Решение по дело №1475/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 898
Дата: 9 ноември 2020 г. (в сила от 4 август 2021 г.)
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20197150701475
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№898/9.11.2020г.

 

гр. Пазарджик, 09.11.2020 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІ състав, в открито съдебно заседание на девети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

 

при секретаря Димитрина Георгиева и с участието на прокурора Станка Димитрова, като разгледа докладваното от съдия Лесенски адм. дело № 1475 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 203 и сл. от АПК, във връзка с чл. 1 от ЗОДОВ и е образувано по искова молба, подадена от И.Д.Д. *** против Областна дирекция на МВР гр. Пазарджик, с адрес за призоваване гр. Пазарджик, ПК 4400, площад Съединение № 3, с искане ответникът да бъде осъден да му заплати сумата от 5 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди в периода от април до декември 2017 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба – 27.12.2019 г. до окончателното ѝ изплащане.

Ищецът сочи, че с Наказателно постановление № 17-1006-000462 от 03.04.2017 г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Пазарджик му е била наложена глоба и лишаване от право на управлява МПС за срок от 12 месеца, като по същото време била издадена и ЗППАМ за временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността за нарушението, като е било отнето и СУМПС. С решение по АНД № 799/2017 г. по описа на Районен съд Пазарджик НП е било отменено изцяло. Ищецът твърди, че като последица от това е бил лишен от право да управлява МПС в периода от април до декември 2017 г., което му е създало значителни неудобства, предвид на което същият моли да бъде постановено от съда решение, с което да се осъди ответника да му заплати обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 5000 лева със законна лихва от датата на завеждане на делото. В допълнителна молба е изложил, че неимуществените вреди се изразяват в това, че работата му е била свързана пряко с управление на МПС, поради което останал без доходи, а в личен план, тъй като живеел на село, нямал възможност да транспортира възрастните си родители до болница, като майка му претъпяла операции, а баща му починал на 27.03.2020 г.

В съдебно заседание процесуалният представител на ищеца поддържа исковата молба. Ангажират се писмени и гласни доказателства. Моли съда да уважи исковата молба в цялост и излага доводи по същество.

Процесуалният представител на ответника - Областна дирекция на МВР Пазарджик – в писмено становище счита, че исковата молба е допустима, но не е доказана по основание и размер. Излага доводи в тази насока, като моли да се отхвърли претенцията за реално причинена неимуществена вреда, да се отхвърли съответно и претенцията за лихва и им се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Пазарджик изразява становище, че предявеният иск е основателен по основание, но не и по размер. Счита, че са налице предвидените в чл.1, ал.1 от ЗОДОВ предпоставки. Моли съда да уважи исковата молба, като присъди обезщетение съгласно чл.52 ЗЗД.

Към делото е приложено и АНД № 799/2017 г. по описа на Районен съд Пазарджик.

 

Административен съд Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

На 18.03.2017 г. на ищеца И.Д.Д. е съставен АУАН № Г893191 от същата дата за това, че управлява МПС под въздействието на алкохол. Въз основа на така съставения АУАН е издадена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 17-1006-000134 от 18.03.2017 г., с която на ищеца на основание чл.171, т.1, б. „б“ от ЗДвП временно е отнето СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. ЗППАМ е връчена на Д. на 11.04.2017 г. и не е обжалвана. Спрямо ищеца И.Д.Д. е било издадено и наказателно постановление № 17-1006-000462  от 03.04.2017 г. на Началник сектор Пътна полиция към ОД МВР Пазарджик, с което му е наложена глоба в размер на 1000 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца на основание чл.53 от ЗАНН, вр. чл.174, ал.1 от ЗДвП за нарушение на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП. Ищецът е обжалвал в срок пред съда НП, поради което било образувано АНД № 799/2017 г. по описа на Районен съд Пазарджик. С Решение № 573 от 16.11.2017 г., влязло в законна сила на 07.12.2017 г., Районен съд Пазарджик е отменил наказателното постановление като незаконосъобразно. На 04.01.2018 г. СУМПС е върнато на ищеца, видно от приложената по делото справка за нарушител водач. В самата искова молба се твърди, че именно за период от около 8 месеца ищецът е останал без СУМПС, за който период претендира и обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 5000 лева със законна лихва от датата на завеждане на делото.

 

Въз основа на тези факти, съдът счита предявения иск за допустим.

Искът е с правно основание чл. 203 и сл. от АПК, във връзка с чл. 1 от ЗОДОВ, предвид изложените фактически обстоятелства в исковата молба, че ищецът е неблагоприятно засегнат и е претърпял неимуществени вреди, пряка и непосредствена последица от отменено по съдебен ред незаконосъобразно наказателно постановление. Искът е предявен срещу надлежен ответник - юридическото лице, в чиято структура е органът, издал незаконосъобразното наказателно постановление и е допустим за разглеждане в производството пред Административен съд Пазарджик по реда на глава ХІ от АПК, като предявен пред съда по седалището на ответника.

 

Разгледан по същество искът е неоснователен.

Съгласно разпоредбата на чл. 203 АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Основателността на иск с правно основание чл. 1 от ЗОДОВ и чл. 203 от АПК, предполага установяването на кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпИ.вредоносен резултат. Доказателствената тежест за установяване наличието на всичките предпоставки се носи от ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за претърпени вреди.

В конкретния случай от събраните по делото доказателства не се доказа наличието на всички предвидени в закона материално-правни предпоставки за уважаване на така предявения иск.

На първо място действително е налице издадено незаконосъобразно наказателно постановление, което е оспорено и отменено от съда с влязло в сила решение. От материалите по делото обаче се установява, че СУМПС на ищеца фактически е отнето не с отмененото НП, а със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 17-1006-000134 от 18.03.2017 г., с която на ищеца на основание чл.171, т.1, б. „б“ от ЗДвП временно е отнето СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, т.е ако са налице твърдените вреди от ищеца в исковата молба от отнемането на СУМПС, то те са произлезли именно от фактическото му отнемане и невъзможността в следствие на това Д. да управлява МПС, а не в резултат на НП, с което не е иззето свидетелството му за управление, тъй като същото дори не е и влизало в сила. То е атакувано пред съда в законоустановения срок и е отменено като незаконосъобразно. Докато е течало производството пред съда по обжалване на НП обаче ищецът е бил с отнето СУМПС на правно основание Заповедта за прилагане на принудителна административна мярка № 17-1006-000134 от 18.03.2017 г. Ищецът не е обжалвал така посочената ЗППАМ и същата е влязла в сила, т.е. дори по отношение на нея искова молба би била недопустима с оглед разпоредбата на чл.204, ал.1 АПК. Така по делото безспорно се установява, че правопораждащият факт на отговорността не е издаденото незаконосъобразно наказателно постановление, което е оспорено и отменено от съда с влязло в сила решение, т.е по делото не се доказа, че именно в резултат на това наказателно постановление ищецът е претърпял неимуществени вреди. Само това е достатъчно да се отхвърли искът като неоснователен, но следва да се отбележат за пълнота и още няколко неща.

В конкретния случай ищецът твърди, че за период от около 8 месеца е останал без СУМПС, в следствие на което не можел да управлява МПС, поради което останал без доходи, а в личен план, тъй като живеел на село, нямал възможност да транспортира възрастните си родители до болница, като майка му претъпяла операции, а баща му починал на 27.03.2020 г. В тази връзка е разпитана като свидетел съпругата на ищеца. Тя твърди, че съпругът и е бил в невъзможност да ходи по събори в периода, когато е бил без СУМПС, където работел по принцип, в следствие на което вдигнал кръвно и започнал да пие лекарства. Представя се като доказателство и амбулаторен лист от 12.02.2020 г. Също така свидетелката твърди, че майката на ищеца е оперирана в гр. Плевен през месец септември 2019 г., като нямало възможност ищецът да я транспортира. Представено е по делото и удостоверение за наследници, от което е видно, че действително бащата на ищеца е починал на 27.03.2020 г.

От така събраните доказателства е видно, че основните оплаквания на ищеца за оставане без СУМПС за периода от април 2017 г. до декември 2017 г. е липсата на възможност да работи по събори, съответно да получава доходи. Следва да се отбележи, че това са твърдения, които касаят имуществени вреди, а не неимуществени, така както е предявена исковата молба. Именно исковата молба дава рамките на процеса и той се развива в тези рамки, поставени от твърдения на ищеца в нея. В последната не се твърдят имуществени вреди. Единствената посочена неимуществена вреда е влошаването на здравословното състояние на ищеца заради липсата на работа и доходи. Тук обаче не е доказана по безспорен начин от ищеца и неговия процесуален представител причинната връзка между оставането без СУМПС и вдигането на кръвно. Представя се амбулаторен лист от 12.02.2020 г., който по никакъв начин не доказва, че посоченото здравословно състояние в него на ищеца има връзка с настъпили в периода от април до декември 2017 г. заболявания в следствие на притеснения от лишаването от СУМПС. Съпругата на ищеца твърди, че последният пиел лекарства в исковия период, но отново нито се доказва това с медицински документи (кой му ги е предписал, за какво лечение, за какъв период и т.н.), но и по никакъв начин не се ангажират доказателства за това, че вдигането на кръвно и въобще приема на подобни лекарства се дължи на притеснения от лишаването от СУМПС. Още по-голословни са твърденията за вреди в личен план от лишаването от СУМПС в периода от април до декември 2017 г. Съпругата на ищеца твърди, че майката на последния е следвало да бъде оперирана в гр. Плевен и съпругът ѝ не можел да я закара. Някак си се губи връзката защо поради лишаване от правоуправление заради отнето СУМПС в периода от април до декември 2017 г., върнато на ищеца на 04.01.2018 г., последният не е бил в състояние да закара майка си на операция през 2019 г. в гр. Плевен. Още по-неясно е каква е връзката между смъртта на баща му на 27.03.2020 г. и лишаването от правоуправление поради отнемането на СУМПС в периода от април до декември 2017 г.

Предвид гореизложеното съдът намира, че предявеният иск е неоснователен и недоказан, поради което ще следва да бъде отхвърлен в пълен размер. Неоснователен се явява и искът за присъждане на законната лихва върху сумата от 5 000 лв. от датата на подаване на исковата молба до окончателното ѝ изплащане.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 10, ал. 2 от ЗОДОВ ищецът ще следва да заплати и сторените по делото разноски от ответника за юрисконсултско възнаграждение. Същото се дължи на основание чл. 10, ал.4, вр. ал.2 ЗОДОВ, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал.1 от Наредбата за заплащане на правната помощ и следва да бъде определено в минимален размер на 100 лева.

Воден от горното, Административен съд Пазарджик, VІІ състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователен предявения иск от И.Д.Д. с ЕГН ********** *** против Областна дирекция на МВР гр. Пазарджик, с искане ответникът да бъде осъден да му заплати сумата от 5 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди в периода от април до декември 2017 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба – 27.12.2019 г. до окончателното ѝ изплащане.

ОСЪЖДА Илия Д.Д. с ЕГН ********** *** да заплати на Областна дирекция на МВР Пазарджик сторените по делото разноски в размер на 100 /сто/ лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.                 

                                   

 

СЪДИЯ: /п/

 

 

Решение № 9032 от 04.08.2021г. на ВАС - София, Трето отделение по АД № 891/2021г. - ОСТАВЯ В СИЛА решение № 898 от 09.11.2020 г., постановено по адм. дело № 1475/2019 г. по описа на Административен съд – Пазарджик.
Решението е окончателно.