№ 95
гр. С. , 27.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С. в публично заседание на шестнадесети април, през две
хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Галина Д. Василева
като разгледа докладваното от Галина Д. Василева Административно
наказателно дело № 20213420200100 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 – чл.63 от ЗАНН.
Образувано по жалба на Д. В. С. - кмет на община Т., обл.С., против
Наказателно постановление № 48/31.08.2020г., издадено от директора на РИОСВ гр.Р.,
с което на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на
3000 (три хиляди) лева за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на
отпадъците.
В жалбата са изложени доводи за допуснат съществени нарушения на
процесуалните правила поради непосочване на дата и място на нарушението и
обстоятелствата при които е извършено, като се подчертава, че неяснотата на
описанието произтича от съдържанието на задълженията, визирани в чл.19, ал.3, т.15
ЗУО. Твърди се, че предприетите от страна на кмета мерки за предотвратяване
изхвърлянето на отпадъци иа неразрешени за това места и/или създаването на
незаконно сметище, не са посочени в НП въпреки представените доказателства за това
с възражението срещу акта. Моли се за отмяна на НП.
Пред съда жалбата се поддържа чрез представител по пълномощие, който
изразява и становище за липса на материална компетентност на директора на РИОСВ -
Р. да издаде процесното НП, като се визира, че в представената по делото заповед
липсва оправомощаване за случаите на чл.19 ЗУО и за налагане на наказания по чл.151
от същия закон. Счита, че констатациите на контролните органи са опровергани от
показанията на св.К. Г., присъствал по време на извършване на проверката.
1
Административнонаказващият орган, чрез процесуален представител, застъпва
позиция за правилност и законосъобразност на атакуваното НП. Посочва, че на АНО са
предоставени правомощия да издава наказателни постановления по реда на ЗУО,
визирано в Заповедта на министъра на околната среда и водите, с посочване на закона
изцяло. Поддържа, че нарушението е установено по несъмнен начин въз основа на
събраните по делото доказателства, като подчертава, че при извършения последващ
контрол – след процесната дата 26.06.2020г., отново са били установени замърсявания
в същия терен. Моли за потвърждаване на наказателното постановление и присъждане
на юрисконсултско възнаграждение.
Районна прокуратура-С., уведомени, не изпращат представител, не изразяват
становище.
Жалбата е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна, предвид
което се явява процесуално допустима.
Съдът, след запознаване с доказателствата по делото, обсъдени поотделно и в
тяхната взаимовръзка, преценка становищата и доводите на страните, въз основа на
закона, намира за установено следното:
Със Заповед № 265/16.07.2009г., издадена от директора на РИОСВ-Р., връчена
на кмета на община Т. на 29.07.2009г., е наредено преустановяване експлоатацията на
общинското депо за неопасни отпадъци на Община Т., обл.С., намиращо се на
територията на посочената община, местността „Ф.“ с площ от 10 декара. Разпоредено
било да се предприемат мерки за закриване на депото и за неговата рекултивация, в
изпълнение с нормативните изисквания на Закона за управление на отпадъците и
Националната програма за управление на дейностите по отпадъците. Следвало да се
ползва регионално депо – Р..
На 26.06.2020г. главен експерт Г.С. и св.Т.Ц. – ст.експерт, служители при
РИОСВ - Р., извършили проверка на място на изведеното от експлоатация депо в гр.Т.,
като присъствал и представител на общината – св.К. Г.. Установили, че на същото
място има множество отпадъци – по-стари, със следи от въздействие от
метеорологичното време, и по-нови – пластмасови бутилки, изпочупени пластмасови
предмети – корита, легени, куфари, остатъци от храна, изпочупени домакински
прибори, посуда, мебели, стари дрехи, обувки, дюшеци, вълна, строителни отпадъци –
бетонни колони керемиди, тухли, счупени плочки, клони, животинска тор, като
замърсената площ възлизала на 1 дка. Същевременно теренът не бил ограден, за да се
препятства достъпа до него, нямало охрана и информационни табели, указващи, че
изхвърлянето на отпадъците е забранено и депото е закрито. Проверяващите
установили, че населението не било призовано чрез съобщение на сайта на община Т.
2
или по друг начин, отпадъците да се изхвърлят само на определените за това места –
контейнерите, не били представени доказателства, че кметът е предприел действия по
възлагане на задачи на други длъжностни лица от общината за предотвратяване
изхвърлянето на отпадъци не неразрешени за това места, както и за съставени актове за
нарушения и респ. за наложени наказания на жители, извършващи такова изхвърляне,
за отправени им предупреждения в тази насока или да почистят установените
замърсявания. Констатациите били отразени в съставения на място КП № ГС
29/26.06.2020г., връчен на кмета на същата дата. Отправена била покана до него за
съставяне на АУАН и дадени предписания в насока отстраняване допуснатите
нарушения.
Актът за установяване на административно нарушение № 0001930 от
10.07.2020г. за извършена на 26.06.2020г. административна простъпка по чл.19, ал.3,
т.15 ЗУО бил съставен в РИОСВ - Р. от св.С., в присъствието на св.А. и св.Ц.. Същият
бил предявен и връчен на упълномощеното да представлява кмета лице – А. П.
Последвало писмено възражение от кмета – жалбоподателя С., депозирано в деня на
съставяне на акта, в което се визирало, че от негова страна са били предприети
съответните мерки по предотвратяване изхвърлянето на отпадъците на непозволените
места и почистването им от тях с конкретно посочване на съответните действия.
В издаденото на база АУАН процесно наказателно постановление №
48/31.08.2020г., редом с изискуемите по закон реквизити, е взето отношение с доводи и
за липса на предпоставките за приложение на чл.28 ЗАНН.
Административнонаказващият орган е възприел дадената в АУАН фактическа и правна
формулировка на описаното деяние и е наложил следващото се в разпоредбата на
чл.151, ал.2, т.6 ЗУО административно наказание глоба в минималния му размер от
3 000 лева.
Съдът, при проследяване осъществените действия от образуване на
административнонаказателното производство, съдържанието на акта и НП и
приложените доказателства констатира, че същото е протекло при спазване
императивните изисквания на закона досежно сроковете, компетентността на
съответните длъжностни лица, съдържанието на АУАН и НП. Последното е издадено
от оправомощен държавен орган, като от Заповед № РД-8/10.01.2011г. на министъра на
околната среда и водите, е видно, че на директорите на Регионалните инспекции по
околната среда и водите е делегирано правото да издават наказателни постановления
по Закона за управление на отпадъците, в съответствие с разпоредбата на чл.157, ал.4
вр. ал. 2 на посочения закон.
Не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са довели и до
3
нарушаване правото на защита на наказаното лице, установено от осъществяване на
самата процедура по съставянето и връчването на акта. Видно от последвалото против
последния възражение жалбоподателят ясно и точно е разбрал фактическите и правни
рамки на административното обвинение – непредприети мерки за предотвратяване
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и почистването им, и е взел
отношение по същото. Доводите против акта са депозирани в деня на съставянето му –
10.07.2020г., като са били придружени от снимков материал за извозване на отпадъци
(неясно кога изготвен) от закритото сметище и съдържат твърдения за предприети от
него действия още от 2019г. за информиране на обществеността, че същото е закрито и
не следва там да се изхвърля боклук. Тези данни обаче не са били установени от
проверяващите към деня на фактическата проверка 26.06.2020г., която дата е възприета
и за тази на извършеното нарушение. На 30.07.2020г. процесното място отново било
посетено от контролните органи на РИОСВ, за да се проследи дали даденото на
26.06.2020г. предписание за изчистване на терена е изпълнено и отново е било
констатирано, че има замърсявания с отпадъци от различен характер.
Тази повторна констатация опровергава твърденията на наказаното лице за
предприети ефективни действия и мерки, вменени му по чл.19, ал. 3, т.15 ЗУО, като
показанията на св.Г. - служител в Общината, също потвърждават, че в деня на
нарушението е имало замърсяване. Показанията на св.Ц. – възприела на място
състоянието на официално закритото сметище, фиксират, че до процесната дата не е
било предприето нищо за рекултивация на същото и е било видно, че се допуска
изхвърлянето на отпадъци там, вместо да се извеждат към Депо - Р.. Същевременно
фактът на непредставяне на проверяващите на съставени от кмета актове за нарушения
на физически или юридически лица или на отправени предупредителни писма
потвърждава липсата на предприета дейност на кмета по посоченото му задължение.
Данните, съдържащи се в показанията на св.Г., разкриват, че това, което е било
извършено – изграждане на насип и ров около сметището преди проверката на
26.06.2020г. и един служител - охрана, който да уведомява кой изхвърля боклук, не е
цялостна и ефективна дейност по изпълнение на вмененото по силата на закона
задължение на кмета. При отчитане на достатъчно дългото време от закриването на
сметището през 2009г. и обстоятелството, че отпадъци продължавали да се изхвърлят
без наличие на ефективно противодействие в тази насока, същите са потенциално
опасни за живота и здравето на населението поради самозапалване и отделяне на
вредни във въздуха вещества, визира, че не са налице и признаците на маловажен
случай.
Изяснените, при обсъждането на писмените и гласните доказателства по делото,
факти по категоричен начин сочат, че административно-наказателната отговорност на
кмета С. е законосъобразно ангажирана, поради което и на основание чл.63, ал.1 от
4
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 48/31.08.2020г., издадено от
директора на РИОСВ гр.Р., с което на Д. В. С. в качеството му на кмет на община Т.,
обл.С., е наложено административно наказание глоба в размер на 3000 (три хиляди)
лева за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците.
ОСЪЖДА Д. В. С. да заплати на Регионална инспекция по околната среда и
водите – Р. направените по делото разноски в размер на 80.00 (осемдесет) лева за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. С.,
по реда на Административно процесуалния кодекс, в 14-дневен срок от съобщаването
му.
Съдия при Районен съд – С.: _______________________
5