Решение по дело №500/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 ноември 2023 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20237240700500
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

    413                                                24.11.2023г.                             град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

 

            Старозагорският административен съд, ІI състав, в публично съдебно заседание на двадесет и пети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                           

                                                                                       СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

       

при секретар   Ива Атанасова                                                                             

и с участието на прокурора                                                                                                  като разгледа докладваното от съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 500 по описа за 2023г., за да се произнесе, съобрази следното:    

 

 

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

 

Образувано е по жалба на Г.С.С. ***, против Заповед № 10-00-1498/ 27.07.2023г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която е наредено премахване на незаконен строеж „Паянтова жилищна сграда“ № 18“ /по схема от геодезическо заснемане, извършено от дружество „Стара Загора – кадастър“ ООД/. В жалбата се твърди, че заповедта е нищожна, евентуално незаконосъобразна, като постановена в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Направено е искане за отмяна на заповедта.

 

Ответникът – Кмет на Община Стара Загора чрез процесуалния си представител - юрисконсулт В., оспорва жалбата като  неоснователна. По съображения за законосъобразност на издадената заповед за премахване на незаконен строеж моли жалбата да бъде отхвърлена и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

С оспорената Заповед № 10-00-1498/ 27.07.2023г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, на основание чл.225а, ал.1 от ЗУТ във връзка с чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ,  ал.1 т.2 от ЗУТ е разпоредено премахване на незаконен строеж  от пета категория: Паянтова жилищна сграда № 18“ /по схема от геодезическо заснемане, извършено от дружество „Стара Загора – кадастър“ ООД/, находяща се в два поземлени имота - ПИ 68850.523.305, който представлява второстепенна улица, урбанизирана територия и ПИ 68850.523.307 – публична общинска собственост с начин на трайно ползване второстепенна улица /с проектен идентификатор 68850.106.1012 по геодезическо заснемане/, УПИ XIII- 307 за озеленяване и улица с о.т. 305 и о.т. 233, кв.1202 – Индустриален по плана на гр.Стара Загора, одобрен с Решение № 2336/ 23.02.2023г. на Общински съвет – Стара Загора.  От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на обстоятелството, че описаният строеж, установен проверка на 29.06.2023г., на място и по документи, от длъжностни лица към община Стара Загора във връзка с правомощията им по чл.223, ал.2 ЗУТ, е изпълнен без одобрени строителни книжа и издадено разрешение за строеж. Строежът е на един етаж с площ 37кв.м., изпълнен от паянтова конструкция, ограждащите стени са с керамични тухли и каменна зидария, както и с друг вид материали с отвори различна големина по фасадите; покривът е двускатен, изпълнен от дървено покривно покритие от брезент и етернитови плоскости. В заповедта се сочи, че извършителят на строежа е неизвестен, като изградената паянтова жилищна сграда не попада в хипотезата на § 127 от ПЗР към ЗУТ за търпим строеж, защото е разположен едновременно в УПИ XIII- 307, отреден за озеленяване и улица. 

Така описаните обстоятелства се потвърждават от Констативен акт № 105/ 29.06.2023г., съставен от работна група служители на Община Стара Загора, определена със Заповед № 10-00-1225/ 22.06.2023г., които са извършили проверка на строежа. В акта са вписани неизвестен възложител и извършител на строителството. Съобщен е чрез залепване на строежа на 30.03.2023г., който факт не се оспорва от жалбоподателя. По делото няма данни, а не се и твърди от оспорващия, да е подавано възражение срещу съставения КА № 105/ 29.06.2023г.

По делото са приложени документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорената Заповед № 10-00-1498/ 27.07.2023г.на Кмета на Община Стара Загора, в т.ч. доказателства, че длъжностните лица, съставили констативния акт за установяване на незаконно строителство, са служители по чл.223, ал.2 от ЗУТ, както и Геодезическо заснемане, изпълнено от „Стара Загора – кадастър“ ООД.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

Допустимо е заповед за премахване на незаконен строеж да не посочва извършител, когато такъв не може са бъде индивидуализиран. В случая с оспорването пред съда на Заповед № 10-00-1498/ 27.07.2023г. жалбоподателят сам се определя като собственик на строежа.  В този смисъл той се явява лице с правен интерес от обжалване на заповедта за премахване на паянтовата жилищна сграда, изградена в ПИ 68850.523.305 и  ПИ 68850.523.307 по КККР на гр.Стара Загора. Следователно оспорването, като направено от легитимирано лице, в законово установения срок и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Заповед № 10-00-1498/ 27.07.2023г., с която е разпоредено премахването като незаконен по см. на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ на строеж от пета категория, е издадена от материално и териториално компетентния административен орган  - Кмета на Община Стара Загора, съобразно законово регламентираните му правомощия по чл. 225а, ал.1 от ЗУТ. Констативен акт № 105/ 29.06.2023г, на който се основава заповедта, е съставен от служители по контрол върху строителството, разполагащи с установената от чл.223 ал.2 от ЗУТ необходима материална компетентност да констатират незаконни строежи.

Оспореният административен акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и при спазване на административнопроизводствените правила. В нея са посочени фактическите /извършено строителство на паянтова жилищна сграда без строителни книжа/ и правни основания /разпоредбата на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ/ за постановяването й, които кореспондират помежду си. В заповедта се съдържа описание на характеристиките и местонахождението на строежа, позволяващо еднозначното му индивидуализиране и определяне на категорията му, включително чрез позоваване на схема от извършено геодезическо заснемане, както и скица за точното разположение, която е част от Констативен акт № 105/ 29.06.2023г. По този начин са изпълнени изискванията за точна и ясна идентификация на наредения за премахване незаконен строеж като гаранция за спазване правата на адресата на заповедта и трети лица и за възможно изпълнение при влизането й в сила.

Заповед № 10-00-1498/ 27.07.2023г.на Кмета на Община Стара Загора е  издадена и в съответствие на приложимите материалноправните разпоредби на ЗУТ.

От събраните по делото и неоспорени доказателства категорично се  установява наличието на строеж по смисъла на §5, т.38 от ДР на ЗУТ от пета категория. Констативен акт № 105/ 290.06.2023г представлява официален удостоверителен документ, който се ползва с материална доказателствена сила относно удостоверените в него факти относно характеристиките на строежа,  разположението му върху имот-общинска собственост и липсата на издадени строителни книжа за неговото извършване,  като съдържанието на акта нито е оспорено, нито е опровергано пред съда.

В случая строежът е квалифициран като незаконен такъв по см. на чл. 225, ал.2, т.2 от ЗУТ – извършен без одобрени строителни книжа и издадено разрешение за строеж.

            Разпоредбата  на чл.148, ал.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ регламентира, че строежите могат да се извършват само въз основа на издадено по съответния ред разрешение за строеж. Отклонение от това правило се предвижда в чл. 151 от ЗУТ - за някои видове строително-монтажни работи, за които не са необходими строителни книжа изобщо, като в чл. 147, ал.1 от ЗУТ са определени  видовете строежи, за които не се изискват одобрени инвестиционни проекти, но се издава разрешение за строеж. В случая строежът не попада в законово установените изключения по чл.147, ал.1 и чл.151 от ЗУТ. По делото е установено /а и този факт не се оспорва от жалбоподателя/, че за изпълнения строеж няма одобрени строителни книжа и издадено разрешение за строеж. Това е основание за квалифицирането на строежа като незаконен по см. на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ, с оглед на което това визирано фактическо основание за издаване на заповедта се установява по категоричен и безспорен начин.

            Процесният строеж не може да се квалифицира като търпим по см. на §16 от ПР на ЗУТ или на § 127, ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ и съответно не е налице предвиденото в закона обстоятелство, изключващо упражняването на административното правомощие по чл.225а, ал.1 във вр. с чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ за премахването на изграден без строителни книжа строеж. Съгласно § 16, ал. 1 ПР на ЗУТ строежи, изградени до 07.04.1987 г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им или съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване и забрана за ползуване. Съгласно §127 от ЗИД на ЗУТ строежи, изградени до 31.03.2001 г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им или съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване и забрана за ползуване. За да се приеме, че незаконен строеж е търпим, следва да са налице следните кумулативно дадени предпоставки - да е изграден до 07.04.1987г., респективно до 31.03.2001г., както и да е бил допустим по действащия подробен устройствен план и по правилата и нормативите, действали по време на извършването му или съгласно този закон. При липсата на която и да е предпоставка, строежът е нетърпим и разпоредбата за забрана за премахването му е неприложима. В обжалваната заповед не е отразено времето на извършване на строежа. В приложената по делото административна преписка също не се съдържат никакви данни за годината на изпълнение на разпоредената за премахване сграда. В хода на съдебното производство жалбоподателят не  ангажира доказателства относно времеизграждането на разпоредения за премахване строеж, като липсват дори твърдения в жалбата, че строежът е бил изграден до релевантния съгл. §16 или §127 момент – 07.04.1987г., респ. 31.03.2001г., Ето защо съдът приема, че в случая не е налице първото условие от предвидените в кумулативност такива, които биха могли да обусловят статута му на търпим строеж.

Отделно от това доколкото процесният строеж представлява жилищна сграда, построена  върху имот-общинска собственост с предназначение за улица и озеленяване, както и без издадени строителни книжа, то същият се явява недопустим и съгласно действащите норми на чл.12, ал. 2 и ал.3 и на чл.148, ал.1 от ЗУТ.

Изложеното обуславя извода, че разпореденият за премахване строеж не отговаря на законово регламентираните изисквания за определянето му като търпим и неподлежащ на премахване.

Предвид така установеното по делото съдът намира, че кумулативно са налице юридическите факти – елементи от правопораждащия фактически състав по чл.225а, ал.1 във вр. с чл. 225, ал.2 от ЗУТ, с които правната норма свързва издаването на заповед за премахване на незаконен строеж. Административният орган обосновано е приел, че е осъществен незаконен строеж по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ, като извършен без одобрени строителни книжа и без издадено разрешение за строеж, който строеж не отговаря на условията за определянето му като търпим и следователно са налице законово регламентираните материалноправни предпоставки за разпореждането на неговото премахване.

 

По изложените съображения съдът приема, че обжалваната заповед е  законосъобразна - издадена е от компетентен орган; в предвидената от закона форма; постановена е в съответствие и при правилно приложение на материалния закон; при спазване на административнопроизводствените правила и е съобразена с целта на закона, свързана с отстраняване на незаконно строителство. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 

При този изход на спора на ответника се дължи юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв, определен съгласно чл. 78, ал. 8 ГПК /нова ред. ДВ бр. 8/24.01.2017 г./ във връзка с чл. 37, ал. 1 ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.  

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.С.С. ***, против Заповед № 10-00-1498/ 27.07.2023г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която е наредено премахване на незаконен строеж „Паянтова жилищна сграда“ № 18“ /по схема от геодезическо заснемане, извършено от дружество „Стара Загора – кадастър“ ООД/. находящ се в ПИ 68850.523.305 и ПИ 68850.523.307 /с проектен идентификатор 68850.106.1012 по геодезическо заснемане/, УПИ XIII- 307 за озеленяване и улица с о.т. 305 и о.т. 233, кв.1202 – Индустриален, по плана на гр.Стара Загора”, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА Г.С.С. с ЕГН**********,***, да заплати на Община Стара Загора сумата 100 /сто/ лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

           

 

                                                                                             СЪДИЯ: