РЕШЕНИЕ
№ 139
гр. Враца, 12.04.2022
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 15.03.2022г. /
петнадесети март две хиляди двадесет и втора година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА
ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН
ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА
КАН дело № 50 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН.
Образувано е по
касационна жалба на Н.И.Й. против РЕШЕНИЕ
№118/09.12.2021г., постановено по АНД №
616 за 2021г. по описа на Районен съд –
Враца. С оспореното решение е потвърдено НП № 26-0000331/27.05.2021г.
на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр. Враца, с
което за нарушение на чл. 36, § 2, т. ii от Регламент /ЕС/ №
165/2014 г. и на основание чл. 93в, ал.17,т.2 от ЗАвПр. на касатора е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 1500
лева.
В касационната жалба
се съдържат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, поради нарушение
на материалния закон. Твърди се, че неправилно му е наложено наказание по
чл.93в, ал.17,т.2 ЗАвПр. вместо по чл.93в, ал.2 от същия закон, който текст
съответства на допуснатото нарушение. Иска се наказателното постановление да бъде
изменено, като наказанието бъде заменено с глоба от 500 лева.
В с.з. касаторът се явява лично. Поддържа
жалбата и моли за решение, с което да се отмени
решението и да се отмени наказателното постановление.
Ответникът-РД
„Автомобилна администрация“ Враца не се представлява в с.з. От директора на
същата администрация е постъпило писмено възражение, в което намира
касационната жалба за неоснователна, а оспореното решение, като правилно и
законосъобразно, моли да бъде оставено в сила.
Представителят на
Окръжна прокуратура - Враца дава мотивирано заключение за допустимост, но неоснователност
на касационната жалба.
В настоящото
производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на
касационните основания.
Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в
жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след
извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл.218, ал.2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подадена от надлежна страна в съответствие с
установения срок по чл.211, ал.1 от АПК и същата е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество е и ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
Оспореното пред въззивната
инстанция НП е издадено за това, че при извършена на 17.05.2021г. проверка от
инспектори при АА–Враца, е установено, че касаторът като водач на т.а. влекач
кат N3 марка МАН с рег. №******** и прикачено полуремарке с
рег. №********, извършва превоз на товар от ** от *** до ***, представя карта
на водача за дигитален тахограф №**********NY5000,
в която липсват данните за периодите за време на управление, прекъсване и
почивки за периода от 08:05ч. на 17.05.2021г.
до 10:28ч. на 17.05.2021г. В санкционния акт е прието, че касаторът виновно е нарушил чл.36, §2, т.ii
от Регламент /ЕС/ №165/2014г. и на
основание чл.93в, ал.17, т.2 от ЗАвПр. му е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 1500
лева.
За да потвърди НП
въззивния съд е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в
сроковете по чл.34 от ЗАНН и съдържат формалните реквизити, предвидени в
нормите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. По
съществото на спора с оглед събраните по делото доказателства е прието, че
касаторът е извършил визираното в НП нарушение, в хода на проверката водачът не
е представил карта за дигитален тахограф, в която да са вписани данните за
периодите за време на управление, прекъсвания и почивки за периодите за време управление,
прекъсвания и почивки за периода от 08:05ч. на 17.05.2021г. до
10:28ч. на 17.05.2021г., предвид
липсата на тези данни в представената карта на
водача за дигитален тахограф. Не е представил и Удостоверение за
дейности, попадащи в обхвата на Регламент/ЕО/ №561/2006г. или на европейското
споразумение за работата на екипажите на превозните средства, извършващи
международни автомобилни превози, от което да е видно, че той не е управлявал
превозното средство, за да отпадне задължението за представяне на данни от картата
на водача. Прието е, че наказващия орган правилно е ангажирал отговорността на
нарушителя по чл. 93в, ал.17, т. 2 от ЗАвПр., санкцията по която е с фиксиран
абсолютен размер от 1500 лева.
Решението е
валидно и допустимо, но неправилно, като постановено в противоречие с материалния закон.
Настоящият
касационен състав споделя възприетото от въззивния съд по отношение
компетентността на актосъставителя и наказващия орган, но не споделя формираните
изводи за правилно приложение на материалния закон. Доколкото констатираното
нарушение е описано словесно в АУАН и последвалото го НП с изпълнително деяние,
че по време на проверката водачът е представил карта от дигиталния тахограф с липсващи
данни за времето на управление, прекъсвания и почивки за определен времеви
период от 08:05ч. на 17.05.2021г.
до 10:28ч. на 17.05.2021г., а е приложена
санкционната разпоредба на чл.93в,
ал.17, т.2 от ЗАвПр., съгласно която с глоба от 1500 лева се наказва водач,
който при проверка от контролните органи не представи карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, е допуснато
нарушение на материалния закон, изразяващо се в противоречие между
обстоятелствената част и приложимата
санкционна норма. Видно от събраните по делото доказателства, водачът е
представил дигиталната карта по време на проверката от контролния орган, факт
който не се оспорва и се установява и от показанията на актосъставителя и
свидетеля по акта. По преписката се намира и направената разпечатка от дигиталната
карта на водача, т.е. жалбоподателя е изпълнил задължението си да представи
поисканите от контролните органи при извършената проверка дигитална карта, от
която съответно е направена и
разпечатка. Видно е и не се оспорва от страните, че липсват
записи в тахографа за времето от 08:05ч. на 17.05.2021г. до
10:28ч. на 17.05.2021г., за което нарушение
е различна санкционната норма, под която следва да бъде подведен да отговаря касатора. Също така нито в АУАН, нито в НП е посочено, че по време на проверката от
водача е изискано и съответно той не е представил карта на водача и записите от нея,
каквито изводи е формирал въззивния съд, за да се приеме че е
приложима санкционната норма на чл.93в,
ал.17,т.2 ЗАПр.
Съдът намира, че
посоченото нарушение не е предвидено в хипотезата на санкционната норма на чл.
93в, ал.17, т.2 от ЗАвПр, с оглед на което неправилно е приложен
материалния закон по отношение на правното основание за ангажиране на
административно-наказателната отговорност на касатора. Несъмнено липсата на записи в представената от водача дигиталната
карта е нарушение, обхванато от
хипотезата на друга санкционна разпоредба – тази на чл.93в от ЗАвПр.
Разграничаването
на приложимите санкционни норми по отношение на нарушението е особено важно,
тъй като се касае за различни административни нарушения, за които законът
предвижда различни по размер наказания. Неправилното прилагане на съответната санкционна
правна норма при определяне на наказанието е нарушение на материалния закон и
води до отмяна на НП. Като
не е отчел тези нарушения, допуснати от
АНО при издаване на оспореното НП и го е
приел за законосъобразно, въззивният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и доколкото
спорът е изяснен от фактическа страна, вместо него следва да се постанови
друго, с което се отмени наказателното постановление.
От
страните не са претендирани разноски по делото, поради което и предвид изхода
на спора на касатора не следва да се присъждат такива.
Водим от горното и на
основание чл.221,
ал.2 от АПК, Административен съд – Враца
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 118/09.12.2021г. по АНД №
616/2021г. на Районен съд Враца, с което е потвърдено НП №
26-0000331/27.05.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна
администрация“, гр. Враца, с което на основание чл. 93в, ал.17,т.2 от ЗАвПр. на
Н.И.Й. е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на
1500 лева и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ НП №26-0000331/27.05.2021г. на Директора на
Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр. Враца, с което на
основание чл. 93в, ал.17,т.2 от ЗАвПр. на
Н.И.Й. е наложено административно наказание „глоба“ в размер
на 1500 лева
Решението е окончателно
и не подлежи на обжалване и протест.
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.