Решение по дело №43/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3615
Дата: 6 август 2024 г.
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20241110200043
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3615
гр. София, 06.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети март през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА

СТЕФАНОВА
при участието на секретаря АНЕЛИЯ ИВ. ИВАНОВА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА СТЕФАНОВА
Административно наказателно дело № 20241110200043 по описа за 2024
година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Я. Б. Ж. с ЕГН - **********, с адрес за
призоваване *********************** срещу Наказателно постановление
/НП/ № 406/2021 от 18.03.2022 г., издадено от Директора на Териториална
дирекция (ТД) Митница София на Агенция „Митници“ /АМ/, с което на
жалбоподателя, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.231, във вр. с чл.233, ал.1
във вр. с ал.3 и ал.6 от Закона за митниците /ЗМ/ е наложена „глоба“ в размер
на 5 417,60 лева (пет хиляди четиристотин и седемнадесет лева и шестдесет
стотинки), за нарушение на чл.233, ал.1, във вр. ал.3 от ЗМ, като са отнети в
полза на държавата 28 (двадесет и осем) стека цигари, всеки с по 10 /десет/ бр.
кутии цигари, 280 (двеста и осемдесет) кутии цигари, марка „Karelia Slims”,
всяка с по 20 къса /5600 къса/, с надпис „For Duty Free Only Sale”; 199 (сто
деветдесет и девет) кутии цигари марка „Karelia S”, всяка с по 20 къса /3980
къса/, с единична цена 5,20 лв., облепени с български акцизен бандерол; 2
(два) стека цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 20 (двадесет) кутии
цигари, марка „Parliament Voyage”, всяка с по 20 къса /400 къса/, с единична
1
цена 5,80 лв., облепени с български акцизен бандерол и 2 (два) стека цигари,
всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 20 (двадесет) кутии цигари марка
„Merilyn”, всяка с по 20 къса /400 къса/, с единична цена 5,10 лв., облепени с
български акцизен бандерол с продажна цена общо в размер на 2 708,80 лв.,
съгласно Становище рег.№ 32-382492/28.10.2021 г. от Комисия, определена
със Заповед № ЗТД -5800-110/32-55902/18.02.2021 г. на Директора на ТД
Югозападна /понастоящем ТД Митница София/ като предмет на нарушение
по чл.233, ал.1 във вр. с ал.3 от ЗМ.
Жалбоподателят моли наказателно постановление да бъде отменено
като незаконосъобразно и неправилно. Излага доводите за допуснати в хода на
административно-наказателното производство съществени нарушения на
процесуалните правила, които са довели до ограничаване правото му на
защита. Сочи, че вмененото на жалбоподателя нарушение не е извършено от
субективна страна, алтернативно се застъпва становище за наличие на
маловажен случай по чл.28 от ЗАНН. Претендират се направените от
жалбоподателя разноски.
Въззиваемата страна - Директора на Териториална дирекция (ТД)
Митница София на Агенция „Митници“ /АМ/, редовно призована, се
представлява от юрк. В., който моли наказателното постановление да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно, както и да бъдат присъдени
разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Софийски районен съд, след като разгледа жалбата, обсъди доводите в
нея и се запозна с материалите по делото, намира за установено от фактическа
и правна страна следното:
На 28.10.2021 г. в гр. София, митнически служители от МП Летище
София - пътници, в състав: М. А. Х., **************** изпълнявали
служебните си задължения в салон „Заминаване“ на Терминал 1, МП Летище
София-пътници, съответно на „Зелен коридор - нищо за деклариране“ - М. А.
Х. и *************** - на „Червен коридор - за деклариране", като същите
извършвали проверка на пътниците, заминаващи с полет № ************* от
София, България за Лондон/Летище Лутън, Великобритания.
Към 12,00 часа бил подаден сигнал от служители на Дирекция
„Сигурност“ - отдел „Проверка регистриран багаж“ към ************* за
наличие на голямо количество цигари в регистриран багаж, с багажен етикет
2
№ W ********* на името на пътника Я. Ж.. В тази връзка постъпило искане
№ 61/28.10.2021 г. от ГКПП - Аерогара София за извършване на съвместна
митническа проверка на пътника Я. Б. Ж., ЕГН - **********.
С оглед подадения сигнал на Дирекция „Сигурност“ - отдел „Проверка
регистриран багаж“ към ************* и искане № 61/28.10.2021 г. от ГКПГ1
- Аерогара София за съвместна митническа проверка, митническите
служители спрели Я. Ж. в зоната за митнически контрол, „Зелен коридор -
нищо за деклариране“. Служителят Х. се легитимирал и поискал паспорта му
за установяване на неговата самоличност. Пътникът бил установен като Я. Б.
Ж., ЕГН -**********, роден на ****************** с адрес: област
*******************. Митническият служител Х. попитал Я. Б. Ж.
„Пренасяте ли стока, подлежаща на деклариране или такава забранена за
износ?“, отговорът а същия бил „Не“, а на въпросът „Носите ли цигари?“,
отговорът бил „Да“. Служителят попитал Ж. „Колко?“, последният отговорил,
че носи около 30 стека цигари. Я. Б. Ж. бил поканен в специализирано
помещение за извършване на щателна митническа проверка на ръчния и
регистриран багаж на негово име, с багажен етикет № W ********* и личен
преглед. При извършената проверка на регистрирания багаж, с багажен етикет
№ W6 ******* било констатирано наличието на 28 (двадесет и осем) стека
цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 280 (двеста и осемдесет) кутии
цигари, марка „Karelia“ Slims, всяка с по 20 къса /5600 къса/, с надпис For Duty
Free Only Sale; 199 (сто деветдесет и девет) кутии цигари, марка „Karelia“ S,
всяка с по 20 къса /3980 къса/, с единична цена 5,20 лв., облепени с български
акцизен бандерол; 2 (два) стека цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари,
20 (двадесет) кутии цигари, марка „Parliament“ Voyage, всяка с по 20 къса /400
къса/, с единична цена 5,80 лв., облепени с български акцизен бандерол и 2
(два) стека цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 20 (двадесет) кутии
цигари, марка „Merilyn“, всяка с по 20 къса /400 къса/, с единична цена 5,10
лв., облепени с български акцизен бандерол, недекларирани по установения
ред. На Я. Б. Ж. бил извършен и личен преглед от митническия служител М.
А. Х., в присъствието на служителя от ГКПП Аерогара - С.М.И. За
извършените проверки на регистрирания багаж, с багажен етикет № W
********* на Я. Б. Ж., както и личен преглед били съставени протокол за
извършена митническа проверка № 21BG5106M048428/28.10.2021 г. и
протокол за личен преглед № 21BG5106М048415/28.10.2021 г. От Ж. било
3
снето писмено обяснение, в което същият посочил, че работи във
Великобритания и е закупил цигарите от Р. Турция и Р. България за лична
употреба.
Всички намерени и описани цигари били задържани на основание чл. 41
от ЗАНН, с разписка № 0184893 от дата 28.10.2021 г. към Протокол за
извършена митническа проверка № 21BG5106M048428/28.10.2021 г.
С Приемо-предавателен протокол № 159 от дата 28.10.2021 г. по описа
на ТД Митница София, гореописаните цигари били предадени на МОЛ при
МБ Летище - София, където били заприходени със складова разписка №
**********/28.10.2021г. по описа на ТД Митница София.
Въз основа на наоравените констатации, св. М. А. Х. на длъжност
инспектор в ТД Митница София съставил акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № 451 от 28.10.2021 г., съгласно който с
деЯ.ето си Я. Б. Ж. е нарушил чл. 233, ал. 1, вр. с ал. 3 от Закона за митниците.
В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е постъпило възражение
срещу акта.
Въз основа на акта и при идентична фактическа обстанова е издадено
процесното наказателно постановление /НП/ № 406/2021 от 18.03.2022 г. на
Директора на Териториална дирекция (ТД) Митница София на Агенция
„Митници“ /АМ/. Общата продажна цена на описаните стоки била определена
в съответствие със стойностите в Публичен регистър за цените на тютюневите
изделия, съгласно Становище pen № 32- 382492/29.11.2021г. от Комисия,
определена със Заповед № ЗТД-5800-110/32- 55902/18.02.2021 г. на Директора
на Териториална дирекция Югозападна (понастоящем Териториална дирекция
Митница София).
С оглед на така установената фактическа обстановка, административно-
наказващият орган приел за установено, че на 28.10.2021 г., в гр. София, на
МП „Летище София- пътници“, Терминал 1, Салон „Заминаване“, жалб.Я. Б.
Ж., ЕГН - **********, като е направил опит да пренесе през държавната
граница на Република България, без знанието и разрешението на
митническите органи, стоки забранени за износ - тютюневи изделия, както
следва: 28 (двадесет и осем) стека цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии
цигари, 280 (двеста и осемдесет) кутии цигари, марка „Karelia“ Slims, всяка с
по 20 къса /5600 къса/, с надпис For Duty Free Only Sale; 199 (сто деветдесет и
4
девет) кутии цигари, марка „Karelia“ S, всяка с по 20 къса /3980 къса/, с
единична цена 5,20 лв., облепени с български акцизен бандерол; 2 (два) стека
цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 20 (двадесет) кутии цигари,
марка „Parliament“ Voyage, всяка с по 20 къса /400 къса/, с единична цена 5,80
лв., облепени с български акцизен бандерол и 2 (два) стека цигари, всеки с по
10 /десет/ бр. кутии цигари, 20 (двадесет) кутии цигари, марка „Merilyn“,
всяка с по 20 къса /400 къса/, с единична цена 5,10 лв., облепени с български
акцизен бандерол, виновно е осъществил състава на нарушението по чл. 233
ал. 1, във връзка с ал. 3 от Закона за митниците (ЗМ).
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля М. А. Х., както и от приобщените по реда на чл.283 от НПК
писмени доказателства.
При така очертаната фактическа обстановка съдът приема от
правна страна следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен за това
орган като в съдържанието му е посочена нарушената законова разпоредба,
както и основанието, на което се налага санкцията. В НП са описани всички
обективни елементи от състава на нарушението по чл.233, ал.3 от вр. с ал. 1
ЗМ - датата, мястото и начин на извършване на нарушението, количеството и
видовете акцизни стоки и тяхната продажна цена. Съдът намира, че в
наказателното постановление се съдържат всички съществени реквизити за
редовност, посочени в чл. 57 от ЗАНН като обстоятелствата, свързани с
нарушението са подробно описани и дават възможност на жалбоподателя да
разбере какво е повдигнатото срещу него административнонаказателно
обвинение и да се защити срещу него. Спазени са сроковете по чл. 34 от
ЗАНН, в процедурата по издаването на АУАН и НП не са допуснати такива
нарушения на процесуалните правила, водещи до съществено ограничаване на
правото на защита на нарушителя и съответно до опорочаване и
незаконосъобразност на административнонаказателното производство срещу
него.
Дадената от наказващия орган правна квалификация по чл.233,
ал.3 вр. ал. 1 ЗМ съответстваща на фактите съдържими се в обстоятелствената
му част, които и АНО е приел за установени, подвеждайки ги под действието
на цитираната правна норма, като настоящият съдебен състав направи
5
идентичен правен извод при анализа на съвкупния доказателствен материал,
събран по делото – в това число и събраните гласни доказателства
Разпоредбата на чл. 233, ал. 1 от ЗМ гласи, че който пренесе или
превози стоки през държавната граница или направи опит за това, без
знанието и разрешението на митническите органи, доколкото извършеното не
представлява престъпление, се наказва за митническа контрабанда с глоба от
100 до 200 на сто върху митническата стойност на стоките, или при износ
стойността на стоките. Според чл.233, ал.3 от ЗМ , когато за извършване на
нарушението по ал. 1 е използвано превозно или преносно средство с тайник
или когато предмет на митническа контрабанда са акцизни стоки или
забранени за внос или износ стоки, глобата е от 200 до 250 на сто върху
митническата стойност на стоките при внос или стойността на стоките при
износ, а в случаите на контрабанда на тютюневи изделия - от 200 до 250 на сто
от продажната им цена.
Задължението за деклариране на стоките, предмет на превозване извън
границата на страната е предвидено в разпоредбата на чл. 66, ал. 1 от Закона за
митниците, съгласно която всяка стока, предназначена да бъде поставена под
митнически режим, каквито са тютюневите изделия, като акцизни стоки и
доколкoто количеството им обосновава търговски характер, а не за лична
употреба, подлежи на деклариране за съответния режим, като са допустими
при определени условия писмено или устно деклариране.
Наред с това, съгласно чл. 269, ал. 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.
от 09 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза,
съюзните стоки, предназначени да бъдат изведени от митническата територия
на Съюза, каквито са в случая процесните тютюневи изделия, доколкото се
изнасят за държава не член на ЕС – Великобритания, се поставят под режим
износ. На основание чл. 158 от същия регламент, всички стоки, предназначени
да бъдат поставени под митнически режим износ се обхващат от митническа
декларация, подходяща за конкретния режим.
От показанията на свидетеля М. Х. и приложените писмени
доказателства безспорно се установява, че Я. Б. Ж. е извършил нарушението,
за което е ангажирана административно - наказателната му отговорност, тъй
като същият е направил опит да пренесе през държавната граница на
Република България, без знанието и разрешението на митническите органи,
6
стоки забранени за износ - тютюневи изделия, както следва: 28 стека цигари,
всеки с по 10 броя кутии цигари, 280 кутии цигари марка „Karelia” Slims,
всяка с по 20 къса, общо: 5600 къса с надпис „For Duty Free Only Sale”; 199
кутии цигари „Karelia” S, всяка с по 20 къса, общо: 3980 къса, с единична цена
5,20 лв., облепени с български акцизен бандерол; 2 стека цигари, всеки с по
10 броя кутии цигари, 20 кутии цигари марка „Parliament” Voyage, всяка с по
20 къса, общо: 400 къса, с единична цена 5,80 лв., облепени с български
акцизен бандерол; 2 стека цигари, всеки с по 10 броя кутии цигари, 20 кутии
цигари марка „Merilyn”, всяка с по 20 къса, общо: 400 къса, с единична цена
5,10 лв., облепени с български акцизен бандерол, с което виновно е
осъществил състава на нарушението по чл.233, ал.1 във връзка с ал.3 от
Закона за митниците /ЗМ/.
Приложените по делото протоколи за извършената спрямо
жалбоподателя проверка установяват, че процесните стоки са се намирали в
багажа на жалбоподателя, а тяхното количество е надлежно установено в
негово присъствие. Видно от приложените писмени доказателства
количеството, видът и марката на намерените стоки, както и тяхната цена, са
безспорно установени
Легална дефиниция на понятието "деклариране" е дадена в чл. 4, § 17
от Регламент (ЕИО) № 2913/92 на Съвета от 12 октомври 1992 година относно
създаване на Митническия кодекс на Общността, като това правно действие се
свързва със задължителното прилагане на определен митнически режим за
дадената стока: "Деклариране" е действието, чрез което едно лице изразява по
установени форми и начини, желанието си за прилагане на определен
митнически режим за дадена стока. ".
В конкретния случай, съобразно видът и количеството на стоката,
дължимото за нея и надлежно деклариране е било писменото. Именно в тази
връзка при преминаване на митнически контрол, действащо е задължение за
деклариране на въвежданите стоки, респ. изнасЯ. от лицата, установено с
материалната разпоредба на чл. 66, ал. 1 от ЗМ – общото задължение и в
частност това за писмено деклариране, произтичащо от чл. 68, вр. чл. 62 от
цитирания Регламент (ЕИО) № 2913/92 - приложим за конкретното
нарушение. Доколкото не е направено деклариране в дължимата и изискуема
форма - с писмена митническа декларация (унифициран формуляр ЕАД), то
7
налице е липса на деклариране. Бездействието от страна на жалбоподателя по
отношение на задължението за деклариране, което той не е изпълнил и то по
надлежния ред и форма, изключва знанието на компетентните митнически
органи, субсумира и липсата на дадено разрешение от тях за преминаването
на стоките на територията на страната. Обстоятелството, че жалбоподателят е
отговорил положително на митническите служители, които са го спрели за
проверка в зоната на митнически контрол „Зелен коридор - нищо за
деклариране“, че в багажа си носи цигари, както и че същите не са били
укрити по начин, че да не могат да бъдат намерени, не означава липса на
виновно поведение. Показателно за субективната страна на извършеното
нарушение е самото навлизане на жалбоподателя в обозначен по разбираем за
него начин в „Зелен коридор - нищо за деклариране“.
Ето защо, след като жалбоподателят не е изпълнил задължението си
във връзка с преминаването през митнически контрол и не е декларирал
носените от него акцизни стоки -тютюневи изделия, безспорно с това си
бездействие той е извършил от обективна и субективна страна
квалифицираният състав на административно нарушение по чл.233, ал.3 от
ЗМ, с изпълнително деЯ.е -опит да пренесе, дефинирано в основната хипотеза
на ал. 1, чийто предмет са стоки, за които се дължи акциз - цигари.
Не може да се приеме, че количеството на пренасЯ.те цигари не е с
"търговски характер", както е квалифицирано от административнонаказващия
орган, а е за лично ползване от наказаното лице, както твърди жалбоподателят.
Съгласно чл. 1, т. 21, буква "б" от Делегран Регламент на Комисията /ЕС/
2015/2446 от 28.07.2015 г. за допълнение на Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. на
Европейския Парламент и на Съвета за определяне на подробни правила за
някои от разпоредбите на Митническия кодекс на Съюза "стоки с нетърговски
характер" са стоки, съдържащи се в личния багаж на пътници, когато i) имат
случаен характер; и ii) се състоят от стоки изключително за лично ползване от
пътниците или техните семейства или стоки, предназначени за подаръци;
естеството и количеството на тези стоки трябва да е такова, че да показва, че
те не се внасят или изнасят с търговска цел.
Анализът на нормата сочи, че "стоки с нетърговски характер" са както
такива със случаен характер, така и стоки предназначени за лично ползване
или за подаръци, като относно предназначението на стоката, нормата изисква
8
да се съди предимно от нейното естество и количество. Съобразно видът им и
тяхното бройно количество, установено по делото като предмет на процесното
нарушение, стоките надвишават многократно представите за такива
предназначени за лична употреба.
Доказан в случая, противно на твърденията на защитата на
жалбоподателя е и квалифициращият признак на нарушението, с оглед вида и
естеството на пренесените стоки - цигари, които по родов признак, имат
особеното качество на тютюнево изделие, по смисъла на легалната дефиниция
на ЗТТИ/пар. 1, т. 4 и 4а, ДР ЗТТИ/, а като такива представляват и акцизна
стока, т. е. за която се дължи акциз, на основание чл. 4, т. 1, вр. чл. 2, т. 2 и чл.
11, ал. 1 от 3АДС.
Действително, такава забрана за износ на тютюневи изделия, облепени с
български акцизен бандерол се съдържа и в разпоредбата на чл.33, ал. 2 от
Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия. Фактът, че
предметът на нарушението са тютюневи изделия с български бандерол и
такива, обозначени с надпис „For Duty Free Only Sale“ не променя правната
квалификация на нарушението, доколкото процесните стоки представляват
тютюневи изделия - вид акцизни стоки, а съгласно чл. 32, ал. 2 от Закон за
тютюна, тютюневите и свързани с тях изделия, тютюневите и свързаните с тях
изделия, които се предлагат и продават в обекти за безмитна търговия
съгласно Закона за безмитната търговия, трябва да отговарят на изискванията
по този закон. От друга страна,съгласно чл. 2, т. 2 от ЗАДС на облагане с акциз
подлежат тютюневите изделия, като платеният акциз се удостоверява с
поставянето на съответен бандерол. В Закона за безмитната търговия, в
разпоредбата на чл. 20, ал. 2 е посочено че бандеролът duty free е държавна
ценна книга, като в неговата цена не се включва акциз. Както вече бе посочено
съобразно видът им и тяхното бройно количество- 28 (двадесет и осем) стека
цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 280 (двеста и осемдесет) кутии
цигари, марка „Karelia“ Slims, всяка с по 20 къса /5600 къса/, с надпис For Duty
Free Only Sale стоките не са за лични нужди и подлежат на деклариране.
Съдът приема, че извършеното нарушение не представлява
престъпление по смисъла на НК, предвид количеството на пренесените през
държавната граница акцизни стоки. В контекста на изложеното, вмененото
деЯ.е се явява съставомерно и от субективна страна, същото е извършено
9
виновно, исвършено при форма на вината при пряк умисъл.
Правилно е определен и размерът на административното наказание
„глоба“ - 5 417, 60 лева (пет хиляди четиристотин и седемнадесет лева и
шестдесет стотинки), който е минимален, при установена продажна цена от 2
708, 80 лв., съгласно чл.233, ал.1, вр. ал.3 от Закона за митниците.
Законосъобразно са отнети в полза на държавата 28 стека цигари, всеки
с по 10 броя кутии цигари, 280 кутии цигари марка „Karelia” Slims, всяка с по
20 къса, общо: 5600 къса с надпис „For Duty Free Only Sale”; 199 кутии цигари
„Karelia” S, всяка с по 20 къса, общо: 3980 къса, с единична цена 5,20 лв.,
облепени с български акцизен бандерол; 2 стека цигари, всеки с по 10 броя
кутии цигари, 20 кутии цигари марка „Parliament” Voyage, всяка с по 20 къса,
общо: 400 къса, с единична цена 5,80 лв., облепени с български акцизен
бандерол; 2 стека цигари, всеки с по 10 броя кутии цигари, 20 кутии цигари
марка „Merilyn”, всяка с по 20 къса, общо: 400 къса, с единична цена 5,10 лв.,
облепени с български акцизен бандерол, като предмет на нарушение по
чл.233, ал.1, вр. ал.3 от ЗМ, на основание чл.233, ал.6 от Закона за митниците.
Съдът не споделя изложените в жалбата доводи за наличие на
маловажност на извършеното нарушение, доколкото в случая е налице
засягане на значими обществени отношения, касаещи предмета на
нарушението, поради което и обществената опасност на деЯ.ето не се явява
незначителна и не следва да се приеме, че това деЯ.е не съставлява
нарушение. Дори и само предвид голямото количество на артикула на
контрабандираните стоки, деЯ.ето не разкрива значително по-ниска степен на
обществена опасност от типичната за този род нарушения, още по-малко пък
изобщо – липса на такава. Отделно от това, в случая се касае за формално
нарушение - на просто извършване, без значение е настъпването на вреди от
същото, отделно като релевантен аргумент Съдът съобрази и характерът на
обществените отношения, засегнати от конкретната простъпка –
административнонаказателна, с оглед действащия режим на митническия
контрол – в сферата на отношенията, ползващи се със засилена защита, който
и пряко е свързан с охраняването на публичните, фискални интереси на
Държавата и ЕС. В този смисъл не са налице основания за приложение на чл.
28 от ЗАНН, вр. чл. 93, т. 9 от ДР на НК по силата на препращането от чл. 84
от ЗАНН, за отпадане на наказуемостта, като незаконосъобразно
10
санкционираща маловажен случай на нарушение, от тук и предпоставка за
незаконосъобразност на НП.
По отношение претенцията на процесуалния представител на
въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът
намира същото за основателно. С измененията на ЗАНН, (Нов - ДВ, бр. 109 от
2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) в чл.63д е предвидено, че в производствата пред
районния и административния съд, както и в касационното производство
страните имат право на присъждане на разноски по реда на
Административнопроцесуалния кодекс. Размерът на присъденото
възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид
дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ ЗПП/. Според
разпоредбата на чл. 37, ал. 1 ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно
вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет по предложение на НБПП.
С оглед гореизложеното, съдът намира, че жалбоподателят следва да
бъде осъден да заплати по сметка на ТД Митница София на Агенция
„Митници“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева за
осъщественото процесуално представителство пред настоящата инстанция,
определен съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ и
в съответствие с предмета на делото и неговата фактическа и правна
сложност.
Водим от горното, Софийски районен съд,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ № 406/2021 от
18.03.2022 г., издадено от Директора на Териториална дирекция (ТД) Митница
София на Агенция „Митници“ /АМ/, с което на жалбоподателя Я. Б. Ж. с ЕГН
- **********, с адрес за призоваване ***********************, на основание
чл.53 от ЗАНН и чл.231, във вр. с чл.233, ал.1 във вр. с ал.3 и ал.6 от Закона за
митниците /ЗМ/ е наложена „глоба“ в размер на 5 417,60 лева (пет хиляди
четиристотин и седемнадесет лева и шестдесет стотинки), за нарушение на
чл.233, ал.1, във вр. ал.3 от ЗМ, като са отнети в полза на държавата 28
(двадесет и осем) стека цигари, всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 280
(двеста и осемдесет) кутии цигари, марка „Karelia Slims”, всяка с по 20 къса
/5600 къса/, с надпис „For Duty Free Only Sale”; 199 (сто деветдесет и девет)
кутии цигари марка „Karelia S”, всяка с по 20 къса /3980 къса/, с единична
11
цена 5,20 лв., облепени с български акцизен бандерол; 2 (два) стека цигари,
всеки с по 10 /десет/ бр. кутии цигари, 20 (двадесет) кутии цигари, марка
„Parliament Voyage”, всяка с по 20 къса /400 къса/, с единична цена 5,80 лв.,
облепени с български акцизен бандерол и 2 (два) стека цигари, всеки с по 10
/десет/ бр. кутии цигари, 20 (двадесет) кутии цигари марка „Merilyn”, всяка с
по 20 къса /400 къса/, с единична цена 5,10 лв., облепени с български акцизен
бандерол с продажна цена общо в размер на 2 708,80 лв., съгласно Становище
рег.№ 32-382492/28.10.2021 г. от Комисия, определена със Заповед № ЗТД -
5800-110/32-55902/18.02.2021 г. на Директора на ТД Югозападна
/понастоящем ТД Митница София/ като предмет на нарушение по чл.233, ал.1
във вр. с ал.3 от ЗМ.
ОСЪЖДА Я. Б. Ж. с ЕГН **********, с адрес за призоваване
*********************** да заплати по сметка на ТД Митница София на
Агенция „Митници“, сумата от 80 лева /осемдесет лева/, представляващи
юрисконсултско възнаграждение за осъщественото процесуално
представителство пред настоящата съдебна инстанция.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХІІ от
АПК и на основанията по НПК, пред Административния съд – София град в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
12