Решение по дело №64/2021 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260140
Дата: 26 октомври 2021 г. (в сила от 22 февруари 2022 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20213230200064
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

град Добрич, 11.06.2021 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Митева

 

При участието на секретаря Милена Александрова, разгледа докладваното от съдия Митева АНД № 64 по описа на Добричкия районен съд за 2021 г.

 

И за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „БЛУ ЕНЕРДЖИ ГАЗ“ ООД. ЕИК ********* със седалище и адрес на управление обл. Добрич, общ. Добрич, с. Плачидол, п. к. 9365, ул. “Втора“ № 1, представлявано от М.Г.М., срещу НП № 45/2020 от 22.12.2020 г., издадено от Директора на ТД Северна морска при Агенция Митници, Министерство на финансите, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 112б, ал. 1 от ЗАДС, на основание чл. 112б, ал. 1 от ЗАДС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 405,37 лева.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като се излагат доводи за неправилно установени фактически констатации от наказващия орган, както и за неяснота при квалификация на нарушението и неправилно определяне на санкцията.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от редовно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и излага доводи за отмяна на НП.

Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление – за правилно и законосъобразно.

В хода на съдебното заседание и предвид обстоятелството, че на основание постановление, с което е приет нов устройствен правилник на Агенция Митници и Заповед от 28.06.2021 г. на Министерство на финансите, издадена на основание чл. 8 от ЗМ ТД Митница Варна, считано от 00:00 часа на 31.07.2021 г., правоприемник на ТД „Северна морска“ Варна е Териториална дирекция Митница – Варна, съдът с оглед настъпилите изменения в териториалната структура на административно-наказващият орган, е конституирал като страна в производството Териториална дирекция Митница – Варна.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства и становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения седемдневен срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка процесното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

Материално-правната компетентност на наказващия орган произтича от Заповед № ЗАМ - 43/32 – 8734/07.01.2019 г. на Директора на Агенция „Митници”.

В административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения.

АУАН е съставен в присъствие на нарушителя и на двама свидетели при условията на чл. 40, ал. 3 ЗАНН, надлежно е връчен на представляващия дружеството-нарушител и съдържа реквизитите по чл. 42 от ЗАНН.

Наказателното постановление е издадено в рамките на преклузивния срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН, съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на представляващ нарушителя.

Предвид изложеното съдът намира, че издаденото наказателно постановление е законосъобразно в процесуален аспект.

По отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

Във връзка с издадена Заповед за възлагане на ревизия BG002000-PK11-Р1/29.05.2020 г. и извършване на инвентаризация на наличните количества втечнен нефтен газ, на 01.06.2020 г. св. Д.Г.Д. - държавен инспектор в отдел „Акцизна дейност“, сектор „Проверки и ревизии“ при ТД „Северна морска“, св. В.П.В. - старши инспектор в отдел „Акцизна дейност“, сектор „Проверки и ревизии“ при ТД „Северна морска“ и св. И.А.С. - старши експерт в отдел „Акцизна дейност“, сектор „Проверки и ревизии“ при ТД „Северна морска“, извършили проверка в данъчен склад на данъчнозадълженото по Закона за акцизите и данъчните складове лице „БЛУ ЕНЕРДЖИ ГАЗ“ ООД, ЕИК *********, находящ се в гр. Добрич, ул. „Войвода Димитър Калъкчията“ № 10.

Към 01.06.2020 г. „БЛУ ЕНЕРДЖИ ГАЗ“ ООД с ЕИК ********* е със статут на лицензиран складодържател по Закона за акцизите и данъчните складове и притежава Лиценз № 602/14.03.2016 г. за управление на данъчен склад за производство и складиране на акцизни стоки: втечнен нефтен газ (LPG), бутан и пропан, находящ се в гр. Добрич, ул. „Войвода Димитър Калъкчията“ № 10, с вписан в лиценза идентификационен номер на данъчен склад BGNCA00424001.

Съгласно приложението към Лиценз № 602 дейностите, които могат да се осъществяват са: складиране, смесване, разтоварване и пълнене на втечнен нефтен газ /LPG/. Акцизните стоки са втечнен нефтен газ /LPG/.

Съгласно Протокол за извършена проверка 20BG2000A021915/01.06.2020 г., обективиращ резултатите от извършения на 01.06.2020 г. от служители на ТД „Северна морска“ физически контрол, в данъчния склад с ИН BGNCA00424001, чрез инвентаризация е установено фактическото количество и вида на енергийните продукти в данъчния склад, налично към 11,15 часа на същата дата, както следва:

1. Втечнен нефтен газ /LPG/, отчетен чрез преброяване в бутилки - общо: 3160 кг., от които:

- втечнен нефтен газ / LPG/ за моторно гориво в бутилки по 10 кг. - 180 бр.

- втечнен нефтен газ / LPG/ за моторно гориво в бутилки по 20 кг. - 1 бр.

- втечнен нефтен газ / LPG/ за отопление в бутилки по 10 кг. - 124 бр.

- втечнен нефтен газ / LPG/ за отопление в бутилки по 20 кг. - 5 бр.

 

2. Втечнен нефтен газ /LPG/, отчетен по монтираната в точки на контрол MC 1 и МС 2 електронна нивомерна система в резервоари № 1 и № 2 - общо: 15 116 л. / 14 954,855л при 15°С/, от които:

- втечнен нефтен газ / LPG/ в резервоар №1 - 8 387 л / 8265,457 л при 15°С/

- втечнен нефтен газ / LPG/ в резервоар №2 - 6 729 л / 6 689,398 л. при 15°С/.

В хода на извършената инвентаризация са представени разпечатки на показанията на разходомера и на нивомерната система на лицензирания складодържател.

С оглед необходимостта от съпоставка на наличните количества от акцизната стока с данните от Дневник складова наличност /ДСН/, количеството втечнен нефтен газ в размер на 15 116 л., съхранявано в резервоар № № 1 и 2 се преобразува в 8 313,8 кг. при относително тегло 0,55.

Така проверяващите са стигнали до извода, че на 01.06.2020 г. наличните количества втечнен нефтен газ /LPG/ в бутилки по 10 кг. и 20 кг. и в резервоари № 1 и № 2 са общо в размер на 11 473,80 кг.

Съгласно представен от „Блу Енерджи Газ“ ООД към началото на проверката Дневник на складова наличност акцизните стоки, налични към момента на проверката са общо 15 607,244 кг., от които:

- втечнен нефтен газ с код по КН 27111397 - 1 734,000 кг.

- втечнен нефтен газ с код по КН 27111297 - 13 873,244 кг.

Съгласно попълнен и подписан по надлежния ред от представляващия „Блу Енерджи Газ“ ООД и МОЛ „Въпросен лист“, приложение към Протокол за извършена проверка № 20BG2000A021915/01.06.2020 г., към момента на извършване на инвентаризацията в проверявания обект не се държат акцизни стоки без документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза и т. н. /т. 2/; в проверявания обект не се държат акцизни стоки и/или суровини и материали за производство на акцизни стоки, собственост на други лица /т. 3/; за деня не са издавани е-АД /т. 7/; няма издадени фактури и/или акцизни данъчни документи, електронни административни документи или други документи за акцизни стоки, които все още не са напуснали проверявания обект /т. 9/; от обекта няма изведени акцизни стоки, за които не е издаден АДД /т. 10/; в обекта не се очаква доставка/получаване на акцизни стоки и/или суровини и материали за производство на акцизни стоки /т. 11/; няма предоставени на трети лица собствени акцизни стоки и /или суровини и материали за производство на акцизни стоки /т. 12/. В допълнение в т. 14 от същия въпросен лист дружеството декларира, че въвежда данните в автоматизираната си система за отчетност - Tax Store Gen веднага.

При извършен документален контрол, включващ съпоставка на резултатите от проведената инвентаризация с данните от материалната отчетност /ДСН/, на данъчнозадълженото лице е установена разлика между данните от отчетността /ДСН/, фактическата наличност, установена при извършване на физическата проверка и данните от средствата за измерване и контрол/показания от нивомерната система/, които съгласно чл. 103б, ал. 3 от ЗАДС се явяват липси в размер на 4 133,444 кг. втечнен нефтен газ.

Във връзка с гореизложените факти и направените констатации, с Искане BG002000A-PK11-ИДПЗ/03.06.2020 г. е изискано от „Блу Енерджи Газ“ ООД, на основание чл. 56, ал. 1 от ДОПК да представи писмени обяснения относно установената разлика между данните от отчетността /Дневник складова наличност/, фактическата наличност, установена при извършване на физическата проверка и данните от средствата за измерване и контрол /показания/ от нивомерната система. Искането е връчено на лицето по надлежния ред с писмо с обратна разписка на 04.06.2020 г., чрез лицензиран пощенски оператор „Български пощи“ ЕАД, с което същото е официално уведомено за констатираната липса на 4 133,444 кг. втечнен нефтен газ.

Във връзка с изпълнение на искането, на 12.06.2020 г. в ТД „Северна морска“ е постъпило от проверяваното дружество писмо с вх. № 32-166572, ведно с представени документи към него - писмени обяснения, технологична схема на производствения процес, разходни норми, максимални стойности на технологични загуби и констативен протокол.

Съгласно писмените обяснения, подписани от Диана Тенева Димова - представляваща „Блу Енерджи Газ“ ООД, установената липса от 4 133,444 кг. втечнен нефтен газ се дължи на технологична загуба, дължаща се на изпускане на газ при превишаване на максимално допустимите норми на налягане в системата, както и на установена авария на спускателно - спирателен кран на тръбната разводка за течна фаза. Поради това, че не е направена засечка на изведените количества втечнен нефтен газ от цистерната от м. 01.2020 г. до 01.06.2020 г. и количеството в цистерните не е свършило, не е могло да се установи с точност. В горецитираните писмени обяснения дружеството изразява мнение, че „в така създалата се ситуация количеството втечнен нефтен газ е технологична загуба“.

В същото време обаче проверяващите органи са установили, че представеният ведно с писмените обяснения Констативен протокол е без номер, с дата от 30.05.2020 г. и е подписан от Мирослав Димитров на длъжност пълнач пропан-бутанова станция в данъчния склад и Диана Тенева Димова, на длъжност управител на „Блу Енерджи Газ“ ООД, ЕИК *********. Със същия се констатира, че „поради повреда на спускателно - спирателен кран на тръбната разводка за течна фаза е установено изпускане на газ пропан - бутан в атмосферата в периода от 22.00 часа от 29.05.2020 г. до 08,20 ч на 30.05.2020 г., аварийно изпускане на газ пропан бутан в атмосферата при подмяната на дефектния кран с нов в продължение и загубата на газ, което е изпуснато в атмосферата е неуточнено, тъй като в цистерната към 30.05.2020 г. все още е имало газ, и не може да бъде засечено с точност.“

След като установила горното св. Д.Д. съставила АУАН № 49/17.08.2020 г., в който описала всички обстоятелства от проверката и квалифицирала извършеното от жалбоподателя като нарушение по чл. 112б, ал. 1 от ЗАДС. Това станало в присъствието на представляващия дружеството М. К.М., която в графата за бележки и възражения не посочила такива, получила препис и подписала съставения АУАН.

Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното НП, с което административно наказващият орган е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка и е приел от правна страна, че „Блу Енерджи Газ“ ООД, ЕИК ********* в качеството му на данъчнозадължено лице по Закона за акцизите и данъчните складове - лицензиран складодържател, притежаващ Лиценз № 602/14.03.2016 г. за управление на данъчен склад: BGNCA00424001, находящ се в гр. Добрич, ПЗ, ул. “Войвода Димитър Калъкчията“ № 10, е осъществило състав на нарушение по чл. 112б, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове, като за периода от 01.06.2020 г. /датата на извършване на инвентаризацията/ до 04.06.2020 г. /датата на която е получило Искане BG002000A-PK11-ИДПЗ, с което е информирано за установената липса/, при извършения от служители на отдел „Акцизна дейност“, сектор „Проверки и ревизии“ при ТД „Северна морска“ физически и документален контрол, включващ съпоставка на резултатите от проведената инвентаризация с данните от материалната отчетност на данъчнозадълженото лице, била установена липса на акцизна стока, съгласно чл. 103б, ал. 3 от ЗАДС в размер на 4 133,444 кг. втечнен нефтен газ, което обстоятелство не е отразено в материалната отчетност /ДСН/ на данъчнозадълженото лице „Блу Енерджи Газ“ ООД, ЕИК *********, за което дружеството следва да носи административнонаказателна отговорност.

За гореописаното нарушение, излагайки подробни мотиви за липса на основание за приложение на чл. 28, б. А ЗАНН /маловажност на деянието/, наказващият орган на основание чл. 112б, ал. 1 от ЗАДС е наложил административно наказание „имуществена санкция в размер на дължимия акциз за липсващата акцизна стока – 1 405,37 лв., като по този начин е преценил, че ще бъдат постигнати целите на генералната и специалната превенция.

Изложената фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена въз основа на разпитания в хода на съдебното дирене свидетели, както и от приложените и приети по делото писмени доказателства, изчерпателно изброени в протоколно определение на съда и ценени като логични, последователни и непротиворечиви.

При така установената фактическа обстановка, съдът стигна до следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:

При издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения. При преценката на събраните доказателства настоящият състав на съда достигна до извода, че нарушението, за което е ангажирана административно наказателната отговорност на лицето, е доказано по несъмнен начин.

Разпоредбата на чл. 112б, ал. 1 от ЗАДС гласи, че Лице, при което митническите органи установят липси на акцизни стоки, което обстоятелство не е отразено в материалната отчетност на лицето, се наказва с имуществена санкция в размер на акциза, дължим за липсващата акцизна стока, но не по-малко от 500 лв.

От доказателствата по делото се установява по категоричен начин, че в хода на проверката е установена липса на 4 133,444 кг. втечнен нефтен газ, което обстоятелство не е отразено в материалната отчетност на дружеството.

В тази насока са събраните писмени и гласни доказателства в хода на производството. Видно от показанията на разпитаните свидетели, количествата акцизни стоки са би установени по безспорен и категоричен начин в хода на извършената на място в склада проверка от контролните органи. Това е станало чрез изброяване на количеството бутилки, чийто обем е бил фабрично определен и в присъствието на представляващ дружеството, който сам е посочвал на свидетелите бутилките, техния обем и съдържание.

Видно от представените от лицензирания складодържател данни, същият не отрича констатираните липси, като посочва и причина за констатираната разлика между данните от отчетността /ДСН/, фактическата наличност, установена при извършване на физическата проверка и данните от средствата за измерване и контрол/показания от нивомерната система.

В същото време обаче следва да се отчете, че посочената причина за липсите не е обективирана по начин, който да съответства на изискванията на закона и не е подкрепена с доказателства. Показателен е и фактът, че в момента на извършване на физическата проверка на 01.06.2020 г. дружеството не е информирало митническите служители за проблем от такова естество. Предвид разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от Правилника за приложение на закона за акцизите и данъчните складове при унищожаване на акцизни стоки, лицата своевременно в писмена форма уведомяват митническото учреждение по местонахождение на обекта/данъчния склад за осигуряване присъствието на митнически служители. Съгласно ал. 2 на същия член за установяване на обстоятелствата, довели до липсата или безвъзвратната загуба вследствие на непреодолима сила в случаите по чл. 25, ал. 1, т. 2 от ЗАДС, лицензираният складодържател незабавно уведомява в писмена форма митническото учреждение по местонахождение на данъчния склад и представя удостоверителен документ, издаден от компетентен орган.

Ето защо съдът споделя крайния извод на административно-наказващия орган и също не приема за основателна изложената от жалбоподателя причина за установените липси.

Съгласно действащото европейско и национално акцизно законодателство и по точно чл. 2, т. 3 във връзка с чл. 13, т. 2 от Закона за акцизите и данъчните складове, втечненият нефтен газ с код по КН от 2711 12 11 до 2711 19 00 е акцизна стока.

Облагането с акциз, както и контрола върху производството, употребата, складирането, движението и обезпечаването на стоките, подлежащи на облагане с акциз е уредено със Закона за акцизите и данъчните складове и Правилника за неговото прилагане.

В качеството си на лицензиран складодържател на основание чл. 88, ал. 1 и ал. 2 от ЗАДС, „Блу Енерджи Газ“ ООД, ЕИК *********, е задължено да води регистър „Дневник складова наличност“, в който се отразяват произведените и/или складираните акцизни стоки, стоките поставени под режим движение с отложено плащане на акциз, и стоките, освободени за потребление. Акцизните стоки - собственост на вложители, се посочват отделно от другите стоки и се разграничават по видове и по вложители.

Разпоредбата на чл. 74, ал. 4 от ППЗАДС, определя задължението вписванията на данните за стоките и операциите в материалната отчетност на лицензирания складодържател да се извършва веднага след поставяне на стоките в данъчния склад.

При установяване на липси на стоки, за които се дължи акциз на общо основание - чл. 20, ал. 2, т. 8 от ЗАДС, възниква задължение за заплащане на акциз, в случая за 4 133,444 кг. втечнен нефтен газ, като дължимият акциз е в размер на 1 405,37 лв., съгласно ставката, посочена в чл. 32, ал. 1, т. 5 от ЗАДС.

Настоящият съдебен състав споделя изцяло изложените в НП от наказващия орган мотиви защо настоящия случай не би могъл да се приеме като маловажен. Не са налице основания за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, по следните съображения: Преценявайки специфичният характер на извършеното деяние, чиято обществена опасност и вредоносни последици са несъизмерими с конкретната стойност на дължимия акциз, съдът намира, че не е налице „маловажен случай” по см. на чл. 93, т. 9 от НК, във вр. с чл. 11 от ЗАНН, съответно липсва основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.

Разпоредбата на чл. 126б, ал. 2 от ЗАДС гласи, че „маловажни случаи са тези, при които двойният размер на акциза на стоките - предмет на нарушение не надвишава 100 лв.“, но съдът споделя изводите на административно наказващият орган, че разпоредбата на чл. 126б от ЗАДС изобщо не касае случаите на нарушение по чл. 112б от ЗАДС, като законодателят не е предвидил изобщо възможността да се налагат глоби с фиш за нарушение по чл. 112б от ЗАДС и е преценил обществената опасност на този вид нарушения като висока, без да посочва критерий, разграничаващ маловажните деяния.

Обществената опасност на това деяние не е незначителна, още повече, че „Блу Енерджи Газ“ ООД, ЕИК203688397 е извършило нарушението, в качеството си на данъчнозадължено лице, регистрирано по Закона за акцизите и данъчните складове и като такова е следвало да осъществява дейността си съгласно законовото предписание на горепосочения закон, който регулира обществени отношения, които са от особена важност, поради което това нарушение не може да бъде преценено като маловажен случай по смисъла на чл. 28, б.”а” от ЗАНН.

При определяне на административните наказания следва да се имат предвид целите на административното наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН, както и изискванията на чл. 27 от ЗАНН – да се отчетат тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства и имотното състояние на нарушителя, а също така и обществената опасност на съответния вид административни нарушения.

Наложената имуществена санкция на жалбоподателя за извършеното от него нарушение е в определения от закона размер, поради което не подлежи на преразглеждане от съда.

С оглед изложеното наказателното постановление следва да бъде потвърдено.

С оглед изхода на спора, както и изрично стореното от процесуалния представител на въззиваемата страна искане, съдът, предвид разпоредбата на чл. 63, ал. 5, във вр. с ал. 3 от ЗАНН, следва да присъди на Митница Варна сторените по делото разноски за юрисконсулт, като на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за юрисконсулт по настоящото производство следва да бъде 100 лв.

По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 45/2020 от 22.12.2020 г., издадено от Директора на ТД Северна морска при Агенция Митници, Министерство на финансите, с което на „БЛУ ЕНЕРДЖИ ГАЗ“ ООД. ЕИК ********* със седалище и адрес на управление обл. Добрич, общ. Добрич, с. Плачидол, п. к. 9365, ул. “Втора“ № 1, представлявано от М.Г.М., за нарушение по чл. 112б, ал. 1 от ЗАДС, на основание чл. 112б, ал. 1 от ЗАДС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 405,37 лева.

ОСЪЖДА „БЛУ ЕНЕРДЖИ ГАЗ“ ООД. ЕИК ********* със седалище и адрес на управление обл. Добрич, общ. Добрич, с. Плачидол, п. к. 9365, ул. “Втора“ № 1, представлявано от М.Г.М., ДА ЗАПЛАТИ на Митница Варна, съдебно-деловодни разноски в размер на 100 /сто/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд – гр. Добрич в 14– дневен срок от уведомяването на страните.

 

 

                                                                     

Районен съдия:                            .

                                                                                          /Галя Митева/