Определение по дело №1250/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 2262
Дата: 8 ноември 2019 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20197170701250
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 2262

 град Плевен, 08.11.2019 г.

Административен съд - град Плевен, в закрито заседание на осми  ноември две хиляди и деветнадесета година, в следния състав:

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Венелин Николаев

като разгледа докладваното от административния съдия Николаев  АД №1250  по описа за 2019 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по 459 от Изборния кодекс, образувано по искане на Л.Х. ***,  ЕГН **********,  в качеството на кандидат за кмет на Кметство с. Върбица, издигнат то ПП „ГЕРБ“, в изборите за общински съветници и кметове, произведени на 27.10.2019 г.  в  Община – Плевен  срещу Решение № 247–МИ от 03.11.2019 г.на ОИК – Плевен за определяне на резултатите от изборите за кмет на кметството  с. Върбица в изборите за общински съветници и кметове, произведени на 27.10.2019 г. на Община Плевен.

 В жалбата депозирана от  Л.Х. Б.  против Решение № 247–МИ - 03.11.2019 г. на ОИК – Плевен се съдържа и изрично искане, на основание чл. 459, ал. 4 от ИК да бъде спряно изпълнението на Решение № 247–МИ - 03.11.2019 г.на ОИК – Плевен.

Съдът, след като прецени изложеното в жалбата, както и приложените доказателства, намира, че искането за спиране изпълнението на Решение № 247–МИ  от  03.11.2019 г. на ОИК – Плевен е направено от надлежна страна, имаща правото и интереса да оспори административния акт  и в този смисъл е процесуално допустимо.

Искането е подадено с жалбата, срещу решението на ОИК  и съдържа твърдение и доводи, обосноваващи правилността и законосъобразността на административния акт, като в същата не сочат обстоятелства и доказателства обосноваващи определен обществен или друг значим интерес, който се охранява със спирането на допуснатото със закона предварително изпълнение.

Със специалната норма на чл. 459, ал. 4 от ИК е предвидено, че жалбата не спира изпълнението на решението на ОИК, освен ако съдът постанови друго, т. е. специалният закон е оправомощил съда да прецени и да спре при наличие на законовите предпоставки допуснатото със закон предварително изпълнение на административния акт. Тази предварителна изпълняемост може да бъде преодоляна с мотивирано искане надлежно подкрепено с доказателства. Съдът преценява предпоставките за това във връзка със засягането на държавния и обществен интерес, който произтича от изключителната важност на провеждането на местните избори - своевременно конституиране на местните органи за управление.

Изборният кодекс не регламентира основанията, при които съдът може да спре изпълнението на административния акт, поради което е приложима нормата на чл. 166, ал. 4 от АПК, във вр. с чл. 166, ал. 2 от АПК.

Следователно, за да спре допуснатото по силата на закона изпълнение, съдът следва да установи, че то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, която да е противопоставима по степен на значимост на обществените отношения, в защита на които законодателят е допуснал предварително изпълнение на административния акт. В тежест на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства за вида им и за вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност.

В настоящия случай липсват каквито и да е твърдения за възможността за настъпване на значителна или трудно поправима вреда за молителя.

В жалбата не се излагат доводи и конкретни фактически обстоятелства, нито се представят доказателства, които да обосноват извода, че предварителното изпълнение на решението на ОИК би довело и до причиняване на особено съществени неблагоприятни последици за оспорващия.

Съдът, за да спре същото, следва да направи преценка на обществените последици свързани с предварителното изпълнение на същото и тези, които биха могли да настъпят от спирането.

За да извърши такава преценка искането следва да е мотивирано и подкрепено с доказателства. Твърденията и доказателствата, ангажирани по повод оспорване законосъобразността на решението на ОИК не могат да бъдат преценявани и взети предвид при обсъждане на искането за спиране.

С оглед на изложеното съдът намира направеното искане за спиране на изпълнението на акта за неоснователно, поради което и на основание чл. 459, ал. 4 от ИК, във вр. чл. 166, ал. 2 и ал. 4 от АПК, Плевенски административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

ОТХВЪРЛЯ искането на Л.Х. ***,  ЕГН **********,  в качеството на кандидат за кмет на Кметство с. Върбица, издигнат от  ПП „ГЕРБ“, в изборите за общински съветници и кметове, произведени на 27.10.2019 г.  в  Община Плевен  за спиране на изпълнението на  Решение № 247–МИ  от 03.11.2019 г. на ОИК – Плевен за определяне на резултатите от изборите за кмет на кметството  с. Върбица в изборите за общински съветници и кметове, произведени на 27.10.2019 г. на Община Плевен.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО на основание чл. 459, ал. 8 от ИК  подлежи на обжалване с частна жалба в 7 (седем) дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.

Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/