Р
Е Ш Е
Н И Е
№
гр.Русе, 13.03.2019 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Русе, I-ви състав, в открито заседание на четиринадесети
февруари през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: Ивайло Йосифов
при участието на
секретаря Цветелина Димитрова, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 307 по описа за 2017 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.176, ал.1 от АПК.
С определение №
4586/11.04.2018 г., постановено по адм.д. № 4253/2018 г. по описа на ВАС, VII о., производството пред касационната инстанция е прекратено, а делото е
изпратено на Административен съд – Русе за произнасяне с допълнително решение,
с правно основание чл.176 от АПК, съгласно дадените указания. В мотивите към
съдебния акт на ВАС е посочено, че с диспозитива на постановеното решение
АС-Русе е отменил по жалба на община Габрово решение № РД-02-36-725/03.08.2017
г. на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството, в частта, с
която е изчислена финансова корекция и е върнал преписката на органа за
определяне на финансовата корекция при съблюдаване на мотивите на решението
като е пропуснал да постанови диспозитив, с който жалбата да бъде частично
отхвърлена, като логична последица от извода за частичната незаконосъобразност
на оспорения акт.
В проведеното
съдебно заседание жалбоподателят – Община Габрово, чрез процесуалния си
представител, сочи, че постановеното по делото решение следва да бъде допълнено
в смисъла, в който това е указано в определението на ВАС.
В представената
молба с вх. № 626/12.02.2019 г. ответникът по жалбата – заместник-министърът на
регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган
на ОПРР, чрез процесуалния си представител, също моли по делото да бъде
постановено допълнително решение, с което жалбата на Община Габрово срещу
оспореното решение, в частта му, по която съдът е формирал извод за неговата
законосъобразност, да бъде отхвърлена.
Съдът, като съобрази задължителните
указания, дадени в определението на Върховния административен съд и взе предвид
становищата на страните, намира следното:
С постановеното
по делото решение № 39/29.12.2017 г. АС – Русе е отменил по жалба на Община
Габрово решение № РД-02-36-725 от 03.08.2017 г. на заместник-министъра на
регионалното развитие и благоустройството, определена за ръководител на
Управителния орган на Оперативна програма “Региони в растеж“ 2014-2020 г., в
частта, с която е изчислена финансова корекция в размер на 319 227,16 лева с
ДДС и е върнал преписката на административния орган за определяне на
финансовата корекция при съблюдаване на мотивите в решението.
В тях е
отбелязано, че административният орган законосъобразно е приел, че е налице
нередност и правилно е определил размера на финансовата корекция, но не е
изложил ясни и непротиворечиви мотиви при посочване на основата, върху която
следва да се изчисли корекцията. В решението обаче липсва отхвърлителен
диспозитив по жалбата, който да кореспондира на този извод за частична законосъобразност
на оспорения административен акт. Видно от изложените мотиви, съдът е приел, че
актът се явява законосъобразен по отношение на т.1.1 и т.1.2 от неговата
разпоредителна част. Като законосъобразни и обосновани са определени изводите
на административния орган за допусната от жалбоподателя нередност по т.9 от
Раздел I „Обявление и документация за обществена поръчка/процедура за избор с
публична покана”, към Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване
на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и
процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на
ЗУСЕСИФ, приета с ПМС № 57/28.03.2017 г., а именно „Неправомерни критерии за
подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в
документацията за участие“, както и в частта по отношение на констатациите за
извършените нарушения от жалбоподателя, изразяващи се в незаконосъобразните
критерии за подбор – чл.25, ал.5 и ал.6 от ЗОП (отм.) и в незаконосъобразните
критерии за оценка – чл.28, ал.2 и чл.28а, ал.3, т.1 и т.2 от ЗОП (отм.).
В мотивите към съдебното решение съдът е приел също, че изводите на
административния орган по размера на финансовата корекция от 5 % са обосновани
и са съобразени със закона – чл.72 от ЗУСЕСИФ. Видно от съдържанието на жалбата,
липсва оплакване срещу размера на наложената корекция, като минимален процентен
показател, като жалбата тук касае само основата, върху която корекцията е
изчислена. По изложените съображения, щом жалба в частта за размера на
корекцията липсва, то липсва и основание за допълване на решението с
отхвърлителен диспозитив по нея. В останалата част – по т.1.1 и т.1.2 от
диспозитива на оспорения административен акт изводите на съда следва да намерят
своето отражение в диспозитива на съдебното решение в съответствие със задължителните
указания, дадени от Върховния административен съд.
Доколкото
касационна жалба, касаеща описаните нередности, които са приети за установени и
в мотивите към допълваното съдебно решение, е вече депозирана от жалбоподателя
Община Габрово и предвид дадените в определението на ВАС указания за връщане на
делото след постановяване на допълнителното решение, то с последното не следва
да се дават нови указания и срок за обжалването му.
Така мотивиран и на основание чл.176, ал.1 от АПК,
съдът
Р Е
Ш И :
ДОПЪЛВА решение № 39/29.12.2017 г., постановено по адм.д. № 307 по описа за 2017 г.
на Административен съд – Русе, както следва:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Габрово в частта й против т.1.1 и т.1.2 от решение №
РД-02-36-725 от 03.08.2017 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството и ръководител на Управителния орган на Оперативна програма “Региони
в растеж“ 2014-2020 г., с което е установена допусната нередност по т.9 от
Раздел I „Обявление и документация за обществена поръчка/процедура за избор с
публична покана”, към Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване
на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и
процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на
ЗУСЕСИФ, приета с ПМС № 57/28.03.2017 г., а именно „Неправомерни критерии за
подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в
документацията за участие“ и с което са установени следните извършени нарушения,
допуснати от бенефициента – Община Габрово: незаконосъобразни критерии за
подбор – чл.25, ал.5 и ал.6 от ЗОП (отм.) и незаконосъобразни критерии за
оценка – чл.28, ал.2 и чл.28а, ал.3, т.1 и т.2 от ЗОП (отм.).
Съгласно дадените указания, делото да се изпрати на Върховния
административен съд за произнасяне по касационната жалба на Община Габрово.
СЪДИЯ: