Определение по дело №470/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 декември 2022 г.
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20227120700470
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

13.12.2022 г.

    Град

Кърджали

 

Административен

съд                   

 

състав

 

На

13.12.

                                          Година

2022 г.

 

В

Закрито

заседание и следния състав:

 

                                    Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                           Членове

 

 

                                    Съдебни заседатели

 

 

Секретар

 

 

 

Прокурор

 

 

 

Като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Адм.

дело номер

470

По описа за

2022

 година.

 

Производството е по реда на чл. 135, ал. 1 от АПК.

Депозирана е искова молба от С.С.С. и В.С.С., двамата от ***, действащи чрез адв. Н.П., с която е предявен иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ с цена 2 969.38 лв., от които главница в размер на 2 700 лв., представляваща имуществени вреди, произтичащи от заплатено адвокатско възнаграждение по а.д. № 378/2020 г. на Административен съд – Смолян и а.д. № 10 659/2021 г. на ВАС, вследствие на неправилното им конституиране като заинтересовани страни в производството по а.д. № 378/2020 г. по описа на Административен съд – Смолян, мораторни лихви в размер на 269.38 лв., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на депозиране на исковата молба.

Изложени са съображения, че в конкретния случай били налице предпоставките на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, предвид обстоятелството, че вследствие  чрез неправилното конституиране на ищците по а.д. № 378/2020 г. от страна на Административен съд Смолян, на С.С.С. и В.С.С. били нанесени вреди, изразяващи се в заплащане на адвокатско възнаграждение на адвокат за процесуалното им представителство по делото, както пред развилото се пред Административен съд Смолян съдебно производство по а.д. № 378/2020 г., така и пред развилото се пред ВАС съдебно производство по а.д. № 10659/2021 г.

Сочи, че във връзка с воденото а.д. № 378/2020 г. по описа на Адм.С-Смолян и конституирането на ищците по него като заинтересовани страни, същите били принудени да ангажират адвокат, който да ги представлява по делото и да защитава техните права и интереси. За процесуалното представителство същите били сключили с адв.П. договори за правна защита и съдействие, както следва  № ***/*** г. - с договорено и заплатено адвокатско възнаграждение от 600 лв.; № ***/*** г. - с договорено и заплатено адвокатско възнаграждение от 900 лв., или общо адвокатско възнаграждение за представителство пред първата съдебна инстанция в размер на 1500лв.; № ***/*** г. – с договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за касационната инстанция по а.д. № 10659/2021 г. по описа на ВАС в размер на 1200 лв.

Моли съда да постанови решение, с което да осъди Административен съд Смолян, да заплати на С.С.С. и В.С.С., двамата от ***, сумата в размер на 2 700 лв., от които: 1500 лв. заплатено от тях адвокатско възнаграждение по а.д.№ 378/2020 г. по описа на АдмС-Смолян и 1 200 лв. заплатено от тях адвокатско възнаграждение по а.д.№ 10659/2021 г. по описа на ВАС, представляваща обезщетение за нанесени вреди вследствие на обезсилен по съответния ред съдебен акт - Решение № 227/28.06.2021 г., постановено по а.д. № 378/2020 г. по описа на Административен съд Смолян по отношение на страните С.С.С. и В.С.С. в частта на присъдените в тяхна полза разноски,, ведно с мораторни лихви, както следва: 83.33 лв. върху сумата от 600 лв., считано от 17.02.2021 год. до датата на завеждане на исковата молба; 97.05 лв. върху сумата от 900 лв., считано от 08.06.2021 г. до датата на завеждане на исковата молба; 89.00 лв. върху сумата от 1200 лв., считано от 08.10.2021 г. до датата на завеждане на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното и изплащане. Претендира присъждането на деловодни разноски.

Съдът, с оглед обстоятелството, че в конкретния случай се претендират вреди, настъпили вследствие на процесуални действия по дело на административен съд, касаещи конституирането на ищците като заинтересовани страни в производството, с оглед на което същите са ангажирали адвокат и съответно заплатили възнаграждение, които действия са приети за неправилни от касационната инстанция, която е обезсилила постановеното решение в частта му относно присъдените в полза на заинтересованите страни разноски, намира, че предявения иск не му е родово подсъден.

 В тази връзка следва да се отбележи, че по силата на чл. 203 от АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди причинени от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията, визирана в чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт и причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействия и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

С други думи, съгласно разпоредбата на чл. 203, ал. 1 АПК, исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на Глава единадесета. В зависимост от правната характеристика на източника, от който се претендират вреди – административен акт, действие или бездействие, в чл. 204, ал. 1 – 4 АПК законодателят е предвидил различни процесуални възможности за реализиране на правото на обезщетение: след отмяна на административния акт по съответния ред – чл. 204, ал. 1 от АПК; при предявяване на претенцията за обезщетение в производството по оспорване на административния акт – чл. 204, ал. 2 от АПК; при установяване на незаконосъобразността на акт, който е нищожен или оттеглен в производството по иска за обезщетение – чл. 204, ал. 3 от АПК и при установяване на незаконосъобразността на действието или бездействието от съда, пред който е предявен искът за обезщетението – чл. 203, ал. 4 от АПК.

Нормата на чл. 1 от ЗОДОВ очертава от обективна и субективна страна отговорността на държавата и общините за вредите от незаконосъобразните актове, действия или бездействия на техните органи и длъжностни лица. Държавата и общините отговарят за вреди, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. 3а приложението на разпоредбата е необходимо наличието на вреда, причинена от незаконосъобразни актове, действия или бездействия държавните или общинските органи, които са резултат от тяхната административна дейност.

Административните съдилища са компетентни, когато вредите са причинени при или по повод изпълнение на административна дейност. Този извод се налага както от съдържанието на правната норма на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, така и от нейното заглавие: „Отговорност за дейност на администрацията“. С други думи за  квалифициране на иска като такъв по чл. 1, ал.1 ЗОДОВ определяща е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател, т.е. за квалифициране на иска по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ не е необходимо органът да е административен по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на АПК, а е релевантна извършваната, респ. възложената му от закон административна дейност, т.е. същият да действа като административен орган.

По аргумент от чл. 1 и чл. 1а от ЗСВ, съдебната власт представлява държавна власт, която осъществява правосъдие. Предвид това извършените от съответния съдебен състав процесуални действия по конкретно производство са част от осъществяваната правораздавателна дейност на съдията, т.е. същият не действа като административен орган и не извършва административна дейност, поради което предявената искова претенция с цена 2 969.38 лв., от които главница в размер на 2 700 лв., представляваща имуществени вреди, произтичащи от заплатено адвокатско възнаграждение по а.д. № 378/2020 г. на Административен съд – Смолян и а.д. № 10 659/2021 г. на ВАС, вследствие на неправилното им конституиране като заинтересовани страни в производството по а.д. № 378/2020 г. по описа на Административен съд – Смолян, мораторни лихви в размер на 269.38 лв., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на депозиране на исковата молба, следва да бъде разгледана от граждански съд, а не от административен.

Във връзка с горното следва да се отбележи, че отмененият, респ. обезсилен съдебен акт, не попада в нито една от хипотезите на чл. 204 от АПК.

С оглед съдържанието на исковата молба и характера на причинените имуществени вреди, то в настоящия случай са неприложими както нормата на чл. 203, ал. 3 от АПК/ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г./, съгласно която по реда на глава единадесета се разглеждат и исковете за обезщетения за вреди, причинени от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, като за имуществената отговорност и за допустимостта на иска се прилагат стандартите на извъндоговорната отговорност на държавата за нарушение на правото на Европейския съюз, така и чл. 2в, ал. 1, т 1 от ЗОДОВ, по силата на който, когато вредите са причинени от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, исковете се разглеждат по реда на АПК – за вреди по чл. 1, ал. 1, както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния административен съд.

По изложените съображения, настоящият състав на Административен съд – Кърджали намира, че делото не му е родово подсъдно, поради което и по правилата на чл. 7 от ЗОДОВ делото следва да се изпрати по подсъдност на съда по настоящия адрес на увредените, а именно Районен съд – Чепеларе. Следва да бъде отменено Разпореждане № 798/14.11.2022 г. по настоящето дело, с което са конституирани страните по делото и същото е насрочено в открито съдебно заседание, като производството пред Административен съд – Кърджали бъде прекратено.

С оглед горното и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, съдът,

 

                                      

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И    :

ОТМЕНЯ Разпореждане № 798/14.11.2022 г. по а.д. № 470/2022 г. по описа на Административен съд – Кърджали.

ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 470/2022 г. по описа на Административен съд – Кърджали.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд – Чепеларе.

Препис от определението да се изпрати на страните.

Определението не подлежи на обжалване.

 

                                                                                    Председател: