Решение по дело №307/2017 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 март 2019 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20177200700307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2017 г.

Съдържание на акта

                                       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                   

гр.Русе, 13.03.2019 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Русе, I-ви състав, в открито заседание на  четиринадесети февруари през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                 СЪДИЯ: Ивайло Йосифов

при участието на секретаря Цветелина Димитрова, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 307 по описа за 2017 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.176, ал.1 от АПК.

С определение № 4586/11.04.2018 г., постановено по адм.д. № 4253/2018 г. по описа на ВАС, VII о., производството пред касационната инстанция е прекратено, а делото е изпратено на Административен съд – Русе за произнасяне с допълнително решение, с правно основание чл.176 от АПК, съгласно дадените указания. В мотивите към съдебния акт на ВАС е посочено, че с диспозитива на постановеното решение АС-Русе е отменил по жалба на община Габрово решение № РД-02-36-725/03.08.2017 г. на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството, в частта, с която е изчислена финансова корекция и е върнал преписката на органа за определяне на финансовата корекция при съблюдаване на мотивите на решението като е пропуснал да постанови диспозитив, с който жалбата да бъде частично отхвърлена, като логична последица от извода за частичната незаконосъобразност на оспорения акт.

В проведеното съдебно заседание жалбоподателят – Община Габрово, чрез процесуалния си представител, сочи, че постановеното по делото решение следва да бъде допълнено в смисъла, в който това е указано в определението на ВАС.

В представената молба с вх. № 626/12.02.2019 г. ответникът по жалбата – заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на ОПРР, чрез процесуалния си представител, също моли по делото да бъде постановено допълнително решение, с което жалбата на Община Габрово срещу оспореното решение, в частта му, по която съдът е формирал извод за неговата законосъобразност, да бъде отхвърлена.

Съдът, като съобрази задължителните указания, дадени в определението на Върховния административен съд и взе предвид становищата на страните, намира следното:

С постановеното по делото решение № 39/29.12.2017 г. АС – Русе е отменил по жалба на Община Габрово решение № РД-02-36-725 от 03.08.2017 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, определена за ръководител на Управителния орган на Оперативна програма “Региони в растеж“ 2014-2020 г., в частта, с която е изчислена финансова корекция в размер на 319 227,16 лева с ДДС и е върнал преписката на административния орган за определяне на финансовата корекция при съблюдаване на мотивите в решението.

В тях е отбелязано, че административният орган законосъобразно е приел, че е налице нередност и правилно е определил размера на финансовата корекция, но не е изложил ясни и непротиворечиви мотиви при посочване на основата, върху която следва да се изчисли корекцията. В решението обаче липсва отхвърлителен диспозитив по жалбата, който да кореспондира на този извод за частична законосъобразност на оспорения административен акт. Видно от изложените мотиви, съдът е приел, че актът се явява законосъобразен по отношение на т.1.1 и т.1.2 от неговата разпоредителна част. Като законосъобразни и обосновани са определени изводите на административния орган за допусната от жалбоподателя нередност по т.9 от Раздел I „Обявление и документация за обществена поръчка/процедура за избор с публична покана”, към Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, приета с ПМС № 57/28.03.2017 г., а именно „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие“, както и в частта по отношение на констатациите за извършените нарушения от жалбоподателя, изразяващи се в незаконосъобразните критерии за подбор – чл.25, ал.5 и ал.6 от ЗОП (отм.) и в незаконосъобразните критерии за оценка – чл.28, ал.2 и чл.28а, ал.3, т.1 и т.2 от ЗОП (отм.).  

В мотивите към съдебното решение съдът е приел също, че изводите на административния орган по размера на финансовата корекция от 5 % са обосновани и са съобразени със закона – чл.72 от ЗУСЕСИФ. Видно от съдържанието на жалбата, липсва оплакване срещу размера на наложената корекция, като минимален процентен показател, като жалбата тук касае само основата, върху която корекцията е изчислена. По изложените съображения, щом жалба в частта за размера на корекцията липсва, то липсва и основание за допълване на решението с отхвърлителен диспозитив по нея. В останалата част – по т.1.1 и т.1.2 от диспозитива на оспорения административен акт изводите на съда следва да намерят своето отражение в диспозитива на съдебното решение в съответствие със задължителните указания, дадени от Върховния административен съд.

Доколкото касационна жалба, касаеща описаните нередности, които са приети за установени и в мотивите към допълваното съдебно решение, е вече депозирана от жалбоподателя Община Габрово и предвид дадените в определението на ВАС указания за връщане на делото след постановяване на допълнителното решение, то с последното не следва да се дават нови указания и срок за обжалването му.

Така мотивиран и на основание чл.176, ал.1 от АПК, съдът

                                                  Р  Е  Ш  И :

ДОПЪЛВА решение № 39/29.12.2017 г., постановено по адм.д. № 307 по описа за 2017 г. на Административен съд – Русе, както следва:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Габрово в частта й против т.1.1 и т.1.2 от решение № РД-02-36-725 от 03.08.2017 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управителния орган на Оперативна програма “Региони в растеж“ 2014-2020 г., с което е установена допусната нередност по т.9 от Раздел I „Обявление и документация за обществена поръчка/процедура за избор с публична покана”, към Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, приета с ПМС № 57/28.03.2017 г., а именно „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие“ и с което са установени следните извършени нарушения, допуснати от бенефициента – Община Габрово: незаконосъобразни критерии за подбор – чл.25, ал.5 и ал.6 от ЗОП (отм.) и незаконосъобразни критерии за оценка – чл.28, ал.2 и чл.28а, ал.3, т.1 и т.2 от ЗОП (отм.).

Съгласно дадените указания, делото да се изпрати на Върховния административен съд за произнасяне по касационната жалба на Община Габрово.

     СЪДИЯ: