Решение по дело №130/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 207
Дата: 2 юни 2020 г. (в сила от 27 януари 2021 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20207240700130
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

176                                         02.06.2020г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесет и шести май  2020г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

ПРОКУРОР: ПЕТЯ ДРАГАНОВА

        Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №130 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.78 ал.13 от Закона за управление на отпадъците вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалба на „ТРАШ ЮНИВЪРС“ ЕООД ЕИК ********* гр. Гълъбово, област Стара Загора, площадка Брикел, представлявано от управителя Г.В.И., а в съдебното производство от редовно упълномощен адвокат, против Решение №13-РД-489-00/04.02.2020г. на Директора на РИОСВ Стара Загора. Оспореното решение е връчено на 06.02.2020г. на упълномощен представител на дружеството, а жалбата е подадена по пощата на 20.02.2020г. в последния ден от 14-дневния преклузивен срок.

      Решение №13-РД-489-00/04.02.2020г на Директор РИОСВ Стара Загора е постановено на основание чл.78 ал.12 т.1 от Закона за управление на отпадъците: „Компетентният орган отказва с мотивирано решение в срока по ал. 10 или 11 извършването на регистрацията при: 1. неспазване изискванията на този закон и/или подзаконовите нормативни актове по прилагането му“.

    Фактическите основания са следните: Със заявление №КОС-21-404/6/ от 13.03.2019г. за извършване на регистрация и издаване на регистрационен документ, „ТРАШ ЮНИВЪРС“ ЕООД е заявило извършване на дейности по съхраняване и предварителна обработка /шредиране, смесване/ на отпадъци с код: 19 12 04 „Пластмаса и каучук“; 19 12 10 – „запалими отпадъци – модицифицирани горива, получени от отпадъци“; и 19 12 12 – „други отпадъци, включително смеси от материали от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19 12 12“, на площадка с местонахождение: област Стара Загора, община Гълъбово, землище на село Обручище с обща площ 25 000 кв.м., включващ сграда №2, в южната част от имот с планоснимачен номер 53134.513.34, съгласно скица на имота от 19.06.2018г. По реда на ЗУО с Решение №13-РД-468-00/27.03.2019г. Директора на РИОСВ Стара Загора е издал регистрационен документ за дейности с отпадъци с разрешени количества, както следва: 200 000т годишно за код 19 12 04; 700 000т/г за код 19 12 10 и 700 000т/г за код 19 12 12. С решение №190/13.09.2019г Министъра на околната среда и водите е възобновил производството по издаване на Решение №13-РД-468-00/27.03.2019г на Директора на РИОСВ Стара Загора, отменил е регистрационния документ изцяло, и е върнал административната преписка, образувана по заявлението от 13.03.2019г за ново произнасяне от директора на РИОСВ Стара Загора при спазване на указанията дадени в решението за отмяна на регистрационния документ. Указанията са следните: Реалния капацитет на съхранение на разрешената площадка е информация за фактически обстоятелства, които са съществували към момента на издаване на Решение №13-РД-468-00/27.03.2019г на директора на РИОСВ Стара Загора, но не са били известни на същия административен орган. Разрешения капацитет е съотношение между площта на площадката, разпределена по сектори за съхранение, площ за реализация на предварително третиране, разрешено при необходимост и определяне на необходимата площ за предаване за последващо третиране на отпадъците, в съотношение на събраното и третирано количество отпадък. При подаване на заявлението и издаване на разрешението за регистриране на съответните дейности по третиране на видовете отпадъци по кодове има техническа невъзможност да бъде изчислена реалната възможност на разрешеното количество отпадък за съхранение при съотношение тон/годишно. Видно от констативните протоколи / от 24.07.2019г и 11.09.2019г/ за период от 4 месеца капацитета на площадката е изчерпан, при следните налични количества: за код 19 12 04- 6 031.51т, за код 19 12 10 – 117.16т, за код 19 12 12 0 130-38т. В резултат се е стигнало до съхраняване на отпадъци извън границите на площадката, чийто реален капацитет за съхранение на отпадъци е съществено превишен, въпреки, че количествата са под праговете, посочени в регистрационния документ.. Констатираните нови обстоятелства за реален капацитет на съхранение на разрешената площадка обуславят необходимостта от регулиране с административен акт на разрешените по видове количества отпадъци, включени в решение №13-РД-468-00/27.03.2019г на Директора на РИОСВ Стара Загора / регистрационния документ/, което следва да се отмени и при повторното произнасяне по заявлението същия административен орган да съобрази, че в решението следва да фигурира реално възможния капацитет за съхранение на определените по вид отпадъци в съотношение тон/година и в съответствие с площта на разрешената площадка. Необходимо е също така да се регулира и необходимата площ за предварително третиране, в това число и методите и средствата за осъществяването му. Решение № 190/13.09.2019г е влязло в сила след като с Определение №463/04.11.2019г жалбата на дружеството е оставена без разглеждане по аргумент от  чл. 103 ал.3 от АПК, а производството по адм.д.№772/19г по описа на АС Стара Загора е прекратено. Определението за прекратяване на адм.д.№772/2019г по описа на АС Стара Загора не е обжалвано. Следователно въпроса за наличието на основание по чл.99 т.2 от АПК за възобновяване на административното производство по издаване на регистрационен документ по чл. 78 от ЗУО е преклудиран и страните в настоящия съдебен спор са обвързани от да приемат и съобразят, че посочените в Решението на Министъра на околната среда и водите фактически обстоятелства са съществували, но не са били известни при издаване на Решение № 13-РД-468-00/27.03.2019г. на Директора на РИОСВ Стара Загора, поради което следва да се съобразят при новото разглеждане на заявлението.  Това уточнение се налага поради следното: В Решение № 13-РД-489-00/04.02.2020г. /предмет на настоящото съдебно производство/ Директора на РИОСВ Стара Загора се позовава на факти, установени при извършени проверки на 24.07.2019г. и на 11.09.2019г., за които са съставени констативен протокол №006651/24.07.2019г и констативен протокол №006902/11.09.2019г. На фактическите обстоятелства, отразени в тези констативни протоколи се позовава и Министъра на околната среда и водите в своето Решение №190/13.09.2019г. за възобновяване на административното производство по заявлението от 13.03.2019г на ТРАШ ЮНИВЪРС ЕООД за издаване на регистрационен документ тоест тези факти са приети като доказателство за капацитета на площадката, обуславящ количествата отпадъци, за които може да се издаде решение за регистрация на дейности свързани с тях. Фактите, описани в констативните протоколи са осъществени след 27.03.2019г, но тяхното узнаване не по-рано от 24.07.2019г., сочи на условие, с което Директора на РИОСВ Стара Загора трябва да се съобрази задължително, съгласно даденото от Министъра указание за съобразяване при новото разглеждане на заявлението.

     Фактическите обстоятелства по констативния протокол от 24.07.2019г са следните: Проверката на място се извършва върху поземлен имот с идентификатор 53134.513.34 / посочената в заявлението площадка/, с площ от 25 000кв.м. и върху 600 кв.м., реална част от ПИ с идентификатор 53134.513.33 по Кадастралната карта на землището на село Обручище. Констатациите: Към тази дата дружеството притежава регистрационен документ №13-РД-468-00/27.03.2019г / отмененото Решение на Директора на РИОСВ в производството по възобновяване/ за дейности по съхраняване и предварително третиране на отпадъци с код 19 12 04, 19 12 10 и 19 12 12. При извършен оглед на площадка №1 – южната част на ПИ 53134.513.34  с площ 25 000 кв.м., с оператор „ТРАШ ЮНИВЪРС“ ЕООД, съгласно договор за наем с „БРИКЕЛ“ ЕАД, се установява, че капацитетът на площадката за съхраняване на отпадъци е изчерпан. Премахната е оградата от северната част на площадката, като се съхраняват отпадъци под формата на бали извън територията й – в съседния имот ПИ 53134.513.33. При проверка на отчетните книги по Приложение №4 се установява, че приетото количество отпадъци с код 19 12 04 е 6031.51т. за периода от 28.03.2019г до 24.07.2019г Приетото количество отпадъци с код 19 12 10 за същия период е 117.16т, аз отпадък с код 19 12 12 количеството е 130.38г. Отпадъците са приети въз основа на сключени договори с посочени в протокола юридически лица и по видове отпадъци. Съгласно отчетната книга, на „БРИКЕЛ“ ЕАД са предадени за оползотворяване с код R1 -2726.17т за отпадък 19 12 04. Предаденото количество на „БРИКЕЛ“ ЕАД на отпадък с код 19 12 10 е 796.06т. Не е извършено предаване на отпадък с код 19 12 12. Във връзка с писмо от 23..07.2019г от БРИКЕЛ ЕАД до РИОСВ Стара Загора за извършване на експериментално изгаряне на въглища с неопасни отпадъци в горивните инсталации на ТЕЦ „БРИКЕЛ“ е извършен обход и на площадка с площ 600 кв.м., на територията на Брикетна фабрика в имот 53134.513.33, при което се установява наличие на около 50т отпадък с код 19 12 10 за целите на експерименталното изгаряне. Ситуирани са два мобилни и един стационарен шредер. С посочения констативен протокол са дадени предписания да се възстанови оградата в северната част на площадката, представляваща имот 53134.513.34 в срок до 31.07.2019г., да се премахнат отпадъците, които се съхраняват на територията на съседния имот с идентификатор 53134.513.33., за което  писмено да се уведоми РИОСВ Стара Загора. На 11.09.2019г се извършва следваща проверка, при която се констатира, че на площадката се съхраняват отпадъци, една част от които са балирани с тел с приблизителни размери около 1.20/2/0.80м, друга част от балите с в зелени опаковки с приблизителен обем около 1 кубичен метър и тегло 1.150тона, на част от които има залепен етикет, приобщен към протокола. Друга част от балите са с нарушена цялост, но по-голямата част са покрити с текстилна мембрана с цел превенция на риска от разпиляване. На площадката се води отчетна книга, съгласно Приложение №4 от Наредба №1/2014г, заверена от Директора на РИОСВ Стара Загора. Съгласно отчетната книга на площадката за период от 01.04.2019г до 31.08.2019 с код 19 12 10 е приет отпадък с количество 12 410.40т от посочени юридически лица. При проверка на отчетната книга е констатирано, че липсва запис за получени отпадъци с код 19 12 10 с произход Италия. Представени са договор за временно съхранение на отпадъци от 20.05.2019г между „Топлофикация-Сливен“ ЕАД и „ТРАШ ЮНИВЪРС“ ЕООД и ТРАШ ЕКО ПАК ЕООД за доставка на отпадък с код 19 12 04. Дадени са нови предписания за представяне на документи, удостоверяващи произхода на отпадък с код 19 12 10 с произход Италия, товарителници, фактури, кантарни бележки и други договори с транспортна фирма. Тези констатации са възпроизведени като фактически основания в оспореното Решение №13-РД-489-00/04.02.2020г на Директора на РИОСВ Стара Загора, наред и със следните факти: При проверката с дата 24.07.2019г е констатирано, че „ТРАШ ЮНИВЪРС“ ЕООД не изпълнява условие 2.2 от издадения на 27.03.2020г регистрационен документ, изразяващо се в премахване на северната ограда на площадката, за което на 12.08.2019г е съставен АУАН №56/12.08.2019г по  ЗУО за неизпълнение на условие в регистрационен документ за третиране на отпадъци, а за нерегламентираното съхраняване на 50т отпадъци с код 19 12 10 в съседния поземлен имот 53314.513.33, за който дружеството не притежава регистрационен документ е съставен АУАН №72/10.09.2019г за установено нарушение по чл.136 ал.2 т.3 от ЗУО. На 11.09.2019г е установено нарушение по чл.135 ал.1 т.3 от ЗУО, за което е съставен АУАН №80/29.09.2019г за това, че не е спазен реда за предоставяне на информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във връзка с установените отпадъци с код 19 12 10, предадени от Топлофикация – Сливен ЕАД, за които ТРАШ ЮНИВЪРС не притежава и регистрационен документ.

        Всички тези факти са подведени правно под разпоредбата на чл. 78 ал.12 т.1 от ЗУО – неспазване на изискванията на този закон и подзаконовите актове по неговото прилагане.

    В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, тъй като на 20.09.2020г е извършена проверка, обективирана в констативен протокол, при която е установено, че е извършена корекция в отчетността и пропускът от 11.09.2019г е отстранен. На 30.09.2019г при нова проверка с констативен протокол е установено, че не се съхраняват нерегламентирано отпадъци. Установено е отново съхранение на отпадъци с код 19 12 10. Междувременно на 25.09.2019г дружеството е подало ново заявление за извършване на регистрация и издаване на регистрационен документ за извършване на дейности по третиране на отпадъци, с което заявява желанието си за повече от стократно намаление на количествата съхранявани отпадъци на площадката. РИОСВ Стара Загора изрично е отказала на 27.09.2019г да разгледа заявлението, който отказ е обжалван и отменен като незаконосъобразен с определение №543/03.12.2019г, постановено по адм.д.№800/19г по описа на АС Стара Загора и преписката е върната за произнасяне по същество, което до този момент не е изпълнено. С Решение 0СЗ-404-СПР/23.10.2019г Директора на РИОСВ Стара Загора спира производството по разглеждане на заявление №КОС-21-404/13.03.2019г на ТРАШ ЮНИВЪРС, / процесното/ на основание чл.54 ал.1 т.5 от АПК. Решението е обжалвано като с Определение №550/04.12.2019г, постановено по адм.д.№875/19г по описа на АС Стара Загора, жалбата на дружеството е оставена без уважение поради установена преюдициалност на въпроса за законосъобразността на Предписание №404/18.09.2019г за почистване на площадката. С решение №540/27.12.2019г, постановено по адм.д.№747/19г по описа на АС Стара Загора, предписание №404/28.09.2019г на РИОСВ Стара Загора е отменено като незаконосъобразно. Дружеството не е уведомено, че след влизане в сила на посоченото съдебно решение е възобновено и производството по разглеждане на заявлението му от 13.03.2019г., приключило с оспореното по настоящото съдебно производство Решение на Директора на РИОСВ за отказ да се издаде регистрационен документ за извършване на дейности по ЗУО.

       От съда се иска да бъде отменено Решение №13-РД-4890-00/04.02.2020г. на Директора на РИОСВ Стара Загора като незаконосъобразно, постановено в противоречие с чл.78 ал.12 т.1 от ЗУО, тъй като фактическите основания не се подвеждат под тази правна норма. На следващо място фактическите обстоятелства, на които ответника се позовава не съществуват към 04.02.2020г видно от съставените протоколи за извършените на място проверки, последната на 30.09.2020г.  От съда се иска след отмяна на оспорения административен акт да бъдат дадени задължителни указания на Директора на РИОСВ Стара Загора да продължи процедурата по издаване на регистрационния документ тоест да му се укаже да го издаде.

    Ответника Директора на РИОСВ Стара Загора поддържа доводите в обжалваното решение и иска от съда да бъде отхвърлена жалбата.

   Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за неоснователност на жалбата, предвид фактическите констатации.

      Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

     Жалбата е подадена на 20.02.2020г от адресата на административния акт / съгласно извършена проверка в сайта на ЕКОНТ по номера на пратката/, за който същия поражда пряко и непосредствено неблагоприятни правни последици, в рамките на 14-дневния срок, считано от 07.02.2020г., предвид датата 06.02.2020г., посочена в разписката за връчване на Решение №13-РД-489-00/04.02.2020г. на Директора на РИОСВ Стара Загора. Разгледана по същество е основателна, поради следното:

           Оспореното решение и издадено от компетентен орган по приходите по смисъла на чл.78 ал.5 т.1 от ЗУО, но в противоречие между фактическо и правно основание. Разпоредбата на чл.78 ал.12 т.1 от ЗУО гласи: Компетентният орган отказва с мотивирано решение в срока по ал. 10 или 11 извършването на регистрацията при: 1. неспазване изискванията на този закон и/или подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Неспазването на изискванията на ЗУО и/или на подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане има съдържание различно от вложеното в разпоредбата на чл. 80 ал.1 т.2 от ЗУО – в случай на две нарушения на ЗУО и/или подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане, установени с влезли в сила наказателни постановление за период от три години, представляваща основание за прекратяване на регистрацията по чл.78 ал.1 от ЗУО. Спазването на изискванията на ЗУО и подзаконовите нормативни актове е условие за регистрация за дейности с отпадъци, чието изпълнение се установява и доказва към момента на издаване на съответния регистрационен документ. В настоящия случай, съгласно посочената хронология на събитията, се налага извода, че нарушенията по смисъла на чл. 80 ал.1 т.2 от ЗУО / без да се дерогира изискването за доказването им, чрез влезли в сила наказателни постановления/, които са констатирани на 24.07.2019г и на 11.09.2019г касаят период от време, в което Решение №13-РД-486-00/27.03.2019г на Директора на РИОСВ Стара Загора е влязъл в сила и действащ благоприятен административен акт за жалбоподателя. В периода на действие на регистрационния документ, от който дружеството черпи права са установени нарушения, които могат да послужат като основание за прекратяване на регистрацията. В настоящия случай констатираните на посочените дати факти, посредством официалните удостоверителни документи, каквито са констативните протоколи с неоспорени от дружеството констатации, са послужили като основание по чл. 90 т.2 от АПК за възобновяване на производството по издаване на регистрационен документ. Прието е между страните по настоящия правен спор, чрез влизане в сила на Решението на Министъра на околната среда и водите, че към 27.03.2019г на Директора на РИОСВ Стара Загора не е бил известен капацитета на площадката за съхранение на отпадъците, който е по-малък не само от посочените количества в регистрационния документ от 27.03.2019г, но дори и от установените на 24.07.2019г количества отпадък по съответните кодове, което е наложило премахване на северната ограда и съхраняване на 50т отпадъци извън площадката. На следващо място, указанията дадени от Министъра на околната среда и водите са ясни, а именно да се съобрази капацитета на площадката спрямо посочените от ТРАШ ЮНИВЪРС ЕООД в Заявлението му от 13.03.2019г количества отпадъци, за които му е издаден и регистрационен документ от 27.03.2019г. Следователно при новото разглеждане на това Заявление административния орган е могъл и е следвало да посочи кои изисквания на ЗУО не са изпълнени, за да удовлетвори условието на чл.78 ал.12 от същия закон за мотивиран отказ да издаде регистрационен документ. Вместо това ответния административен орган се позовава на факти, представляващи административни нарушения, за които са приложени в преписката, но не са посочени издадените наказателни постановления, същите имащи отношение към процедурата по чл.80 от ЗУО за прекратяване на регистрацията. Избор на ответната администрация е процедурата по чл.90 и сл. от АПК за възобновяване на производството, вместо на иницииране на процедура по прекратяване на регистрацията, с което всички последващи спорове, нямащи отношение към настоящия предмет на делото, биха били разрешени по установения от закона ред. В настоящата хипотеза на първоначално разглеждане на Заявлението от 13.03.2019г за Директора на РИОСВ съществува правната възможност да провери отново изпълнението на изискванията, не на нарушенията, на ЗУО и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Не може нарушения на Закона, последващи датата на издаване на регистрационния документ да бъдат посочени като основание да бъдат издаден същия при положение, че чрез възобновяването производството се „връща“ в първоначалната си фаза, а именно да се разгледа основателността на заявеното искане за издаване на благоприятен административен акт, съобразно изпълнението на законовите условия.

    След отмяна на оспорения административен акт, преписката следва да се върне за ново произнасяне, съобразно дадените указания по тълкуване на чл.78 ал.12 от ЗУО в смисъл, че разпоредбата изисква да се посочи нормативното изискване, което не е изпълнено, за да се осигури и правото му на защита и последващ контрол за законосъобразност на отказа.

                Воден от тези мотиви, Административен съд Стара Загора  

РЕШИ

ОТМЕНЯ Решение №13-РД-489-00/04.02.2020г. на Директора на РИОСВ Стара Загора по жалба на „ТРАШ ЮНИВЪРС“ ЕООД ЕИК205238281.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: