Решение по дело №2761/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 391
Дата: 10 март 2020 г. (в сила от 14 май 2020 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20197040702761
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 391                    10 март 2020 година                     град  Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на четвърти март, две хиляди и двадесета година, в състав:

                                              

                                                                                  Съдия  Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар В. С.

като разгледа административно дело  номер  2761  по описа за  2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.156 и сл. ДОПК.

Образувано е по жалба на „Сънрайз“ АД, ЕИК/ Булстат *********, със седалище и адрес на управление - гр. Пловдив, район Северен, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 8 , ет. 3, представлявано от Н.И.Б., против акт за установяване на задължение по декларация № МДТ-691/25.04.2018 г., издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси“/МДТ/, община Несебър, мълчаливо потвърден от началника на отдел „МДТ“,  община Несебър,  с който са установени задължения за  такса битови отпадъци /ТБО/ за 2014 г. в размер на 2 530. 98 лева - главница и лихва - 938. 64 лева и за 2015 г. - главница в размер на 2 530. 98 лева и лихва - 680. 50 лева, общо 6 681.10 лева, представляващи 5 061. 96 лева - главница и лихва - 1 619. 14 лева, към 25.04.2018 г., за поземлен имот с идентификатор 11538.506.45 по КККР на гр. Свети Влас, общ. Несебър.

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. С доводи за незаконосъобразност иска административния акт да бъде отменен. Твърди, че същият е издаден в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Излага подробни съображения. Не ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата - началник отдел „МДТ“, община Несебър, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Иска да се отхвърли. Представил е административната преписка. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд   Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателства и закона намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.156, ал.5 ДОПК, пред надлежна инстанция от лице, което има правен интерес от оспорването, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Делото се разглежда за втори път пред настоящата инстанция, след като с решение № 15232/12.11.2019 г. постановено по административно дело № 7875/2019 г. на Върховен административен съд е отменено решение №701/09.04.2019 г. , постановено по административно дело № 2387/2018 г. на Административен съд Бургас, и делото е върнато за ново разглеждане с дадени указания.

Няма спор, че „Сънрайз“АД е собственик на недвижим имот с идентификатор 11538.506.45 по КККР на гр.Свети Влас.

Не се спори, че дружеството е подало декларация по чл.14 ЗМДТ, вх.№14518/19.06.2013 г., в която са посочени характеристиките на имота, а именно: частна собственост; с предназначение „трайно др.курортен обект“ и отчетна стойност-1 852 544.00 лева/л.19-23 от делото/.

На 27.12.2013 г. е подадена коригираща декларация по чл.14 ЗМДТ, в която имотът е посочен като земя; частна собственост; с площ от 14 473.00 кв.м.; с предназначение-стопанска цел и отчетна стойност - 468 700.00 лева/л.24-33 от делото/.

Спори се относно размерът на таксата за битови отпадъци и начинът, по който същият е определен.

По делото са представени писмени документи касаещи определяне  таксата за битови отпадъци за 2014 г. и 2015 г., както следва:

Наредба №11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги и права на територията на община Несебър/Наредба №11, наредбата/, изменена и допълнена с решения на общински съвет Несебър, касаещи процесния период 2014-2015 г./л.152-208 от делото/.

Заповеди на кмета на община Несебър, издадени на основание чл.63, ал.2 ЗМДТ, с които са определени районите на територията на община Несебър, включени в системата за организирано поддържане на чистотата, в които през 2014 г. и 2015 г. ще се извършват услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депо на битови отпадъци, както и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване,  ведно с приложения към тях, в които са определени границите на тези райони, а именно: №1216 от 30.10.2013 г. за 2014 г./л.47-56 от делото/ и  № 2189 от 31.10.2014 г. за 2015 г./л.57-66 от делото/.

Представени са и препис-извлечения от протоколи на общински съвет Несебър за одобряване план-сметки за дейност „Чистота“ и определяне размера на таксата битови отпадъци - решение №667 по протокол №20 от 18.12.2013 г. за 2014 г. /л.89-90 от делото/ и решение № 1003 по протокол №28 от 19.12.2014 г. за 2015 г./л.91 -92 от делото/.

На 25.04.2018 г. е  издаден  акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ №МДТ-691  от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси“/МДТ/, община Несебър, мълчаливо потвърден от  началник отдел „МДТ”, община Несебър, с който са установени задължения за ТБО за 2014 г. и 2015 г. в общ размер на 6 681.10 лева, представляващи 5 061.96 лева-главница и лихва-1 619.14 лева и който е предмет на оспорване в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, актът за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ №МДТ-691 от 25.04.2018 г. е издаден  от компетентен орган, съобразно заповед №394 от 26.04.2012 г. на кмета на община Несебър/л.99 от делото/.

На второ място, актът е издаден в предвидената от закона форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и е съобразен с целта на закона.

На трето място, оспореният административен акт е в съответствие с приложимия материален закон при следните съображения:

Съгласно нормата на чл.62 ЗМДТ таксата за битови отпадъци /ТБО/ се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Условията и редът за определяне и заплащане на ТБО са регламентирани в Наредба №11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги и права на територията на община Несебър, в която размерът на таксата е определен за всяка услуга поотделно, каквито са изискванията на чл.66 ЗМДТ.

Декларираните от лицето данни са послужили за определяне размера на таксата за недвижимия имот и в съответствие с заповедите на кмета на община Несебър, издадени на осн. чл.62 и 63 ЗМДТ, третиращи процентната тежест на всеки един от компонентите на такса за битови отпадъци  в общото задължение по години. В мотивите на АУЗД е посочено, че като основа за изчисляване на задълженията са послужили декларираните от лицето данни. В обяснителна записка, представена от ответника относно установяване на задълженията по декларация е посочено, че таксата за битови отпадъци е начислена върху отчетната стойност на нежилищен имот за периода 2014 г.-2015 г., която е 468 700.00 лева/л.777 от делото/.

Установените с процесния АУЗД задължения за ТБО за 2014 и 2015 г., включват и трите компонента на таксата, а именно: сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане  чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битови отпадъци в депа и други съоръжения.

Видно от представената от ответника докладна записка, в която детайлно е посочено как е определен размерът на ТБО, установен с процесния АУЗД, размерът на трите компонента е математически правилно изчислен и е съобразен с промилите, гласувани и обективирани в решенията на общински съвет Несебър, поради което съдът намира, че не е допуснато съществено процесуално нарушение като не е определен като отделна стойност всеки компонент, каквито са възраженията на жалбоподателя.

Условие за заплащане на компонентите „сметосъбиране“ и „сметоизвозване“ е реалното предоставяне на тези услуги от общината.

В изпълнение указанията на ВАС, съдът е допуснал извършването на съдебно-техническа експертиза за установяване точното местонахождение на поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 11538.506.45 по КККР на гр.Свети Влас.

От заключението на вещото лице, неоспорено от страните, се установява, че  процесният поземлен имот е част от територията на ваканционно селище „Елените“, която изрично не е включена  в очертаните граници в приложенията на заповеди №1216 от 30.10.2013 г. и №2189 от 31.10.2014 г. на кмета на община Несебър. Експертът сочи, че на територията на в.с. „Елените“ се предоставя услугата събиране и извозване на битови отпадъци, като достъпът до всички сгради/39 бр. двуетажни жилищни сгради за сезонно ползване/ е по асфалтов път, минаващ източно от поземления имот, а съдовете за сметосъбиране/пластмасови контейнери/ са събрани на едно място, в най-северната незастроена част на имота.

От показанията на разпитаните свидетели-шофьори в „БКС“, дейност „Чистота“/Общинско предприятие „Благоустрояване, комунално стопанство и озеленяване“, община Несебър/, извършващо дейността по сметосъбиране и сметоизвозване в населените места на територията на община Несебър, съобразно районите определени по чл.63 ЗМДТ и поддържане чистотата на обществените места на последните, се установява, че общината реално е предоставяла услугата сметосъбиране и сметоизвозване на територията на в.с. „Елените“ по графика за честота на сметоизвозване, посочен в заповедите по чл.63, ал.2 ЗМДТ,  което се потвърждава и от множеството пътни листи, приложени по делото/л.210-773 от делото/.

Независимо от обстоятелството, че изрично територията на в.с. „Елените“ не е посочена в т.3.6  в приложенията към заповедите на кмета на община по чл.63, ал.2 ЗМДТ за 2014 г. и 2015 г., данните по делото сочат на реално предоставяне на услугата за събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране.

Жалбоподателят дължи и такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа.

По отношение на първия компонент таксата не се дължи единствено, когато услугата не се предоставя от общината по арг. от чл.71, т.2 ЗМДТ, в приложимата редакция за процесните години/2014 г. и 2015 г./. За да е налице задължение за такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване е необходимо първо общината да е определила вида и териториалния обхват/границите/ на услугата, второ, имотът на лицето да попада в границите на територията, на която общината е определила, че ще предоставя услугата и трето общината фактически да е предоставила услугата. Тогава когато не е налице която и да е от тези предпоставки таксата не е дължима. В случая, имотът е ситуиран във в.с. „Елените“, в което, независимо от некоректното изписване в приложенията към заповедите по чл.63, ал.2 ЗМДТ, съдът приема, че попада в техния териториален обхват. Ирелевантен е фактът, дали около имота има изградена инфраструктура за обществено ползване. Почистването на обществените територии не е необходимо да бъде в близост и около имота на задълженото лице. Достатъчно е услугата да се предоставя в границите на района, определен в заповедите на кмета на общината по чл.63, ал.2 ЗМДТ, в които, както бе посочено, съдът приема, че е включено в.с. „Елените“, където се намира ПИ с идентификатор 11538.506.45 по КККР на гр.Свети Влас. В тази връзка следва да се посочи, че в план-сметките за процесните години са предвидени разходи за поддържане на чистотата на районите за обществено ползване/л. 89-92 от делото/. Следователно и таксата за този компонент е дължима от жалбоподателя.

Правилно и законосъобразно са определени задълженията за компонента- обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения, които не са дължими единствено и само когато липсва депо за обезвреждане на битови отпадъци/чл.71, т.3 ЗМДТ, ред.ДВ, бр.101/2013 г., в сила от 01.01.2014 г./.

Безспорно община Несебър разполага с депо, до което са извозвани и обезвреждани битовите отпадъци, събирани от нейната територия, видно от представените актове за публична общинска собственост/л.113-119 от делото/. В подкрепа на този и извод, са предвидените разходи за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо в размер на 500 000.00 лева за 2014 г. и 974 007.00 лева за 2015 г. в одобрените план- сметки за дейност „чистота“ за процесните години, приети с решения на общински съвет Несебър /л.90 и 92 от делото/. Отделно от това е представена справка за платени такси на РИОСВ Бургас  от страна на община Несебър за депониране на отпадъци, които за двете процесни години са общо в размер на 2 976 593.35 лева/л.121-123 от делото/.

При това положение, акт за установяване на задължение по декларация №МДТ-691 от 25.04.2018 г. на главен експерт в отдел „МДТ”, община Несебър, като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона е законосъобразен, а жалбата на  „Сънрайз“ АД като неоснователна следва да се отхвърли.

При този изход на спора в полза на жалбоподателя разноски не се следват.

На администрацията следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение общо в размер на 1 328.00/хиляда триста двадесет и осем/ лева.

Мотивиран така и на основание чл.160, ал.1 ДОПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Сънрайз“ АД, ЕИК/ Булстат *********, със седалище и адрес на управление - гр. Пловдив, район Северен, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 8 , ет. 3, представлявано от Н.И.Б., против акт за установяване на задължение по декларация № МДТ-691/25.04.2018 г., издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси“/МДТ/, община Несебър, мълчаливо потвърден от началника на отдел „МДТ“,  община Несебър,  с който са установени задължения за  такса битови отпадъци /ТБО/ за 2014 г. в размер на 2 530. 98 лева - главница и лихва - 938. 64 лева и за 2015 г. - главница в размер на 2 530. 98 лева и лихва - 680. 50 лева, общо 5 061. 96 лева - главница и лихва - 1 619. 14 лева, към 25.04.2018 г., за поземлен имот с идентификатор 11538.506.45 по КККР на гр.Свети Влас, община Несебър.

ОСЪЖДА „Сънрайз“ АД, ЕИК / Булстат *********, със седалище и адрес на управление - гр. Пловдив, район Северен, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 8 , ет. 3, представлявано от Н.И.Б., да заплати на община Несебър разноски в размер на 1 328.00/хиляда триста двадесет и осем/ лева.

         Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

                                                          

 

СЪДИЯ: