М О Т
И В И П О Н
О Х Д № 501/2017г П О О П И С А
Н А Д Р С
Дупнишката районна прокуратура е повдигнала и
предявила обвинение срещу Л.И.Л. - роден на *** год. в гр. Дупница, с постоянен адрес:***, българин,
български гражданин, със средно образование, неженен, осъждан - реабилитиран,
безработен, с ЕГН:**********,за престъпление по чл. 343, ал. З, пр. 2, б.“а“, пр. II във вр. с ал. 1, б. "б", пр. II,
във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК.
В обвинителният, акт се твърди, че на 02.02.2016 година, около 21.50
часа, в Република Македония, на път А-2, от град Куманово към град Крива
паланка, в района на с. Опила, общ. Ранковци, при управление на моторно
превозно средство – автобус марка „Сетра“ с рег.№ КН 67 08 ВВ, собственост на
„Мегатранс 2009“ ЕООД, със седалище и адрес на управление с. Червен брег,
община Дупница, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 37,
ал. 1 и чл. 38, ал. 1 от Закона за безопасността на движението по пътищата
(Закона за безопасност на трафика на пътищата) на Р. Македония, при управление
с превишена скорост (77.91
км/ч.) и без да приспособи скоростта на движение на
автомобила към свойствата, състоянието на пътя и видимостта, е изгубил контрол
над автобуса (десните гуми попадат на банкета и не успява да го върне върху
асфалтовата настилка) той е излязъл от дясната страна на пътя и се е обърнал на
дясната си страна, в следствие което по непредпазливост е причинил телесна
повреда на повече от едно лице, а именно:
- средна телесна повреда на
В.П.З. с ЕГН:**********, изразяваща се в счупване на лъчева кост на типично
място, довело до трайно затрудняване движенията на десния горен крайник;
- средна телесна повреда на
В.С.Г. с ЕГН:**********, изразяваща се в счупване на лява ключица, довело до
трайно затрудняване на движенията на левия горен крайник;
- средна телесна повреда на
С.Т.С. с ЕГН:**********, изразяваща се в закрито счупване на лявата лъчева
кост, довело до трайно затрудняване движенията на левия горен крайник;
- средна телесна повреда на
Е.Б.У. с ЕГН:**********, изразяваща се в счупване на дясна лъчева кост на
типично място, довело до трайно затрудняване движенията на снагата;
- средна телесна повреда на
М.Н.Н. с ЕГН:**********, изразяваща се в счупване на пет вдясно и на едно ребро
в ляво, довело до трайно затрудняване движенията на снагата;
- средна телесна повреда на
Х.К.В. с ЕГН:**********, изразяваща се в счупване на дясна ключица, довело до
трайно затрудняване движенията на десния горен крайник;
- средна телесна повреда на
Е.К.Б. с ЕГН:**********, изразяваща се в счупване на дясна ключица, довело до
трайно затрудняване движенията на десния горен крайник;
- средна телесна повреда на
Б.И.Н. с ЕГН:**********, изразяваща се в счупване на 5, 6 и 7 леви ребра по
средната аксиларна линия, довело до трайно затрудняване движеният ана снагата;
- средна телесна повреда на
Д.Н.С. – с ЕГН:**********, изразяваща се
в счупване на 11-ти гръден прешлен и първия и втория поясен прешлен, довело до
трайно затрудняване движенията на снагата;
- средна телесна повреда на
З.Г. – с ЕГН:**********, изразяваща се в
счупване на дясна ключица във външния и край и изкълчване на дясна
акромиоклавикуларна става, довело до трайно затрудняване движенията на десния
горен крайник;
- средна телесна повреда на М.И.Г. с ЕГН:**********,
изразяваща се в счупване на пет десни ребра по задната мишнична линия,
довело до трайно затрудняване движенията на снагата, счупване на дясна
ключица, довело до трайно затрудняване движенията на десния горен крайник и
травматичен хемопневмоторакс вдясно, състояние довело до разстройство на
здравето, временно опасно за живота;
- средна телесна повреда на Т.А.В. с ЕГН:**********, изразяваща се в
счупване на палеца на дясната ръка, довело до трайно затрудняване движенията на
десния горен крайник, като случая е особено тежък - престъпление по чл. 343, ал. З, пр. 2, б.“а“, пр. II във вр. с ал. 1,
б. "б", пр. II, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК,
Производството
по делото е проведено по реда на глава ХХVІІ от НПК-„Съкратено съдебно следствие
в производството пред първа инстанция”.
Представител на Дупнишка районна
прокуратура в съдебно заседание е поддържал обвинението така както е
повдигнато,и е изразил становище по обвинението,а именно,че обвинението е
доказано по несъмнен начин, молил
е да се признае подсъдимият за виновен за
извършеното от него престъпление,като и бъде наложено наказание като се везе в
предвид обстоятелството,че делото се разглежда по реда на глава ХХVІІ от НПК-„Съкратено съдебно следствие в
производството пред първа инстанция”, както и това,че извършеното от подсъдимия Л. е
квалифицирано и представлява особено тежък случай, съгласно разпоредбата та
чл.93,т.8 от НК, както и настъпилите вредни последици,като и другите отегчаващи
обстоятелства,разкриващи изключително високата степен на обществена опасност на
деянието и дееца.Като е молил на подсъдимия да бъде наложено
наказание-„лишаване от свобода”, за срок от 4 години и шест месеца, и лишаване
от правото да управлява МПС за срок от 5 години.
Адвокат Д., защитник на подсъдимия Л.,е
молил същия да бъде оправдан по така повдигнатото му обвинение,като подробно е
изложил своите аргументи в тази насока,алтернативно е молил ако съдът счете, че
обвинението е доказано то да бъдат взети в предвид всички смекчаващи вината
обстоятелства,при определяне на наказанието.
Подсъдимият Л. е изразил съжаление
за случилото се.
Съдът след преценка на събраните
по делото гласни и писмени доказателства, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност, ведно с доводите на подсъдимия, приема за установено следното:
По фактическата обстановка:
ПОДСЪДИМИЯТ Л.И.Л. - роден на *** год. в гр. Дупница, с постоянен адрес:***, българин,
български гражданин, със средно образование, неженен, осъждан - реабилитиран,
безработен, с ЕГН:**********
Подсъдимият Л.И.Л. е
правоспособен водач на МПС,категория”С” от 1986г.От 18.01.2013г., същият работи
като шофьор на автобус във фирма „Мегатранс 2009”ЕООД, и извършва превоз на
пътници.По договор за организирано туристическо пътуване между Иван Арсов
–Директор на „Национална Финансово- Стопанска гимназия София” и „Географски
свят”ООД, група от учители на гимназията посетили град Охрид,Република
Македония.Пътуването било осъществено с автобус „Неоплан”, с рег.№ СО
4574ВН,собственост на ферма „Илиев бус Къмпани”,град Самоков.На 02.02.2016г.,
на връщане пътувайки към Република България на магистралата в близост до град
Скопие,автобуса се повредил.Поради невъзможността повредата да бъде отстранена
на място,водача са автобуса до този момент, а именно Асен Петров потърсил
съдействие от форма „Мегатранс 2009” ЕООД,за превозването на пътниците до
гр.София.
На
02.02.2016г.на подсъдимия Л. му бил възложен курс до Република Македония, след
град Скопие, за да вземе и превози пътниците на авариралия автобус. Около 17.00
часа от гаража на фирмата получил автобуса марка „Сетра" с ДК№ КН 67 08
ВВ, след извършен технически преглед, документите за него и тръгнал.
Около 20,50
часа пристигнал на мястото, в близост / 4-5км / до град Скопие. Без да е имало
прехвърляне на части от авариралия автобус на пристигналия автобус/като съдът
кредитира показанията в тази им част на свидетелите-,Касалийска,Черешарска,Панталеева,,Н.,Мариела
Н.,,,Д.,Г.,С.,У.,М.Н.,В.,Б.,Н.,Каспарова,, а не кредитира в тази им част
показанията на свидетелите-В.,Г.,тъй като показанията им са коренно
противоречиви с групата свидетелски показвания на които съдът дава вяра,тъй
като свич„ки изброени свидетели са заявили, че след пристигането на
автобуса,без да е бил извършван ремонт и без от единия на другия да са
сменявани части/, всички пътвици в автобуса са прехвърлили багажа си и са потеглили
за Република България.Пътниците заели местата в автобуса, като седалките били
разположени на ниво, по-високо от водача, багажът бил натоварен и около 21.20ч.
тръгнали за Република България. Автобусът бил управляван от подсъдимия Л., до
него седял водачът на групата – свидетеля Йордан Христов, туристически агент на
„Географски свят" ООД.
В автобусът
пътували 42 пътници - свидетелите В.З., В.Г., К. Лефтеров, Иван Марков, С.С.,
Георги , К. Николов, Румяна , Гергана Кръстева, Светла , Стоянка , Е.У., М.Н.,
Пенка Страшимирова, Мария Касалийска, Н.,
Любка , Ковчева, , Дарина Савова, Х.В., Дарина Панталеева, Е.Г.,
Е.Б., Румяна Стоянова, , Г., , Б.Н.,
, Марта а, Д.С., Ивслин Д., З. , ,
Грозденка , Милевка , Мариела Н., Е. , Магдалена Каменарова, М.Г. и Т.В..
Времето било
сухо, без валежи, видимостта добра. Пътуването се осъществявало в тъмната част
на деня, движението - при включени светлини. Участъкът от пътя бил прав,
хоризонтален .Около 21.50ч., в Република Македония, на път А-2, от град
Куманово към град Крива паланка, в района на с.Опила общ.Ранковци, при
ограничение на скоростта на движение на 50км/ч., подсъдимия Л. управлявал
автобуса марка „Сетра" с рег.№ КН 67 08 ВВ, собственост на „Мегатранс
2009" ЕООД, със скорост 77.92км/ч. Той загубил контрола над превозното
средство, напуснал пътното платно и десните гуми на автобуса попаднали на
банкета. Водачът Л. не успял да го върне на асфалтовата настилка, автобусът се
обърнал на дясната си страна и се ударил в дърво. Таванът на автобуса останал
на по-ниско ниво и пътниците се натрупали на дясната му страна. При обръщането
на автобуса било счупено задното стъкло, откъдето част от пътниците са излезли,
а други - от предното стъкло, след счупването на същото.
На място
пристигнали служители на полицията и автомобили на бърза помощ от гр.Крива
паланка.
Непосредствено
след пътно-транспортното произшествие св. Е.У., М.Н., Ковчева, Х.В. и М.Г. изпитвали силни болки в
различни части от тялото и били извозени до болнично заведение в гр.Крива
паланка с линейки, за оказване на медицинска помощ. Телесни наранявания имали и
св.Б.Н., Т. , З. , И., , , Д.С., , С.С., Марта , В.Г., , Е. , ,
Е.Б., Стоянка , Светла , Грозданка , Любка , Георги , Румяна , които също били
приети в здравен дом Крива паланка и им е оказана лекарска помощ. След получен
сигнал за пострадали български граждани в Република Македония, три специализирани
автомобила /линейки/ на 03.02.2016г. транспортирали шест от тежко пострадалите
до Военномедицинска академия София и УМБАЛСМ"Пирогов" ЕАД град София.
Служители на
полицейски участък Крива паланка дошли на мястото, извършили оглед на
местопроизшествие и предприели необходимите действия по започване на
наказателно производство. От изготвената химическа експертиза се установило, че
в кръвта на подсъдимия Л. не се доказва наличието на алкохол.
От
заключението на автотехническата експертиза е видно, че основната причина за
настъпването на ПТП са действията на подсъдимия Л.. Той, като водач е
управлявал автобус „Сетра 316" с превишена скорост от 77.92км/ч в населено
място, където скоростта на движение е ограничена на 50 км/ч,не е съобразил скоростта
на движение на автомобила към свойствата, състоянието на пътя и видимостта,
поради което е изгубил контрол над автобуса /десните гуми попадат на банкета и
не успява да го върне върху асфалтовата настилка/ той е излязъл от дясната
страна на пътя и се е обърнал на дясната си страна. Експертите са категорични,
че възраженията на водача за техническа повреда на автобуса и отклоняване
движението му в дясно, в следствие навлизане в пътното платно на друг
автомобил, не се потвърждават от обективните факти по делото. Водачът на
автобуса, при управление с разрешена скорост и съобразяване на скоростта със
състоянието на пътя и товара е могъл да избегне настъпването на
пътно-транспортното произшествие.
Видно пак от
изготвената по делото автотехническа експертиза е че на мястото на
произшествието магистралния път Куманово-Крива Палавка,в с.Опила,община
Ранковце,пътят е бил прав,с достатъчна ширина от 6,30 метра,сух,без
увреждания,от което следва извода,че са били на лице добри времеви и технически
условия за нормално протичане на трафика,а според Закона за безопасност в
трафика на пътищата н населено място доколкото няма поставена сигнализация
скоростта на движение е ограничена на 50 км/ч.Вадача на автобуса, в момента
преди да изгуби контрол над управлението е карал с непозволена скорост от около
77,91 км/ч,която е била и причината да не може безопасно да се движи край
десния ръб поради което е загубил контрол над управлението.
Съдебно медицинската експертиза
дава заключение, че вследствие на пътно-транспортното произшествие
12/дванадесет/ пътника са получили средни телесни повреди, както следва:
-
средна телесна повреда на В.П.З. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на дясна лъчева кост на типично място, довело до
трайно затрудняване движенията на десния горен крайник, като за възстановяване
на описаната травма е необходим период от 2,5 до 3 месеца.
-
средна телесна повреда на В.С.Г. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на лява ключица, довело до трайно затрудняване на
движенията на левия горен крайник, като за възстановяване на описаната травма
при правилно проведено лечение е необходим период от 2 до 3 месеца.
-
средна телесна повреда на С.Т.С. с ЕГН-**********,
изразяваща се в закрито счупване на лявата лъчева кост, довело до трайно
затрудняване движенията на левия горен крайник, като за възстановяване на
описаната травма е необходим период от 3 до 5 месеца.
-
средна телесна повреда на Е.Б.У. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на дясна лъчева кост на типично място, довело до
трайно затрудняване движенията на десния горен крайник, счупване на 8 и 9 ребра
вляво мишнично, състояние довело до трайно затрудняване движенията на снагата,
като за възстановяване на описаната травма е необходим период от 3 до 5 месеца.
-
средна телесна повреда на М.Н.Н. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на пет вдясно и на едно ребро вляво, довело до трайно
затрудняване движенията на снагата, като за възстановяване на описаната травма
е необходим период от 2 до 3 месеца.
-
средна телесна повреда на Х.К.В. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на дясна ключица, довело до трайно затрудняване
движенията на десния горен крайник. За възстановяване на описаната травма при
правилно проведено лечение е необходим период от 2 до 3 месеца.
-
средна телесна повреда на Е.К.Б. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на дясна ключица, довело до трайно затрудняване
движенията на десния горен крайник, като за възстановяване на описаната травма
е необходим период от 2 до 3 месеца
-
средна телесна повреда на Б.И.Н. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на 5, 6 и 7 леви ребра по средната аксиларна линия,
довело до трайно затрудняване движенията на снагата, като за възстановяване на
описаната травма с необходим период от 2 до 3 месеца.
-
средна телесна повреда на Д.Н.С. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на 11-ти гръден прешлен и първия и втория поясен
прешлен, довело до трайно затрудняване движенията на снагата. За възстановяване
на описаната травма е необходим период от 10 до 12 месеца.
-
средна телесна повреда на З.Г.К. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на дясна ключица във външния и край и изкълчване на
дясна акромиоклавикуларна става, довело до трайно затрудняване движенията на
десния горен крайник. За възстановяване на описаната травма е необходим период
от 2 до 3 месеца.
-
средна телесна повреда на М.И.Г. с ЕГН - **********,
изразяваща се в счупване на пет десни ребра по задната мишнична линия, довело
до трайно затрудняване движенията на снагата, счупване на дясна ключица, довело
до трайно затрудняване движенията на десния горен крайник и травматичен
хемопневмоторакс вдясно, състояние довело до разстройство на здравето, временно
опасно за живота, като за възстановяване на описаната травма е необходим период
от 2 до 3 месеца.
-
средна телесна повреда на Т.А.В. с ЕГН-**********,
изразяваща се в счупване на палеца на дясната ръка, довело до трайно
затрудняване движенията на десния горен крайник, като за възстановяване на
описаната травма е необходим период от 1,5 до 2 месеца.
В следствие на
пътно-транспортното произшествие телесни увреждания са получили и св.Грозденка ,
Ковчева, , Дарина Савова, Е.Г., , , ,
Марта а, , Мариела Н., Е. , Магдалена
Каменарова, които носят характеристиките на леки телесни повреди по смисъла на
чл. 130 от НК.
С оглед на
изложеното подсъдимия Л.Л. е осъществил престъпния състав на чл.343 ал.3 пр.2
б."а" пр. II вр. с ал. 1 б. "б" пр. II вр. с чл. 342, ал.1
отНК.
От обективна
страна:
Подсъдимия Л. на 02.02.2016 година, около
21.50 часа, в Република Македония, на път А-2, от град Куманово към град Крива
паланка, в района на с.Опила общ.Ранковци, при управление на моторно превозно
средство - автобус марка „Сетра" с рег.№ КН 67 08 ВВ, собственост на
„Мегатранс 2009" ЕООД, със седалище и адрес на управление с.Червен брег,
община Дупница, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно чл.37 ал.1
и чл.38 ал.1 от Закона за безопасността на движението по пътищата /Закона за
безопасност на трафика на пътищата/ на Р Македония, при управление с превишена
скорост /77.91 км/ч./ и без да приспособи скоростта на движение на автомобила
към свойствата, състоянието на пътя и видимостта, е изгубил контрол над
автобуса /десните гуми попадат на банкета и не успява да го върне върху
асфалтовата настилка/, той е излязъл от дясната страна на пътя и се е обърнал
на дясната си страна, вследствие което по непредпазливост е причинил средни
телесни повреди на повече от едно лице, а именно на 12/дванадесет/ от пътуващи
в автобуса.
Управлявайки
моторно превозно средство в чужда страна, подсъдимия Л. е бил обвързан от
установените местни правила за движение. Релевантните правни норми са чл.37
ал.1 и чл.38 ал.1 от Закона за безопасността на движението по пътищата /Закона
за безопасност на трафика на пътищата/ на Република Македония. Без всякакво
съмнение те са били нарушени от дееца, защото при липсата на друга причини,
свързани с техническото състояние на водения от него автобус, в конкретната нормална
пътна обстановка не е приспособил скоростта, така че да бъде в състояние да
спре при всяко препятствие и скоростта 77,92км./час е надхвърляла максимално
позволената за движение в населено място.
Тези нарушения
са в причинна връзка с настъпилия противоправен резултат - причиняване на
средни телесни повреда на 12/дванадесет/ от пътуващи в автобуса, подробно
описани по-горе.
Извършеното от
подсъдимия Л. престъпление представлява „особено тежък случай", по смисъла
на чл.93,т.8 НК, както с оглед настъпилите вредни последици, така и предвид
други отегчаващи обстоятелства, разкриващи изключително висока степен на
обществена опасност на деянието и дееца. Настъпилият много тежък резултат, а
именно вредните последици от извършеното от Л. престъпление, се изразяват в
причиняване на средни телесни повреда на 12/дванадесет/лица, леки телесни
повреди на 13 /тринадесет/ лица, всички от пътуващите в автобуса, както и
значителни имуществени вреди за Кирил Илков - управител на „Мегатранс
2009"ЕООД. За да се определи степента на обществена опасност на деянието
като изключителна е взето в предвид, че обвиняемият е допуснал две много груби
нарушения на правилата за движение, като всяко от тях/ несъобразената и
превишена скорост/ съдържа изключително висока степен на риск от настъпване на
произшествие. Степента на обществена опасност на подсъдимия Л., като деец на
престъпление по транспорта се определя като изключително висока, предвид
цялостното му поведение като водач на МПС, допуснатите груби нарушения на основни
правила за движение по пътищата, проявените дързост и безотговорно отношение
към задълженията си на професионален водач на автобус. Л. е изключително
недисциплиниран водач на МПС, предвид обстоятелството, че като такъв е бил
многократно санкциониран за допуснати нарушения на правилата за движение,
включително такива, пряко свързани с безопасността на движението и предишно
осъждане за престъпление по чл.3436, ал.1 от НК, изразяващо се в управление
след употреба на алкохол. Същият не е взел участие при оказване помощ па
пътниците след произшествието.
Изложените
обстоятелства убедително характеризират Л. като водач на МПС с особено висока
степен на обществена опасност и заедно с настъпилите изключително тежки вредни
последици обосновават извода, че престъплението против транспорта, за което е
обвинен, изпълва квалификацията на особено тежък случай, предвидена в чл.343
ал.З пр.2 б."а" пр. II вр. с ал. 1 б. "б" пр. 11 вр. с чл.
342, ал.1 от НК.
Касае се за
нанесени 12 средни телесни повреди на пътници от автобуса, в следствие ,на
превишена скорост,без да е приспособена скоростта на движение на автобуса с свойствата,състоянието
на пътя,и видимостта/движение нощно време/.
От субективна
страна:
Деянието Л. е извършил при форма
на вина непредпазливост - престъпна небрежност, съгласно чл.11, ал.3 от НК. Той
не е предвиждал настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен
и е могъл да ги предвиди.
Изложената
фактическа обстановка се доказва от показанията на всички свидетелите, писмени
доказателства и документи, автотехническите експертизи, медицинските
експертизи, приетата молба на македонските власти за трансфер на наказателното
производство на Основна прокуратура КО №33/16, Крива паланка, водено срещу
българския гражданин Л.И.Л., с ЕГН********** *** по чл.300, ал.3 вр. с чл.297,
ал.3 вр. с ал.1 от НК на Република Македония, както и всички процесуални
действия, извършени от молещата държава- Р Македония, които са в съответствие с
националното й законодателство и се ползват в Р България със същата
доказателствена сила, с която би се ползвало, ако е извършено от български орган.
Определяне на
наказанието:
Съдът определи наказанието, като
взе в предвид вида и пределите , предвидени съответно в чл. . 343, ал. З, пр. 2, б.“а“, пр. II
във вр. с ал. 1, б. "б", пр. II, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК,като съобрази императивната норма
на чл.373 ал.2 от НПК,степента на обществена опасност на деянието и дееца,
както и останалите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства.Степента на
обществена опасност на деянието е сравнително по- висока от характерната такава
за този вид престъпления.Съдът прави този извод, като взе предвид времето,
мястото, начина и подбудите за извършване на деянието,както и броя на телесните
повреди.
Смекчаващи вината обстоятелства няма.
С оглед на изложеното съдът определи наказанието на подсъдимия Л.И.Л.,при
условията на чл. 58а, във вр. с чл. 54, ал. 1 от НК във вр. с чл. 372, ал. 2 от НПК като му наложи наказание «лишаване от свобода» за
срок от 3 (три) години, което след намаляването му с 1/3 е реално 2 (две) години «лишаване от свобода».
На основание чл. 66, ал. 1 от НК
съдът е отложил изтърпяването на така наложеното наказание за срок от 5 (пет) години.
На основание чл. 343г, във вр. с чл. 343, ал.3, пр. 2, б.“а“, пр. II във вр. с ал. 1, б. "б", пр.
II, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК във вр. с чл. 37, ал. 1, т.7 от НК
съдът е лишил подсъдимият Л.И.Л. ***, ЕГН:**********, от правото да управлява МПС за срок от 4 (четири) години.
На основание чл. 59, ал. 4 от НК съдът е приспаднал времето, през което
подсъдимият Л.И.Л. е бил лишен от правото да управлява МПС, считано от
13.04.2017 г.
Съдът е осъдил подсъдимият Л.И.Л. ***, ЕГН:**********, да заплати направените по делото разноски в общ размер 3151,08 лв. (три хиляди сто петдесет и един лев и осем стотинки), от които:
3125,92 лв., по сметка на Окръжен следствен отдел гр. Кюстендил и 25,16 лв. по
сметка на Районен съд Дупница.
По защитната
теза и направените възражения от адвокат Д.:
Видно от
представения по делото дневник за регистриране и водене на отчет на извършените
предпътни технически прегледи на „Мегатранс 2009” ЕООД , видно, че на дата
02.02.2016г., в 17.30 часа подсъдимия Л. е получил след като е бил технически
проверен автобус марка „Сетра” с рег.№КН6708ВВ в 17.30 часа. Видно пак от същия
този дневник, е че въпросния ден няма отбелязани други пътувания на подсъдимия,т.е
по делото не се съдържат каквито и да е нито гласни нито писмени доказателства,
че работния ден на подсъдимия е започнал в 6 часа сутринта и в 17.00 на същия
ден му е бил възложен още един курс до Република Македония.Видно от всички
събрани както гласни така и писмени доказателства по делото, е че управлявания
от подсъдимия Л. автобус към датата на
извършване на деянието е бил технически изправен.Относно обясненията на
подсъдимия в частта относно това, че лампите на таблото са угаснали,съдът
приема за негова защитна теза,тъй като няма събрани и доказателства в тази
насока.Видно от разпита на свидетеля Йордан Здравков Христов-туристически агент
седящ непосредствено на Л. при пътуването такова нещо не е имало.Също така
видно от разпитите на всички свидетели по делото е видно, че непосредствено
след пристигането на автобуса управляван от подсъдимия,те са се качили в
него,като преди това не е имало „никакво вземане на някои неща от единия
автобус и слагането им да другия”,единствено багажа на возещите се в автобуса е
бил натоварен и същия е потеглил за Република България, без по него да се отстранявани
каквито и да е повреди,както се твърди от защитата.
Дали пътниците са били с колани
или без колани/тъй като в тази насока няма категорични доказателства, че
автобуса е бил оборудван с колани/,наветите доводи в тази насока от страна на защитата,не
са относими,към предмета на обсъждане,и не са в пряка и причинна следствена
връзка със вредоносният резултат.
Видно от протокола за оглед на
местопроизшествие, и от изготвената по делото автотехническа експертиза на
вещото лице инж.Орце Доневски,е че на мястото на произшествието пътното платно
е от асфалтна подложка с ширина 6,30 метра назначен за спровеждане на смесен трафик в двете посоки
с поставена вертикална и пътна сигнализация,т.е по 3,15 метра за всяко едно от
платната за движение във всяка една от двете посоки.От изложеното е видно че
тава е било достатъчно като ширина,за да може по него да се движи управляваното
от подсъдимия МПС- в случая автобус.Относно посочената от защитата денивелация
между платното за движение и банкета- според настоящия състав такава не е
налице.Видно от протокола за оглед,изготвената до делото автотехническа
експертиза на вещото лице инж.Орце Доневски,от приложения по делото фотоалбум-
такава въобще няма.Съдът счита, че тази изготвена по делото автотехническа
експертиза,след да бъде ценена,тъй като е обективна изчерпателно е отговорено
на поставените въпроси, а съдът не кредитира заключението на тройната
автотехническа експертиза в тази и част, тъй като същата е изготвена по писмени
данни,и за направеното заключение, че има денивелация между път и банкет се
изхожда от показанията само на двама свидетели по делото,и без вещите лица да
са били на мястото на станалото ПТП.видно от показанията на всички свидетели по
делотое че автобуса се е движел с по-висока скорост от тази разрешена за
движение на МПС в населено място тъй като от всички събрани по делото
доказателства,както писмени така и гласни е че ПТП-то е станало в района на
с.Опила,община Ранковци,и с оглед на това наветите в тази насока възражение от
страна на защитата също са неоснователни.също от свидетелските показания по
делото става ясно, че скоростта на движение на автобуса не е била съобразена и
със пътните условия-нощно време,неосветен път,с терена,със състоянието на пътя,
и видимостта, а и от показанията на свидетелите става ясно, че движението не е
било натоварено, и не е имало насрещно движещи се МПС,още повече тир,както се твърди
от подсъдимия и неговия защитник.Свидетелите са категорични в тази насока,с
оглед на което съдът счита изложени от защитата възражения за
неоснователни,неотносими към предмета на делото,тъй като същите не са намират в
пряка и причинна следствена връзка настъпилото ПТП.
Съдът счита, че по този начин ще
се постигнат целите на наказанието визирани
в чл.36 от НК-да се поправят и превъзпитат подсъдимите,както и да се
въздейства предупредително и възпитателно и на останалите членове на
обществото.
По горните съображения, съдът постанови присъдата си.
Районен съдия: