Определение по дело №313/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 393
Дата: 15 февруари 2021 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20217050700313
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                          гр. Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в закрито заседание на петнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело №313/2021г., по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.166 ал.4 вр. ал.2 от АПК.

Образувано е по искане на Н.Г.К. ЕГН********** с постоянен адрес ***, за спиране предварителното изпълнение на Заповед №149/29.01.2021г. на кмета на община Несебър, в частта, с която е заличена адресната му регистрация по настоящ адрес ***.

В искането се сочи, че на 28.02.2021г. е насрочен общ местен референдум със заповед на Областния управител на Област Бургас с №РД-09-4/08.01.2021г. в населените места от община Несебър, а именно гр.Обзор, с.Приселци, с.Паницово, с.Раковсково, с.Баня, с.Емона, с.Козница, с въпрос: „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център гр. Обзор, състояща се от населените места - гр. Обзор, с. Баня, с.Приселци, с. Раковсково, с. Емона, с. Паницово, с. Козница". По повод на предстоящия референдум в населените места молителят твърди, че  неколкократно е участвал в дискусии и заличавайки адресната му регистрация по настоящ адрес,*** го лишава от възможността да упражни правото си на глас именно в насрочения за 28.02.2021г. местен референдум. Това е така, тъй като в срок до 14.02.2021г. може, а и желае да подаде заявление по образец от одобрените със заповедта на областния управител изборни книжа. Приложение N7 дава възможност да заяви, че желае да бъде вписан в избирателния списък по настоящият адрес. Нещо повече, към дата 08.07.2020г. /6м.преди насрочването на референдума съгласно ЗПУГДВМС/ адресната регистрация по настоящ адрес е именно на територията на гр. Обзор.

Счита, че са налице всички предпоставки: насрочен референдум, изготвени предварителни избирателни списъци, формирани секции по места, и налична регистрация по настоящ адрес, при изпълненията, на които би могъл да гласува на 28.02.2021г.

Релевира доводи, че заличавайки адресната му регистрация се отнема конституционно право на глас, право да изрази, чрез вота си своята позиция по въпроса на местния референдум. Тази вреда намира за непоправима, тъй като референдум не се насрочва отново и ще премине, чрез гласуване на 28.02.2021г.

Горното го лишава от възможността да бъдат упражнени избирателни права в Община Несебър, в гр. Обзор, доколкото според чл.23, ал.1 от ИК всеки избирател се вписва само в един избирателен списък. Това безспорно би съставлявало непоправима вреда и от тази гледна точка е и основание по чл.166, ал.2 от АПК за спиране на предварителното изпълнение. В подкрепа на твърденията си представя заповед на кмета на общината относно образувани избирателни секции с №56/13.01.2021г., заповед относно обявяване на предварителни избирателни списъци по секции с N957/13.01.2021г. заповед на Областен Управител за насрочване на местен референдум на 28.02.2021г. в посочените в жалбата населени места. Отправя искане за постановяване на определение, с което да се спре предварителното изпълнение на заповедта в оспорената част. 

Ответникът,  със съпроводителното административната преписка писмо счита молбата за неоснователна, тъй като единственото основание за спиране на допуснатото по силата на закон предварително изпълнение е искането на жалбоподателя да участва в местен референдум.

Съдът, след като се запозна с искането за спиране и доказателствата по делото намира следното:

Искането за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение е обективирано с жалба срещу Заповед №149/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър, с която е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на жалбоподателя К..

Съгласно чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация, адресната регистрация се извършва от кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица при заявяване от лицето, а според чл. 92, ал. 14 от ЗГР, актовете на органите по ал. 1 за заличаване на адресна регистрация подлежат на оспорване пред съответния административен съд. Обжалването не спира изпълнението.

С разпоредбата на чл.166, ал.4 АПК законодателят предвижда възможност за спиране допуснатото по силата на отделен закон предварително изпълнение на индивидуален административен акт, освен ако той не е изрично изключен от съдебен контрол. Предвид нормата на чл. 92, ал.14 ЗГР, такова ограничително условие не е налице, поради което искането е допустимо.

По същество, съдът намира искането за основателно.

Законът за гражданската регистрация не сочи основанията и редът, при които съдът може да спре изпълнението на заповедта за заличаване на адресна регистрация, поради това намира приложение общата норма на чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 и ал. 3 АПК. Съгласно посочената разпоредба, основание за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение ще е налице, ако то би причинило на оспорващия значителна или трудно поправима вреда - имуществена или неимуществена, която по значимост да може да се противопостави на онзи обществен интерес, заради който законодателят е допуснал предварителното изпълнение на административния акт по силата на закона; изпълнението може да бъде спряно само въз основа на нови обстоятелства, т.е. такива, възникнали след издаване на акта. В конкретния случай жалбоподателят твърди, че предварителното изпълнение може да му причини значителна и практически непоправима вреда, изразяваща се в невъзможността му да упражни правото си на вот на насрочения на 28.02.2021г. местен референдум.

По делото не е налице спор, че със заповед №РД-09-4/08.01.2021г. на областен управител на област Бургас е насрочен на 28.02.2021г. общ местен референдум в населените места от община Несебър, а именно гр. Обзор, с. Приселци, с. Паницово, с. Раковсково, с. Баня, с. Емона, с. Козница, с въпрос: „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център гр. Обзор, състояща се от населените места - гр. Обзор, с. Баня, с. Приселци, с. Раковсково, с. Емона, с. Паницово, с. Козница“. По смисъла на §2 от Преходни и заключителни разпоредби на ЗПУГДВМС за всички неуредени в закона въпроси относно произвеждането на национален и местен референдум се прилагат съответните разпоредби на Изборния кодекс.

Съгласно чл.36, ал.1 от ИК избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден. По делото не е налице и спор, че постоянен адрес на жалбоподателят е в гр. Варна и настоящия адрес гр. Обзор, както и, че 6 месеца преди насрочването на референдума адресната му регистрация по настоящ адрес ***.

С допуснатото по закон предварително изпълнение на оспорената по делото заповед е заличен настоящия адрес на територията на гр. Обзор, община Несебър на три лица, един измежду които по т.1 от заповедта е настоящия жалбоподател, което обстоятелство препятства да упражни правото си на глас в насрочения референдум. Правата в случая на жалбоподателя ще бъдат засегнати по необратим начин, доколкото правната възможност за участие в местен референдум е еднократна. Изложеното сочи на вреда, която не би могла да бъде поправена. С предварителното изпълнение в случая се засягат конституционно гарантирани основни права на жалбоподателя  по арг. от чл.136 от Конституцията на РБългария за участие на гражданите в управлението на общината, както чрез избраните от тях органи на местно самоуправление, така и непосредствено чрез референдум и общо събрание на населението.  Границите на общините също да се определят след допитване до населението. Гарантирано е и правото на гражданите да избират местожителството си, респективно настоящия си адрес, предвидено в чл. 35 от Конституцията на РБългария. В този смисъл съдът намира, че следва да се даде приоритет на защитата на особено важни основни права, доколкото законосъобразността на заповедта подлежи на преценка в хода на съдебното производство по оспорването й. Отделно от това е от съществено значение гарантирането на участието на гражданите и гражданският контрол при формулирането и вземането на решения на местно ниво.

Съдът намира, че са установени предпоставките по чл.166, ал.2 от АПК, обстоятелства след издаване на оспорената заповед – фактическа възможност за подаване заявление за вписване в избирателен списък по настоящ адрес по приложение №7, част от книжата за МР до 14.02.2021г. и провеждане на 28.02.2021г. на местен референдум, и тъй като предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия трудно поправима вреда, искането за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение на заповед №149/29.01.2021г. на кмета на община Несебър в частта, в която е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на Н.Г.К., е основателно и следва да бъде спряно предварителното изпълнение на заповедта, в оспорената част.

Водим от горното и на основание чл.166, ал.3 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

 

СПИРА допуснатото по силата на чл. 92, ал.14, изр.2 Закона за гражданската регистрация предварително изпълнение на Заповед №149/29.01.2021г. на кмета на община Несебър в частта, с която е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на Н.Г.К..

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

                                                       

                                                                                                    СЪДИЯ: