Решение по дело №954/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 731
Дата: 10 декември 2019 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20197170700954
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р E Ш Е Н И Е

№ 731

гр.Плевен, 10.12.2019год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – град Плевен, четвърти състав, в открито съдебно заседание на четвърти декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                       Председател: Цветелина Кънева

 

При секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното от съдия Кънева адм.дело № 954 по описа за 2019 год. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.64 ал.4 от Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража (ЗИНЗС).

Производството по делото е образувано по жалба и допълнение към нея от л.св.Ш.Е.Ю., изтърпяващ наказание в затвора Белене, срещу Заповед №08-117/26.07.2019г. на Началника на затвора Белене, с която е отказано да бъде заменен режима от Строг на Общ и е отхвърлена молбата за преместване в затворническо общежитие от открит тип, изменена на основание чл.62 ал.2 от АПК със Заповед №08-131/15.08.2019г. на Началника на затвора Белене, като диспозитива следва да се чете: „Отхвърля молбата на л.св.Ш. Е. Ю. за преместване в ЗО от открит тип“.

В жалбата не са посочени конкретни пороци на оспорената заповед, а се изразява общо несъгласие с нейните мотиви. Твърди се, че никога не е отказвал работа и няма нарушения, поради което неправилно е прието, че е неподходящ за преместване. Моли се за отмяна на заповедта и преместването му в затворническо общежитие от открит тип.

От ответника по делото е  депозирано становище по жалбата с доводи за нейната неоснователност, като се счита, че процедурата по чл.64 от ЗИНЗС е спазена.

В съдебно заседание л.св.Ю. се явява лично. Изразява несъгласие с твърденията на ответника, като сочи, че е награждаван и никога не е отказвал работа. Моли да бъде преведен в затворническо общежитие от открит тип.

Ответникът в съдебно заседание не се явява, представлява се от юрисконсулт У. с надлежно пълномощно, който счита жалбата за неоснователна. Сочи, че не е изпълнена втората предпоставка на чл.64 ал.1 от ЗИНЗС. Сочи, че оспорващият е бил освободен условно предсрочно по предложение на началника на затвора и в изпитателния срок е извършил ново престъпление. Т.е. администрацията на затвора е сгрешила в преценката си, поради което е необходимо един по-дълъг период за наблюдение на поведението му за извеждане в затворническо общежитие в открит тип и в условията на занижен контрол. Моли жалбата да бъде отхвърлена и претендира присъждане на разноски в размер на 300лева.

            Административен съд-Плевен, четвърти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните и закона, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Оспорената заповед е връчена на л.св.Ю. на 29.07.2019г., а жалбата е подадена на 30.07.2019г. до Административен съд Плевен. Заповед №08-131/15.08.2019г. за поправка на очевидна фактическа грешка е връчена на л.св.Ю. на 18.08.2019г., като срещу същата не е подавана жалба. От изложеното се налага извод, че жалбата срещу процесната заповед е подадена в срока по чл.64 ал.4 от ЗИНЗС от активно легитимирана страна-адресат на акта, при наличието на правен интерес от търсената защита срещу годен за обжалване административен акт, пред компетентния съд, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От доказателствата по делото, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Не се спори по делото, че л.св. Ш.Е.Ю. изтърпява наказание „лишаване от свобода“ в размер на 2год.и 4мес. в затвора Белене при първоначален Строг режим, заменен на Общ режим от 16.12.2018г.

С молба вх.№41 от 05.07.2019г. до началника на затвора Белене л.св.Ю. е поискал да бъде одобрен за превод в ЗООТ „Белене“ към затвора Белене.

Изготвена е Експертна психологическа оценка на л.св.Ю., в която е отразено, че самооценките при регистрите за респект към социални и морални норми, вътрешни задръжки, склонност към поемане на необмислени рискове и антисоциални прояви диагностично реагират във високите граници на оценяващия конструкт. Посочено е, че към момента не са регистрирани данни, свързани с патология при психичния статус на лицето; декларира нормативно съобразена линия на поведение в пенитенциарна среда; вероятността от нарушения на норматива е самооценена във високите граници, определяща би била преработката на събития и ситуации в емоционално-волеви план.

Изготвено е и Становище от инспектор СДВР 3-та затворническа група, в което е отразено, че има регистрирани завишени рискови показатели, като отношението му към пенитенциарните служители е пренебрежително и нелоялно; л.св. е подведим и може да се повлияе от криминално обкръжение; може да се появи емоционална нестабилност при неудовлетворяване на претенциите; способностите за разпознаване и решаване на проблеми имат нужда от доразвиване и усъвършенстване; има какво да се желае и по отношение импулсивността във вземане на решения; опозиционно поведение; често оказва натиск на администрацията на затвора като обявява гладни стачки. Направено е заключение, че е неуместно превеждането му в ЗООТ, поради цялостния преглед на развитието му; богатото му криминално минало; ниската социална компетентност и слабата учебна мотивация, които показват, че не може да му се гласува доверие.  

Изготвено е и Становище от началник сектор СДВР, в което е прието, че на този етап от изтърпяване на наказанието лишаване от свобода на л.св.Ю. следва да бъде отказано преместване в ЗООТ. Посочено е, че първоначалната и последващите оценки на риска са отчели среден риск, като последната оценка е отчела завишение в стойностите на риска, като е преповторено констатираното в становището на инспектор СДВР 3-та затворническа група и психологическата оценка.

Изготвено е Становище от главен инспектор ЗНРНОД, в което е прието да се продължи работата с л.св.Ю. по снижаване стойностите на риск, като след известен период от време отново да бъде преразгледана възможността за извеждането му в среда с по занижен контрол.

Със Заповед №08-117/26.07.2019г. на Началника на затвора Белене, на основание чл.64 ал.2 от ЗИНЗС, е отказано да бъде заменен режима от Строг на Общ и е отхвърлена молбата на л.св.Ю. за преместване в затворническо общежитие от открит тип. От административният орган е посочено, че л.св.изтърпява наказание лишаване от свобода в размер на 02год 04мес., като към 27.06.2019г. е с остатък 08мес.17дни. Като мотиви за отказа  е прието, че първоначалната оценка е отчела среден риск от рецидив, последващите оценки също са отчели наличие на среден риск, а последната е отчела завишение в стойностите. Посочено е, че е налице пренебрежително и нелоялно отношение към пенитенциарните служители и институцията, подведим е и може да се повлияе от криминално обкръжение, което го прави неподходящ за настаняване в ЗООТ, както и е налице емоционална нестабилност при неудовлетворяване на исканията. Прието е в заключение, че е необходимо да се доразвият уменията за разпознаване и разрешаване на проблемите и последствията от тях, поради което работата с л.св.Ю. следва да продължи в посока снижаване стойностите на риск, като след известен период от време отново да бъде преразгледана възможността за извеждането му в среда с по занижен контрол.

Със Заповед №08-131/15.08.2019г. на Началника на затвора Белене, на основание чл.62 ал.2 от АПК е поправена очевидна фактическа грешка в Заповед №08-117/26.07.2019г, като диспозитива следва да се чете: „На основание чл.64 ал.1 вр. ал.1 от ЗИНЗС, отхвърлям молбата на л.св.Ш. Е. Ю. за преместване в ЗО от открит тип“.

От фактическа страна по делото се установява още, че със Заповед №08-173/16.12.2018г. на Началника на затвора Белене е заменен режима от Строг на Общ на л.св.Ю..

По делото са представени и доказателства за обявена от л.св.Ю. гладна стачка, както и писмо от Началника на затвора Белене до Главния директор на ГДИН във връзка с предприемането на гладната стачка, в което е отразено, че описаните действия не са еднократни, което  е показателно, че л.св. няма готовност за извеждане в условията на открит тип, където е необходимо да проявява по-голяма отговорност и самоконтрол.

По делото са представени и данни, че към датата на издаване на оспорената заповед не е имало пречка за настаняването на л.св.Ю., поради недостатъчен капацитет в ЗООТ „Белене“.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

При проверка материалната компетентност на издателя на оспорената заповед, съдът намира, че процесната заповед е издадена от компетентен орган с оглед изискванията на чл.64 ал.2 от ЗИНЗС, а именно началникът на затвора Белене.

Съдът намира, че актът е издаден при спазване на административно производствените правила, мотивиран е  и съответства на материалния закон.

Упражняването на административното правомощие за преместване на лишени от свобода в затворническо общежитие от открит тип, е възможно при изпълнение на визираните в чл. 64 ал.1 от ЗИНЗС предпоставки. Съгласно последната норма, лишените от свобода с добро поведение, които са изтърпели най-малко една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното наказание в затвор или в затворническо общежитие от закрит тип, могат да бъдат премествани по инициатива на началника на затвора или по тяхна молба за доизтърпяване на наказанието в затворнически общежития от открит тип.

Съгласно чл.64 ал.2 от ЗИНЗС, началникът на затвора се произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието и съобразно изискването на чл. 43, ал. 4 от ЗИНЗС.

В конкретния случай л.св.Ю. е подал молба на 28.06.2019г., заведена с вх.№41/05.07.2019г. Видно от данните по делото, л.св.Ю. изтърпява наказание лишаване от свобода в размер на 02год 04мес. Наказанието е приведено за изпълнение на 03.03.2018г. при първоначален Строг режим, заменен на 16.12.2018г. на Общ режим, като към 27.06.2019г. л.св. има остатък 08мес.17дни. Т.е. изпълнена е една от предпоставките по чл.64 ал1 от ЗИНЗС, а именно лишеният от свобода да е изтърпял най-малко една четвърт от наказанието, но не по-малко от шест месеца, в затвор или затворническо общежитие от закрит тип.

От друга страна, видно от съдържанието на цитирания по-горе текст на чл. 64 ал.1 от ЗИНЗС, законът е предоставил право на административния орган да извърши преценка по целесъобразност на исканото преместване, като в нормата е употребен израза "могат да бъдат премествани". Наличието на законово изискуемите предпоставки за преместване на лишен от свобода в затворническо общежитие от открит тип, не е достатъчно основание да задължи административния орган да постанови неговото преместване. Срокът на изтърпяното до момента наказание, сам по себе си, не е достатъчно основание да обоснове преместване. Нормата задължава началника на затвора да прецени доколко, с оглед поведението на лишения от свобода, това преместване би било целесъобразно. Преценката кое поведение представлява достатъчна и основателна предпоставка за преместване, се прави на база дадени становища на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа (СДВР) и заместник-началника по режимно-охранителната дейност относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието. В тази връзка преценката на административния орган е по целесъобразност, което от своя страна не подлежи на съдебен контрол. Съгласно чл. 169 от АПК, при оспорване на административен акт, издаден при оперативна самостоятелност, съдът проверява само дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административните актове.

В случая, видно от изложените в заповедта мотиви, административният орган е констатирал, че са изпълнени формалните изисквания на чл. 64, ал. 1 от ЗИНЗС – оспорващият е изтърпял изискуемата част от наложеното наказание. Но с оглед последната оценка на риска, която е отчела завишени стойности, лицето остава с повишен риск от рецидив, поради което началникът на затвора, след анализ на обстоятелствата и изложеното в становищата на длъжностните лица е преценил, че молбата на лишения от свобода не следва да бъде удовлетворена, като се е позовал на определени изводи и заключения, съдържащи се в приложените становища, в изпълнение на нормата на чл.64 ал.2 от ЗИНЗС. Въпреки липсата на налагани наказания на лишения от свобода се наблюдава пренебрежително и нелоялно отношение към пенитенциарните служители и институцията, възможност от повлияване от криминално обкръжение, емоционална нестабилност при неудовлетворяване на исканията, поради което е необходимо доразвиване на уменията за разпознаване и разрешаване на проблемите и работа в насока снижаване стойностите на риск.

Като е изложил тези подробни мотиви, ответникът е изпълнил задължението си да обоснове взетото от него решение за отказ от преместване на лишения от свобода, като правилността на това решение е извън обхвата на съдебната проверка с оглед предоставената от закона оперативна самостоятелност на началника на затвора за преценка по целесъобразност. В рамките на дискреционната власт на административния орган е да прецени дали лицето следва да бъде преместено от заведение от закрит тип в заведение от открит тип. След като органът разполага с оперативна самостоятелност по отношение преместването на лишения от свобода, същият е действал в пределите на тази оперативна самостоятелност и е мотивирал преценката си с излагане на конкретните съображения, от които се е ръководил, като са спазени изискванията за законосъобразност на административния акт, в това число принципът на чл. 6 от АПК.

Предвид горепосоченото съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна, а жалбата срещу нея като  неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото и своевременно направено искане за присъждане на разноски следва л.св. Ю. да бъде осъден да заплати по сметка на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ София юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лева, съобразно чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ във вр. с чл.78 ал.8 от ГПК, които са съответни на фактическата и правната сложност на делото, като за разликата до 300лева искането следва да бъде отхвърлено.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.1 и ал.2, пр.последно от АПК, Административен съд-Плевен, ІV-ти състав

 

                                                   Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на л.св.Ш.Е.Ю., изтърпяващ наказание в Затвора Белене, срещу Заповед №08-117/26.07.2019г. на Началника на затвора Белене, с която е отказано да бъде заменен режима от Строг на Общ и е отхвърлена молбата за преместване в затворническо общежитие от открит тип, изменена на основание чл.62 ал.2 от АПК със Заповед №08-131/15.08.2019г. на Началника на затвора Белене, като диспозитивът следва да се чете: „Отхвърля молбата на л.св.Ш. Е. Ю. за преместване в ЗО от открит тип“.

ОСЪЖДА Ш.Е.Ю., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в затвора Белене, ЕГН: **********, да заплати по сметка на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ София направените по делото разноски в размер на 100лева (сто лева).

ОТХВЪРЛЯ искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски за разликата от 100лева до 300лева.

Решението е окончателно, съобразно чл.64 ал.4 изр.второ от ЗИНЗС.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

                                                                                                    СЪДИЯ: /п/