Решение по дело №356/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 февруари 2020 г. (в сила от 21 февруари 2020 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20195540200356
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 16

04. 02. 2020 год. гр. Чирпан

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен съд Чирпан, втори състав

На 29. 01. 2020 год.

В публично заседание в състав:

                                                          Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ

Секретар: МАРИЯ ХАЛАЧЕВА

Сложи за разглеждане докладваното от Районен съдия ТИХОМИР КОЛЕВ

АНД номер 356 по описа за 2019 година

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалбата на Г.С.Г., ЕГН  **********,***, чрез адв. С.Р.Р. от АК Ст.Загора,със съдебен адрес:***, сутерен против НП № 375а- 1371/ 03. 09. 2019г., издадено от Красимир Борисов Христов – Началник РУ Чирпан, с което му е наложено административно наказание глоба в размер на 500.00лева на основание чл. 212 от ЗОБВВПИ.  

Жалбоподателят останал недоволен от така издаденото НП и моли да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:

Жалбата е допустима и разгледана по същество основателна, поради следното:

Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че жалбата е подадена в срок / виж разписка към НП /.

Установи се по делото, че с НП № 375а- 1371/ 03. 09. 2019г., издадено от Красимир Борисов Христов – Началник РУ Чирпан е наложено на жалбоподателя административно наказание по чл. 212 от ЗОБВВПИ – глоба в размер на 500.00лева затова, че: “ на 22.11.2018г. около 15.10ч. в с. Яздач, при извършване на полицейска проверка се установи, че горепосоченото лице съхранява ловна гладкоцевна пушка „ИЖ“, модел 58, кал.12 с № Н17181, без да е получил разрешение за съхранение по реда на ЗОБВВПИ. Настоящият АУАН е съставен след получено постановление за отказ да се образува ДП 375ЗМ-381/22.11.2018г“ с което горепосоченото лице виновно е нарушило чл. 56 ал.1 от ЗОБВВПИ.  

От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че в РУ Чирпан е било образувано досъдебно производство № 375 ЗМ- 381/ 2018г. по техен опис затова, че на 22.11.2018г. в с.Яздач, обл.Ст.Загора е придобито по какъвто и да е начин и държано огнестрелно оръжие – 1бр.ловна пушка, марка „ИЖ“, модел „58“ с № Н17181, без извършителя да има надлежно разрешение, престъпление по чл. 339 ал.1 от НК.

Разследването е приело, че изложеното обосновава извод за хипотеза на чл. 9 ал.2 от НК, поради което деянието на Г. се явява непристъпно.

Поради това и на основание чл. 24 ал.1,т.1 от НПК във вр. с чл. 9 ал.2 от НПК с Постановление от 28.03.2019г. на прокурор при РП Чирпан воденото наказателно производство е било прекратено, като същото е влязло в законна сила на 12.04.2019г.  

 Копие от това постановление с вх. № 976/ 2018 г. е било изпратено на РУ Чирпан за преценка за реализиране на административно – наказателна отговорност.

Наблюдаващия прокурор в обсъжданото постановление разпоредил пушка, марка ИЖ, приобщена като веществено доказателство по делото ведно с копието от постановлението да бъде изпратено на Началника на РУ Чирпан за евентуално реализиране на административнонаказателна отговорност за допуснато нарушение на ЗОБВВПИВ, като обаче никъде в цитираното постановление РП Чирпан не  е посочила точно кой член от цитирания закон е бил нарушен.

Въпреки горното, РУ Чирпан на дата 08.08.2019г. чрез актосъставител В.М.Ж. на длъжност мл. ПИ – КОС при РУ Чирпан съставил АУАН на който бил даден номер 375а/1371- от 28.08-.2019г. а иначе бланкетният номер на акта е Серия АА № 174016 със свидетели по акта А.С.А. и А.Й.Р. – и двамата служители при РУ Чирпан.

Въпреки изложената по-горе фактическа обстановка АНО, в лицето на Началник на РУ Чирпан, в обжалваното НП посочва, че същото е постановено именно въз основа на цитирания по –горе АУАН, а по-надолу в обстоятелствената част пък сочи, че АУАН – а е бил съставен след получено Постановление за отказ да се образува досъдебно произоводство.

Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз основа на събраните писмени и гласни доказателства.

При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Особеността на административно-наказателното производство, което се образува на основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, а именно "когато производството е прекратено от съда или прокурора и е препратено на наказващия орган" се изразява в това, че правилата на чл. 37 и чл. 40-46 от ЗАНН не намират приложение и производството се развива в един единствен стадий – този, регламентиран в чл. 52-58 от ЗАНН. Действително, производството може да бъде образувано по реда на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН и да се развие законосъобразно, само когато препратените на наказващия орган материали са достатъчни, за да очертаят по несъмнен и категоричен начин фактите и обстоятелствата, относими към предмета на доказване в административно-наказателното производство. Това обаче не са единствените предпоставки за надлежното образуване и приключване на административно-наказателното производство в посочената хипотеза. За да послужи за надлежно образуване на административно-наказателното производство, постановлението за прекратяване на досъдебното или съдебно производство от прокурора или от съда следва да съдържа мотиви, вкл. посочване на лицето срещу което производството е водено и се прекратява, описание на обективните и субективни признаци на вмененото му деяние и точната му правна квалификация, както и основанието за прекратяване на производството. В случай, че някой от тези елементи липсва или ако наказващият орган прецени, че някои факти не са доказани, или прецени, че е осъществен друг състав на административно нарушение, наказващият орган следва да укаже да бъде съставен акт за установяване на административно нарушение. В случая изрично в НП не е посочено то да е издадено на основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, но пък в обстоятелствената му част, както беше посочено по-горе / буквално преписано от АУАН /е отбелязано следното: Настоящият АУАН е съставен след получено постановление за отказ да се образува ДП 375ЗМ-381/22.11.2018г“. Следователно от горното не става ясно точно какво все пак е искал да каже АНО и дали същият възприема, че е спазена процедурата по чл. 36 ал.2 от ЗАНН, или понеже не е била спазена се е наложило да бъде съставен цитирания по настоящото дело АУАН.

Отделно от това съдът намира, че в хипотезата на чл. 36, ал.2 от ЗАНН /при образуване на административнонаказателна преписка в случаите, когато производството е прекратено от съда или прокурора и е препратено на наказващия орган/, за издаването на наказателното постановление не е достатъчно само позоваването на прокурорското постановление за прекратяване на досъдебното наказателно производство.

В случаите по чл.36,ал.2 от ЗАНН следва АНО на първо място да се увери,че Постановление за прекратяване на наказателно производство е влязло в сила. На следващо място дори да се приеме за допустимо реализирането на административнонаказателна отговорност спрямо нарушителя след прекратяване на воденото срещу него наказателно производство, то за обосноваването на административното обвинение със събраните в хода на разследването по досъдебното производство доказателства, е било необходимо материалите по досъдебното производство /прокурорската преписка/, да бъдат приложени към образуваната административнонаказателна преписка. В случая това не е направено. В нарушение на процесуалните правила и на процесуалните изисквания на закона, издаването на наказателното постановление се основава на доказателства, които не са приобщени и приложени по надлежния ред към материалите по административнонаказателната преписка.

За прецизност съдът счита,че следва да посочи и следното:

Дори и да се приеме, че в конкретният случай административнонаказателната преписка се е развила въз основа на цитирания АУАН, то видно от събраните в хода на производството писмени доказателства се установява следното: Обсъжданото Постановление на РП Чирпан е датирано на 28.03.2018г. Видно от представените по делото копия от същото се установява, че това постановление е влезнало в законна сила на 12.04.2019г. за което съдебен деловодител в РП Чирпан е направил изрична отметка и се е подписал. Видно от писмо – отговор изходящо от въззиваемата страна,/ обстоятелство, което не е в неин интерес се установява, че това НП на РУ Чирпан от 28.03.2019г. е получено в РУ Чирпан на 16.04.2019г. Следователно АУАН е съставен след изтичане на преклузивния три месечен срок по  чл. 34, ал. 1 ЗАНН, което опорочава и АУАН и издаденото наказателно постановление.

Този порок е абсолютно основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление, поради което същото подлежи на отмяна.

Поради всичко гореизложено съдът счита, че следва да отменени наказателното постановление като незаконосъобразно.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63 и сл. от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 375а- 1371/ 03. 09. 2019 г., издадено от от Красимир Борисов Христов – Началник РУ Чирпан, с което на жалбоподателя Г.С.Г., ЕГН  **********,***, чрез адв. С.Р.Р. от АК Ст.Загора, със съдебен адрес:***, сутерен е наложено административно наказание глоба в размер на 500.00лева на основание чл. 212 от ЗОБВВПИ, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14 дневен срок от съобщаването по реда на АПК.

                                                                    

 

 

 

                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: