Решение по дело №717/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 29
Дата: 2 февруари 2023 г. (в сила от 16 юни 2023 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700717
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                        29             02.02.2023г.      град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на единадесети януари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

 

при секретар   Пенка Маринова                                                                                    и с участието

            на прокурор                                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 717 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:                                                                      

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.      

 

Образувано е по жалба на Н.С.Д. ***, ж.к Младост – 2, бл. 220А, вх. В, ап.44, подадена чрез пълномощника й адв. И.Д. от САК, уточнена с молба вх. № 5496/ 06.10.2020г. и молба вх. № 5810 от 21.10.2020г., срещу Решение № 919 по Протокол №22 от проведено на 25.05.2017г. заседание на Общински съвет -  Стара Загора, с което е одобрен проект за Подробен устройствен план - изменение на План за регулация и План за застрояване за новообразуваните имоти от територията на кв. Железник, гр. Стара Загора, в частта му, с която е одобрен ПУП – ПРЗ по отношение на имот с идентификатор 68858.501.87, за който са отредени УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685, с искане за обявяване нищожността на решението в оспорената му част.

В жалбата са изложени доводи за нищожност на оспорения акт в обжалваната му част, по съображения че изцяло е лишен от законова опора и е приет при допуснати груби нарушения на материалния и на процесуалния закон и при превратно упражняване на власт. Жалбоподателката поддържа, че решението на Общински съвет – Стара Загора за одобряване на ПУП - ПРЗ на кв. Железник в оспорената му част, противоречи на влязло в сила Решение № 8536 от 23.06.2014г. по адм. дело № 16793/ 2013г. по описа на Върховен административен съд, което обуславя нищожност на акта в тази му част и на основание чл.177, ал.2 от АПК. Твърди, че освен, че административният орган е действал в противоречие на влязлото в сила решение на ВАС, за пореден път е нарушил разпоредбите на чл.34, 35, 36 и 37 от АПК, като допуснатите нарушения са съществени по своя характер, тъй като ако не са били допуснати, това би могло да доведе до установяване на друга фактическа обстановка и съответно до приемане на различно решение от обжалваното. Нищожността на решението в оспорената му част е обосновано и с доводи за неприложимост на процедурата по чл.16 от ЗУТ по отношение на притежавания от Н.Д. имот с идентификатор 68858.501.87, като се твърди, че имотът е с приложена първа регулация по регулационен план, одобрен със Заповед № 810/ 07.07.1978г., поради което и с оглед законово въведената с нормата на чл.15, ал.1 от ЗУТ забрана за урегулиране на вече урегулирани имоти, одобряването на план по чл.16, ал.1 от ЗУТ по отношение на имота, е недопустимо. По подробно изложени в представеното по делото писмено становище съображения, вкл. такива за липсва на каквото и да е било основание за приемането на ПУП с такова съдържание по отношение на имот с идентификатор 68858.501.87, за който са отредени УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685 по одобрения с Решение № 919/ 25.05.2017г. на ОбС -  Стара Загора проект за ПУП – изменение на ПР и ПЗ, съотв. за пълна липса на условията и предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма, е направено искане за прогласяване нищожността на обжалваното решение в оспорената му част.

         Ответникът по жалбата – Общински съвет Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представеното писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа, че одобреният с процесното решение ПУП – ПР в частта за ПИ с идентификатор 68858.501.87 по КККР на гр. Стара Загора, е изработен по реда и при условията на 16 от ЗУТ, като с този ПУП – ПР по отношение на имота се установява първа регулация т.е поземленият имот се урегулира за първи път. Твърди, че в хода на проведеното административно производство по одобряването на ПУП – ПР в частта му относно ПИ с идентификатор 68858.501.87, не са допуснати съществени нарушения на материалния и на процесуалния закон, съотв. че оспореният административен акт в обжалваната му част не страда от пороци, обуславящи неговата нищожност. По тези съображения е направено искане за отхвърляне на жалбата с искане за обявяване нищожността на Решение № 919/25.05.2017г. на Общински съвет - Стара Загора, в частта му с която е одобрен ПУП – ПРЗ по отношение на имот с идентификатор 68858.501.87, като недоказана и неоснователна.

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

С нотариален акт за собственост върху недвижим имот №63, том VII, дело 4498/95г., Н.С.Д. и Д.Г.П. са признати за собственици на недвижим имот – нива от 3 790 кв.м, четвърта категория, находяща се в строителните граници на гр. Стара Загора в местността (квартал) „Баш Чардак“, (кв. Железник), имот №647 от кадастрален план, изработен през 1951г., представляващ към момента на съставянето на нотариалния акт имот пл.№12155 в кв.640 по плана на гр. Стара Загора. С нотариален акт за дарение на недвижим имот №6, том XVI, дело 4004/1997г., Д.Г.П. е дарила на Н.С.Д. собствената си ½ идеална част от недвижимия имот – празно дворно място с площ от 3 790кв.м, представляващо бивша земеделска земя – нива в землището на гр. Стара Загора, местност „Баш Чардак“, бивш имот № 647 по кадастрален план от 1951г., представляващо към момента на съставяне на нотариалния акт имот пл. № 12155а в кв. 640 по плана на гр. Стара Загора, утвърден със Заповед № 1976/ 10.06.1995г., от който 3300кв.м попадащи в строителните граници на гр. Стара Загора към парцели ІV-664, ІІІ-664, V-664 и І-664 и улици, а 490кв.м извън строителните граници на града (л.19 – 21 по адм. дело 491/ 2020г.).

 

С Решение № 1335 по Протокол № 60 от проведено на 18.10.2011г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и вр. чл.129, ал.1 от ЗУТ, е одобрен Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване на квартал „Железник“, гр. Стара Загора и приложените план – схеми към него – окончателен проект – с обхват квартали №№ 638, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 673, 674, 681, 682, 685, 686, 687, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 723, 724, 726, 727, 732, 733, 734, 735, 736 и 737, със следните забележки: 1. Да се представи протокол за съответствие с Кадастралната карта на гр. Стара Загора, съгласно чл.60, ал.5 от Наредба №3 от 28.04.2005г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и регистри, издадена от МРРБ; 2. В южната част на квартала линията, ограничаваща територията по чл.16 от ЗУТ, да се прецизира така, че да обслужва само територии, за които се прилага чл.16 от ЗУТ; 3. Да се прецизира и намали броят на матриците в плана за застрояване. Да останат само по една или две матрици за отделните видове зони (в момента за зона Жс и Жг има по четири матрици, което създава определено объркване) и 4. Схемите към ПУП да се приведат в съответствие с ПУП – ПР и ПЗ. (л.83 по адм. дело 491/ 2020г.).

Обявление за приетото решение и за одобрения с решението  Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване на квартал „Железник“, гр. Стара Загора, е публикувано в ДВ бр.75 от 02.10.2012г. /л.51 от приложеното адм. дело № 436/ 2012г. на АС – Стара Загора/.

Междувременно Н.Д. е обжалвала Решение № 1335 от 18.10.2011г. на ОбС – Стара Загора за одобряване на ПУП – ПР и ПЗ на кв. Железник, в частта му относно УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685. С Решение № 176 от 04.10.2013г., постановено по адм. дело № 436/ 2012г. по описа на Административен съд – Стара Загора, жалбата е отхвърлена като неоснователна. С Решение № 8536/ 23.06.2014г. по адм. дело № 16793/ 2013г. по описа на Върховен административен съд, решението на Старозагорския административен съд е отменено, като вместо него е постановено друго, с което е отменено Решение № 1335/ 18.10.2011г. на Общински съвет - Стара Загора, в частта му относно УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685 по плана на гр. Стара Загора и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне в отменената част съобразно мотивите на съдебното решение. За да постанови този резултат ВАС е приел, че в оспореното решение на ОбС – Стара Загора липсва посочване на правно основание като материалноправна норма, визираща релевантни за взетото решение юридически факти, като посочените правни основания /чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.129, ал.1 от ЗУТ/, обосновават единствено компетентността на органа да издава административни актове за одобряване на ПУП.  

Със заявление вх.№ 10-33-310/ 04.10.2016г., от Община Стара Загора е заявено искане за разрешаване изработване или изменение на  ПУП – План за регулация и застрояване за кв. „Железник“, гр. Стара Загора. Съгласно изготвеното техническо задание за изработване на план за регулация и застрояване на квартал „Железник“ – Стара Загора, Община Стара Загора възлага да се изготви проект за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на кв. Железник, обхващащ квартали №№ 638, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 673, 674, 681, 682, 685, 686, 687, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 723, 724, 726, 727, 732, 733, 734, 735, 736 и 737 по плана на гр. Стара Загора. Посочено е в техническото задание, че с Решение № 1335 по протокол №60 от 18.10.2011г. на Общински съвет - Стара Загора, е одобрен проекта за Подробен устройствен план – План за регулация и План за застрояване за територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, като решението е съпътствано със забележки, които налагат преработката на одобрения ПУП – ПРЗ, с цел отстраняване на допуснатите непълноти и грешки (л.91 и сл. по адм. дело 491/ 2020г.).

С Решение по т.1.1 по Протокол № 39 от 06.10.2016г. на Експертния съвет по устройство на територията при Община Стара Загора, е прието становище, че може да бъде издадено разрешение за изработването на ПУП – изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване на кв. „Железник“, гр. Стара Загора. С Предложение рег.№10-61-516/ 12.10.2016г. на Кмета на Община Стара Загора, във връзка със заявление рег.№10-33-310/ 04.10.2016г., е предложено на Общински съвет Стара Загора да вземе решение, с което да се разреши възлагането за изработване на ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на кв. „Железник“, обхващащ квартали №№ 638, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 673, 674, 681, 682, 685, 686, 687, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 723, 724, 726, 727, 732, 733, 734, 735, 736 и 737 по плана на гр. Стара Загора.

С Решение № 612 по Протокол №15/ 27.10.2016г. на Общински съвет - Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.124а, ал.1 и чл.134, ал.2, т.4 и чл.16, ал.1, т.1 от ЗУТ, общинският съвет е разрешил да се възложи изработването на проект за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на кв. „Железник“, обхващащ квартали 666, 667, 668, 669, 673, 674, 681, 682, 685, 686, 687, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 723, 724, 726, 727, 732, 733, 734, 735, 736 и 737 по плана на гр. Стара Загора. В решението е посочено и че следва да се приложат разпоредбите на чл.16, ал.1 от ЗУТ при разработване на ПУП – План за регулация и План за застрояване за неурегулирани поземлени имоти и за имоти с неприложена първа регулация, с коефициент на редукция 25%, като проектът за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване да бъде изработен и процедиран при спазване на действащата нормативна уредба (л.79 – 80 по адм. дело 491/ 2020г).

С Решение по т.2.2 по Протокол №43 от 02.11.2016г. на ЕСУТ е приет проект за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване на територията на кв. „Железник“, в гр. Стара Загора – предварителен проект.  

С Решение по т.2.1 по Протокол № 09 от 22.02.2017г. на ЕСУТ, е приет проекта за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, с посочен териториален обхват. Със същото решение ЕСУТ е приел и протоколи, с които Комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ е приела представените оценки за определяне пазарната стойност на новообразуваните с плана урегулирани поземлени имоти и имоти преди урегулирането му на основание чл.16, ал.4 от ЗУТ, изготвени от лицензиран оценител, за посочените в решението имоти като попадащи в зоната по чл.16 от ЗУТ. (л.67 по адм. дело 491/ 2020г.).

С обявление, публикувано в ДВ бр.21/ 10.03.2017г., от Община Стара Загора е съобщено, че на основание чл.128, ал.1 и чл.16, ал.4 от ЗУТ е изработен проект на подробен устройствен план – изменение на план за регулация и план за застрояване за територията на кв. Железник, с конкретно посочени квартали. С Решение по т.5.1 от Протокол №16/ 12.04.2017г. ЕСУТ се е произнесъл по депозираните възражения относно проекта за ПУП – изменение на ПР и ПЗ за територията на кв. Железник (л.71-73). Коригираният проект за ПУП е приет окончателно от ЕСУТ с решение по Протокол № 21 от 17.05.2017г.

С Предложение рег.№ 10-61-294/ 25.05.2017г. на Кмета на Община Стара Загора, е предложено на Общински съвет - Стара Загора да приеме решение, с което до одобри проекта за Подробен устройствен плана – изменение на План за регулация и План за застрояване за новообразуваните имоти от територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, с посочен териториален обхват.

С оспореното Решение № 919 по Протокол №22 от проведено на 25.05.2017г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, на основание чл. 21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.129, ал.1 от ЗУТ, е одобрен Проект за Подробен устройствен план - изменение на План за регулация и План за застрояване за новообразуваните имоти от територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, обхващащ квартали №№ 638, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 673, 674, 681, 682, 685, 686, 687, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 723, 724, 726, 727, 732, 733, 734, 735, 736 и 737 по плана на гр. Стара Загора. Решението е прието с 41 гласа „за“, „против“ – няма и „въздържали се“ - 2. Решението е публикувано в ДВ, бр.48 от 16.06.2017г. В териториалния обхват на одобрения с решението проект за ПУП – изменение на ПР и ПЗ, е включен и притежаваният от жалбоподателката Н.Д. имот с идентификатор 68858.501.87, за който са отредени УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685.

 

По жалба на Н.С.Д. срещу Решение № 919 от 25.05.2017г. на Общински съвет -  Стара Загора, в частта му, с която е одобрен проект за ПУП – изменение на ПР и ПЗ за новообразуваните имоти от територията на кв. Железник, гр. Стара Загора, относно имот с идентификатор 68858.501.87, за който са отредени УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685, с искане за обявяване нищожността на решението в оспорената му част, е било образувано адм. дело № 491/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора. С Решение № 130 от 31.03.2021г. по посоченото дело, жалбата на Н.Д. е отхвърлена, като неоснователна.

С Решение № 12264 от 30.11.2021г., постановено по адм. дело № 6927/ 2021г. по описа на Върховен административен съд, Решение № 130 от 31.03.2021г. по адм. дело № 491/ 2020г. на Старозагорския административен съд, е отменено, като делото е върнато за ново разглеждане от друг състав. За да постанови този резултат ВАС е приел, че при постановяване на решението първоинстанционният съд е допуснал съществени нарушения на съдопроизводствените правила, тъй като липсват фактически установявания и релевантни доказателства да произнасянето по съществото на спора - по делото не е изяснен регулационния статус на имота на жалбоподателката от гл.т на това, дали с оспорения ПУП имотът се урегулира за първи път или е бил урегулиран с предходен план, както и че не е изяснена правна природа на одобрения с решението на общинския съвет ПУП в оспорената част. Прието е и че съдът не е извършил преценка за основателността на основното възражение на жалбоподателката - за нищожност на решението на общинския съвет поради противоречието му с влязъл в сила съдебен акт.

В изпълнение на дадените от ВАС в отменителното решения указания, при новото разглеждане на делото е допусната и назначена съдебно-техническа експертиза. Съгласно заключението на експертизата, имот с идентификатор 68858.501.87 реално е отразен за първи път с одобряването на КККР на гр. Стара Загора. Имотът е неурегулиран, попадащ в строителните граници (в регулацията) на гр. Стара Загора, като този поземлен имот по първоначално одобрената КК е с площ от 3121кв.м. Имот с идентификатор 68858.501.87 по КККР се припокрива с част от имот 12155а, който имот, въз основа на Заповед № 1976 от 10.08.1995г. за одобряване попълването на кадастралната основа, е нанесен в одобрения със Заповед № 810/ 07.07.1978г. през 1978г. кадастрален и регулационен план. Имот 12155а е с графично определена площ от 3 800кв.м, от които 3 306 кв.м попадат в строителните граници (регулацията) на града, а 494кв.м са извън строителните граници на града и представляват земеделска земя. Частта от имот пл.№ 12155а, която попада в строителните граници на града, съвпада с имот с идентификатор 68858.501.87 по КККР. За първи път имотът е урегулиран с ПУП – ПР, одобрен с оспореното Решение № 919/ 25.05.2017г. на ОбС – Стара Загора, като по отношение на имота, попадащ в територия с неурегулирани поземлени имоти, респ. територия с неприложена първа регулация, са приложени разпоредбите на чл.16 от ЗУТ. Редукцията за имот с идентификатор 68858.501.87 по КККР с площ от 3 120кв.м, е 25%, като за същия са отредени УПИ I-87 (1226кв.м) и УПИ IX-87 (1114кв.м), кв.685, с обща площ след редукцията 2340кв.м. Според заключението на СТЕ, ПУП – ПРЗ, одобрен с Решение № 1335 от 18.10.2011г. на ОбС- Стара Загора и ПУП – изменение на ПР и ПЗ за кв. Железник, одобрен с обжалваното Решение № 919 от 25.05.2017г. на ОбС – Стара Загора, са разработени в един и същ териториален обхват, като по отношение на имот с идентификатор  68858.501.87, ПУП – ПРЗ, одобрен с Решение № 1335 от 18.10.2011г. на ОбС- Стара Загора, не е приложен т.е за този имот одобреният с обжалваното решение ПУП представлява първо урегулиране, а не изменение на ПР или повторно урегулиране на вече урегулиран поземлен имот.

           

            Процесуално легитимирани да обжалват решението на общинския съвет за одобряване на ПУП или техните изменения, са собствениците и носителите на ограничени вещни права в имотите, включени в предметния и в териториалния обхват на процедираното одобряване на ПУП (изменение на ПУП), в качеството на заинтересованите лица по см. на чл.131, ал.1 във вр. с ал.2, т.1 от ЗУТ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателката Н.Д. е собственик на имот с идентификатор 68858.501.87 по КККР на гр. Стара Загора,  който имот е включен в териториалния и предметния обхват на одобрения с Решение № 919 от 25.05.2017г. на Общински съвет -  Стара Загора проект за ПУП – изменение на ПР и ПЗ за новообразуваните имоти от територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора. Доколкото съгласно чл. 149, ал.5 от АПК административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето, обективираното в жалбата оспорване с искане за обявяване нищожността на Решение № 919 от 25.05.2017г. на ОбС -  Стара Загора в частта, с която е одобрен проект за ПУП – изменение на ПР и ПЗ относно имот с идентификатор 68858.501.87, за който са отредени УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685, като направено от легитимирано по см. чл.131, ал.1 във вр. с ал.2, т. 1 от ЗУТ лице и срещу акт по устройство на територията, подлежащ на съдебно обжалване, е процесуално допустимо.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши проверка на валидността на оспорения административен акт в оспорената му част, намира, че разгледана по същество жалбата се явява основателна, по следните съображения:  

 

В производство, образувано по искане за прогласяване нищожността на един административен акт, съдебната проверка за законосъобразност обхваща единствено и само съществуването на правоизключващи юридически факти спрямо разпоредените с акта правни последици. Следователно предмета на доказване включва онези факти и обстоятелства, които могат да релевират наличието на съществени пороци на административния акт, обуславящи неговата невалидност. В действащото българско законодателство няма легална дефиниция и нормативно установени критерии за разграничаване на незаконосъобразните административни актове като нищожни и унищожаеми. Според константната съдебна практика основание за обявяване /прогласяване/ на нищожност са такава съществени, основни недостатъци на административните актове, които ги дисквалифицират като правопораждащи юридически факти за разпоредените с тях правни последици. На първо място такова основание би било издаването на административния акт от некомпетентен орган т.е в нарушение на нормативно установените изисквания за материална, териториална или по степен компетентност. Нищожни са и актовете, постановени при неспазване на изискуемата от закона съществена форма; издадените без каквото и да е нормативно основание /т. е при пълна липса на условията и материалноправните предпоставки, визирани в съответната правна норма/ или при грубо нарушение на императивни норми с характер на основни правни принципи. Съгласно разпоредбата на чл.177, ал.2 от АПК, актове и действия на административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни, като всеки заинтересован може винаги да се позове на нищожността или да поиска от съда да я обяви.

 

Оспореното решение за одобряване на Проект за Подробен устройствен план - изменение на План за регулация и План за застрояване за новообразуваните имоти от територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, обхващащ квартали №№ 638, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 673, 674, 681, 682, 685, 686, 687, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 723, 724, 726, 727, 732, 733, 734, 735, 736 и 737 по плана на гр. Стара Загора, е прието от  материално и териториално компетентен административен орган – Общински съвет - Стара Загора, при упражняване на законово регламентираните му правомощия по чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.129, ал.1 от ЗУТ.

 

Като критерий за нищожност на акта може да се приеме засягане на установената от закона форма, когато нарушението е толкова съществено, че може да се приравни на липса на акт – т.е в хипотезата на липса на обективирано по надлежния начин и в предвидената от закона форма волеизявление; пълна липса на мотиви /фактически и правни основания/ в акта или в преписката по неговото издаване или липса на съществени реквизити, имащи за последица невъзможност да се установи органът – издател на акта или неговия адресат, съдържанието на волеизявлението и на правните му последици.

В случая, както беше посочено, предходно приетото от ОбС – Стара Загора Решение №1335 от 18.10.2011г. за одобряване на ПУП – ПР и ПЗ на кв. Железник, в частта му относно УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685, е било обжалвано от Н.Д., като с влязло в сила Решение № 8536/ 23.06.2014г. по адм. дело № 16793/ 2013г. по описа на ВАС, решението на Общински съвет – Стара Загора в тази му част е отменено и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне в отменената част съобразно мотивите на съдебното решение. За да постанови този резултат ВАС е приел, че в оспореното решение на ОбС – Стара Загора липсва посочване на правно основание като материалноправна норма, визираща релевантни за взетото решение юридически факти, като посочените правни основания /чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.129, ал.1 от ЗУТ/, обосновават единствено компетентността на органа да издава административни актове за одобряване на ПУП. В случая, като основание за приемане на  оспореното Решение № 919 от 25.05.2017г. на Общински съвет -  Стара Загора, отново обаче са посочени единствено разпоредбите, регламентиращи компетентността на общинския съвет да приема решения за одобряване на ПУП (чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.129, ал.1 от ЗУТ), но не и материалноправните норми, на които се основава упражнената компетентност. Следователно не са изпълнение указанията, дадени с Решение № 8536/ 23.06.2014г. по адм. дело № 16793/ 2013г. по описа на ВАС и в този смисъл обжалваният административен акт в оспорената част противоречи на влязлото в сила съдебно решение, указващо произнасянето на органа да се извърши при посочване на конкретната материалноправна норма, визираща релевентни за приемането на решението юридически факти. Това представлява основание по см. на чл.177, ал. 2 от АПК за прогласяване на нищожността на акта в тази му част.

Следва да се отбележи, че действителното материалноправно основание за одобряването на ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на кв. Железник в обхват посочените квартали по плана на гр. Стара Загора, не може да бъде извлечено и еднозначно установено и от материалите, съдържащи се в преписката по образуването и провеждането на административното производство, приключило с приемането на оспореното решение. С Решение по т.1.1 по Протокол № 39 от 06.10.2016г. на Експертния съвет по устройство на територията при Община Стара Загора, е прието становище, че може да бъде издадено разрешение за изработването на ПУП – изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване на кв. „Железник“, гр. Стара Загора. Съгласно изготвеното техническо задание за изработване на план за регулация и застрояване на квартал „Железник“ – Стара Загора, Община Стара Загора е възложила да се изготви проект за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на кв. Железник, обхващащ квартали №№ 638, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 673, 674, 681, 682, 685, 686, 687, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 723, 724, 726, 727, 732, 733, 734, 735, 736 и 737 по плана на гр. Стара Загора. Необходимостта от изменението на ПР и ПЗ, както в техническото задание, така и в Предложение рег.№10-61-516/12.10.2016г. на Кмета на Община Стара Загора за приемане от ОбС - Стара Загора на решение, с което да се разреши възлагането за изработване на ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване на територията на кв. „Железник“ в посочения териториален обхват, е обоснован с обстоятелството, че с Решение №1335 по Протокол №60 от 18.10.2011г. на Общински съвет Стара Загора е одобрен проекта за Подробен устройствен план – План за регулация и План за застрояване за територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, като решението е съпътствано със забележки, които налагат преработката на одобрения ПУП – ПРЗ, с цел отстраняване на допуснатите непълноти или грешки. Същевременно, видно от Решение № 612 по Протокол № 15/ 27.10.2016г. на ОбС - Стара Загора, даденото от общинския съвет разрешение да се възложи изработването на проект за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване на територията на кв. „Железник“, се основава не само на разпоредбата на чл.134, ал.2, т.4 от ЗУТ (ПУП съдържа явна фактическа грешка, която има значение за неговите предвиждания), но и на нормата на чл.16, ал.1 от ЗУТ, като изрично в решението е посочено, че следва да се приложат разпоредбите на чл.16, ал.1 от ЗУТ при разработване на ПУП – План за регулация и План за застрояване на неурегулирани поземлени имоти и за имоти с неприложена първа регулация, с коефициент на редукция 25%. От по-нататъшното процедиране е видно, че в хода на производството, образувано като такова за изменение на одобрения ПУП – ПР и ПЗ за територията на кв. „Железник“ с обявено в ДВ бр.75 от 02.10.2012г. Решение №1335 от 18.10.2011г. на Общински съвет Стара Загора, са изготвени и приети оценки за определяне пазарната стойност „на новообразуваните с процедирания план урегулирани поземлени имоти и имоти преди урегулирането им на основание чл.16, ал.4 от ЗУТ, попадащи в зоната на чл.16 от ЗУТ на плана на кв. Железник“, като с обявление, публикувано в ДВ бр.21/10.03.2017г., от Община Стара Загора е съобщено, че на основание чл.128, ал.1 и чл.16, ал.4 от ЗУТ е изработен проект на подробен устройствен план – изменение на план за регулация и план за застрояване за територията на кв. Железник, с конкретно посочени квартали. В този смисъл не може еднозначно да се установи, дали упражнената от Общински съвет – Стара Загора материална компетентност по чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.129, ал.1 от ЗУТ е за приемане на решение за одобряване изменение на влязъл в сила ПУП – ПРЗ в хипотезата на чл. 134, ал.2, т.4 от ЗУТ или за одобряване на ПУП – ПР и ПЗ по чл.16 от ЗУТ. Нещо повече - обективираното в оспорения акт волеизявление за одобряване на проект за Подробен устройствен план – изменение на План за регулация и План за застрояване за новообразуваните имоти от територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, обхващащ посочените в решението квартали, не съответства на извършеното с така одобрения план  урегулиране на поземлени имоти, които не са били урегулирани с предишен подробен устройствен план (вкл. имотът на жалбоподателката). В този смисъл не само че упражненото с обжалваното решение административно правомощие е необосновано от правна страна, но не може да се установи и съдържанието на обективираното в акта волеизявление - дали е за одобряване на изменение на Подробния устройствен план – План за регулация и застрояване на квартал „Железник“, гр. Стара Загора (одобрен с Решение №1335 по Протокол №60 от проведено на 18.10.2011г. заседание на Общински съвет Стара Загора, обнародвано в ДВ  бр.75 от 02.10.2012г. – л. 51 от приложеното адм. дело №436/ 2012г. по описа на АС – Стара Загора) или с решението е одобрен ПУП по чл.16 от ЗУТ. Съответно налице е неяснота и относно съдържанието на правните последици от акта - дали с така одобреният проект за ПУП - изменение на ПР и ПЗ за територията на кв. „Железник“, се извършва  отстраняване на допуснати фактически грешки по см. на чл.134, ал.2, т.4 от ЗУТ в одобрения с Решение №1335 от 18.10.2011г. на ОбС - Стара Загора Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване на квартал „Железник“, гр. Стара Загора, или се урегулират неурегулирани поземлени имоти и територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план. Тази невъзможност да се установи съдържанието на волеизявлението и на правните последици на решението, също представлява основание за прогласяване нищожността на оспорения акт в обжалваната му част.

 

На следващо място, одобреният с Решение № 919/27.05.2017г на Общинския съвет – Стара Загора ПУП – ПРЗ, е първи устройствен план за притежавания от жалбоподателката поземлен имот - бивша земеделска земя – нива в местността „Баш Чардак“ в землището на гр. Стара Загора, собствеността върху който имот е възстановена с решение на ПК – Стара Загора, като съгласно заключението на изпълнената СТЕ имотът е с графично определена площ от 3 800кв.м, от които 3 306 кв.м попадат в строителните граници (регулацията) на града, а 494кв.м са извън строителните граници на града. Със Заповед № 1976 от 10.08.1995г. е одобрено попълването на кадастралната основа по съществуващата граница на имот пл. № 12155а, кв. 640 и въз основа на тази заповед е извършено и нанасяне на имота по съществуващите граници в одобрения със Заповед № 810/ 07.07.1978г. кадастрален и регулационен план на града, като частта от имота пл.№ 12155а, която попада в строителните граници на града, съвпада с имот с идентификатор 68858.501.87 по КККР. Противно на твърдяното от жалбоподателката, нито обстоятелството, че част от имот пл. № 12155а попада в строителните и регулационните граници на гр. Стара Загора, нито  обстоятелството, че въз основа на Заповед № 1976 от 10.08.1995г. за одобряване попълването на кадастралната основа имот пл. № 12155а е нанесен по съществуващите граници в одобрения със Заповед № 810/ 07.07.1978г. кадастрален и регулационен план, обуславя извод, че имотът е с приложена първа регулация. От нанасянето на имота в одобрените през 2008г. КККР на гр. Стара Загора също не следва извод за наличието на определен регулационен статут на имота по приложен устройствен план. Доколкото с влязло в сила Решение № 8536/ 23.06.2014г. по адм. дело № 16793/ 2013г. по описа на ВАС, по жалба на Н.Д. е постановена отмяна на Решение № 1335/ 18.10.2011г. на Общински съвет - Стара Загора за одобряване на ПУП – ПРЗ за територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, в частта му относно УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685 и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне в отменената част, очевидно имотът на жалбоподателката не се явява урегулиран и с одобряване на този ПУП-ПРЗ за кв. Железник. Следователно имотът на жалбоподателката не представлява урегулиран поземлен имот по см. на §5, т.11 от ДР на ЗУТ, като за урегулирането на този имот, при прилагането на чл.15, изр. първо от ЗУТ, се е следвало приемането (одобряването) на ПУП по чл.16 или по чл.17 от ЗУТ.

В случая, съгласно заключението на изпълнената по делото СТЕ, ПУП – ПРЗ, одобрен с Решение № 1335 от 18.10.2011г. на ОбС- Стара Загора и ПУП – изменение на ПР и ПЗ за кв. Железник, одобрен с Решение № 919 от 25.05.2017г. на ОбС – Стара Загора, са разработени в един и същ териториален обхват. От доказателствата по делото по несъмнен начин се установява, че притежаваният от жалбоподателката поземлен имот с идентификатор  68858.501.87 по КККР, е включен в териториалния и в предметния обхват на одобрения с оспореното решение ПУП – изменение на ПР и ПЗ. Според заключението на СТЕ, по отношение на имот с идентификатор  68858.501.87, ПУП – ПРЗ, одобрен с Решение № 1335 от 18.10.2011г. на ОбС- Стара Загора, не е приложен (в тази част ПУП – ПРЗ е отменен с влязло в сила съдебно решение), като за имота одобреният с обжалваното Решение № 919 от 25.05.2017г. на ОбС – Стара Загора ПУП представлява първо урегулиране, а не изменение на ПР или повторно урегулиране на вече урегулиран поземлен имот. След като имотът представлява неурегулиран поземлен имот и за него няма приложен, по см. на § 22, ал.1, т.1 от ЗР на ЗУТ, ПУП – ПР,  следва извода, че  обективираното в оспореното решение волеизявление за одобряване изменение на ПР и ПЗ, по отношение на имот с идентификатор  68858.501.87 по КККР, няма предмет – за имота няма влязъл в сила ПУП – ПРЗ, които да бъде изменян на основанията по чл.134, ал.2 от ЗУТ, още по-малко в хипотезата на явна фактическа грешка, имаща значение за предвижданията на плана. От материалите по преписката, вкл. от графичната част на процедираният и одобрен ПУП – изменение на ПР и ПЗ за територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, е видно, че одобреният ПУП по отношение на имота на жалбоподателката е първи регулационен план, с предметно съдържание и правни последици на ПУП по чл. 16, ал. 1 от ЗУТ, а не е изменение на ПРЗ. Въпросът е, дали това противоречие опорочава оспореният акт в обжалваната му част в степен и по начин, обуславящ неговата нищожност. Отговорът на този въпрос се свързва с характера и с правното действие на ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ. Подробните устройствени планове по чл.16, ал.1 от ЗУТ са единствените устройствени планове, за които ЗУТ предвижда непосредствен вещноправен ефект, изразяващ се в това, че собствеността върху неурегулирани поземлени имоти се трансформира в собственост върху урегулирани поземлени имоти. Тази трансформация настъпва с влизане в сила на решението на общинския съвет, с който е одобрен ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ, по аргумент от §22, ал.1 т.1 от ЗР на ЗУТ - собствениците придобиват собствеността върху новообразуваните с плана имоти, а общината придобива собствеността върху отстъпените й части, от датата на влизане в сила на плана (чл. 16, ал.6 от ЗУТ). В хипотезата на ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ регулационните граници определят обема на правото на собственост, поради предвиденото придобиване на собствеността върху новосъздадения урегулиран поземлен имот с влизане в сила на плана, като регулационните граници, определени с план по чл.16 ал.1 от ЗУТ, стават имотни граници /граници на собствеността/ с влизане в сила на плана. В контекста на изложеното и с оглед разпоредбата на чл.15 от ЗУТ, следва извода, че поземлени имоти, които не са били урегулирани с предишен устройствен план, могат да бъдат урегулирани единствено и само с ПУП по чл.16 и чл.17 от ЗУТ.  Действащото законодателство не допуска възможност урегулирането на неурегулиран поземлен имот, респ. на имот с неприложена първа регулация, да се извършва по реда и на основание чл.134, ал.2 от ЗУТ – чрез изменение на влязъл в сила ПУП – ПРЗ, още по-малко чрез одобряването на ПУП – изменение на ПР и ПЗ да се прилагат правните последици на ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ. В случая, с процедирането изменение на одобрения с Решение №1335 от 18.10.2011г. на Общински съвет Стара Загора Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване на квартал „Железник“, гр. Стара Загора, с посочена цел отстраняване на непълноти и грешки в така одобрения ПУП – ПРЗ, фактически се урегулира собственият на жалбоподателката неурегулиран поземлен имот при прилагането на чл.16, ал.1 от ЗУТ, каквото прилагане е недопустимо и несъвместимо с изменението на ПРЗ в хипотезата на чл.134, ал.2, т.4 или при която и да е било друга хипотеза на чл.134, ал.2 от ЗУТ.

 

            Предвид изложеното съдът приема, че доколкото по отношение на Решение № 919 от 25.05.2017г. на Общински съвет -  Стара Загора, с което е одобрен проект за ПУП – изменение на ПР и ПЗ за новообразуваните имоти от територията на кв. Железник, гр. Стара Загора, в обжалваната му част относно имот с идентификатор 68858.501.87, са установени пороци, дисквалифициращи го като валиден административен акт и при прилагането на чл.177, ал.2 от АПК, оспорването с искане за прогласяване на нищожността на решението в тази му част, се явява основателно.

 

С оглед изхода на делото искането на жалбоподателката за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.1 от АПК, в тежест на Община Стара Загора следва да бъде възложено заплащането на направените от Н.Д. разноски в производството по адм. дело № 491/ 2020г. по описа на АС – Стара Загора, в производството по адм. дело № 6927/ 2021г. по описа на ВАС и в производството по настоящото дело /за внесени държавни такси в общ размер на 80лв.; за внесена такса за публикуване на обявление в ДВ; за заплатени адвокатски възнаграждения в общ размер на 2 880лв. и за внесената сума за възнаграждение за вещо лице за изпълнената СТЕ в размер на 1033лв./, като Община Стара Загора следва да бъде осъдена да заплати на Н.С. сумата от 4 013 лева – разноски по делото. Не се следва присъждане на претендираните от жалбоподателката разноски – 10 лв. внесена държавна такса за първоначално предявения за съвместно разглеждане с жалбата иск по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, производството по който е прекратено поради отказ от иска, както за направени разходи за гориво в размер на 58.72лв., направени за „провалено“ заседание на 10.05.2022г.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

 

    Р     Е     Ш     И     :

ОБЯВЯВА за нищожно по жалба на Н.С.Д. ***, ж.к Младост – 2, бл. 220А, вх. В, ап.44, Решение № 919 по Протокол №22 от проведено на 25.05.2017г. заседание на Общински съвет -  Стара Загора, с което е одобрен проект за Подробен устройствен план – изменение на План за регулация и План за застрояване за новообразуваните имоти от територията на кв. „Железник“, гр. Стара Загора, в частта му относно имот с идентификатор 68858.501.87, за който са отредени УПИ I-87 и УПИ IX-87 в кв.685.

 

ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на Н.С.Д., ЕГН **********,***, ж.к Младост – 2, бл. 220А, вх. В, ап.44, сумата от 4 013лв. /четири хиляди и тринадесет лева/ – разноски по делото.

           

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

           

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: