ловеч, Областна дирекция Държавен фонд
„Земеделие" -Ловеч и Общинска служба „Земеделие" - Троян; Заверено копие
на Писмо вх. № И-РД-504(1)/30.03.2021 г. от Областна дирекция „Земеделие"
- Ловеч; Заверено копие на Писмо вх. № И-РД504(3)/30.03.2021 г. от
„Държавен фонд „Земеделие" - Ловеч; Заверено копие на Писмо вх. № И-РД-
504(2)/30.03.2021 г. от Общинска служба „Земеделие" - Троян; Представено е
заверено копие на Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на община Троян;
Заверено копие на Протокол № 13 от 26.04.2021 г. на Комисията, назначена
със Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на община Троян, заедно с три броя
справки по чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ за извършеното разпределение по всяко
заявление; Заверено копие на Констативен протокол от 26.04.2021 г. от
кметски наместник на с. Ломец за обявяване на таблото в наместничеството
на Протокол № 13 от 26.04.2021 г.; Заверено копие на извадка от Интернет
страницата на община Троян, на която са публикувани протоколите за
разпределение на общински ливади, мери и пасища за стопанската 2021-2022
г.; Представено е писмо вх. № 3004 от 10.09.2021 година от Нотариус Ц.П. с
рег. № 744 на Нотариалната камара, ведно копие на Договор за покупко-
продажба на дружествени дялове от капитала на „Ловат” ЕООД, ЕИК
********* от 01.03.2021 г.; копие от Протокол от заседание на новия
едноличен собственик на капитала на „Ловат” ЕООД, ЕИК ********* от
01.03.2021 г.; копие от Протокол от заседанието на едноличния собственик 3
на капитала на „Ловат” ЕООД, ЕИК ********* от 01.03.2021 г.; препис от
регистър от 01.03.2021 г.; Молба вх.№3881/04.11.2021 г. от „Ломес“ ООД с.
Ломец, ведно с два броя писма, получени на 01.11.2021 г. от управителя на
дружество „Ломес” ООД С.В., Молба вх.№3913/08.11.2021 г. от „Ломес“
ООД с. Ломец, ведно със Заявление от Кмета на Община Троян за заличаване
на осем броя арендни договори с изх.№И-РД-1409/15.10.2021 г. на Община
Троян и вх. №3912/25.10.2021 г. при Агенция по вписванията.
В изпълнение на задълженията си по чл.37и, ал.1 от ЗСПЗЗ Комисията
по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ е отправила искане изх. № И-РД-504/26.03.2021г. на
Община Троян и е получила писмо вх. № И-РД-504/13.04.2021 г. на ДФ
"Земеделие" - Ловеч, видно от което „Ловат" ЕООД с ЕИК .......... няма
задължения към ДФ "Земеделие". В хода на съдебното производство са
4
приобщени като доказателства - Писмо вх. №4395/02.12.2021 г. от ДФЗ, ведно
с копие от обратна разписка, удостоверяваща връчването на Акта за
установяване на вземането и Писмо вх. №4306/29.11.2021 г. от Областна
дирекция по безопасност на храните, ведно с документи по опис, а именно: 1.
Заявление за вписване на животновъден обект вх. № ЗЖ-37-4690/25.11.2015
г.; 2. Нотариално заверено пълномощно от 24.10.2012 г., рег. № 9096; 3.
Аренден договор за отдаване на общинска земеделска земя между Община
Троян и „Ловат” ЕООД – Акт № 170, том І, рег.№1784/2006 г. от 12.04.2006 г.
ведно със Скица №Ф00311/23.03.2006 г.; 4. Заявление за регистрация на
животновъден обект с вх.№ ЗЖ-794/10.03.2021 г.; 5. Нотариален акт за
покупко-продажба на недвижим имот № 21 том. ІІІ, рег.№3657, дело №343 от
02.10.2012 г.; 6. Договор за наем на земеделски земи от 26.01.2021 г.; 7.
Договор за предоставяне на ветеринарномедицински услуги №167/09.03.2021
г.; 8. Фактура №**********/10.03.2021 г.; 9. Заповед № РД-10-212/18.03.2021
г. на директор на ОДБХ-Ловеч; 10. Констативен протокол при регистрация на
животновъден обект, предназначен за отглеждане на ЕПЖ/ДПЖ „Пасище”
(образец ЗХОЖ-227) №11016-16/26.03.2021 г.; 11. Становище на комисия
(образец ЗХОЖ-228) №11016-16/26.03.2021 г.; 12. Предписания №
0000746/26.03.2021 г.; 13. Констативен протокол №**********/02.09.2021 г.;
14. АУАН №**********/28.10.2021 г.; 15. Мотивиран отказ на регистрация
на животновъден обект вх.№ ЗЖ-794/04.11.2021 година.
По делото не се оспорва обстоятелството, че на 01.03.2021 г. М.М.М. е
продал притежаваните от него дялове от „Ловат" ЕООД с ЕИК .......... на
„Лиикипинг" ЕООД, с Договор за покупкопродажба с нот. заверка рег. № 981
и 982 , том 1, № 45 на Нотариус Ц.П., рег. № 744 на НК, като бившият
собственик на капитала на „Ловат" ЕООД с ЕИК .......... - М.М.М., в
качеството на управител е подписал и нотариално заверена декларация за
липса на публични задължения от страна на „Ловат" ЕООД с ЕИК ...........
Видно от приложената административна преписка, след получаване на
всяко от заявленията е извършвана справка за наличие на животновъден обект
с пасищни селскостопански животни, регистриран в Интегрираната
информационна система на БАБХ, от която се установява, че съответния
кандидат е собственик/ползвател на такъв обект, както и броя на
животинските единици, за да може да се съобрази полагаемата му се площ
съобразно дадената в чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ. Извършена е и проверка за
5
липсата на данъчни задължения към НАП и Община Троян и са изискани
справки от Областна дирекция „Земеделие" -Ловеч, Областна дирекция
Държавен фонд „Земеделие" - Ловеч и Общинска служба „Земеделие" –
Троян, от които се установява, че кандидатите нямат задължения.
Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл.
149, ал. 1 от АПК. Същата е подадена от лице, разполагащо с правен интерес
и съответна легитимация.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните
съображения:
Съгласно императивната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК,
решаващия съд не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени
от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните
доказателства да провери законосъобразността на оспорения
административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.
Обжалваният административен акт е Протокол № 13 от 26.04.2021 г. на
комисия назначена със Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на Община
Троян, за разпределение на общински ливади, мери и пасища за стопанска
2021-2022 година в землището на село Ломец, община Троян, ЕКАТТЕ 44241.
Съда е изследвал направеното оспорване с жалбата на т. 1 от
Протокола. В процедурата по чл. 37и от ЗСПЗЗ, Комисията назначена със
Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на Община Троян е допуснала до
участие „Ломес“ ООД, „Ловат" ЕООД и „Состра агро“ ООД.
Протокола се оспорва в частта по т. 1, с която е извършено
разпределение по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ на свободните пасища, мери и
ливади от общинския поземлен фонд в землището на с. Ломец за стопанската
2021/2022 година.
Съгласно чл. 37и, ал. 1 от ЗСПЗЗ - Пасищата, мерите и ливадите от
държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по
реда на чл. 24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни
обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в
Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида
на регистрираните животни, по цена, определена по пазарен механизъм.
Пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд се
предоставят под наем или аренда на лица, които нямат данъчни задължения,
както и задължения към Държавен фонд "Земеделие", държавния поземлен
фонд, общинския поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2.
Съгласно чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ - Пасищата, мерите и ливадите се
6
разпределят между правоимащите, които имат регистрирани
животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на
регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от
притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но
не повече от 15 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма
категория и/или до 30 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета
категория. На правоимащите лица, които отглеждат говеда с предназначение
за производство на месо и животни от местни (автохтонни) породи, се
разпределят до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма
категория и до 40 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета
категория. На правоимащите лица, отглеждащи говеда за мляко или месо,
овце и/или кози, одобрени за подпомагане по дейностите от подмерки
"Плащания за преминаване към биологично земеделие" и "Плащания за
поддържане на биологично земеделие", включени в направление биологично
животновъдство, се разпределят имоти до 0,15 животинска единица на
хектар, независимо от категорията на имотите.
В разпоредбата на § 2в, т. 2 от ДР на ЗСПЗЗ се съдържа
определението на "Животновъден обект", а именно: обект, регистриран
по реда на Закона за ветеринарно-медицинската дейност, в който
постоянно се отглеждат пасищни селскостопански животни, с
изключение на регистрирани обекти върху имоти с начин на трайно
ползване пасища и мери.
Съгласно чл. 51, ал. 1 от Закона за ветеринарно - медицинската
дейност - Животните подлежат на официална идентификация, а
животновъдните обекти - на регистрация но реда на чл. 137, а именно:
Собствениците или ползвателите на животновъдни обекти с изключение
на животновъдните обекти - лични стопанства подават заявление за
регистрация по образец до директора на съответната ОДБХ.
Съгласно чл. 137, ал. 6 от ЗВМД - В тридневен срок от представяне на
становището по ал. 3 или протокола по ал. 5 директорът на ОДБХ вписва
животновъдния обект в регистър и издава удостоверение за регистрация
или мотивирано отказва регистрацията, когато обектът не отговаря на
изискванията, определени със съответната наредба по ал. 10.
В настоящият случай съгласно чл. 37и, ал. 1 и ал. 4 от ЗСПЗЗ и § 2в, т. 2
от ДР на ЗСПЗЗ до участие в процедурата може да бъде допуснато лице,
което отговаря на следните условия: - да е собственик или ползвател на
животновъден обект, регистриран в съответното землище; - в обекта да се
отглеждат пасищни селскостопански животни; които са регистрирани в
Интегрираната информационна система на БАБХ; - животновъдния обект да е
регистриран по реда на Закона за ветеринарно-медицинската дейност; - в
животновъдния обект постоянно /целогодишно/ да се отглеждат пасищни
селскостопански животни; - извън обхвата на определението за
„Животновъден обект" са регистрираните обекти върху имоти с начин на
7
трайно ползване пасища и мери.
Анализирайки доказателствата по делото, решаващият съд установи, че в
представената по делото административна преписка по издаване на оспорения
Протокол № 13 от 26.04.2021 г., няма доказателства и документи, от които
може да се установи по безспорен начин, че „Ловат" ЕООД има регистриран
животновъден обект в землището на с. Ломец, съгласно условията на § 2в, т. 2
от ДР на ЗСПЗЗ .
В процесната административна преписка е приложена справка за
животни в ОЕЗ (обект с епизоотично значение) към 10.03.2021 г. за
„Ловат" ЕООД, от която се установява, че в Интегрираната информационна
система на БАБХ е вписана следната информация: ОЕЗ: Пасище Обект №
********** /стар 5669- 0122/, Адрес на ОЕЗ: обл. Ловеч, общ. Троян, гр./с.
Ломец, местност „Агачовското"; ползвател: „Ловат" ЕООД, Общо ЖЕ коне:
14.
От посочената справка по безспорен начин се установява, че в
Интегрираната информационна система на БАБХ е вписано пасище, а не
животновъден обект, каквото е изискването на закона-ОЕЗ: Пасище.
От справката не може да се установи, животновъдния обект на „Ловат"
ЕООД- пасище, върху имот с начин на трайно ползване „Ливада", „Пасище"
или „Мера" ли е регистриран, и дали въобще животновъдния обект- пасище
има регистрация по Закона за ветеринарно- медицинската дейност.
В Класификатора за начин на трайно ползване на поземлените имоти -
Приложение № 3 на Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието,
създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните
регистри, е направено изрично разграничение за имотите с начин на трайно
ползване "Ливада", "Пасище" и "Мера".
Ето защо комисията е била длъжна и е следвало да установи дали
обектът на „Ловат" ЕООД в землището на с. Ломец попада или не попада в
изключението на § 2в, т. 2 от ДР на ЗСПЗЗ, съгласно което "Животновъден
обект" е обект, регистриран по реда на Закона за ветеринарномедицинската
дейност, в който постоянно се отглеждат пасищни селскостопански животни,
с изключение на регистрирани обекти върху имоти с начин на трайно
ползване пасища и мери.
Също така от справката не може да се установи, дали в животновъдния
обект на „Ловат" ЕООД- пасище, временно или постоянно се отглеждат
пасищни селскостопански животни, защото съгласно § 2в, т. 2 от ДР на
ЗСПЗЗ, в животновъдния обект трябва постоянно да се отглеждат пасищни
селскостопански животни.
Видно от справките за животни в ОЕЗ от административната преписка
за другите двама участници в процедурата, „Ломес" ООД и „Состра агро"
ООД са собственици на животновъдни обекти- ОЕЗ: Животновъден обект.
От представеното като доказателство по делото писмо от БАБХ- Областна
8
дирекция по безопасност на храните с изх. № 2441 от 28.10.2021 г., в което
писмо се посочва, че фирма „Ловат" ЕООД разполага с животновъден обект
пасище с peг. № 5669-0122, (нов номер **********), находящ се в село
Ломец, община Троян, и че за този животновъден обект няма издадено
удостоверение за регистрация по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарно -
медицинската дейност, а вписване по реда на чл. 51 от ЗВД, като обекта е
вписан в интегрираната информационна система ВетИс на БАБХ.
В писмото се посочва и уточнява, че „данните в ИИС на БАБХ се
поддържат по реда на Закона за ветеринарно - медицинската дейност и се
събират от ветеринарни лекари. Поради тази причина данните със запис
ОЕЗ-пасище, както и данните със запис ОЕЗ- животновъден обект биха
могли да не Отговарят на определението за животновъден обект, посочен в
§ 2в от ДР на ЗСПЗЗ, където имотите се разглеждат спрямо начина на
трайно ползване от кадастралната карта или картата на възстановената
собственост, а се разглеждат според определението, посочено в Закона за
ветеринарно медицинската дейност."
В писмото се уточнява „че животновъдния обект на „Ловат" ЕООД е
вписан със заявление на 25.11.2015 г. и се намира в землището на с. Ломец,
общ. Троян, съобразно представен аренден договор за отдаване на общинска
земеделска земя между Община Троян и „Ловат" ЕООД, като обекта е
идентифициран с GPS координати в системата ВетИс на БАБХ. "
В писмото няма информация за GPS координати на обекта и как обекта
е идентифициран с GPS координати в системата ВетИс на БАБХ. В писмото
няма информация за точното местонахождение на обекта, както и върху кой
точно недвижим имот е изграден и кой точно аренден договор е представен за
вписването на обекта.
От представената като доказателство по делото от ОДБХ – Ловеч
административна преписка се установи, че в същата няма информация за
GPS координати на обекта и как обекта е идентифициран с GPS
координати в системата ВетИс на БАБХ, че в административната
преписка няма информация за точното местонахождение на обекта,
както и върху кой точно недвижим имот е изграден, че със Заявление за
вписване на животновъден обект във ВетИС на БАБХ, на основание чл. 51,
ал. 3 от ЗВМД, с вх. № ЗЖ-37-4690/25.11.2015 г. „Ловат" ЕООД е заявило да
бъде вписан във ВетИС на БАБХ животновъден обект- временно пасище-
от 01.05. до 31.10.2016 г. собственост на „Ловат" ЕООД, като обекта ще
бъде записан с категория лично стопанство. Приложен е договор за наем-
Аренден договор сключен между Община Троян и „Ловат" ЕООД на
12.04.2006 год., вх. peг. № 905, опис № 176, том I, партида № 64; 15473.
Предмет на договора за аренда е земеделска земя за срок от 50 години,
находящ се в с. Ломец, ЕКАТТЕ 44241, община Троян, местност
„Агачовското", представляваща имот № 102043 в размер на 778,986 дка, с
начин на трайно ползване- ливада. Този аренден договор е прекратен, ведно с
9
още седем на брой от Община Троян, считано от 30.09.2020 г.
Установи се, че с молба, по делото е представено Заявление от Кмета на
Община Троян за заличаване на осем броя арендни договори с изх. № И-РД-
1409/15.10.2021 г. на Община Троян и входящ № 3912 от 25.10.2021 г. при
Агенция по вписванията, Служба по вписванията -Троян. Договорите за
аренда са сключени между Община Троян и „Ловат" ЕООД и същите са
прекратени от Община Троян считано от 30.09.2020 г. на основание чл. 37м,
ал. 4, т. 2 и т. 3 от ЗСПЗЗ във връзка с чл. 87, ал. 1 от Закона за задълженията
и договорите. „Ловат" ЕООД е уведомено с писма с изх. № И-РД-577-
2/09.07.2020 г. и изх. № Е—972/07.08.2020 г.
Установи се, че вписването на прекратяването на арендните договори е
извършено в Агенцията по вписванията на 25.10.2021 г. за което по делото е
представена справка за вписвания, отбелязвания и заличавания в Служба по
вписванията – Троян. Видно от справката и заявлението всички арендни осем
договори, сключени между община Троян и „Ловат" ЕООД са прекратени,
считано от 30.09.2020 г.
От представената като доказателство по делото се установи се, че
именно на този имот с № 102043 в село Ломец е вписан животновъдния
обект- временно пасище за периода от 01.05.2016 г. до 31.10.2016 г.
собственост на „Ловат" ЕООД- ОЕЗ: пасище, Обект № ********** /стар
5669- 0122/.
От представената от ОДБХ - Ловеч с изх. № 2738/25.11.2021 г.
административна преписка за регистрация на животновъдния обект на
„Ловат" ЕООД, предмет на спора, се установи още, че: Със Заявление, до
Директора на ОДБХ - Ловеч, с вх. № ЗЖ-794/10.03.2021 г., „Ловат" ЕООД е
поискало да бъде регистриран животновъден обект на основание чл. 137, ал. 1
от Закона за ветеринарно-медицинската дейност, животновъдния обект е
категория/вид: Пасище по чл. 18а от Наредба № 44 от 20.04.2006 г. за
ветеринарно-медицинските изисквания към животновъдните обекти,
технологията /за отглеждане на животните в обекта/ е: целогодишно пасищно,
посочени са номера на парцели, представен е договор за наем, сключен на
26.01.2021 г. между „Боват" ЕООД, като наемодател и „Ловат" ЕООД,
представлявано от Т.С.В., като наемател. Липсват доказателства за
представителната власт на Т.С.В., както в административната преписка, така
и в търговския регистър. Същият е вписан в Търговския регистър като
управител на „Ловат" ЕООД на 08.03.2021 г. Следователно договора е
недействителен и не обвързва страните, защото до този момент управител на
„Ловат" ЕООД е М.М.
Установи се, че в производството по регистрация на животновъден
обект е издадена Заповед № РД 10-212/18.03.2021 г. и е назначена комисия за
извършване на проверка в животновъден обект на заявителя; Съставен е
Констативен протокол № 11016-16/26.03.2021 г. и писмено становище на
комисията, че обекта не съответства с изискванията на действащото
10
законодателство; На „Ловат" ЕООД е връчено предписание №
0000746/26.03.2021 г.; Съставен е нов констативен протокол № 359 на
02.09.2021 г.; На управителя на „Ловат" ЕООД е съставен и връчен лично Акт
за установяване на административно нарушение № 23 на 28.10.2021 г.;
Производството по регистрация на животновъден обект е завършило с
мотивиран отказ на регистрация на животновъден обект № ЗЖ-
794/04.11.2021 г.
От представената като доказателство по делото от ОДБХ - Ловеч
справка с приложения към нея, се установи, че животновъден обект с peг. №
5669-0122, (нов номер **********) е представлявал временно пасище за
периода 01.05.2016 г. до 31.12.2016 г., че за него няма издадено
удостоверение за регистрация по реда на чл. 137 от Закона за
ветеринарно-медицинската дейност, че животновъдният обект,
стопанисван от „Ловат" ЕООД е вписан с подадено заявление по образец, към
което е приложен Аренден договор от 12.04.2006 г. за отдаване на общинска
земеделска земя между Община Троян и „Ловат" ЕООД, вписан в Агенция по
вписванията с вх. peг. № 905, опис № 176, том I, парт. № 64; 15473, Акт №
170, per. № 1784/2006 г. Предмет на договора за аренда е имот с номер
102043, на който адрес е вписан обекта. Животновъдния обект е вписан в
ИИС ВетИс на БАБХ като неактивен на 15.11.2021 г. по повод опита на
„Ловат" ЕООД да регистрира по реда на чл. 137, ал. 1 от Закона за
ветеринарно-медицинската дейност животновъден обект 5669-0122,
********** със Заявление до Директора на ОДБХ град Ловеч, с вх. № ЗЖ-
794/10.03.2021 г.
От представената като доказателство по делото от ОДБХ - Ловеч
справка се установи, че за периода 31.10.2016 г.- 15.11.2021 г. обектът не е
регистриран по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарно-медицинската
дейност, но е бил вписан в интегрираната информационна система (ИИС)
ВетИс на БАБХ- № 5669-0122, (нов номер **********).
По делото е приложена скица с № 15-25202-12.01.2023 г. издадена от СГКК -
Ловеч на ПИ с идентификатор 44241.102.43, с. Ломец, общ. Троян, местност
„Агачоското“, площ: 778872 кв. м, начин на трайно ползване: Ливада, номер
по предходен план: 102043. Установи се и пълната история на процесния
имот от приета справка на ОСЗ – Троян.
От изложеното до тук безспорно се установи, че договор за аренда от
12.04.2006 г., сключен между Община Троян и „Ловат" ЕООД, за имот с
номер 102043 в землището на с. Ломец, ЕКАТТЕ 4421, ливада, площ 778.986
дка, местност „Агачоското“, възстановена с Решение № 12386/18.03.1999 г. на
Общинска служба по земеделие и гори - Троян е прекратен едностранно от
Община Троян считано от 30.09.2020 г., защото към 01.02.2020 год. в
Интегрираната информационна система на БАБХ няма регистриран
животновъден обект с пасищни селскостопански животни, собственост на
„Ловат" ЕООД. Установи се, че именно на този имот е вписан животновъдния
11
обект временно пасище на „Ловат" ЕООД с № 5669-0122, (нов номер
**********).
Следва да се приеме, че в ИИС на БАБХ към 01.02.2020 г. „Ловат"
ЕООД няма регистриран животновъден обект е пасищни
селскостопански животни.
На основание прекратения договор за аренда за имот с идентификатор
44241.102.43, считано от 30.09.2020 г. е отпаднало и правното основание за
ползването на имота, следователно от тази дата е отпаднало и основанието за
ползване на животновъдния обект- временно пасище. По времето на
провеждане на процедурата „Ловат" ЕООД не е имал правно основание да
ползва имота. На основание оспорения от жалбоподателя по делото Протокол
№ 13 от 26.04.2021, е сключен между Община Троян и „Ловат" ЕООД
Договор за наем на общински ливади, мери и пасища на 13.12.2021 г., за
същия имот с идентификатор 44241.102.43. Този договор за наем също е
прекратен едностранно от Община Троян, считано от 30.09.2022 г.,
защото към 01.02.2022 г. „Ловат" ЕООД не е имал регистриран
жиовотновъден обект в землището на с. Ломец.
Следователно, „Ловат" ЕООД няма право и не е имал право да
участва в процесната процедура по чл. 37и от ЗСПЗЗ.
При това положение извода на комисията, обективиран в процесния
Протокол № 13 от 26.04.2021 г. е незаконосъобразен и направен при липсата
на каквото и да е доказателство, че „Ловат" ЕООД е правоимащо лице,
собственик или ползвател на животновъден обект с пасищни селскостопански
животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ,
съобразно броя и вида на регистрираните животни.
Процесния обект - пасище с peг. № 5669-0122, (нов номер **********)
няма регистрация по ЗВМД, а има вписване със Заявление за вписване на
животновъден обект във ВетИС на БАБХ, на основание чл. 51, ал. 3 от ЗВМД,
като правното основание за вписване на обекта е прекратено, считано от
30.09.2020 г., защото договора за аренда на имота е прекратен.
Съгласно Чл. 138. (1), т. 3 от ЗВМД - Регистрацията по чл. 137 се
заличава, а удостоверението се обезсилва със заповед на директора на ОДБХ
при прекратяване на правото на ползване на обекта или при изтичане на
срока за ползването му.
Доказа се в процеса, че процесния обект - пасище няма регистрация по
реда на чл. 137 от Закона за ветеринарно-медицинската дейност, установи се
точното му местонахождение- поземлен имот с идентификатор 44241.102.43,
собственост на Община Троян, установи се, че е отпаднало правното
основание за „Ловат" ЕООД за ползване на имота от 30.09.2020 г., установи
се, че обекта е бил активен в ИИС на БАБХ до 15.11.2021 г., след което
обектът е вписан като неактивен. Установи се, че обекта е продължил да бъде
вписан във ВетИС на БАБХ след 30.09.2020 г. като активен, в пълно
12
противоречие с нормата на чл. 138, ал. 1, т. 3 от ЗВМД, въпреки че правното
основание- договор за аренда за ползване на обекта е прекратено, считано от
30.09.2020 г. Въпреки че животновъдния обект е бил активен в ИИС на
БАБХ до 15.11.2021 г. същият не е бил включен в официалната справка
по чл. 37м, ал. 3, във вр. с ал. 2 от ЗСПЗЗ за всички регистрирани
животновъдни обекти, собственици или ползватели на жиовтновъдни
обекти и пасищни селскостопански животни в животновъдните обекти
към 01.02.2020 г. и 01.02.2022 г. в ИИС на БАБХ, публикувана на
интернет страницата на агенцията. Към 01.02.2020 год. и към 01.02.2022
год. в Интегрираната информационна система на БАБХ не е имало
регистриран животновъден обект с пасищни селскостопански животни в
землището на с. Ломец, собственост на „Ловат" ЕООД.
В настоящето производство съда следва да изследва и следващата
предпоставка по процедурата, а именно задълженията на „Ловат" ЕООД
към ДФ „Земеделие".
Към административната преписка по издаване на оспорения Протокол
№ 13 от 26.04.2021 г. има справка, изготвена от Областна Дирекция на ДФ
„Земеделие" - Ловеч, в която се удостоверява, че към 13.04.2021 г. „Ловат"
ЕООД няма задължения към ДФ „Земеделие".
Представено е писмо от ДФ „Земеделие" от 26.10.2021 г. до „Ломес"
ООД, от което се установява, че „към дата 13.04.2021 г. „Ловат" ЕООД не е
регистриран като нередност, към тази дата по случаят е стартирала процедура
по издаване на Акт за публично държавно вземане /АУПДВ/ с писмо № 01-
2600/6662#7 от 03.07.2020 г. и че на 05.07.2021 г. е издаден АУПДВ № 01-
2600/6662#9, който е връчен на 16.07.2021 г. Случаят е предаден за
регистриране като нередност на 12.07.2021 г."
Представено е и писмо, съгласно което: „Към 26.04.2021 г. „Ловат"
ЕООД не е имало ликвидно и изискуемо задължение към ДФ „Земеделие".
Към тази дата е стартирана процедура по издаване на Акт за установяване на
публично държавно вземане с писмо, изх. № 01-2600/6662#7 от 03.07.2020 г.
Актът за издаване на вземането е издаден на 05.07.2021 г."
Следователно, в административната преписка по издаване на оспорения
Протокол № 13 от 26.04.2021 г., има справка, от която се установява, че
„Ловат" ЕООД няма задължения към ДФ „Земеделие". Това се потвърждава и
от представените по делото писма от ДФ „Земеделие".
Въпреки това, по делото има и други документи, изходящи от ДФ
„Земеделие", от които може да се направи извод и се доказва, че „Ловат"
ЕООД е имал и има задължения към ДФ „Земеделие". Не се оспори нито
съдържанието, нито автентичността на документите.
По делото не се представи нотариално заверена декларация подписана
от бившия собственик на „Ловат" ЕООД М.М. за липса на публични
задължения на „Ловат" ЕООД и не се доказа твърдението за наличие на
13
такава декларация.
Към жалбата по делото е приложено писмо на ДФ „Земеделие" до
„Ловат" ЕООД, с което дружеството е уведомено, че срещу него се открива
производство по издаване на акт за установяване на публично държавно
вземане. Производството се открива на основание влязъл в сила акт за
прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП" от
ПРСР 2007-2013 г. с изх. № 01-2600/6662 от 10.09.2019 г.
Съгласно чл. 7, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и
реда за прилагане на мярка 214 „АЕП" от ПРСР 2007-2013 г.,
агроекологичният ангажимент се изпълнява за период от пет последователни
години, като съгласно чл. 7, ал. 2 от същата наредба, бенефициентите следва
да подават заявление всяка година от 5-годишния период.
„Ловат" ЕООД е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН)
501184 в интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).
Дружеството е одобрено за участие по мярка 214 „Агроекологични
плащания" от ПРСР 2007-2013 г. с направление „Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1/2)" през
2012 кампания.
На основание чл. 37, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители (ЗПЗП) и във връзка с чл. 28 и чл. 30 от Регламент (ЕО) №
1122/2009 г. са извършени всички задължителни административни проверки и
проверки на място по заявленията на „Ловат" ЕООД и са изплатени следните
суми по мярка 214 „Агроекологични плащания", направление
„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна
стойност (ВПС-1/2)": През първата година от ангажимента: За заявление с
УИН: 15/190612/65128 за кампания 2012: АП 13- 14465.06 лева. През втората
година от ангажимента: За заявление с УИН: 15/130513/69811 за кампания
2013: АП 13- 14465.06 лева. През третата година от ангажимента: За
заявление с УИН: 15/230514/75736 за кампания 2014: АП 13- 12790.56 лева.
През четвъртата година от ангажимента: За заявление с УИН:
15/070515/78481 за кампания 2015: АП 13- 13915.75 лева.
В писмото е посочено, че общата изплатена сума в полза на „Ловат"
ЕООД, по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с
висока природна стойност (ВПС-1/2)", представляваща сбор от изплатеното
финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи
годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на 55 636.43 лева.
В съответствие с чл. 18, ал. 4, буква „в" от Наредба 11 от 06.04.2009 г.,
„Ловат" ЕООД следва да възстанови 20 % от 55 636.43 лева, което се равнява
на 11 127.29 лева.
С писмото ДФ „Земеделие" е уведомил „Ловат" ЕООД, че има право в
7-дневен срок от получаването му да възстанови доброволно недължимо
платената сума, без начислени лихви върху нея. „Ловат" ЕООД не е
14
възстановило доброволно недължимо платената сума, не е направило
възражения и не е представило допълнителни доказателства, относно
изложените в писмото констатации.
Писмото в седалището и адреса на управление на дружество „Ловат"
ЕООД в с. Ломец, през което време М.М.М. е едноличен собственик и
управител. Писмото е получено от Михайлов.
По делото е направено възражение, че Акт за установяване на публично
държавно вземане с № 01-2600/6662 от 05.07.2021 г. не е влязъл в сила и че е
издаден след проведената процедура, което не променя по никакъв начин
безспорно установените следни факти:
Не се оспори нито възрази относно съдържанието и автентичността на
цитираното писмо с изходящ № 01-2600/6662#7 от 03.07.2020
Изложените в писмото фактически и правни основания са достатъчно
ясни и подробни и същите дават възможност да се установи какви са фактите
мотивирали административния орган в лицето на ДФ „Земеделие" да открие
производство по издаване на акт за установяване на публично държавно
вземане на основание влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „АЕП" от ПРСР 2007-2013 г. с изх. № 01-2600/6662
от 10.09.2019 г.
Публичното вземане, представляващо сумата, изплатена като
финансово подпомагане по мярка 214 "АЕП" е възникнало от момента на
влизане в сила на акта за прекратяване на агроекологичния ангажимент с изх.
01-2600/6662 от 10.09.2019 г., доколкото от този момент финансовата
помощ се явява вече недължимо платена, а за получилото я лице възниква
задължението да я възстанови.
Съгласно чл. 18, ал. 4, буква „в" от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за
условията и реда за прилагане на мярка 214 „агроекологични плащания" от
програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. и
влезлия в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка
214 „АЕП" от ПРСР 2007-2013 г. с изх. № 01-2600/6662 от 10.09.2019 г, то
считано от месец септември 2019 г. сумата в размер на 11127.29 лева е
изискуема и ликвидна.
На 05.07.2021 г., след като настоящото дело е образувано в Районен съд
Троян, ДФ „Земеделие" е издало по отношение на „Ловат" ЕООД Акт за
установяване на публично държавно вземане с № 01-2600/6662 от 05.07.2021
г., представляващо изплатена субсидия по мярка 214 „АЕП" от ПРСР 2007-
2013 г., направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с
висока природна стойност (ВПС-1)" за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015 във
връзка с подадените от „Ловат" ЕООД общи заявления за подпомагане в
размер на 11127.29 лева на основание чл. 18, ал. 3, т. 1 и ал. 4, буква „в" от
Наредба 11 от 06.04.2009 г.
В акта е посочено, че с писмо с изходящ № 01-2600/6662 от 03.07.2020
15
г. ДФ „Земеделие" е уведомил „Ловат" ЕООД за откриване на
административно производство за издаване на АУПДВ /акт за установяване
на публично държавно вземане/.
Следователно, с Акт за установяване на публично държавно вземане с
№ 01-2600/6662 от 05.07.2021 г. издаден от ДФ „Земеделие" се доказва, че
задължението на „ЛОВАТ" ЕООД към ДФ „Земеделие" е установено по
основание и размер още в писмото с изходящ № 01-2600/6662 от 03.07.2020 г.
на ДФ „Земеделие" до „Ловат" ЕООД и считано от месец септември 2019 г.
задължението в размер на 11 127.29 лева е изискуемо и ликвидно и произтича
на основание влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „АЕП" от ПРСР 2007-2013 г. с изх. № 01-2600/6662
от 10.09.2019 г.
Не на последно място настоящия състав следва да обсъди и липсата на
фактически основания в обжалвания Протокол, по-конкретно: Разпоредбата
на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ изисква разпределението да е съобразно броя и
вида на регистрираните животни. В протокола не са посочени изобщо
общия брой на животните в обекта на „Ловат" ЕООД, както и на другите
заявители, с оглед на което не е обосновано как разпределението е
съобразено с броя и вида на регистрираните животни. По делото се доказа,
че обекта е заявен за вписване през 2015 г. в категория лично стопанство, в
което следва да се отглеждат не целогодишно, а временно животни, като в
закона има ограничение на допустимия брой отглеждани в личното
стопанство животни- до два броя едри преживни животни (ЕПЖ) и
приплодите им до 12-месечна възраст, съгласно чл. 4а, ал. 1, т. 1 от Наредба
№ 44 от 20 април 2006 г. за ветеринарно-медицинските изисквания към
животновъдните обекти. Освен това в закона липсва възможност юридически
лица да регистрират животновъдни обекти в категория лично стопанство.
Посочено е само, че комисията „разпредели, започвайки от лицата,
които притежават най-малко животински единици, по възходящ ред, ливади,
мери и пасища от ОПФ в село Ломец". Следва да се има предвид, че
протоколът не препраща към такива документи, от които тези обстоятелства
да бъдат установени.
На следващо място, разпоредбата на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ изисква
разпределението да е в зависимост и от притежаваните или ползвани на
правно основание пасища, мери и ливади. Такива факти в оспорваната част на
протокола или в друг документ, съставен във връзка с изготвянето му, към
който и протоколът да сочи, също не са изложени, респективно не се
съдържат.
Не става ясно от Протокола и админстративнта преписка, защо
площта от имот № 44241.102.43 в размер на 178872 кв. м. не е
доразпределена на някой от другите двама участници в процедурата
„Ломес" ООД и „Состра агро" ООД, защото видно от Протокола,
„Поради недостиг на ливади, мери и пасища от общинския поземлен фонд
16
в землището на с. Ломец комисията реши, на основание чл. 37и, ал. 7 от
ЗСПЗЗ, да се извърши допълнително разпределение в съседно замлище по
заявленията на „Ломес" ООД и „Состра агро" ООД". Видно от
Протокола от имот № 44241.102.43 ливада с площ в размер на 778872 кв.
м. на „Ловат" ЕООД е разпределена площ в размер на 600000 кв. м., а
площта в размер на 178872 кв. м., явяваща се разлика между площта на
имота и разпределената в полза на „Ловат" ЕООД е останала
неразпределена, като не е доразпределена на някой от другите двама
участници в процедурата, като за тях е предвидено допълнително
разпределение в съседно землище.
Предвид изложеното, не става ясно от процесния протокол, по какви
критерии, т. е. какви са конкретните факти, въз основа на които е обосновано
разпределението на съответните площи в землището на с. Ломец, дали
разпределението е съразмерно, пропорционално, на притежаваните от всеки
от заявителите животински единици. В протокола не са изложени
съображения /фактически основания/ относно начина, по който комисията е
разпределила площите за ползване на всеки от заявителите за землището на
селото, съобразно притежавани или ползвани на правно основание пасища,
мери и ливади в съответното землище.
Гореизложеното обосновава извод за извършено разпределение,
немотивирано от фактическа страна. В тази връзка единствено посочването в
т. 1 на протокола, че разпределението е извършено съгласно чл. 37и, ал. 4 от
ЗСПЗЗ не е достатъчно да обоснове извод за посочени в акта фактически
основания за издаването му в смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.
Протоколът не е издаден в изискуемата форма съгласно разпоредбата на чл.
59, ал. 2, т. 4 от АПК, което води до неговата незаконосъобразност. Липсата
на фактически основания съставлява липса на мотиви, което е съществено
нарушение на закона. В съдебната практика трайно се приема, че при липса
на мотиви относно фактическите основания за издаване на акта е съществено
нарушение на административно производствените правила и е самостоятелно
основание за отмяна на акта.
Липсата на фактически основания за извършеното разпределение е
пречка да се извърши проверка за съответствие на разпределението с
материално правната разпоредба на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ. Следва да се
отбележи, че фактическите основания могат да се съдържат както в самия
административен акт, така и в доказателствата към административната
преписка, на които обаче административния орган следва изрично да се е
позовал при постановяване на акта си или изрично да е препратил. Мотивите
са от съществено значение както за адресатите на административния акт, така
и за съда. Непосочването на фактически основания за издаване на оспорения
административен акт прави невъзможна съдебната проверка, както за
материалната му законосъобразност, така и за съответствието му с целта на
закона.
17
Следователно, извода на комисията, обективиран в процесния Протокол
№ 13 от 26.04.2021 г. е неправилен и незаконосъобразен, направен при
липсата на каквото и да е доказателство, че „Ловат" ЕООД е правоимащо
лице, собственик или ползвател на животновъден обект с пасищни
селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна
система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни, както и
че „Ловат" ЕООД няма задължения към ДФ „Земеделие".
В заключение може да се каже, че административния орган, издал
атакувания акт Протокол от 26.04.2021 г. в лицето на Комисия, назначена със
заповед на Кмета на Община Троян, е допуснал нарушения на процедурните
правила при съставянето на протокола за разпределение.
Посочените пороци са съществени и са основание за отмяна на
обжалвания акт, като незаконосъобразен, поради допуснати съществени
материално-правни и процесуални нарушения. Затова съдът намира, че
жалбата е основателна и следва да бъде уважена, като бъде отменен Протокол
№ 13 от 26.04.2021 г. на назначената от Кмета на Община Троян Комисия
по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ за разпредление на общински мери, пасища и
ливади за стопанската 2021 г. - 2022 г. в землищено на с. Ломец, общ. Троян,
ЕКАТТЕ 44241.
В случая съдът не би могъл да реши спора по същество, при което
следва преписката да се изпрати на ответника по жалбата с указания за
точното приложение на закона, а именно определяне на необходимата за
всеки кандидат площ ПМЛ, включително и за жалбоподателя от комисията,
при спазване на точните критерии за това, посочени в чл. 37и, ал. 4 от
ЗСПЗЗ и извършване на разпределение на площите при спазване на изрично
установения ред по чл. 37и, ал. 6 и 7 от ЗСПЗЗ, както и за стриктно
съблюдаване на изискването за надлежно мотивиране на административния
акт, съгласно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4, във вр. ал. 1 от АПК.
Предвид изхода на спора, съдът следва да присъди на дружеството -
жалбподател сторените разноски в размер на 2 462,93 лева, съгласно списък
по чл. 80 от ГПК.
Мотивиран от гореизложеното съдът

РЕШИ:
18
УВАЖАВА жалбата на „Ломес“ ООД, ЕИК ......, седалище е адрес на
управление: с. Ломец, общ. Троян, ул. „Руен“ № 4, представител С.В. против
Протокол № 13 от 26.04.2021 година на Комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ
при Община Троян, назначена със Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на
Община Троян, с която е извършено разпределение по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ
на свободните пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в
землището на с. Ломец, общ. Троян, област Ловеч, за стопанската 2021/2022
година и ОТМЕНЯ същия.
ИЗПРАЩА преписката на Община Троян за извършване на
законосъобразно разпределение между заявителите - собственици и
ползватели на живодновъдни обекти, при изпълнение на дадените
задължителни указания по приложението на закона - чл. 37 и от ЗСПЗЗ и за
мотивиране на административния акт съгласно разпоредбата на 59, ал. 2, т. 4,
във вр. ал. 1 от АПК.
ОСЪЖДА Община Троян, представлявана от Кмета Донка
Михайлова и „Ловат“ ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр. Ловеч, ул. „Търговска“ № 55, представител Теодор Вълев да заплатят на
„Ломес“ ООД, ЕИК ......, седалище е адрес на управление: с. Ломец, общ.
Троян, ул. „Руен“ № 4, представител С.В. сумата от 2 462,93 – две хиляди
четиристотин шестдесет и два лева и 93 стотинки съдебно-деловодни
разноски
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд - гр. Ловеч в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните чрез връчване на препис.
Съдия при Районен съд – Троян: _______________________
19