Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 2186 17.12.2019 година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, четиринадесети състав, на двадесет и
първи ноември две хиляди и деветнадесета година в публично заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА
РАДИКОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
2.
АТАНАСКА АТАНАСОВА
при секретаря И. Л., в присъствието на прокурора А. Ч.,
като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно административно
наказателно дело 2533 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по
реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН и е образувано по
повод постъпила касационна жалба от „ФАМС 2016“ ЕООД с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Несебър, ул. „Тервел“ № 3, представлявано
от управителя М.М.О., против решение № 229 от 05.09.2019 г., постановено по
НАХД № 480/2019 г. по описа на Районен съд- Несебър.
В жалбата са развити
подробни съображения за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение
на материалния закон, съставляващо касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1
от НПК. По същество се иска отмяна на решението и на потвърденото с него
наказателно постановление.
В съдебното заседание
не се явява представител на касатора, редовно уведомен. Не се сочат нови доказателства.
Ответната страна не
изпраща представител в съдебното заседание. Не сочи нови доказателства. Не заявява
становище по жалбата.
Прокурорът от Окръжна
прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.
Жалбата е подадена от
надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При
разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:
С решението, предмет
на касационната проверка, Несебърският районен съд е потвърдил наказателно
постановление № 423381-F402464/08.02.2019 г.,
издадено от началник на отдел „Оперативни дейности“- Бургас при ЦУ на НАП, с
което на основание чл. 185, ал.2, изр. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложено на касатора
административно наказание- имуществена санкция в размер на 500 лева, за
нарушение по чл. 39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118,
ал. 4 от ЗДДС. За да постанови този резултат, съдът е приел, че в хода на
административнонаказателното производство не са допуснати нарушения на
процесуалния и материален закон. Намерил е за доказано извършването на деянието
и е счел, че наложената имуществена санкция съответства на тежестта на
нарушението.
Според настоящия
съдебен състав, решението е правилно.
От фактическа страна
по делото е установено, че касационният жалбоподател „ФАМС 2016“ ЕООД стопанисва
търговски обект- магазин за кожени изделия, находящ се в гр. Несебър, ул.
„Тервел“ № 3. При извършена на 14.08.2018 г. проверка от служители на НАП е
констатирано, че не е отпечатан пълен дневен фискален отчет за 20.07.2018 г. с
нулиране и запис във фискалната памет. Установено е, че в обекта е монтирано и
въведено в експлоатация фискално устройство, свързано с НАП, работещо към
момента на проверката. Тези констатации са отразени в съставен протокол за
извършена проверка серия АА № 0267657 от 14.08.2018 г. За нарушението е
съставен срещу търговското дружество АУАН, въз основа на който е издадено
обжалваното наказателно постановление.
Касаторът „ФАМС 2016“
ЕООД е санкциониран на основание чл. 185, ал.2 от ЗДДС. Нормата е бланкетна-
предвижда административно наказание за нарушаване реда за отчитане на
фискалното устройство, без да посочва този ред, препращайки към правила и
норми, регламентирани в други нормативни актове, които конкретизират дължимото
поведение. За да се ангажира отговорността на жалбоподателя, е необходимо да се
установи, че същият не е изпълнил задълженията си, предписани от тези правила.
В конкретния случай съставът на административното нарушение е попълнен с
правилото на чл. 39, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за
регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства, според което лицето, извършващо продажби на стоки и услуги, е
длъжно да отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са регистрирани
продажби. В случая това задължение не е изпълнено от търговеца и следователно
са налице признаците от състава на посоченото нарушение. Не е налице соченото
от последния основание за отмяна на съдебното решение, доколкото нормата на чл.
39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. в настоящата и́ редакция изисква
фискалното устройство да е с коригирана версия на фърмуера, осигуряваща
изпълнение на изискването за генериране на дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който
в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции,
в случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.
3. На основание §21, ал. 2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба
№ Н-18/13.12.2006 г. (ДВ, бр. 52 от 2019 г., в сила от 2.07.2019 г.) до
привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.
39, ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да
отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН. По делото няма данни фискалното устройство, въведено в експлоатация в
обекта на касатора, да е осигурявало изпълнение на изискването за генериране на
дневен финансов отчет към момента на проверката, няма и такива твърдения. Ето
защо съдът приема, че същият законосъобразно е санкциониран.
Касаторът счита, че в
случая следва да намери приложение разпоредбата на чл.28, б. „а” от ЗАНН,
поради маловажност на извършеното административно нарушение. В тази връзка
сочи, че от деянието не са настъпили вредни последици за фиска. Тези доводи са
неоснователни и правилно първоинстанционният съд не е намерил основание да
приеме така предложената квалификация на деянието. С оглед данните по делото,
не би могло да се приеме, че е налице маловажен случай на административно
нарушение, доколкото деянието не разкрива по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с други нарушения от този вид. Доколкото нарушението е
формално, въпросът за липса или незначителност на вредните последици не може да
бъде обсъждан.
При извършената
служебна проверка касационната инстанция не констатира пороци, водещи до
недопустимост или нищожност на обжалваното решение. С оглед горните
съображения, не са налице и сочените в жалбата касационни основания, поради
което решението на НРС следва да се остави в сила.
Мотивиран от горното,
Бургаският административен съд, четиринадесети състав,
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА решение
№ 229 от 05.09.2019 г., постановено по НАХД № 480/2019 г. по описа на Районен
съд- Несебър.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.