Решение по дело №82/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 19
Дата: 17 януари 2022 г. (в сила от 21 юли 2022 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20217080700082
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

19

 

гр. Враца,  17.01.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 15.12.2021 г. /петнадесети декември две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 82 по описа на Административен съд - Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано след постановено решение № 1738 от 10.02.2021 г. по адм. дело № 10613/2020 г. по описа на ВАС, Пето отделение, с което е отменено постановено по спора решение № 570 от 27.12.2019 г. по адм. дело № 242/2019 г. по описа на Административен съд – Враца, а делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.

Депозирана е жалба от „Е.2.“ ООД *** против Заповед № РД 49-349/03.12.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта на определената продажна цена на поземлен имот № 536009 в землището на с. ***, общ. ***, с площ от 44 373 дка и произтичащите от тази цена режийни разноски, данък и такса – раздел втори т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 от заповедта.

В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на обжалваната част от административния акт, поради неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че определената с оспорената заповед цена на поземлен имот № 536009 от 287 530 /двеста осемдесет и седем хиляди петстотин и тридесет/ лева без ДДС е силно завишена. Сочи се, че в изготвен доклад през м. ноември 2016 г. за оценка на същия поземлен имот във връзка с промяна на неговото предназначение базисната му цена е определена на 56 202 /петдесет и шест хиляди двеста и два/ лева по реда на глава втора и трета от Наредба за оценка на поземлени имоти в горски територии, като същата е приета за база при определяне на цената от 66 337 /шестдесет и шест хиляди триста тридесет и седем/ лева за промяна предназначението на въпросния имот по реда на чл. 27, ал. 1 от посочената наредба. Искането към съда е да отмени заповедта на Министъра на земеделието, храните и горите в оспорената част.

В с.з. жалбоподателят, чрез процесуалния представител * Н.Д. от ***, поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Претендира присъждане на направените по производството разноски съобразно представен списък по чл. 80 от ГПК. Представя писмена защита.

Ответната страна по жалбата - Министърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния представител А. В., оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразност на издадената заповед. Отравя искане за отхвърляне на депозираната жалба като неоснователна и недоказана. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение. Представя писмена защита.

Съдът, като взе предвид изложеното в жалбата, доводите на страните и приетите по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 2/6.02.2017г. на Комисия в Регионална дирекция по горите – Берковица, назначена със Заповед № РД-49-313/15.08.2011г. на Министъра на земеделието и храните, изменена със заповеди № РД 49-200/05.06.2012 г., № РД 49-262/17.07.2012 г., № РД 49-14/29.01.2013 г., № РД 49-52/17.02.2015 г., № РД 49-50/15.02.2016 г., № РД 49-198/02.06.2016 г., е променено предназначението на поземлен имот в горски територии с кадастрален номер 536009, с площ 44373 дка, частна държавна собственост, в полза на „Е.2.“ ООД *** с инвестиционно намерение: Изграждане на МВЕЦ. Определена е цена за промяната на предназначението на имота от 66 337 (шестдесет и шест хиляди триста тридесет и седем) лева, която е внесена с платежно нареждане от 05.05.2017г.

Изготвена е експертна оценка към 18.10.2017 г. от „Ц. к.“ ООД гр. *** за пазарната стойност на имота, която да послужи като стартова база при неговата продажба. При изготвянето ѝ са използвани метода на сравнителните аналози и на приходната стойност. По първия метод стойността на имота е определена при прякото сравнение на оценявания обект и други сходни недвижими имоти, предлагани на пазара. Определена е оценка от 94 880 лева. По метода на приходната стойност, отразяващ потенциалните възможности за развитие на имота според категорията и местоположението му, е определена оценка от 480 170 лв. Пазарната стойност на имота е определена въз основа на получените стойности по двата метода в съотношение: метод на сравнителните аналози – 40 % и метод на приходната стойност – 60 %. За крайна оценка е предложена пазарна стойност от 287 530 /двеста осемдесет и седем хиляди петстотин и тридесет/ лева.

С писмо рег. № 70-3788/31.08.2018г. от управителя на „Ц. к.* “ ООД до Министерството на земеделието, храните и горите е удостоверено, че експертната оценка на поземлен имот № 536009 към дата 23.10.2017 г. важи и към 31.08.2018 г. поради липсата на промяна в динамиката на пазара на подобни недвижими имоти със специфично предназначение.

С оспорената Заповед № РД 49-349/03.12.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите е определена цена на имота от 287 530 /двеста осемдесет и седем хиляди петстотин и тридесет/ лева без ДДС или 345 036 /триста четиридесет и пет хиляди тридесет и шест/ лева с ДДС. На основание чл. 79, ал. 5 от Закона за горите, са определени режийни разноски в размер на 5 750,60 /пет хиляди седемстотин и петдесет лева и шестдесет ст./ лева без ДДС или 6 900,72 /шест хиляди и деветстотин лева и седемдесет и две ст./ лева с ДДС, представляващи 2 % върху цената на имота. Определени са ДДС върху местния данък в размер на 1 725,18 /хиляда седемстотин двадесет и пет лева и осемнадесет ст./ лева и ДДС върху такса вписвания в размер на 57,51 /петдесет и седем лева и петдесет и една ст./ лева.

По делото е изготвена и приета съдебно – оценителна експертиза, изготвена от вещото лице Н.В.Д. –  **. По сравнителния метод е определена стойност на имота от 146 330 /сто четиридесет и шест хиляди триста и тридесет/ лева. Отчетени са специфичните за имота фактори – зона в населеното място, транспортна достъпност, привлекателност на населеното място, степен на изграденост на инженерната инфраструктура. Стойността на имота е определена на база оферти за продажби на земя в района и цени от извършени продажби от Община Мездра на земи в урбанизирана територия в община Мездра чрез публичен търг. По метода на приходната стойност вещото лице е определило оценка на имота от 218 164 /двеста и осемнадесет хиляди сто шестдесет и четири/ лева. Изчисленията са извършени по аналог на терени, отдадени под наем съгласно Приложение № 1 към Наредба за разпореждане и управление с имоти общинска собственост на Община Мездра – тарифа за начални цени за отдаване под наем на терени и места за стопански и административни нужди в населени места под 500 бр. жители общинска собственост за 1 кв.м., а именно 1,08 лв./кв.м. Приет е прогнозен експлоатационен период от 30 години и норма на възвращаемост 6%.  Анализирайки пригодността на всеки от посочените методи към оценявания имот, вещото лице е приело пазарна стойност на недвижимия имот от 153 513 /сто петдесет и три хиляди петстотин и тринадесет/ лева, определена въз основа на получените стойности по методите „Приходен“ и „Сравнителна стойност“ в съотношение 10:90.

С протоколно определение от 16.06.2021 г. по делото е назначена допълнителна съдебно – техническа експертиза със задача: вещото лице да даде заключение за пазарната цена на поземления имот – предмет на настоящото дело, на базата на сравнителния метод и метода на приходната стойност, като използва стойности за имоти – предмет на сделки от 2017 г. и 2018 г. Вещото лице е определило сравнителна стойност на имота от 141 690 /сто четиридесет и една хиляди шестстотин и деветдесет/ лева, като е използвало оферти за продажби на земя в района и цени от извършени продажби от Община Мездра на земи в урбанизирана територия в община Мездра чрез публичен търг. Определената пазарна стойност на кв.м. е съобразена с местоположението на процесния имот, с необходимостта от изграждане на техническа инфраструктура за благоустрояване на имота и възможността за реализация на имота. По метода на приходната стойност вещото лице е извършило изчисленията по аналог на терени, отдадени под наем съгласно Приложение № 1 към Наредба за разпореждане и управление с имоти общинска собственост на Община Мездра – тарифа за начални цени за отдаване под наем на терени и места за стопански и административни нужди в населени места под 500 бр. жители общинска собственост за 1 кв.м., с корекция за съответствие. Определена е приходна стойност на имота от 422 200 /четиристотин двадесет и две хиляди и двеста/ лева. Анализирайки пригодността на всеки от посочените методи към оценявания имот, вещото лице е приело пазарна стойност на недвижимия имот от 169 741 /сто шестдесет и девет хиляди седемстотин четиридесет и един/ лева, определена въз основа на получените стойности по методите „Приходен“ и „Сравнителна стойност“ в съотношение 10:90.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице с правен интерес от оспорването в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

В оспорената част заповедта е валиден административен акт, постановен от компетентен орган - министъра на земеделието, храните и горите, изрично овластен за това от разпоредбата на чл. 79, ал. 2, т. 1 от Закона за горите. Спазена е предвидената писмена форма. Изложени са правните и фактически основания, въз основа на които е издадена. Не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

В оспорената ѝ част заповедта е постановена в противоречие с материалния закон. Съобразно разпоредбата на чл. 79, ал. 3 от Закона за горите министърът на земеделието, храните и горите е възложил на независим оценител да изготви пазарна оценка на продавания имот. Министърът е възприел изцяло посочената от експерта оценка и именно въз основа на нея е определил продажната цена на имота и съпътстващите я разходи - режийни разноски и ДДС.

Съгласно чл. 86, ал. 2 от Закона за горите, оценките се изготвят от правоспособни независими оценители, регистрирани по Закона за независимите оценители, като условията и редът за извършване на оценка се определят с наредба на Министерския съвет.

Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 3 от Наредбата за оценка на поземлени имоти в горски територии /Наредбата/, при изготвянето на оценката се използват методи на оценяване, които са международно признати, допустими или предвидени от българското законодателство и възприети като стандарти за бизнес оценяване.

Съгласно чл. 6, ал. 1 от Наредбата, пазарна цена на поземлен имот в горска територия е паричният израз на осреднените цени от сделки с поземлени имоти в горски територии от различни видове възмездни разпоредителни сделки, сключени в рамките на 24 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.

Съгласно чл. 6, ал. 2 от Наредбата, оценителят определя пазарна цена за поземления имот в горска територия като среднопретеглена от цените на пазарни аналози по метода на сравнимите продажби. Пазарен аналог е сделка с имот, подобен на оценявания, който се намира в землището на същото населено място. Когато оценителят не може да определи цена по ал. 2 поради липса на информация, могат да се използват пазарните цени за поземлените имоти в горски или земеделски територии за населеното място, в което попада имотът (чл. 6, ал. 5 от Наредбата).

При така изложената нормативна регламентация съдът приема оценката, дадена в допълнителното заключение на изготвената съдебно - техническа експертиза. Същата е обоснована и съобразена с всички факти, които са от значение за определяне на пазарната оценка. Отчетени са специфичните за имота фактори и са анализирани получените стойности по използваните методи, приложени в процеса на оценяване. По отношение на оценката по сравнителния метод вещото лице е ползвало за пазарни аналози поземлени имоти, сходни с процесния, от землището на същата община. При прилагане на приходния метод изчисленията са извършени по аналог на терени, отдадени под наем съгласно Приложение № 1 към Наредба за разпореждане и управление с имоти общинска собственост на Община Мездра – тарифа за начални цени за отдаване под наем на терени и места за стопански и административни нужди в населени места под 500 бр. жители общинска собственост за 1 кв.м., с корекция за съответствие. Относно оценката по приходния метод, съдът намира, че експертът в административното производство необосновано е игнорирал инвестиционните намерения на оспорващия в процесния имот да се изгради МВЕЦ и е приел като показател максимално допустимата разгърната застроена площ.

По изложените съображения съдът приема оценката, дадена в допълнителното заключение на приетата по делото съдебно - техническа експертиза.

Оспорването се явява основателно, поради което раздел ІІ на заповедта следва да бъде изменен, като се съобразят стойностите, посочени от вещото лице в допълнителното заключение. Цената на имота следва да се намали от 287 530 /двеста осемдесет и седем хиляди петстотин и тридесет/ лева без ДДС на 169 741 /сто шестдесет и девет хиляди седемстотин четиридесет и един/ лева без ДДС, съответно от 345 036 /триста четиридесет и пет хиляди тридесет и шест/  лева с ДДС на 203 689,20 /двеста и три хиляди шестстотин осемдесет и девет лева и двадесет ст./ лева с ДДС. С оглед приетото от съда намаление на цената, следва и намаление на режийните разноски от 5 750,60 лв. /пет хиляди седемстотин и петдесет лева и шестдесет ст./ лева без ДДС или 6 900,72 /шест хиляди и деветстотин лева и седемдесет и две ст./ лева с ДДС на 3394,82 /три хиляди триста деветдесет и четири лева и осемдесет и две ст./ лева без ДДС и 4 073,78 /четири хиляди седемдесет и три лева и седемдесет и осем ст./ лева с ДДС.

С оглед приетата от съда пазарна оценка на имота, следва да се определи дължимия ДДС върху местния данък и върху такса вписвания, за което не са необходими специални знания.

Съгласно чл. 35, ал. 2 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на община Мездра, приета с решение № 634 от Протокол № 51 от 31.01.2019 г. на Общински съвет - Мездра, местният данък при възмездно придобиване на имущество е в размер 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество. В случая съгласно приетата от съда оценка на процесния имот от 169 741 лв. дължимият местен данък е равен на 5 092,23 лв., а дължимия ДДС върху този данък е равен на 1 018,45 лв.

Според чл. 2, ал. 1, изречение първо от Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията за вписване на подлежащи на вписване актове и документи се събира такса върху цената, по която е таксуван актът или документът, или върху цената на иска в размер 0,1 на сто, но не по-малко от 10 лв. Следователно таксата за вписване е равна на 169 741 лв. х 0,1% или 169,74 лв., а ДДС върху нея е равен на 33,95 лв.

По изложените съображения ДДС върху местния данък следва да се намали от 1 725,18 лв. на 1 018,45 лева, а ДДС върху такса вписвания – от 57,51 лв. на 33,95 лева.

В представената от жалбоподателя писмена защита е направено искане оспорената заповед да бъде изменена и в частта на раздел втори т. 5 относно стойността на възнаграждението за извършена пазарна оценка на имота, дължимо по реда на чл. 79, ал. 3 от Закона за горите. Съдът не дължи произнасяне по това искане, доколкото същото не е заявено с жалбата, а се прави за първи път след приключване на устните състезания.

Предвид изхода на спора, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по производството разноски съобразно представен списък по чл. 80 от ГПК в общ размер на 4 800 /четири хиляди и осемстотин/ лева, от които 1 700 лв. разноски по адм. д. № 242/2019 г. по описа на Административен съд - Враца при първото разглеждане на делото от първа инстанция, 1 500 лв. разноски пред касационната инстанция по адм. д. № 10613/2020 г. на ВАС – Пето отделение и 1 600 лв. по настоящото дело. Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно, с оглед предвидените размери в чл. 8, ал. 1 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ раздел втори, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 от Заповед № РД49-349/03.12.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, като НАМАЛЯВА

1. Цената на имота от 287 530 /двеста осемдесет и седем хиляди петстотин и тридесет/ лева без ДДС на 169 741 /сто шестдесет и девет хиляди седемстотин четиридесет и един/ лева без ДДС, съответно от 345 036 /триста четиридесет и пет хиляди тридесет и шест/  лева с ДДС на 203 689,20 /двеста и три хиляди шестстотин осемдесет и девет лева и двадесет ст./ лева с ДДС;

2. Режийните разноски от 5 750,60 лв. /пет хиляди седемстотин и петдесет лева и шестдесет ст./ лева без ДДС на 3 394,82 /три хиляди триста деветдесет и четири лева и осемдесет и две ст./ лева без ДДС, съответно от 6 900,72 /шест хиляди и деветстотин лева и седемдесет и две ст./ лева с ДДС на 4 073,78 /четири хиляди седемдесет и три лева и седемдесет и осем ст./ лева с ДДС;

3. ДДС върху местния данък от 1 725,18 /хиляда седемстотин двадесет и пет лева и осемнадесет ст./ на 1 018,45 /хиляда и осемнадесет лева и четиридесет и пет ст./ лева;

4. ДДС върху такса вписвания от 57,51 /петдесет и седем лева и петдесет и една ст./ лв. на 33,95 /тридесет и три лева и деветдесет и пет ст./ лева.

 

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на „Е.2.“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, разноски по производството в общ размер на 4 800 /четири хиляди и осемстотин/ лева, от които 1 600 лв. по адм. д. № 82/2021 г. по описа на Административен съд – Враца, 1 700 лв. по адм. д. № 242/2019 г. по описа на Административен съд - Враца и 1 500 лв. по адм. д. № 10613/2020 г. по описа на Върховен административен съд.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

Административен съдия: