РЕШЕНИЕ
№ 1100
Монтана, 19.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Монтана - II състав, в съдебно заседание на тридесети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ |
При секретар АЛЕКСАНДРИНА АЛЕКСАНДРОВА като разгледа докладваното от съдия ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ административно дело № 20257140700288 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.215, ал.2 във вр. чл.210, ал.3 от Закон за устройство на територията (ЗУТ)
Образувано е по жалба на Г. П. И. и Ц. Д. И. и двамата от [населено място], [улица], подадена чрез пълномощник адвокат Т., срещу Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ, която е назначена със Заповед №161/02.07.2025г. на Кмета на Община Вършец, материализирано в Протокол на Комисията от 28.07.2025г., с което е определено обезщетение за правото на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец, в размер на 2530 лева. В жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен като са развити доводи, че е немотивиран, необоснован и определения размер на обезщетението е силно завишен. В съдебно заседание оспорващите, чрез пълномощника си адвокат Т., поддържат жалбата си, като считат, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и моли да бъде отменен, като претендира присъждане на разноски по делото съобразно представен списък.
Ответната страна, чрез пълномощника си юрисконсулт Т., оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт, като претендира присъждане на разноски по делото.
Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирани лица и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:
Предмет на спора е законосъобразността на Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ, която е назначена със Заповед №161/02.07.2025г. на Кмета на Община Вършец, материализирано в Протокол на Комисията от 28.07.2025г., с което е определено обезщетение за правото на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец, в размер на 2530 лева. Административния орган е издал административният акт във връзка с постъпило заявление вх.9400-1857/26.05.2025г. от собствениците на ПИ с идент. 12961.24.866 по КК на гр.Вършец за осигуряване на достъп до имота им през ПИ с идент.12961.24.848 по КК на гр.Вършец. След като е разгледала административната преписка и изготвената оценка от Р. Х. Т., който е лицензиран експерт оценител, комисията е определила размер на обезщетението от 2530 лева.
От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:
В Община Вършец е постъпило заявление вх.9400-1857/26.05.2025г. (л.12 по делото) от собствениците на ПИ с идент. 12961.24.866 по КК на гр.Вършец за осигуряване на достъп до имота им през ПИ с идент.12961.24.848 по КК на гр.Вършец. Видно от Нотариален акт №903, том V, рег.№5574, дело №904/2007г. (л.10 по делото) и скица №15-1061051-25.06.2025г. (л.14 по делото), оспорващите са собственици на ПИ с идент. 12961.24.866 по КК на гр.Вършец.
Със Заповед №161/02.07.2025г. на Кмета на Община Вършец (л.15 по делото), на основание чл.210 от ЗУТ е назначена комисия, която да изготви оценка и определи размера на обезщетения във вр . с учредяване на право на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец. От Р. Х. Т., който е лицензиран експерт оценител е изготвена пазарна оценка (л.16-19 по делото).
С оспореното в настоящето производство Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ, която е назначена със Заповед №161/02.07.2025г. на Кмета на Община Вършец, материализирано в Протокол на Комисията от 28.07.2025г., с което е определено обезщетение за правото на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец, в размер на 2530 лева. Видно от известие за доставяне на л.24 по делото, административния акт е съобщен на оспорващите на 22.08.2025г, тоест жалбата с вх.№9400-2584/26.08.2025г. е подадена в законоустановения срок и е допустима.
От така описаната фактическа обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства и приетата съдебно-техническа експертиза, стига до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.192, ал.6 от ЗУТ, цената на правото на преминаване по ал. 2 и 3 се определя по реда на чл. 210 и се заплаща преди издаване на заповедите по ал. 2 и 3. Съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от ЗУТ, изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината. В случая административния акт е издаден от Комисия назначена със Заповед №161/02.07.2025г. на Кмета на Община Вършец, тоест налице е компетентност на издателя на оспорения административен акт.
Административния акт е издаден в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му. Не може да се сподели поддържаното от оспорващите, че административния акт е немотивиран, тъй като комисията е посочила, че е възприела изцяло посочения размер на обезщетение, който и е представен от Р. Х. Т., който е лицензиран експерт оценител и е изготвил пазарна оценка (л.16-19 по делото).
Основателно в жалбите се сочи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, тъй като комисията е определила размер на обезщетението който не е съответен на пазарните цени. С оглед изясняване на спора по делото е назначена, изготвена и приета съдебно-техническа експертиза, която е изготвена от вещото лице инж. К. Б., която изцяло се кредитират от настоящият съдебен състав в частта по изчисленията на дължимото обезщетение като безпристрастна, компетентна и професионално изготвена. Вещото лица установява, че справедливата пазарна стойност на описаното в административния акт право на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец е в размер на 679 лева, като в такъв размер според настоящият съдебен състав следва да бъде определен и размера на обезщетението, респективно основателно оспорващият претендира да бъде изменен размера на обезщетението. Следва да се посочи, че вещото лице е определило размера на дължимото обезщетение чрез пазарен (сравнителен) подход след анализ на сделки със земеделски земи в землището на гр.Вършец, като този подход се възприема от настоящият съдебен състав като обективен, тъй като данните за ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец са изяснили категорично, че той е със статут на земеделска земя.
С оглед пълния анализ на доказателствата по делото следва да се посочи, че заключението на вещото лице в останалата му част не може да се ползва в настоящето съдебно производство. Това е така, тъй като в настоящето производство се оспорва законосъобразността на размера на изготвената оценка, тоест съдът следва да се произнесе какъв е размера на справедливата пазарна стойност на описаното в административния акт право на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец. В тази връзка с оглед доводите изложени в жалбите следва да се посочи, че в настоящето съдебно производство не може да се изследват въпроси имащи отношение към законосъобразността на производството по чл.192 от ЗУТ, респективно настоящият съдебен състав не счита за необходимо да коментира изготвената съдебно-техническа експертиза в частта за вариантите на преминаване. След издаване на административния акт по чл.192, ал.2 от ЗУТ, който следва да се издаде след изпълнение на изискванията на чл.192, ал.6 от ЗУТ – след заплащане на определената от настоящият съдебен състав оценка на правото на преминаване, ще се определи и конкретното местоположение на правото на преминаване. В производството по оспорване на административния акт по чл.192, ал.2 от ЗУТ е налице възможност за оспорващите да оспорват с аргумент, че друго техническо решение е явно икономически целесъобразно за учредяване на правото на преминаване, като отново с оглед изчерпателност следва да се посочи, че в настоящето съдебно производство се осъществя контрол за законосъобразност само по отношение на въпроса дали комисията по чл.210 от ЗУТ е издала законосъобразен административен акт отчитайки реално дължимия размер на обезщетение на оспорващите.
Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия за присъждане разноски по водене на съдебното производство съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия разноски по делото съобразно представен списък изразяващите се в разноски за разноски за платено възнаграждение на адвокат в размер на 800 лева, който е съответен на сложността на делото и процесуалните действия на пълномощника, внесен депозит за съдебно техническа експертиза 400 лева и платена държавна такса от 10 лева от всеки от оспорващите или общо разноски в размер на 1220 лева.
Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспореното Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ, която е назначена със Заповед №161/02.07.2025г. на Кмета на Община Вършец, материализирано в Протокол на Комисията от 28.07.2025г., с което е определено обезщетение за правото на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец, в размер на 2530 лева е незаконосъобразно, в частта с която е определена пазарната цена на правото на преминаване и следва да бъде изменен, а ответника следва да заплати разноски по делото, предвид което на основание чл.172 ал.2 и чл.143, ал.1 от АПК, настоящият състав на Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ИЗМЕНЯ Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ, която е назначена със Заповед №161/02.07.2025г. на Кмета на Община Вършец, материализирано в Протокол на Комисията от 28.07.2025г., с което е определено обезщетение за правото на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец, в размер на 2530 лева, КАТО НАМАЛЯВА размера на обезщетение за правото на преминаване през ПИ-частна общинска собственост с идент. 12961.24.848 по КК на гр.Вършец, местност „Арчините“, собственост на Община Вършец от 2530 лева на 679 лева.
ОСЪЖАДА Община Вършец да заплати на Г. П. И. от [населено място], [улица], [ЕГН] и Ц. Д. И. от [населено място], [улица], [ЕГН] разноски по воденото съдебно производство в размер на 1220 (хиляда двеста и двадесет) лева.
На основание чл.215, ал.7, т.5 от ЗУТ решението е окончателно.
| Съдия: | |