О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 2262
град Плевен, 08.11.2019
г.
Административен съд -
град Плевен, в закрито заседание на осми ноември две хиляди и деветнадесета година, в
следния състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: Венелин Николаев
като разгледа докладваното от
административния съдия Николаев АД №1250 по описа за 2019
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по 459 от Изборния кодекс,
образувано по искане на Л.Х. ***, ЕГН **********, в качеството на кандидат за кмет на Кметство
с. Върбица, издигнат то ПП „ГЕРБ“, в изборите за общински съветници и кметове,
произведени на 27.10.2019 г. в Община – Плевен срещу Решение № 247–МИ от 03.11.2019 г.на ОИК
– Плевен за определяне на резултатите от изборите за кмет на кметството с. Върбица в изборите за общински съветници и
кметове, произведени на 27.10.2019 г. на Община Плевен.
В жалбата депозирана от
Л.Х. Б. против Решение № 247–МИ -
03.11.2019 г. на ОИК – Плевен се съдържа и изрично
искане, на основание чл. 459, ал. 4 от ИК да бъде спряно изпълнението на
Решение № 247–МИ - 03.11.2019 г.на ОИК – Плевен.
Съдът,
след като прецени изложеното в жалбата, както и приложените доказателства,
намира, че искането за спиране изпълнението на Решение № 247–МИ от 03.11.2019
г. на ОИК – Плевен е направено от надлежна страна, имаща правото и
интереса да оспори административния акт и в този смисъл е процесуално
допустимо.
Искането е подадено с жалбата, срещу
решението на ОИК и съдържа твърдение и
доводи, обосноваващи правилността и законосъобразността на административния
акт, като в същата не сочат обстоятелства и доказателства обосноваващи
определен обществен или друг значим интерес, който се охранява със спирането на
допуснатото със закона предварително изпълнение.
Със специалната норма на чл. 459, ал. 4 от ИК е предвидено, че жалбата не спира
изпълнението на решението на ОИК, освен ако съдът постанови друго, т. е.
специалният закон е оправомощил съда да прецени и да спре при наличие на
законовите предпоставки допуснатото със закон предварително изпълнение на
административния акт. Тази предварителна изпълняемост може да бъде преодоляна с
мотивирано искане надлежно подкрепено с доказателства. Съдът преценява
предпоставките за това във връзка със засягането на държавния и обществен
интерес, който произтича от изключителната важност на провеждането на местните
избори - своевременно конституиране на местните органи за управление.
Изборният
кодекс не регламентира основанията, при които съдът може да спре изпълнението на
административния акт, поради което е приложима нормата на чл. 166, ал. 4 от АПК, във вр. с чл. 166, ал. 2 от АПК.
Следователно, за да спре допуснатото по
силата на закона изпълнение, съдът следва да установи, че то би могло да
причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, която да е
противопоставима по степен на значимост на обществените отношения, в защита на
които законодателят е допуснал предварително изпълнение на административния
акт. В тежест на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства за
вида им и за вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт
бъде изпълнен преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност.
В настоящия случай липсват каквито и да е
твърдения за възможността за настъпване на значителна или трудно поправима
вреда за молителя.
В жалбата не се излагат доводи и конкретни
фактически обстоятелства, нито се представят доказателства, които да обосноват
извода, че предварителното изпълнение на решението на ОИК би довело и до
причиняване на особено съществени неблагоприятни последици за оспорващия.
Съдът, за да спре същото, следва да
направи преценка на обществените последици свързани с предварителното
изпълнение на същото и тези, които биха могли да настъпят от спирането.
За да извърши такава преценка искането
следва да е мотивирано и подкрепено с доказателства. Твърденията и
доказателствата, ангажирани по повод оспорване законосъобразността на решението
на ОИК не могат да бъдат преценявани и взети предвид при обсъждане на искането
за спиране.
С оглед на изложеното съдът намира
направеното искане за спиране на изпълнението на акта за неоснователно, поради
което и на основание чл. 459, ал. 4 от ИК, във вр. чл. 166, ал. 2 и ал. 4 от АПК, Плевенски административен съд
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ искането на Л.Х. ***, ЕГН **********, в качеството на кандидат за кмет на Кметство
с. Върбица, издигнат от ПП „ГЕРБ“, в
изборите за общински съветници и кметове, произведени на 27.10.2019 г. в Община Плевен
за спиране на изпълнението на Решение № 247–МИ от 03.11.2019 г. на ОИК – Плевен за определяне
на резултатите от изборите за кмет на кметството с. Върбица в изборите за общински съветници и
кметове, произведени на 27.10.2019 г. на Община Плевен.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО на основание чл. 459, ал. 8 от ИК подлежи на обжалване с частна жалба в 7 (седем) дневен срок от
съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.
Препис от настоящото
определение да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/