ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 45771
гр. София, 03.11.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 127 СЪСТАВ, в закрито заседание на
трети ноември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ЯНА М. ФИЛИПОВА
като разгледа докладваното от ЯНА М. ФИЛИПОВА Гражданско дело №
20241110176694 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 140 и сл. ГПК.
Образувано е по искова молба от А. Б. Б. против „О.б.б.“ АД с искане за осъждане на
ответника да заплати на сумата в размер на 15 972,45 лева, представляваща общата стойност
на 13 бр. неразрешени платежни операции, извършени в периода 16.03.2024 г. – 17.03.2024
г., ведно със законната лихва от депозиране на исковата молба до окончателно изплащане на
вземането. Направено е искане сторените от страната съдебни разноски да бъдат възложени
в тежест на ответника.
В исковата молба са изложени твърдения, че между страните е сключен договор за
откриване и обслужване на разплащателна сметка с номер
*******************************, както и договор за издаване и обслужване на дебитни
карти на физически лица с номер на издадената дебитна карта ******************, като
ищцата разполагала по сметката си с 22000 лева. Представителят на страната поддържа, че
на 17.03.2024 г. при теглене на сумата от 100 лева от банкомат, намиращ се в магазин от
верига „Ф.“ в гр. С., кв. „Д.“, А. Б. установила наличност по дебитната си карта в размер на
сумата от 5 800 лева, респ. установила липсата на 13 100 лева. В исковата молба са изложени
твърдения, че ищцата се свързала с дежурен оператор на банката и поискала незабавно
дебитната карта да бъде блокирана. Представителят на ищеца поддържа, че в 20:56 часа на
същия ден картата била блокирана. В исковата молба са изложени твърдения, че
неоторизираните транзакции били на обща стойности 15972,45 лева, както следва: за сумата
от 918,42 лв., при търговец Worldremit LTD, в гр. Л., В., на 16.03.2024 г.; за сумата от 1955,83
лв., при търговец ZEN.COM UAB VILNIUS LTU на 16.03.2024 г.; за сумата от 1492,43 лв.
при търговец Worldremit LTD, на 16.03.2024 г.; за сумата от 391,17 лв. при търговец R Pay
Warszawa Poland - Warszawa на 16.03.2024 г.; за сумата от 880,12 лв. при търговец N26 TOP-
UP 493036428508DEV, на 16.03.2024 г.; за сумата от 918,42 лв. при търговец Worldremit LTD,
London, на 17.03.2024 г.; за сумата от 1946,05 лв. при търговец ZEN.COM VAB VILNIUS
LTU на 16.03.2024 г.; за сумата от 1492,43 лв. при търговец Worldremit LTD London на
17.03.2024 г.; за сумата от 1955,83 лв. при търговец ZEN.COM VAB VILNIUS LTU на
17.03.2024 г.; за сумата от 574,01 лв. при търговец Worldremit LTD London на 17.03.2024 г.; за
сумата от 688,81 лв. при търговец Worldremit LTD London, на 16.03.2024 г.; за сумата от
803,1 лв. при търговец Worldremit LTD London, на 16.03.2024 г.; за сумата от 1955,83 лв. при
търговец ZEN.COM VAB VILNIUS LTU, на 16.03.2024 г. Представителят на ищеца
поддържа, че А. Б. подала на 18.03.2024 г. формуляр за рекламация до ответната банка и
1
оспорила платежните транзакции. В исковата молба са изложени твърдения, че ответникът
отказал да приеме рекламацията и да възстанови сумите, тъй като било прието, че
процесните платежни операции са разрешени с прилагане на задълбочено установяване на
идентичността на платеца, съгласно уговореното в Общите условия на банката за издаване и
използване на платежни дебитни и кредитни карти доколкото платежните операции са
регистрирани в 3D Secure среда, като търговецът е изпратил коректно запитване за
авторизация и идентификация от страна на картодържателя, като съответно клиентът е
потвърдил плащането чрез картата си и били въведени всички персонализирани защитни
характеристики на платежния инструмент. Процесуалният представител на страната
поддържа, че картата е съхранявана от ищцата в нейния портфейл, друг човек не е имал
достъп до платежния инструмент, никой не знае ПИН-кода и същият не е променян. В
исковата молба са изложени твърдения, че на датите, на които са извършени процесните
транзакции ищцата се е намира на територията на гр. София, не е посещавала чужди
държави и не е закупувала стоки от посочените по-горе търговци. Представителят на
страната поддържа, че в предходните дни А. Б. е била лишена от възможност да следи
онлайн транзакциите от сметките си поради технически проблеми с мобилното приложение
на ответната банка. В исковата молба са изложени твърдения, че ищцата не е получавала
текстови съобщения от банката за направените транзакции. Представителят на страната
поддържа, че за случая е подаден сигнал в Прокуратурата, като в хода на преписката било
установено, че се касае за престъпна дейност, извършена с хакерска атака, като
прехвърлените средства са използване за покупка на криптовалути.
Ведно с исковата молба са представени документи, за които е направено искане да
бъдат приети като писмени доказателства по делото.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК ответникът чрез процесуалния си представител
юрисконсулт Ж.С. оспорва исковата претенция. В отговора на исковата молба са изложени
твърдения, че ищцата действително е клиент на „О.Б.Б." АД и е титуляр на разплащателна
сметка с IBAN ****************************, като с приемно-предавателен протокол от
27.02.2024 г. ищцата е получила дебитна карта, издадена към сочената банкова сметка.
Представителят на дружеството поддържа, че на 17.03.2024 г. в 20:56 часа ищцата се
свързала с телефонния център за обслужване на клиенти на банката и съобщила, че от
16.03.2024 г. се опитвала да получи сума от „Е.“ за продаден от нея хладилник. В отговора
на исковата молба са изложени твърдения, че в проведените два разговора с телефонния
център на банката ищцата споделила, че е комуникирала с купувача през „Вайбър“ и
трябвало да получи продажната цена в размер на 160 лева посредством „Е.“. Ищцата
споделила също така, че се опитвала два дни да приеме сумата, правила е множество опити,
но банкирането й не работело, както и че при опит да получи сумата, купувачът я насочвал и
тя му изпращала данни от банковите си карти и кодове за банкиране, както и че има екранни
снимки от кореспонденцията си с него. В отговора на исковата молба са изложени
твърдения, че при установяване на липсваща наличност служител и телефонния център
блокирал картите. Представителят на ответника поддържа, че на 18.03.2024 г. ищцата подала
формуляр за рекламация за неоторизирани трансакции, като е посочила, че не е използвала
картата си за транзакции в интернет, че не е предоставяла данните на картата за извършване
на плащане, резервация чрез телефон/поща или безналично плащане; че не е давала своята
карта или номера и за извършване на проверка, дори да не е извършена реална транзакция
по картата и др., като в подадената рекламация описаният в телефонните разговори случай с
„Е.“ не бил посочен, не били представени и екранните снимки. В отговора на исковата
молба са изложени твърдения, че ищцата е подала некоректна информация в депозираната
рекламация, като видно от извлечение по сметка, същата е извършвала и разплащания в
интернет на 13.03.2024 г. и на 12.03.2024 г. Представителят на ищеца поддържа, че
извършената вътрешна проверка установила, че картовите транзакции са реализирани в
интернет среда с прилагане на задълбочено установяване на идентичността на платеца, с
2
въвеждане на данните от платежната карта – номер на карта, дата на валидност и трицифрен
код, отпечатан на гърба на картата, както и чрез въвеждане на ПИН/биометрична
характеристика при вход в приложението „ОББ мобайл“. Предвид разрешаването на
платежните операции посредством въвеждането на ПИН/биометрична характеристика,
представителят на дружеството поддържа, че са изпълнени изискванията на приложимото
законодателство за задълбочено установяване на идентичността на клиента чрез променливи
елементи, свързващи операциите с конкретна сума и получател, затова платежните
операции, предмет на оплакването са автентични. В отговора на исковата молба са изложени
твърдения, че платежните операции са регистрирани в 3D Secure среда, като търговците са
изпратили конкретно запитване за авторизация и идентификация от страна на
картодържателя, като съответно са получили потвърждение на плащанията чрез картата,
поради което при този механизъм, процесните операции се явяват разрешени по смисъла на
ЗПУПС. Представителят на дружеството поддържа, че операциите са точно регистрирани и
осчетоводени, както в счетоводно-информационната система на банката, така и по сметката
на ищцата, и не са засегнати от техническа повреда или друг недостатък в услугата. В
отговора са изложени твърдения, че за извършване на описаните транзакции, техният автор
е разполагал със следната информация: всички данни от пластиката на банковата карта,
предадена лично от ищцата – номер на карта, дата на валидност, трицифрен код;
потребителско име и парола на ищцата за вход в „ОББ онлайн“, необходими за активирането
на мобилното приложение „ОББ мобайл“; осъществявал е владение на мобилния апарат, на
който е поставена СИМ картата с мобилен номер +***************************, на който
е изпратено СМС съобщение с еднократна парола, необходима за активирането на
мобилното приложение „ОББ мобайл“, като за осъществяването на транзакцията е следвало
да бъде отключено приложението „ОББ мобайл“ със зададен пръстов отпечатък или
посредством лицево разпознаване или друга биометрична характеристика, в зависимост от
функционалностите на устройството, на което и инсталирано и активирано приложението
„ОББ мобайл“. Представителят на страната поддържа, че активацията на приложението
„ОББ мобайл“ е извършена посредством коректно въведени данни на ищцата и еднократен
код, изпратен на мобилния телефон на ищеца, а именно на 16.03.2024 г. в 12:49:41 и на
16.03.2024 г. в 12:51:44 часа. В депозирания отговор са изложени съображения, че
процесните транзакции се явяват разрешение от платеца по смисъла на чл. 70, ал. 1 ЗПУПС
във вр. чл. 70, ал. 3 ЗПУПС, като съгласието за изпълнение на платежната операция е дадено
по реда и начина, уговорени между платеца и доставчика на платежни услуги и в този
смисъл претенциите са неоснователни. В условията на евентуалност, в случай, че по делото
не се установи плащанията да са извършени от ищеца е направено възражение за допусната
груба небрежност при изпълнение на задълженията, произтичащи от разпоредбата на чл. 75
ЗПУПС да съхранява и предпазва от неразрешен достъп на трети лица до персонализирани
средства за сигурност. В допълнение е отбелязано, че в случая не се касае за извършени
действия от трети лица по „разбиване на пароли“ и осъществяване чрез специални умения
на нерегламентиран достъп до данните в устройството на ищеца, а до негови собствени
съзнателни действия по въвеждане на чувствителни данни в непроверен и очевидно
неизходящ от банката електронен адрес, предвид което настоящата хипотеза представлява
груба небрежност на потребителя на платежни услуги във връзка със сигурността при
ползването на тези услуги. Предвид изложеното, представителят на ответника поддържа, че
процесните транзакции са извършени от ищцата и са автентични, а в условията на
евентуалност, че ищцата не е спазила задължителните препоръки и е действала при груба
небрежност, като е предоставила всички необходими данни за разрешаване на трансакцията
от трето лице, поради което и на основание чл. 80, ал. 3 ЗПУПС платецът понася всички
загуби, свързани с неразрешени платежни операции, когато ги е причинил с неизпълнението
на едно или повече от задълженията си по чл. 75 ЗПУПС поради груба небрежност. По
изложените съображения е направено искане исковата претенция да бъде отхвърлена, като в
3
тежест на ищеца да бъдат възложени направените от ответното дружество съдебни разноски.
Ведно с отговора са представени документи, за които е направено искане да бъдат
приети като писмени доказателства по делото. Представена е и флаш-памет. Направено е
искане за допускане на съдебно-техническа експертиза по задачи, поставени в отговора.
По доказателствената тежест на спора:
В доказателствена тежест на ищеца по предявения иск с правно основание чл. 79, ал.
1 ЗПУПС е да установи при условията на пълно и главно доказване следните кумулативни
предпоставки: 1) наличието на валидно сключен между страните по делото договор за
доставка на платежна услуга, по който ищеца е платец, а ответникът е доставчик; 2)
извършени неразрешени плащания в периода от 16.03.2024 г. до 17.03.2024 г. с дебитна
карта; 3) стойността на извършените неразрешени платежни операции; 4) своевременно
уведомяване на ответника за констатираните от ищеца неразрешени платежни операции.
В доказателствена тежест на ответника е да установи съгласно разпоредбата на чл.
78, ал. 1 ЗПУПС автентичността на платежната операция, нейното точно регистриране,
осчетоводяването, както и за това, че операцията не е засегната от техническа повреда или
друг недостатък в услугата, предоставена от доставчика на платежни услуги. В тежест на
ответника е да докаже и че извършените платежни операции са в резултат на проявена груба
небрежност от страна на ищеца.
При съобразяване на становището на страните следва да бъде обявено за безспорно и
ненуждаещо се отказване, че между А. Б. Б. и „О.Б.Б.“ АД съществува валидно
облигационно правоотношение по договор за откриване и обслужване на разплащателна
сметка *********************, както и договор за издаване и обслужване на дебитни карти
на физически лица с номер на издадената дебитна карта *********************, че на
16.03.2024 г. и 17.03.2024 г. от разплащателната сметка на ищцата по процесната дебитна
карта са извършени описаните в исковата молба транзакции на обща стойност 15972,45 лева.
Представените от страните документи са относими, допустими и необходими за
изясняване на спора от фактическа страна, поради което следва да бъдат приети като
писмени доказателства по делото.
Следва да бъде допуснато изслушване на съдебно-техническа експертиза по
поставени в отговора на исковата молба задачи, като на вещото лице следва да бъде указано
да онагледи в заключението си файловете налични на представената от ответника флаш-
памет. Приложеният носител следва да бъде оставен за съхранение в касата на съда и да
бъде предаден на вещото лице, за което обстоятелство бъде изготвен нарочен приемно-
предавателен протокол.
Така мотивиран, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
СЪОБЩАВА на страните проекта за доклад по делото, съгласно мотивната част на
настоящото определение.
ПРИЕМА като писмени доказателства по делото представените ведно с исковата
молба и отговора на исковата молба документи.
ДА СЕ ОСТАВИ за съхранение в касата на съда представената от ответника ведно с
отговора на исковата молба флаш-памет. Носителят да се предаде на вещото лице по
допуснатата съдебно-техническа експертиза, за което обстоятелство да бъде съставен
нарочен приемно-предавателен протокол.
ДОПУСКА изслушване на съдебно-техническа експертиза по задачите, поставени в
отговора на исковата молба, като вещото лице изрично разясни етапите и необходимата
4
поредност от извършване на действия за осъществяване на транзация от сметката на ищеца,
отговори по какъв начин са осъществени процесните транзакции, разясни предоставяна ли е
на ищеца услуга по уведомяване за извършени транзакции от процесната банкова сметка
чрез изпращане на СМС съобщения или друг вид нотификация, както и да посочи дали за
извършените транзакции на ищеца са изпращани съобщения и ако да, то кога и с какво
съдържание, при депозит в размер на 800 лева, вносим от ответника в едноседмичен срок от
получаване на съобщението.
НАЗНАЧАВА за вещо лице по допуснатата съдебно-техническа експертиза Н.С.К.,
който да бъде уведомен за поставените задачи след представяне на доказателство за
внесения депозит.
УКАЗВА на вещото лице изрично да онагледи в изготвеното заключение файловете
налични на представена от ответника с отговора на исковата молба флаш-памет с код за
достъп, посочен в молба от 25.04.2025 г.
УКАЗВА на деловодителя на съдебния състав при постъпване на доказателство за
внесен депозит по допуснатата експертиза в пълен размер да уведоми вещото лице без да
докладва отново делото на съдията-докладчик.
УКАЗВА на деловодителя на съдебния състав при постъпване на изготвено
заключение по допуснатата експертиза, същото да се приложи по делото и да се докладва на
съдията-докладчик от секретаря при докладване на делата за насроченото
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 16.12.2025 г. от
14:00 часа, за когато да се призоват страните, като им се връчи препис от настоящото
определение, а на ищеца и препис от отговора на исковата молба.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5