Решение по дело №146/2019 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Росица Радкова Цветкова
Дело: 20197250700146
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 175

гр. Търговище, 21.11.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Търговище, втори състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ЦВЕТКОВА

при секретаря Стоянка Иванова,

като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 146 по описа на АС – Търговище за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 215 и чл. 210 от ЗУТ.         

Делото е образувано по субективно съединени жалби на П.П.Н. и С.П.В. срещу решение на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № З – 19 – 209 от 15.04.2019г. на Кмета на Община Попово за определяне размера на обезщетението за учредяване на сервитутно право за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“, в частта касаеща имота, собственост на жалбоподателките.  Жалбоподателките твърдят, че размерът на обезщетението е значително занижен и несъобразен с изискванията на закона. По подробно изложени съображения правят искане съдът да измени решението на комисията, като увеличи размера на обезщетението. В съдебно заседание жалбата се поддържа, като се претендира обезщетение в размер, определен от изслушаното по делото вещо лице. Претендират се съдебни разноски.

             Ответникът по жалбата - Община Попово, редовно призована не се представлява, не се ангажира със становище по делото.

Заинтересованата страна „Булгартрансгаз“ ЕАД оспорва основателността на жалбите и моли съдът да ги отхвърли. Счита, че размерът на обезщетението е правилно определен и следва да остане такъв, какъвто е посочен в решението на комисията по чл. 210 от ЗУТ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

Не е спорно обстоятелство по делото, че жалбоподателките са съсобственици на имот в землището на с. Ковачевец с идентификатор 37469.30.25 – нива с п 

 

 

 

лощ 4. 992 дка, трета категория, местност „Кале било“.

С Решение № 312 от 10.05.2018г. ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ОБЕКТИ ОТ ГАЗОПРЕНОСНАТА ИНФРАСТРУКТУРА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, КОИТО ЩЕ БЪДАТ ИЗГРАДЕНИ ИЛИ РЕХАБИЛИТИРАНИ, ЗА НАЦИОНАЛНИ ОБЕКТИ И ЗА ОБЕКТИ С НАЦИОНАЛНО ЗНАЧЕНИЕ, на основание § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за държавната собственост и § 5, т. 62 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията, Министерски съвет определя обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница” за национален обект и за обект с национално значение.

Със заповед № 02 – 15 – 58 от 12.03.2019г. на зам. министър на МРРБ, публикувана в ДВ бр. 23  от 19.03.2019г. е одобрен проектът на ПУП – парцеларен план за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница” на територията на определени селища, сред които и с. Ковачевец, общ. Попово, област Търговище. Видно от електронните файлове, достъпни в публичния регистър по чл. 3, ал. 4 от ЗУТ на издадените актове за одобряване на устройствени планове и на техните изменения през 2019 г., воден от МРРБ, със посочения ПУП се определя местоположението и размерите на сервитутните зони на линейния енергиен обект в засегнатите имоти. Титуляр на сервитута е заинтересованата страна по делото  „Булгартрансгаз“ ЕАД. Заповедта, в частта, касаеща процесния имот, не е била обжалвана и е влязла в сила.

Със заповед № З – 19 – 209 от 15.04.2019г. на кмета на Община Попово, по повод на постъпило искане от „Булгартрансгаз“ ЕАД от 09.04.2019г., е назначена комисия по чл. 210 от ЗУТ със задача да определи размера на обезщетенията за сервитутите на енергийния обект по пазарни цени, въз основа на оценка на независим оценител и да състави протокол, както и да съобщи на собствениците на засегнатите имоти размера на дължимото обезщетение. Едновременно с това, на 24.04.2019г. Община Попово възлага с договор на „ИПИА“ ЕООД, „изготвянето на експертна оценка, в която да се определи пазарната стойност на сервитут за изграждане на подземен преносен газопровод, съгласно чл. 64 от Закона за енергетиката, който ще преминава през имоти в землището на Община Попово; Целта на оценката е въз основа на нея да се определи обезщетение за собствениците на засегнатите имоти, съобразно площта на засегнатата част от тях, съгласно чл. 210 от ЗУТ“ срещу възнаграждение  от 20 000лв. със срок за изпълнение на задачата 15.05.2019г. – приблизително три седмици. С писмото на „Булгартрансгаз“ ЕАД от 09.04.2019г. на Община Попово са дадени уверения, че ще бъдат поети направените от нея разходи за независим оценител.

Оценъчният доклад е изготвен от независим лицензиран оценител и е представен на 09.05.2019г. В доклада се съдържа подробно описание на използваните методи за оценка. За определяне на пазарната стойност на земеделската земя, оценителят е използвал два метода – метод на пазарните сравнения (аналози) от сравнителния подход и метод на директна капитализация на доход от приходен подход за оценяване, регламентирани в българските стандарти за оценяване. В доклада подробно са изведени характеристиките на двата метода и респ. подхода. Сравнителният подход се базира на реална информация, съдържаща данни от реално състояли се продажби или оферти на имоти с характеристика, близки до оценявания имот, а приходният подход се базира на настоящата стойност на всички права върху бъдещите приходи, които произтичат от правото на собственост. При метода на пазарните сравнения (аналози) най-общо стойността се определя чрез сравняване на оценявания имот с други подобни имоти, разположени в близост до него сходен ценови район, които са били оферирани, наети или продадени в период, близък до датата на оценката. При метода за директна капитализация на доход са ползвани данни за средния размер на рентата за минали години. На следващо място пазарната стойност на правото на сервитут е определено като функция на пазарната стойност на земята, нейната площ, коефициент отчитащ срока на сервитута (в случая безсрочно, затова е възприет максималният коефциент 0.9) и експертно определен коефициент, отчитащ вида на сервитута (в зависимост от ограниченията, които сервитутът налага на собственика на земята за ползването, който варира в границите от 0.10 до 1.00).

Полученият резултат от двата метода за декар земя в различните землища – нива, четвърта категория, в съотношение 40% за метода на пазарните сравнения и 60 % за метода на поземлената рента е осредностен и е коригиран с коефициент с оглед конкретната категория на земеделската земя (+/-0.5 за категория). Конкретно за землището на с. Ковачевец на един декар нива, четвърта категория е дадена средно претеглена пазарна стойност в размер на 1363.89лв. (при 1209.71лв. средна пазарна стойност, определена по метода на пазарните сравнения и 1466.67лв. при средна пазарна стойност, определена по метод капитализация на доход).

След съобразяване на всички тези фактори и при конкретни показатели за имота на жалбоподателките, находящ се в землището на с. Ковачевец, както следва: нива трета категория с площ 4.992 дка, площ с ограничения – 1.813 дка, средна цена на правото на сервитут 736.50, коригиращ коефициент за площ на имота 0.9, е определен размерът на обезщетението на стойност 1261.83лв. Полученият резултат за имота на жалбоподателките при изброените показатели е математически точен.

Видно от удостовереното от протокол № 1 – 37469 от 10.05.2019г., на същата дата комисията по чл. 210 от ЗУТ е провела заседание, на което е разгледала оценките, изготвени от лицензирания оценител за определяне на дължимото възнаграждение по възникналия сервитут на газопровод, ел.кабел, КИП и кабел за АЗУ, чийто титуляр е „Булгартрансгаз“ ЕАД, в имоти в землището на с. Ковачевец, общ. Попово – общо 86 имота. Без каквито и да било специални мотиви комисията е взела решение да приеме оценките за обезщетяване на имотите, съгласно посоченото в нарочен регистър – таблица, инкорпорирана в протокола, като е указала обезщетенията да се внесат по сметка на заинтересованите собственици от Община Попово след постъпване на обезщетение от „Булгартрансгаз“ ЕАД и преди влизане в сила на решението на комисията. По отношение на имота на жалбоподателките, приетият размер на обезщетението е съответно 1261.83лв.

С нарочно съобщение решението е съобщено на жалбоподателките на 13.06.2019г.,  а жалбите им до съда са подадени на 27.06.2019г., поради което следва да се приеме, че същите са подадени в срок.

По делото е изслушано експертно заключение за пазарния размер на дължимото парично обезщетение за възникналото сервитутно право в поземления имот на жалбоподателките. Изследвайки характеристиките на пазара, вещото лице е посочило, при ползване на същите методи като оценителя, че според него средната пазарна цена на поземления имот, определена по метода на пазарните сравнения е 1054 лв. на декар и 1125лв. - при средна пазарна стойност, определена по метода капитализация на дохода. Вещото лице е възприело пазарна цена за декар в размер на 1089.74лв. (осреднило е резултата от двата метода  в съотношение 50/50) и съответно с оглед площта на имота от 4.992 дка е определило пазарна стойност на имота в размер на 5 440лв. Пазарната оценка на обезщетението за учредяване на сервитутно право върху процесния имот е определена в размер на 1586.99лв., при възприет коефициент за учредяване на сервитута 0.85 – (средна стойност от коефициент за безсрочността на сервитута 0.9 и коефициент за неговата тежест/вид - експертно определен коефициент в размер на 0.8), коефициент за площ 0.9, коефициент за обработваемост на имота 1.0. и коефициент за категорията на имота 1.05.

И двете заключения са подробно мотивирани и обосновани. Макар да са използвали едни и същи методи за оценка, вещите лица са стигнали до различни резултати. Разликите се дължат на различните пазарни цени на имотите, възприети от вещите лица (те са по-високи при оценителя), различния размер на определения експертен коефициент за тежест/вид на сервитута – 0.6 при оценителя и 0.8 при вещото лице и ползвания от вещото лице коефициент за обработваемост на имота – единица, тъй като целият имот е обработваем. Еднакви са ползваните коефициенти за срок на сервитута – 0.9, за категория на имота – 1.05, за площ на имота – 0.9.

При тази разлика между двете оценки съдът приема, че оценката на вещото лице, изслушано по-делото, в по-голяма степен отчита характеристиките на конкретния имот, като напр. степента на неговата обработваемост – изцяло обработваем, поради което съдът възприема за основа на своите фактически констатации именно заключението на изслушаното по делото вещо лице. С оглед на това съдът приема, че пазарната оценка на обезщетението за учредяване на сервитутно право върху процесния имот е в размер на 1586.99лв.

 

 

 

 

 

С оглед установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

 

 

 

 

Жалбите са процесуално допустими, като подадени в законовия срок, от надлежни страни - адресати на подлежащ на оспорване административен акт.

 

 

 

 

Заповедта е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на съществени процесуални нарушения - такива, които ако не бяха допуснати, щяха да доведат до други фактически и правни изводи органът, издател на заповедта. Следва да се приеме, че актът е мотивиран в достатъчна степен, тъй като мотивите, съдържащи се в административната преписка и в частност в оценителния доклад на ползвания независим оценител, очевидно възприети изцяло от членовете на комисията, следва да се възприемат като мотиви на акта.

Съгласно чл. 64, ал.6 от Закона за енергетиката определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти се извършват по реда на чл. 210 и 211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на страните въз основа на оценка от независим оценител. На свой ред чл. 210, ал. 1 от Закона за устройство на територията урежда, че изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината.

Като е одобрил оценка на обезщетението за учредяване на сервитутно право върху процесния имот, която е различна от пазарната, административният орган е постановил акт, който не е съобразен с материалния закон. По тези съображения съдът приема, че обжалваният акт следва да бъде изменен, като оценката на обезщетението следва да бъде завишена до сумата от 1586.99лв.

С оглед изхода на делото претенцията за заплащане на разноски от страна на жалбоподателките е основателна. По делото са представени доказателства за направени разноски в размер на 220лв., от които 20лв. за две държавни такси и 200лв. за възнаграждение на вещото лице. Община Попово следва да бъде осъдена да плати на жалбоподателките разноските по делото.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд – Търговище, втори състав

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ решение на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № З – 19 – 209 от 15.04.2019г. на Кмета на Община Попово за определяне размера на обезщетението за учредяване на сервитутно право за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“, в частта касаеща имот в землището на с. Ковачевец с идентификатор 37469.30.25 – нива с площ 4. 992 дка, трета категория, местност „Кале било“, собственост на П.П.Н. – с адрес ***, и С.П. ***, КАТО ОПРЕДЕЛЯ ОЦЕНКАТА ЗА ОБЕЗЩЕТЯВАНЕ НА БЕЗСРОЧНО СЕРВИТУТНО ПРАВО В РАЗМЕР НА 1586.99лв.

ОСЪЖДА Община Попово да плати на П.П.Н. – с адрес ***, и С.П. ***, разноски по делото в размер на 220лв. (двеста и двадесет).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: