Решение по дело №2104/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 143
Дата: 13 февруари 2023 г.
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20227040702104
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

Номер 143           13.02.2023 година            Град  Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

БУРГАСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  ІІІ-ти състав, в публично заседание на тридесет и първи януари, две хиляди двадесет и трета година,  в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

 

при секретаря Ирина Ламбова, като разгледа докладваното от съдия Димитров адм. дело номер 2104 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145, ал. 1 от Административно процесуалния кодекс:

            Образувано е по жалба на И.С.Т., ЕГН ********** *** Миладинови, бл.9, ет.6, ап.28 срещу Заповед № 22-0769-001182/07.10.2022г. за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, буква „б“ от ЗДвП, издадена от полицейски инспектор към ОД на МВР Бургас, сектор Пътна полиция – прекратяване регистрацията на ППС за срок от 1 година, считано от 06.10.2022г.

            В сезиращата съда жалба се излагат възражения, че оспорения индивидуален административен акт е незаконосъобразен, тъй като при постановяването му е допуснато нарушение на процесуалноправни норми, изразили се в изготвяне на индивидуален административен акт несъдържащ мотиви за наложената ПАМ, както и за продължителността на същата. Сочи се, че жалбоподателят е бил санкциониран за деянието по наказателен ред, като изтърпява наложените му наказания.

Възраженията, изложени в жалбата се поддържат и в о.с.з. от процесуалния представител на жалбоподателя адв. Р., която представя и допълнителни писмени доказателства, а именно жалба на Миланка Терзиева, съпруга на жалбоподателя до началника на „сектор КАТ Бургас“ при ОД на МВР Бургас Протокол № 3582/18.10.2022г. по наказателно дело от общ характер № 3871 по описа на БРС за 2022г. и отговор на Началника на сектор Пътна полиция по повод писмото на Миланка Терзиева.

            Ответникът – полицейски инспектор към ОД на МВР Бургас, сектор Пътна полиция не се явява лично и не се представлява в настоящото производство, не изразява изрично становище.

            След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материалБургаският административен съд намира за установено от фактическа страна следното:

            Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 2 от АПК от надлежна страна, в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

            Разгледана по същество е неоснователна.

По делото е установено, че длъжностно лице от състава на  2 РУ при ОДМВР - Бургас е съставило АУАН, сериен № 337031/06.10.2022г., за това че на 06.10.2022г. около 20,00 часа в гр. Бургас, кв. Изгрев, до бл.9 в посока бл.67, управлявал собственото си МПС – Пежо 207 с рег. № А 1753 НВ след употреба на алкохол, установена с техническо средство Дрегер 7510 сер.№ARNA- 0187, като му бил връчен и талон за изследване № 136895.

Актът бил подписан от страна на нарушителя без възражения.

В допълнение, видно от талон за изследване Приложение №1 към Наредба №1 от 19 юли, 2017г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози (Наредбата), същият удостоверил с подписа си желанието си да бъде изпробван с доказателствен анализатор, като му било указано да се яви в Спешен център на УМБАЛ Бургас. Екземпляр от същия талон му бил връчен на 06.10.2022г. в 20,35 часа.

По делото е представено копие на цитирания АУАН (л.6), ведно с цитирания талон за изследване.

            Предвид установеното нарушение е била издадена процесната ЗППАМ № 22-0769-001182/07.10.2022г. за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а б. „б“ от ЗДвП – Прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 1 година, считано от 06.10.2022г. Обжалваната заповед за прилагане на ПАМ била връчена на жалбоподателя Т. на 22.11.2022г., за което е направено отбелязване на гърба на същата (л.27 гръб). Недоволен от така постановената заповед, жалбоподателят атакува същата с доводи за незаконосъобразност, като твърди, че заповедта е издадена в нарушение на процесуалния закон и при липса на материалноправните предпоставки за издаването й.

При така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:

            При проверка за законосъобразност на обжалвания адм. акт,  настоящият съдебен състав констатира, че същият е произнесен от компетентен орган и в установената от закона форма, при спазване на  административно- производствените правила за неговото издаване и в съответствие с материалноправните разпоредби. Този извод се налага по следните съображения:

Предмет на делото е индивидуален административен акт – принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. „б” от ЗДвП. Актът е издаден от компетентен орган, съгласно Заповед  № 251з-1821/26.04.2022г. на директора на ОД на МВР – Бургас (л.20). По силата на чл. 165, ал.1, т.1 от ЗДвП, определени от министъра на вътрешните работи служби, контролират спазването на правилата за движение от всички участници в движението и техническата изправност на движещите се по пътя пътни превозни средства, като на основание  чл.165, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, при изпълнение на функциите си по този закон, определените от министъра на вътрешните работи служби имат право да изземват и задържат документите по т.1,  както и да отнемат табелите с регистрационен номер в допустимите от закона случаи.

Съгласно чл.170, ал.1 от ЗДвП, контролът по спазване на правилата за движение и на изискванията, определени от закона и издадените въз основа на него нормативни актове, се осъществява от съответните служби по тази глава. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т.2а се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица. Липсва спор относно заеманата от ответния орган длъжност и компетентността му да издава ЗППАМ по ЗДвП. Не се спори и относно това, че органът е надлежно упълномощен със Заповед №251з-1821/26.04.2022г. от директорът на ОД на МВР Бургас в нейната т. 1.8.

Поради изложеното оспорената заповед за налагане на ПАМ е издадена от компетентен орган при спазване на формата за действителност и при липса на допуснати съществени нарушения, засягащи валидността й, поради което обжалваната заповед представлява валиден административен акт и не е нищожна.

Съгласно чл.171, ал.1 ЗДвП волеизявлението за налагане на принудителна административна мярка се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК и се издава съобразно изискванията на този кодекс, като специалният закон въвежда и изрично изискването същата да е мотивирана.

Оспорената заповед съдържа изискуемите от чл. 59, ал. 2 на АПК реквизити, включително фактически и правни основания за издаване на акта.

В оспорения акт е посочено правно основание – чл. 171, т. 2а б. "б"от ЗДвП. Съгласно този текст „за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година;

От събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, посоченото в същата фактическо основание, че на 06.10.2022г. Т. е управлявал МПС, като е бил тестван с техническо средство Дрегер, отчел 1,45% промила алкохол в издишания въздух, за което обстоятелство е положил подпис в съставения при проверката талон за изследване сер. № 136895/06.10.2022г. (л.9).

Административният орган е приел, че водачът е осъществил състав на нарушение на чл.5 ал.3, т.1 от ЗДвП, съответно, че е осъществена една от хипотезите на чл. 171, т. 2 а б. "б" от ЗДвП.

Следователно при тази законова регламентация, необходимата материалноправна предпоставка, в конкретния случай, за прилагане на мярката е управление на собствено на жалбоподателя пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, като е бил изпробван с техническо средство, установяващо концентрацията на алкохол в кръвта.

Нарушението на водача следва да бъде констатирано със съставен акт за установяване на административно нарушение, който, съобразно нормата на чл.189, ал.2 ЗДвП, има доказателствена сила в административното производство за визираните в него обстоятелства до доказване на противното. В качеството си на официален свидетелстващ документ АУАН се ползва с обвързваща съда материална доказателствена сила относно неговата вярност, а опровергаването й предпоставя изричното му оспорване, което е в тежест на жалбоподателя. В настоящото производство жалбоподателят не е ангажирал годни доказателства, които да опровергаят констатациите на административния орган, отразени в АУАН сер № 337031/06.10.2022г. Същият не твърди, че се е явил в УМБАЛ и не е бил тестван по причини, стоящи извън него. Напротив, от представения протокол за одобрено споразумение, постигнато с Районна Прокуратура Бургас, същият е признал съставомерните факти, които се явяват основание и за налагане на оспорената ПАМ.

Нормата на чл.171, т.2а б. “б“ от ЗДвП съдържа няколко хипотези, които са предвидени алтернативно и самостоятелното осъществяване на която и да е от тях, дава възможност на органа да упражни компетентност с цел преустановяване на констатираното нарушение на правилата за движение по пътищата. Т.е. всеки от двата законово установени способа има отделно практическо приложение и правно значение, т.е. не са изискуеми при условията на кумулативност като всеки един е достатъчен да предостави изискуемото основание за прилагане на ПАМ. В този смисъл констатираната концентрация на алкохол в кръвта с Дрегер сама по себе си е основание за налагане на оспорената ПАМ, като единствен способ за елиминиране на предпоставките за това се явява извършването на изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му. Предвид така изложеното и липсата на годни доказателства, установяващи опорочаване производството по вземането на проба за установяване концентрацията на алкохол в кръвта от страна на дл. лица, издали талона за изследване, налагането на процесната ПАМ се явява правилно и обосновано.

За пълнота на изложението съдебният състав излага съображения и относно законосъобразността и обосноваността на наложената мярка. В тази връзка следва да се отбележи, че в нормата на чл.171, т.2а, б.“б“ ЗДвП е предвиден срок за прилагане на ПАМ, който е с продължителност от 6/шест/ месеца до една година. Административният орган следва да определи срок на приложената ПАМ в рамките на този предвиден в закона. В конкретния случай е приложена ПАМ за срок от една година. Същият надхвърля рамките на минимума посочен в ЗДвП, което обстоятелство е било обосновано с високата степен на обществена опасност на деянието, доколкото по случая било образувано бързо наказателно производство от общ характер 3292, ЗМ - 815 - 04 - РУ Бургас.

Съгласно изискването на закона продължителността следва да бъде обоснована, като се държи сметка за специфичните за случая факти и обстоятелства. На още по-силно основание това процесуално задължение е валидно за хипотези като настоящата, в които срокът се определя от органа при условията на оперативна самостоятелност и промяната на неговата продължителност е извън компетенциите на съдебния състав.

В конкретния случай обаче се касае за действие на органа по постановяване на ПАМ при условията на обвързана компетентност, като органът е определил продължителността на същата, излагайки мотиви за това. Т.е. налице от една страна е задължение на органа за налагане на ПАМ, вменено му в конкретната хипотеза от закона, а от друга страна мярката е определена на възможния максимум, като е обоснована. В този случай не може да се твърди, че максималния срок на определената продължителност на ПАМ уврежда правото на защита на жалбоподателя. В този смисъл, съдът констатира като спазена разпоредбата на чл.59, ал.1 АПК изискваща пълно мотивиране на постановения акт, включително на продължителността на наложената ПАМ, която определя в най-голяма степен интензитета на засягане на правната сфера на жалбоподателя. По тази причина липсва основание за отмяна на оспорената заповед.

На последно място съдебният състав е длъжен да извърши и преценка за пропорционалност на наложената ПАМ, която преценка най-общо се изразява в претегляне на личните причини за ограничаване или неналагане на ПАМ от една страна и обществения интерес от налагането й от друга. Израз на преценката за правилното му прилагане е проверката на възможността целените с ПАМ резултати да бъдат постигнати с други средства с по-нисък интензитет. Целта на конкретната ПАМ е да ограничи достъпа на нарушителя до превозно средство в периода на изтърпяване на наказанието от страна на нарушителя, като не е задължително наличието на пълно съвпадение в периодите. Липсва друго средство освен спиране на превозното средство от движение, т.е. временно прекратяване на регистрацията му, чрез който целеният резултат да бъде постигнат. В конкретния случай се сочи, че ПАМ засяга и права на трето лице – съпругата на жалбоподателя. Съдебният състав в тази връзка следва да прецени пропорционална ли е и самата продължителността на мярката, на тежестта на допуснатото нарушение и постигнат ли е изискуемия по чл.6 АПК баланс в настоящото производство между защитения обществен интерес и имуществените права на трети лица. В тази връзка съдебният състав е дал указания за тежестта на доказване, като е указал на страните, че позитивните факти и обстоятелства, стоящи извън фактическите основания за издаване на оспорената заповед, подлежат на доказване от страната, която се позовава на тях, в случай че черпи изгодни за себе си основания. В тази връзка в тежест на жалбоподателя е било да докаже както обстоятелството, че автомобилът е СИО, т.е. е закупен по време на брака, така и обстоятелството, че съпругата му притежава СУМПС, т.е. правоспособна е да управлява същото МПС, както и това че неин роднина страда от глаукома и това заболяване изисква ежедневното му транспортиране по медицински причини. Доколкото в жалбата само са наведени доводи и не е проведено пълно доказване на тези факти, съдебният състав не е в състояние да ги възприеме, като несъобразени от страна на органа при преценка съразмерността на ПАМ и обосноваността на нейната продължителност.

Като е определил продължителността на наложената ПАМ на предвидения в закона максимум, съдът намира така индивидуализираната мярка  за съответна на съдържащата се в чл. 22 от ЗАНН позитивна правна уредба на ПАМ. Съгласно същата, принудителните административни мерки могат да притежават една или повече от следните функции: превантивна, преустановителна и възстановителна (компенсаторна). Предвид наличието на данни за високата степен на обществена опасност на деянието установимо с влязъл в сила протокол за одобряване на споразумение, одобрен от БРС, с който жалбоподателят се е признал за виновен в извършването на престъпление по чл.343б, ал.1 НК, което доказва изложеното, че деянието се отличава с висока степен на обществена опасност и не представлява административно нарушение, поради което тази част от мотивите на посочената заповед се явява обоснована и доказана.

В обобщение следва да бъде казано, че оспорената заповед съдържа относимите фактически и правни основания за постановяването й, като продължителността на самата ПАМ също е мотивирана, постановена е при недопускане на съществени нарушения на съдопроизводствените правила и материалния закон, които да са довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя.

Изложеното мотивира съда да приеме, че така издадената заповед, с която е приложена принудителната административна мярка - „прекратяване на регистрацията на ППС за срок от една година“ като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма и при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с материалния закон, е законосъобразна, а жалбата на И.Т. *** е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

По тези съображения и на основание чл.171, ал.2 АПК, Административен съд-Бургас, ІІІ-ти състав

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.С.Т., ЕГН ********** *** Миладинови, бл.9, ет.6, ап.28 срещу Заповед № 22-0769-001182/07.10.2022г. за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, буква „б“ от ЗДвП, издадена от полицейски инспектор към ОД на МВР Бургас, сектор Пътна полиция – прекратяване регистрацията на ППС за срок от 1 година, считано от 06.10.2022г.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

                                                 

                                                        СЪДИЯ: