Определение по дело №16/2024 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 февруари 2024 г.
Съдия: Анета Иванова Петрова
Дело: 20247250700016
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

                                           02.02.2024г.                        гр.Търговище   

                                    

Административен съд- гр.Търговище                                        

на втори февруари              две хиляди двадесет и четвърта година,

в закрито заседание в следния състав

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:АНЕТА ПЕТРОВА

като разгледа докладваното  от председателя адм.д.№16 по описа за 2024г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Произнасянето е по реда на чл. 157 и сл.от АПК.

Производството е образувано по жалба на Г.А.Т. с адрес ***, действаща чрез процесуалния си пълномощник адв. М.С. ***, против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2023 и за установяване на публично държавно вземане с изх.№01-6500/4806 от 28.11.2023г., издаден от заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ П. С.. След извършване на проверка за редовност на постъпилата жалба и след изпълнение на указанията за отстраняване на нередовности по същата, съдът прецени, че жалбата отговаря на изискванията на чл. 150 ал.1 и 3 и чл. 151 от АПК, поради което е редовна. Относно допустимостта на жалбата съдът установи, че същата е подадена срещу акт, който подлежи на обжалване, съгласно чл.145 и сл.от АПК във вр.с чл. 27 ал. 7 и 8 от ЗПЗП. Оспореният индивидуален административен акт е връчен на жалбоподателя лично срещу подпис на 14.12.2023г., видно от щемпела върху последната страница на акта, а датата на постъпване на жалбата при административния орган на 28.12.2023г. показва, че същата е подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване. Жалбата се подава от лице, което е адресат на оспорения административен акт, поради което същото има правен интерес от обжалването му. Същата е подписана от процесуален представител – адвокат, надлежно упълномощен от жалбоподателя. Предвид посочения адрес на оспорващото лице, спорът е местно подсъден на Административен съд - Търговище. Както с оглед приложения списък на страните по чл. 152 ал.3 АПК/лист 5 от делото/, така и предвид съдържанието на оспорения административен акт, следва като страни по смисъла на чл. 153 ал.1 АПК да бъдат конституирани жалбоподателя и Заместник – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с адрес в град София – П. С., на която съгласно Заповед №03-РД/3203/24.07.2023г. на Изпълнителния директор на ДФЗ са делегирани правомощия да издава и подписва административни актове по мерки 214 "Агроекологични плащания", мярка 10 "Агроекология и климат" и мярка 11 "Биологично земеделие“, с които едновременно се прекратява поет ангажимент и се предприемат действия по възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление/т.6/. При така направената констатация за редовност и допустимост на жалбата следва да се насрочи открито съдебно заседание за разглеждането й с призоваване на конституираните  страни и да се извърши процедурата по чл. 163 ал. 2 АПК като на административния орган, издал оспорения акт, се укаже възможността в 14-дневен срок от получаване на призовката и преписа на настоящото определение да представи писмен отговор и посочи доказателства, като приложи към отговора писмените доказателства, с които разполага. Следва да се съобщи на страните проект за доклад по делото.

По изложените съображения съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

КОНСТИТУИРА като страни в настоящото производство:

 

Г.А.Т. с адрес ***, действаща чрез процесуалния си пълномощник адв. М.С. ***, в качеството на жалбоподател/ оспорващ,

 

Заместник – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ п Д. С, със седалище и адрес на управление : гр.София, бул. „Цар Борис ІІІ” 136, действаща чрез процесуалния пълномощник Т.Д.С. - ст.юрисконсулт в ОД на ДФ „Земеделие”, гр. Търговище, ул. „Иван Вазов” № 1, в качеството на ответник по оспорването.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 23.02.2024 г. от 10.00 ч., в Зала №1 на Съдебна палата – Търговище, за която дата да се призоват конституираните страни на адресите, посочени в приложения списък на страните/л.5 от делото/.

УКАЗВА на Заместник – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ правото му в 14-дневен срок от съобщаване на настоящото определение да представи писмен отговор и посочи доказателства, като приложи към отговора писмените доказателства, с които разполага.

СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ СЛЕДНИЯ ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД ПО ДЕЛОТО:

1.Обстоятелства, на които се основават страните :

Жалбоподателят оспорва Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2023 и за установяване на публично държавно вземане с изх.№ 01-6500/4806 от 28.11.2023г., издаден от заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ П. С.. Позовава се на отменителните основания по чл. 146 т.2, 3 и 4 АПК : липса на мотиви, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и нарушение на материалния закон. Изложените аргументи в жалбата са следните: 1/ Жалбоподателят определя като невярна констатацията в оспорения акт, че той не е заявил подпомагане по мярка „Биологично земеделие“ като сочи, че административният орган не е осигурил абсолютно никаква възможност за нормалното протичане на кампанията по подаване на заявления за подпомагане през 2023г. Твърди, че при подаване на заявлението си е допуснал явна фактическа грешка, тъй като вместо да отбележи „Биологично земеделие“ от старата програма, пълномощникът на жалбоподателката отбелязал „Биологично земеделие“ от новите интервенции, а действителната воля на жалбоподателката била да подаде заявление по мярка „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014.2020. Посочва, че предвид обнародването на приложимата в случая наредба на 30.06.2023г.,  не е можело да се спази срока за редактиране на заявлението до 15 май 2023г.; 2/ Твърди, че като кандидат не е била информирана за констатираните несъответствия по заявлението ѝ и не ѝ била дадена възможност да коригира същото, като по този начин била нарушена разпоредбата на чл. 14 от Наредба № 4 от 30.03.2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни.; 3/ Визира противоречие на оспорения акт с целите на мярка „Биологично земеделие“ уредени в чл. 1, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.; 4/ Като допуснати съществени нарушения на административно производствените правила определя липсата на изложени в акта мотиви за това по каква причина подаденото от нея възражение се приема за неоснователно, както и нарушението на чл. 35 и чл. 36 АПК, тъй като органът не положил грижи да изясни действителната воля на жалбоподателката, а директно прекратил ангажимента ѝ.; 5/Позовава се на чл. 59, § 6 от Регламент № 1306/2013 г., сочейки тази норма като основание да не се налагат административни санкции, когато неспазването се дължи на очевидни грешки, както и на разпоредбата на чл. 59,§ 5 буква б и в от Регламент ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕС) № 1306/2013.  При тези доводи жалбоподателката моли за цялостна отмяна на оспорения акт. Претендира присъждане на направените в производството разноски.

2. Правна квалификация на спора – жалбата е с правно основание чл.145 и сл.от АПК във вр. с чл. 27 ал. 7 от ЗПЗП.

3. Кои права и кои обстоятелства се признават – не са налице такива.

4. Кои обстоятелства не се нуждаят от доказване – не са налице.

5. Как се разпределя доказателствената тежест за подлежащите на доказване факти:

УКАЗВА на ответната страна - Заместник – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, че съгласно чл.170 ал.1 от АПК, носи тежестта за доказване изпълнението на законовите изисквания при издаването на обжалвания административен акт, вкл. че е издаден от компетентен орган и че са спазени процесуалните изисквания по издаването му, както и да установи съществуването на фактическите основания за издаване на акта, в т.ч. липсата на подадено от жалбоподателката Заявление за плащане през кампания 2023г. по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“.

УКАЗВА на жалбоподателя, че съгласно чл.154 ал.1 от ГПК във вр. с чл. 144 АПК, в негова тежест е да установи по делото всички твърдени в жалбата факти, на които основава искането си за отмяна на административния акт в оспорената му част.

По представените доказателства от страните съдът ще се произнесе в първото открито съдебно заседание, съгласно чл.171 ал.6 изр.2 от АПК.

Препис от настоящото определение да се изпрати на конституираните страни, ведно с призовки за насроченото открито съдебно заседание.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: