Решение по дело №303/2024 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2052
Дата: 29 май 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247150700303
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2052

Пазарджик, 29.05.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - IX състав, в съдебно заседание на тридесети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИЯ КОЛЕВА
   

При секретар ТОДОРКА СТОЙНОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ КОЛЕВА административно дело № 20247150700303 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс във вр. чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ).

Образувано е по жалбата на „КПН Фотон“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя К. Д.-В., подадена чрез процесуален представител адвокат П. Р., срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 194-2023-1/05.12.2023 г. в частта му, с която е установено задължение за такса битов отпадък за 2023 г. в размер на 1 690,38 лв., потвърден в обжалваната част с Решение № 001-МПСК/08.01.2024 г. на началник отдел „Местни приходи събиране и контрол“ при Община Септември.

Релевирани са доводи за незаконосъобразност на обжалвания акт, като се излагат съображения, че такса битови отпадъци за недвижим имот с идентификатор 36172.7.68, находящ се в с. Карабунар, общ. Септември е недължима или неправилно определена. Посочва, че имотът е с НТП „за хранително-вкусова промишленост“ и върху него няма застрояване и не се извършва никаква дейност, която да отделя битови отпадъци. Твърди, че в района няма нито един контейнер за боклук и няма сметоизвозване. Сочи, че дружеството е освободено от заплащане на такса за „сметосъбиране и сметоизвозване“ и такса „за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“, поради което неправилно е определена таксата за „обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения“. Претендира отмяна на акта за установяване на задължение в частта му относно такса битови отпадъци, потвърден с решение на началник отдел „Местни приходи събиране и контрол“ при Община Септември, ведно с присъждане на разноски по приложен списък.

Ответникът – началник отдел „Местни приходи събиране и контрол“ при Община Септември, в представен писмен отговор и в съдебно заседание чрез процесуален представител адвокат В. Б., излага становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на разноски по приложен списък.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

Във връзка с подадена декларация по чл. 14 ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти вх.№ 63100003,61/31.03.2022 г. с партиден № 6310F29964 г. от „КПН Фотон“ ООД и извършени проверки, при които е установено, че не са внесени дължимите суми е издаден АУЗ № 194-2023-1/05.12.2023 г. на младши експерт приходи в отдел „Местни приходи, събиране и контрол“ при Община Септември. С него на посочено правно основание чл. 107, ал. 3 ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 ЗМДТ, са определени задължения за заплащане на данък върху недвижим имот и такса битови отпадъци от „КПН Фотон“ ООД за 2023 г.

С жалба рег.№ 2600-1134/29.12.2023 г. „КПН Фотон“ ООД обжалва по административен ред АУЗ по чл. 107, ал. З ДОПК пред началника на отдел „Местни приходи, събиране и контрол“ в частта му, с която е определена такса за битови отпадъци в общ размер на 1 690,38 лв., от които 1 632,96 лв. главница и 57,42 лв. лихви за имот с партиден № 6310F29964, с адрес на имота 4484 с. Карабунар, представляващ земя.

С Решение № 001-МПСК/08.01.2024 г. е потвърден АУЗ в обжалваната част, след като органът е приел жалбата за неоснователна. Посочил е, че на основание чл. 66 ЗМДТ размерът на таксата се определя с решение на Общински съвет-Септември, като такса се дължи за сметосъбиране и сметоизвозване; за обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Посочил е, че дружеството е освободено от заплащане на услугата „сметосъбиране и сметоизвозване“ и от „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване“ за 2023 г., но определената такса е за „обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения“, която съгласно т. VIII.2 от Решение № 666/2021 г. на ОбС-Септември е 9 промила.

По делото е представена данъчна декларация по чл. 14, ал. 1, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 ЗМДТ за облагане с данък върху недвижим имот подадена от „КПН Фотон“ ООД и Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 68, том I, рег.№ 1004 от 24.02.2022 г.

Представени са: Заповед № 2190/21.10.2022 г. на кмета на община Септември за определяне границите на районите, за които ще се извършват услуги за събиране, извозване и депониране на битови отпадъци; Решение № 666, взето по Протокол № 35/30.11.2021 г. на ОбС-Септември за одобряване на план-сметка и определяне на размера на таксите за битови отпадъци; Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Септември, ведно с решенията на ОбС-Септември за нейното изменение и допълнение и Договор № 11/15.01.2021 г. за изпълнение на обществена поръчка с предмет: „Сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци, почистване и поддържане на чистотата на територията на община Септември“.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима, а разгледана по същество – неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 4, ал. 1 ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Според алинея трета на същата разпоредба, в производствата по чл. 4, ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а съгласно ал. 4, служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината. Съгласно чл. 9б ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл. 4, ал. 1-5 ЗМДТ. По делото е представена Заповед № 547/22.03.2022 г. на кмета на община Септември, с която на осн. чл. 44, ал. 2 ЗМСМА и чл. 4, ал. 3 и ал. 4 и чл. 9б ЗМДТ, е определена В. С. И., младши експерт в отдел „Местни приходи, събиране и контрол“, която упражнява компетентността на орган по проходите в производства по чл. 4, ал. 1-5 ЗМДТ, от която се установява, че актът е издаден от компетентен орган.

Оспорваният АУЗ е изготвен в писмена форма и съдържа нормативно изискуемите реквизити - мотиви и разпоредителна част, основания за издаването му, необходимите индивидуализиращи белези на издателя и задължения субект, подпис на издателя и указание за обжалването му. В същия са посочени фактическите и правни основания за издаването му - на основание чл. 107, ал. 3 ДОПК. Подробно са описани фактическите основания за издаване на акта, посочени са изчерпателно и намерените за приложими правни норми. В табличен вид са отразени установените размери на задълженията за 2023 г. и лихвите за просрочие към тях. Посочен е размерът на установената ТБО. Съдържащите се фактически и правни основания в АУЗ дават възможност на неговия адресат да установи по несъмнен начин основните елементи на установеното задължение за ТБО. Те са доразвити и допълнени в Решение № 001-МПСК/08.01.2024 г. на началник на отдел „МПСК“, с което актът в обжалваната част е потвърден.

Относно приложението на материалния закон съдът приема следно:

Съгласно чл. 64 ЗМДТ таксата по чл. 62 се заплаща от лицата по чл. 11 за имотите на територията на общината. По делото е спорен единствено въпросът дължи ли „КПН Фотон“ ООД такса битови отпадъци „за обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения“, след като е освободено от заплащане на услугата „сметосъбиране и сметоизвозване“ и от „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване“ за 2023 г.

В чл. 62 ЗМДТ е посочено, че таксата за битови отпадъци се заплаща за извършените от общината услуги по: 1) събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; 2) третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и 3) поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.

Съгласно чл. 66 и чл. 67 ЗМДТ таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка от услугите по чл. 62 ЗМДТ. Според чл. 15, предл. второ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Септември размерът на таксата се определя за всяка услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

Изключенията за събиране на такса са предвидени в чл. 71 ЗМДТ, според който не се събира такса за: 1) услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината; 2) услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец и ред, определени с наредбата по чл. 9, от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота и 3) услугата по чл. 62, т. 1, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, и са декларирали по ред, определен с наредбата по чл. 9, това обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота. Разпоредбата е обнародвана в ДВ, бр. 88 от 2017 г., но съгласно § 21 от ПЗР на ЗИД на ЗМДТ законът влиза в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. От цитирания законов текст е видно, че изменението му, публикувано в ДВ, бр. 88 от 2017 г. е с отложено във времето влизане в сила, като резултатите от преброяване на населението и жилищния фонд са публикувани в сайта на НСИ на 03.10.2022 г., поради което не е изтекъл указаният по-горе период за влизане в сила на посочената разпоредба.

Според чл. 71, т. 3 ЗМДТ в приложимата разпоредба, не се събира такса за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци – когато няма такива.

С т. 1 от Заповед № 2190/21.10.2022 г. кметът на община Септември е определил границите на районите за предоставяната от общината услуга – обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения, като това е територията на цялата община. В т. III.2 е посочено, че „обезвреждането“ включва транспортирането и предаването на битови отпадъци на инсталацията за предварително третиране на смесени битови отпадъци, разположена на територията на РЦР Алеко Константиново, община Пазарджик, за депониране и обезвреждане. Доколкото законодателят предвижда освобождаване на задължените лица от този вид такса, в случай че няма депа, респ. съоръжения, в които да се извършва тази услуга, а в случая е налице функциониращ регионален център, то твърдението на жалбоподателя, че имотът не генерира отпадъци е въпрос, който няма релевантно значение за дължимостта на този вид услуга. По смисъла на закона за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци не се събира такса само тогава, когато няма такива, като заплащането не е обвързано от използването му, а от наличието на депо и след като на територията на общината съществува такова, то изключението по чл. 71, т. 3 ЗМДТ(в приложимата редакция) не може да намери приложение, включително и факта, че дружеството-жалбоподател е освободено посредством декларация от заплащане на такса за сметосъбиране и сметоизвозване и от поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.

С Решение № 666, взето по Протокол № 35/30.11.2021 г. на Общински съвет-Септември е одобрен план-сметка за необходимите разходи за битови отпадъци и е определен размерът на таксите за битови отпадъци за жилищни и нежилищни имоти на физически и юридически лица на територията на община Септември. Видно от приложената таблица за нежилищни имоти на предприятия, търговски дружества, кооперации, фирми на еднолични търговци в регулационните граници на с. Карабунар таксата за обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения е в размер на 9 промила без значение дали имотът е застроен или незастроен. Съгласно нотариален акт и декларация по чл. 14 ЗМДТ „КПН Фотон“ ООД е собственик на поземлен имот с идентификатор 36172.7.68, находящ се в с. Карабунар, общ. Септември, местност „Долна и Горна Мирчовица“ с площ 22680 кв.м., с трайно предназначение на територията: урбанизирана, НТП „За хранително-вкусова промишленост“. Няма данни имотът да е застроен, поради което цитираната в решението на началника на отдел „МПСК“ т. VIII.2 от решението на ОбС-Септември е неотносима доколкото касае застроени нежилищни имоти. Допуснатото нарушение обаче не е от категорията на съществените и не влече самостоятелно основание за отмяна на акта, тъй като както бе посочено за незастроени (т. XI.2) и застроени (т. VIII.2) нежилищни имоти на търговски дружества в регулационните граници на с. Карабунар общинският съвет е определил такса в размер на 9 промила върху по-високата между данъчната оценка на имота и отчетната стойност, който размер е взет при определяне на ТБО.

С оглед изложеното съдът приема, че Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 194-2023-1/05.12.2023 г. на младши експерт МПСК при Община Септември в обжалваната част, потвърден с Решение № 001-МПСК/08.01.2024 г. на началник отдел „Местни приходи, събиране и контрол“, е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, в съответствие с материалноправните разпоредби на които се основава и при спазване на административнопроизводствените правила, поради което жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода от спора основателно се явява своевременно предявеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски, поради което „КПН Фотон“ ООД следва да бъде осъдено да заплати на Община Септември сумата от 500 лв., представляваща адвокатско възнаграждение съгласно представен договор за правна защита и съдействие от 29.04.2024 г., платежно нареждане и списък по чл. 80 ГПК.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „КПН Фотон“ ООД срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 194-2023-1/05.12.2023 г. в частта му, с която е установено задължение за такса битов отпадък за 2023 г. в размер на 1 690,38 лв., потвърден в обжалваната част с Решение № 001-МПСК/08.01.2024 г. на началник отдел „Местни приходи събиране и контрол“ при Община Септември.

ОСЪЖДА „КПН Фотон“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, р-н Лозенец, [улица], ет. 4, ап. 11, да заплати на Община Септември, сумата от 500 (петстотин) лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

Съдия: (П)