Решение по дело №274/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1631
Дата: 17 септември 2020 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20207180700274
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 1631

 

гр. Пловдив, 17.09. 2020  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

 

Административен съд - Пловдив, XIV състав, в публично заседание на четиринадесети септември през две хиляди и двадесетата година, в състав:

                       

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от   съдия Георгиева,  адм. дело № 274 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази:

Производството е административно и с правно основание чл.43 ал.3 от Закон за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Д.И.У., ЕГН **********,***, против Решение № 16/06/1/0/00317/2/01/04/01 на директора на Областна дирекция на ДФ “Земеделие“ гр. Пловдив, с което на жалбоподателя е отказано изплащането на пълния размер на финансовата помощ по Проект № 16/06/1/0/00317 от 22.10.2019г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по административен договор с № BG06RDNP001-6.001-0422-C01 в размер на 48 895 /четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и пет/ лева.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, тъй като счита, че посочената като основание за отказа норма на чл.42, т.6 от Наредба № 14 от 28.05.2015г. за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани" не е нарушена, тъй като административният договор за финансово подпомагане е сключен през земеделската 2019 – 2020 г., а срокът на регистрацията за земеделската 2019 – 2020 г. започва на 01.10.2019 г. и приключва до 09.06.2020 г. Представя регистрационна карта за земеделската 2019 – 2020 г., с което счита, че е спазил изискването за поддържане на актуална регистрация от сключване на договора за предоставяне на финансова помощ. Изразява несъгласие с твърдението на административния орган, че не е спазил разпоредбите на т.5.6 от Условията за изпълнение на одобрени проекти по процедура чрез подбор. Счита, че ползвателят е длъжен да поддържа актуална регистрация като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3  от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани – в срок до изтичане на пет години от сключване на административния договор, и тъй като последният е сключен през земеделската 2019 – 2020 г., може да бъде извършено по всяко време през периода 01.10.2019 г. – 09.06.2020 г. Посочва също, че през целия период от създаване на стопанството се е грижил като добър стопанин за своите насаждения и пчелни кошери. Пчелинът му е вписан в интегрираната информационна система на БАБХ от 2018 г., а ежегодно кошерите преминават профилактичен преглед. От земеделската 2019 – 2020 г. е вписан и в списъка на производителите, които извършват дребни доставки на малки количества сурови храни от животински произход до краен потребител или до местни обекти за търговия на дребно на МЗХ, ОБДХ – Пловдив. Твърди също, че за земеделската 2019 - 2020 г. е регистриран като земеделски стопанин, както и по КСО се осигурява като такъв. Поради това счита, че е спазил изискванията на разпоредбите, а постановеното решение намира за незаконосъобразно и моли да бъде отменено. Представя писмени бележки. Претендира сторените по делото разноски.

Административният орган  - директор на Областна дирекция на ДФ“Земеделие“ гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител юриск. М., оспорва жалбата, като я намира за неоснователна. Представя писмени бележки. Претендира разноски по делото.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Относно допустимостта на жалбата е необходимо да се отбележи следното:

Решението за отказ от изплащане на финансова помощ е съобщено чрез системата ИСУН на адресата на 19.12.2019 г. Жалбата е подадена на 27.12.2019 г. чрез административния орган. В решението е посочено, че може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от връчването му пред административния съд по постоянен адрес или седалището на адресата. Поради това съдът намира жалбата за допустима.

За да откаже изплащането на пълния размер на финансовата помощ на финансовата помощ по Проект №16/06/1/0/00317 от 22.10.2019 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по административен договор с BG06RDNP001-6.001-0422-C01 в размер на 48 895 /четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и пет/ лева, административният орган е приел от фактическа страна, че на 26.05.2018г. бенефициентът Д.У. е подал в отдел „ПСМП" - гр. Пловдив проектно предложение по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски производители" от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. и на 22.10.2019 г. е сключен административен договор с № BG06RDNP001-6.001-0422-C01 между бенефициента и ДФ"Земеделие" за отпускане на безвъзмездна финансова помощ.

При извършване на административни проверки във връзка с оторизация на първо плащане на бенефициера У. е установено, че същият не е подновил регистрацията си като земеделски стопанин, с което е нарушил разпоредбите на чл. 42, т.6 от Наредба №14 от 28.05.2015г. за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски производители" и чл. 6, ал.1, т.2 от административен договор за финансово подпомагане с № BG06RDNP001-6.001-0422-C01 от 22.10.2019г. с ДФ"Земеделие", а именно т.5.6. от Условията за изпълнение- да поддържа актуална регистрация като земеделски стопанин по реда на Наредба №3 от 1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделски стопанин(обн., ДВ,бр.10 от 1999г.). Направено е запитване по електронен обмен до ОД"Земеделие"- гр.Пловдив относно предоставяне на информация за периода на регистрация на Д.У. като земеделски стопанин. В него е посочено, че бенефициентът е регистриран като земеделски стопанин на основание Наредба №3/29.01.1999 г. за създаване и поддържане на Регистър на земеделските стопани на 08.05.2018 г., а регистрацията му била валидна до 17.06.2019 г.

Предвид установеното, административният орган е приел, че  бенефициентът е преустановил регистрацията си като земеделски стопанин, а справката,  направена в регистъра на МЗХГ, удостоверявала това обстоятелство. Прието е на основание т. 5.6. от Условията за изпълнение ползвателят на помощта е длъжен да поддържа актуална регистрация като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3/1999 г. Съгласно чл. 5, ал. 3 от същата „Регистрираните земеделски стопани или упълномощени от тях лица с нотариално заверено пълномощно представят ежегодно от 1 октомври до края на срока по чл. 12, ал.2 от Наредба №5 от 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания /ДВ, бр. 22 от 2009 г./ актуална информация за дейността си чрез анкетна карта с анкетни формуляри. Въз основа на представената информация областна дирекция „Земеделие" заверява регистрационната карта на земеделския стопанин за срок до края на срока по изречение първо за следващата стопанска година и издава справка, генерирана от регистъра, за декларираната от него дейност". При неспазване на визираното нормативно задължение ал.5 на чл. 5 от същата наредба гласи, че земеделският стопанин губи правата си да кандидатства и да получава финансово подпомагане по съответните схеми и мерки от Европейските земеделски фондове чрез ДФ „Земеделие" до заверка на регистрационната му карта за следващата стопанска година. Посочва се, че на основание чл. 11, ал.2, т.1 от ЗПЗП Фондът подпомага финансово само регистрираните земеделски стопани.

            Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.  

            Съгласно чл.20а ал.1 и ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който организира и ръководи нейната дейност, а съгласно ал.4 от същия текст може да делегира със заповеди част от предоставените му правомощия на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност, включително и правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане. Видно от приложената на л.12 от делото заповед № 03-РД/2700#2 от 16.10.2019 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, на директорите на ОД на ДФЗ са делегирани изрично посочените в нея правомощия, сред които и, да вземат решения за изплащане или отказ от изплащане на финансовата помощ по сключените договори за предоставяне на финансова помощ по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР 2014-2020 г. Действително, по делото липсва представена заповед за назначаването на Й.Я. за директора на ОД-ДФЗ – Пловдив, но спор по този въпрос няма, поради което съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган.

            Решение № 16/06/1/0/000317/2/01/04/01 за отказ от изплащане на финансова помощ е издадено в писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително и мотиви с посочване на фактическото и правно основание за издаването му.

Издаден е и при спазване на административно производствените правила.

По съответствието с материалния закон съдът съобразява следното: Съгласно §4 ал.3 от ДР на ЗУСЕСИФ предоставянето на безвъзмездна

финансова помощ, както и плащанията, верифицирането или сертифицирането на разходите по ПРСР се извършват при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (OB, L 347/487 от 20 декември 2013 г. – "Регламент (ЕС) № 1305/2013 г. ") и Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (OB, L 347/549 от 20 декември 2013 г. – "Регламент (ЕС) № 1306/2013"), в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане.

            Чл.35 §5 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика гласи, че, ако общата оценка въз основа на критериите, посочени в параграф 3, води до установяването на сериозно неспазване, подпомагането се отказва или оттегля изцяло. Освен това бенефициерът се изключва от възможността да получава подпомагане по същата мярка или същия вид операция за календарната година на констатацията и за следващата календарна година.

            Този принцип, заложен в делегирания регламент е транспониран и в националното ни законодателство в редица нормативни акта.          

Конкретно за настоящия случай, условията и редът за прилагане на подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР 2014-2020 г. са регламентирани в Наредба № 14 от 28.05.2015 г.

            Административният орган извършва административна проверка във връзка с оторизация на първо плащане на У., при която установява, че бенефициента не е подновил регистрацията си като земеделски стопанин, което представлява нарушение на чл.42 т.6 от Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ и чл.6 ал.1 т.2 от административен договор за финансово подпомагане № BG06RDNP001-6.001-0422-C01 от 22.10.2019 г., както и нарушение на т.5.6 от Условията за изпълнение по одобрени проекти по процедура чрез подбор, представляваща Приложение № 2 към Заповед № РД 09-239/12.03.2018 г. на министерство на земеделието и храните.

            Съгласно чл.5 ал.1 от Наредба № 14/28.05.2015 г., допустими за подпомагане са кандидати, които са физически лица, еднолични търговци и еднолични дружества с ограничена отговорност, регистрирани по Търговския закон, а според ал.2 т.1 и т.2 на същия текст, към датата на подаване на заявлението за подпомагане лицата по ал.1 трябва да са регистрирани за първи път като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани и да са започнали да отглеждат животни в собствен/нает животновъден обект и/или да стопанисват земя с цел производството на земеделска и животинска продукция. От своя страна, ал.3 и ал.4 указват, че не са допустими за подпомагане кандидати, които не са активни земеделски стопани по смисъла на чл.38б ал.2 и 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители и, които след изтичането на 18 месеца от настъпването за първи път на някое от събитията по ал.2 т.1 и 2 продължават да не са активни земеделски стопани, както и, че условията по ал.2 т.1 и 2 се считат за изпълнени, когато заявлението за подпомагане е подадено не по-късно от 18 месеца, считано от датата, на която е настъпило първото от посочените в ал.2 т.1 и 2 събития.

            Съгласно чл.42 т.6 от Наредба № 14/28.05.2015 г. поддържа актуална регистрация като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани и да се осигурява като земеделски стопанин (в случаите, когато ползвателят е физическо лице или ЕТ).

            Чл.5 ал.5 от Наредба № 3/1999 г. гласи, че регистрираните земеделски стопани или упълномощени от тях лица с нотариално заверено пълномощно представят ежегодно в срок от 1 октомври до края на срока по чл.12 ал.2 от Наредба № 5 от 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (ДВ, бр. 22 от 2009 г.) актуална информация за дейността си чрез анкетна карта с анкетни формуляри. Въз основа на представената информация областна дирекция "Земеделие" заверява регистрационната карта на земеделския стопанин за срок до края на срока по изречение първо за следващата стопанска година и издава справка, генерирана от регистъра, за декларираната от него дейност. Последно соченият текст пък указва, че заявление за подпомагане не може да бъде подадено по-късно от 25 календарни дни след изтичане на срока по чл.4 ал.1, който е ограничен в периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане.

            В т.5.6. от Условия за изпълнение на одобрени проекти по процедура чрез подбор по подмярка 6.1. е посочено, че в срок до изтичане на  пет години от сключване на административния договор, бенефициентът е длъжен да поддържа актуална регистрация като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3/1999 г. и се осигурява по реда на КСО, а в чл.6 ал.1 т.2 от административен договор № BG06RDNP001-6.001-0422-C01 от 22.10.2019 г., сключен между ДФ „земеделие и Д.У., като бенефициент, се указва, че бенефициентът се задължава до изтичане на пет години от сключването на договора, да изпълнява всички задължения и ангажименти, произтичащи от Условията за изпълнение и действаща нормативна уредба във връзка одобреното проектно предложение, предмет на настоящия договор

От всичко изложено до тук, се налага следният извод, че, за да се възползва изцяло от финансовото подпомагане, то следва земеделският стопанин да е извършил своята регистрация предварително - в посочения в нормативната уредба срок, а именно – най-късно до 25 календарни дни, считано от 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане. Т. е. както е посочил административният орган – 17.06.2019 г., предвид обстоятелството, че У. е регистриран първоначално на 08.05.2018 г. и регистрацията му е изтекла на 17.06.2019 г.  

Безспорно е, че регистрацията на У. като земеделски производител за 2019 г. е направена на 20.12.2019 г., което пък обстоятелство буди недоумение, защо административният орган е сключил Проект договора на 22.10.2019 г. без да извърши предварителна административна проверка и евентуално да укаже на кандидата да отстрани нередовностите, а е сключил договора за финансово подпомагане по подмярката, като още изначало – при подписване на договора, му е било известно, че лицето няма регистрация като земеделски производител за текущата година и в резултат на това ще му бъде отказано плащане.  

Предвид разпоредбата на чл.15 ал.2 т.1 от административен договор BG06RDNP001-6.001-0422-C01 от 22.10.2019 г., според който, договорът може да бъде прекратен едностранно и без предизвестие от Фонда, при виновно неизпълнение от бенефициента на което и да е от задълженията му, произтичащи от Условията за изпълнение, настоящия договор или действащата нормативна уредба, директорът на ОД на ДФ „Земеделие“ с оспореното решение прекратява договорът, сключен с Д.У., и налага административна санкция, изразяваща се в изключване от възможността за получаване на подпомагане по същата подмярка или същия вид операция за календарната година и за следвана календарна година, съгласно чл.19 от административния договор. Или иначе казано, с оспореното решение, Д.У. се лишава от възможността да се възползва от финансиране по подмярка 6.1. за 2019 и 2020 г.

Съдът констатира, че изложените по-горе факти и аргументи, не са оборени от оспорващия, поради което съдът приема за безспорно установено, че ползвателят Д.И.У. не е изпълнил поетото основно договорно задължение при подписване на договора на 22.10.2019 г., при положение, че самият той е бил наясно, че регистрацията му като земеделски стопанин е изтекла на 17.06.2019 г., което съдът намира, че се дължи на неглижиране на дължимите административните ангажименти по изпълнение на договора от страна на бенефициента. 

Изложените доводи и твърдения в писменото становище от пълномощника адв. М. не кореспондират и не се подкрепят от събраните в производството доказателства. Предвид което по разбиране на настоящия състав, е налице виновно неизпълнение от страна на ползвателя на поето нормативно и договорно задължение по договор BG06RDNP001-6.001-0422-C01 от 22.10.2019 г., в изпълнение на разпоредбите на чл.42 т.6 от Наредба № 14/28.05.2015 г. във връзка с чл.6ал.1 т.2 от договор BG06RDNP001-6.001-0422-C01 от 22.10.2019 г., административният орган е отказал изплащане на пълния размер на финансовата помощ и е наложил административна санкция на основание чл.19 от договора.

            Не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК. Ползвателят на помощта е бил надлежно запознат с последиците от неизпълнение на задълженията по договора, което обстоятелство е удостоверил чрез подпис. Действително, отговорността се явява неоправдано тежка за неизпълнението на договорни клаузи, но същата е предвидена нормативно, както в действащ подзаконов нормативен акт, така и в самия договор, който ползвателят се е задължил да спазва. В случая договорените между страните последици от неизпълнение на задълженията по договора за безвъзмездна финансова помощ се явяват приложени в съответствие с правните норми, включително и с тези на европейското законодателство.

            С оглед изложеното, съдът намира оспореният административен акт – Решение № № 16/06/1/0/00317/2/01/04/01 на директора на Областна дирекция на ДФ “Земеделие“ гр. Пловдив, за издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма, съобразено с административнопроизводствените правила, материалния закон и целта на закона, поради което жалбата срещу него следва да се отхвърли.

            При този изход на спора и предвид претенциите на ответника за присъждане на разноски, съдът намира че такива се следват и същите се констатираха в размер на 100 лева – юрисконсултско възнаграждение, определени съгласно чл.24 на Наредба за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.78 ал.8 от ГПК във връзка с чл.143 ал.4 и чл.144 от АПК.

            Водим от горното, Административен съд – Пловдив, XIV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.И.У., ЕГН **********,***, против Решение № 16/06/1/0/00317/2/01/04/01 на директора на Областна дирекция на ДФ “Земеделие“ гр. Пловдив, с което на жалбоподателя е отказано изплащането на пълния размер на финансовата помощ по Проект № 16/06/1/0/00317 от 22.10.2019г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по административен договор с № BG06RDNP001-6.001-0422-C01 в размер на 48 895 /четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и пет/ лева.

ОСЪЖДА Д.И.У., ЕГН **********,***, да заплати в полза на Държавен фонд "Земеделие"София, направените по делото разноски в размер на 100 /сто/ лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

            Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: