Решение по дело №356/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 декември 2020 г. (в сила от 18 декември 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20207220700356
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 267

 

гр. Сливен 01.12.2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и трети ноември,  две  хиляди и двадесета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 356/2020 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството по делото е образувано по жалба на Лечебно заведение „Амбулатория за специализирана извънболнична помощ – д. Д.П.“ ЕООД, ЕИК ********, с представляващ д. Д.Х.П.-Н., със седалище и адрес на управление  ******, чрез адв. Т.Р. *** срещу заповед за налагане на санкция № РД-09-656/09.09.2020 г. на директора на РЗОК – Сливен, с която за нарушаване на чл. 55, ал.2, т.т.2 и 3 от ЗЗО във връзка с чл. 122, ал. 2 от Националния рамков договор за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022 г. /наричан по-нататък за краткост НРД за МД за 2020-2022 г. / и Приложение № 10 към него на лечебното заведение са наложени четири санкции, всяка по 50 лв., на основание чл. 418, ал. 1 от НРД за МД за 2020-2022 г. в общ размер на 200 лева. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена при съществено нарушение на административно-производствените правила, в нарушение на материално-правните разпоредби и в противоречие с целта на закона. Счита, че договора сключен с РЗОК за 2020-2022 г. има действие за напред, поради което неправилно е наложена санкция на основание чл. 418, ал. 1 от НРД за МД за 2020-2022 г., тъй като към датата на постановяване на заповедта за извършване на проверка на Амбулаторията за специализирана помощ за процесната година договорът не е бил сключен.  Сочи, че със Заповед № РД-19-33/28.01.2020 г. на „За директор” РЗИ-Сливен на 29.01.2020 г. е обявен епидемичен период по отношение на грип и ОРЗ в Област Сливен, с която е преустановено провеждането на планови консултации на здрави бременни жени и кърмачета, както и всички профилактични прегледи и имунизации, с което се обосновава, че неправилно е била наложена санкция с цитираните в заповедта извършени прегледи, с приложени амбулаторни листи. Моли се съда да постанови решение, с което отмени оспорената заповед като незаконосъобразна.

В съдебно заседание оспорващото ЛЗ, чрез пълномощника си адв. Р. поддържа жалбата. Претендира за направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Директорът на РЗОК Сливен, чрез пълномощника си старши юрисконсулт Х. Д., оспорва жалбата. Претендира за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. В писмени бележки излага подробни съображения. Моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Между страните по делото няма спор, че Лечебно заведение „Амбулатория за специализирана извънболнична помощ – д. Д.П.“ ЕООД е изпълнител по сключен с НЗОК индивидуален договор за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ № 200293/13.02.2020 г.

С издадена на основание чл. 72, ал. 2 и ал. 5 от ЗЗО, чл. 93 и чл. 94 от  НРД за МД за 2020-2022 г. и Инструкция № РД-16-43/09.06.2020 г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл. 72, ал.ал. 2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО заповед № РД-09-453/24.07.2020 г. директорът на РЗОК – Сливен е разпоредил на лечебното заведение в срок от 27.07.2020 г. до 27.08.2020 г. да се извърши тематична проверка от контрольор в отдел „ДК“ при РЗОК по изпълнението на този договор със задача: проверка условията и реда за оказване на извънболнична медицинска помощ в съответствие с декларирания график за м. февруари 2020 г.

На основание чл. 74, ал. 3 ЗЗО резултатите от проверката са обективирани в съставения от проверяващия контрольор протокол № РД-13-02-40/04.08.2020 г., според който при направената проверка е установено, че на датите 03.02.2020 г.; 04.02.2020 г.; 05.02.2020 г. и 12.02.2020 г. в амбулаторията си в д. Д.П. е извършила консултативни амбулаторни прегледи на пациенти в несъответствие с декларирания в РЗОК работен график, както следва: на 03.02.2020 г. в 09:10 часа д. д. П. е извършила амбулаторен вторичен преглед, отразен в амбулаторен лист №000171 на ЗОЛ В. И. с ЕГН ********** с основна диагноза *** – с МКБ код N97.9, като в декларирания график в РЗОК Сливен е обявила ден понеделник на дата 03.02.2020 г. – амбулаторни прегледи по програма „М. з.“ от 08:30 часа до 09:30; на 04.02.2020 г. в 08:30 часа е извършила амбулаторен първичен преглед, отразен в амбулаторен лист №000172 на ЗОЛ Ж. Д.с ЕГН ********** с основна диагноза *** с МКБ код N95.1  и извършен консултативен преглед по АЛ № 000174 на ЗОЛ В. Г. с ЕГН ********** с основна диагноза *** с МНБ код N91.1, като в декларирания график в РЗОК Сливен е обявила ден вторник на дата 04.02.2020 г. – амбулаторни прегледи по програма „М. з.“ от 08:30 часа до 09:30;  на 05.02.2020 г. в 8:50 е издала амбулаторен лист №000178 на ЗОЛ С. С. с ЕГН ********** с основна диагноза *** с МНБ код N76.1 и амбулаторен лист №000179 на ЗОЛ Г. Г.с ЕГН ********** с основна диагноза *** с МНБ код N9.1, като в декларирания график в РЗОК Сливен е обявила ден вторник на дата 05.02.2020 г. – амбулаторни прегледи по програма „М. з.“ от 08:30 часа до 09:30  и на 12.02.2020 г. в 8:30 часа е издала АЛ № 000200 за извършен консултативен амбулаторен вторичен преглед на ЗОЛ В. О.с ЕГН **********, с основна диагноза *** с МНБ код N92.0, като в декларирания график в РЗОК Сливен е обявила ден сряда на дата 12.02.2020 г. – амбулаторни прегледи по програма „М. з.“ от 08:30 часа до 09:30. Констатирано е, че във всеки от тези случаи д. Д.П. не е изпълнила задължението в срок до 3 календарни дни да уведоми РЗОК – Сливен и да изпрати актуалния график писмено или по електронна поща за настъпилите промени в графика за обслужване на пациенти. Въз основа на това в констативния протокол е направен извод, че по всеки от четирите пункта е извършено нарушение на чл. 55, ал.2, т.т.2 и 3 от ЗЗО и чл. 122, ал. 2 от НРД за МД за 2020-2022 г. и Приложение № 10 към него. Фактическите констатации по протокола се подкрепят от приложените към него заверени копия от амбулаторните листи.

По делото е приложена подписаната от д. Д.П. декларация, съгласно чл. 117, т. 5 от НРД за МД за 2020-2022 г. с вписан работен график на ЛЗ – изпълнител на СИМП.

Според ръкописното отбелязване под протокол № № РД-13-02-40/04.08.2020 г., скрепено с подписа на представляващия лечебното заведение, екземпляр от него му е предоставен на основание чл. 74, ал. 3 ЗЗО още в деня на съставянето му 04.08.2020 г.

В 7-дневния срок по чл. 74, ал. 4 ЗЗО представляващият лечебното заведение д. Д.П. е подала до директора на РЗОК – Сливен възражение вх. № 29.07-81/07.08.2020 г., в което изразява несъгласие с фактическите констатации на проверяващия, и е оспорила извода за извършването на нарушения на чл. 122, ал. 2 от НРД за МД за 2020-2022 г. като е посочила, че за времето от 29.01.2020 г. до 14.02.2020 г. когато е в сила Заповед № РД-19-33/28.01.2020 г. на За Директор РЗИ Сливен, в ЛЗ не са извършвани амбулаторни прегледи по програма „М. з.“, като пациентите по останалите медицински направления са пренасочени в часовете за работа по тази програма. Намира, че не е било нужно в този случай допълнително да уведомява РЗОК Сливен за преустановяване на прегледите по програма  „М. з.“, тъй като цитираната заповед е била сведена до знанието на всички заинтересовани, включително и до РЗОК Сливен.

Предвид постъпилото възражение, директорът на РЗОК – Сливен, на основание чл. 75 от ЗЗО и чл. 425 и следващите от НРД за МД за 2020-2022 г., е наредил на 19.08.2020 г. да бъде проведено заседание на арбитражна комисия, в определен със заповедта състав.

Арбитражната комисия провела заседание на 19.08.2020 г., обективирано в протокол № 3/20.08.2020 г., но поради равен брой гласове не стига до решение.  На основание чл. 75, ал. 6 от ЗЗО, във вр. с чл. 432, ал. 3 от НРД за МД 2020-2022 г. Арбитражната комисия е предоставила цялата преписка на Директора на РЗОК Сливен за произнасяне по спора.

В срока по 76, ал. 2 ЗЗО и чл. 432, ал. 3 от НРД за МД за 2020-2022 г. директорът на РЗОК – Сливен като материално компетентен орган по смисъла на чл. 76, ал. 2 ЗЗО и чл. 432, ал. 3 на НРД за МД за 2020.2022 г. е издал оспорената по делото заповед № РД-09-656/09.09.2020 г., с която за констатираните в четирите пункта от протокол № РД-13-02-40/04.08.2020 г. нарушения на чл. 55, ал.2, т.2 и т. 3 от ЗЗО и чл. 122, ал. 2 от НРД за МД за 2020-2022 г. е наложил на лечебното заведение на основание чл. 418, ал. 1 от НРД четири санкции, всяка по 50 лв. Заповедта е връчена на 10.09.2020 г.

Жалбата срещу заповедта е подадена чрез административния орган до Административен съд Сливен на 23.09.2020 г. с вх. № 29-07-81.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна и на база всички приложени към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в преклузивния срок за обжалване на годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.

Оспорваната заповед е издадена от материално компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия  и при липса на допуснати при издаването й съществени административнопроизводствени нарушения.

Спазена е изискуемата от закона форма за налагане на санкциите като съответно на изискването на чл. 76, ал. 2 ЗЗО и на чл. 432, ал. 3 от НРД за МД за 2020-2022 г. това е станало с издадена за целта писмена заповед, в която съгласно общото правило на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК са изложени фактическите и правни основания за налагане на санкциите.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че подписаният между страните договор № 200293/13.02.2020 г. „е в законна сила от датата на подписването му, а именно 13.02.2020 г.", поради следните съображения : Съгласно § 3, т. 2 от ПЗР на НРД за МД 2020-2022 г. договорите с изпълнители на извънболнична медицинска помощ влизат в сила от 1 януари 2020 г., при условие че съответният изпълнител до момента на сключване на новия договор е работил по договор с НЗОК за оказване на същия вид медицинска помощ и че новият договор се подпише в срока по чл. 23. Следователно трябва да са налице двете предпоставки кумулативно. Видно от сключения между НЗОК и оспорващото ЛЗ договор № 200293/13.02.2020 г., че в § 2 от същия т. 1 изрично е указано – договорът влиза в сила от 01 януари 2020 г., тъй като изпълнителят до момента на сключване на новия договор е работил по договор с НЗОК за оказване на същия вид медицинска помощ – обстоятелство, което не се оспорва от ЛЗ. Втората предпоставка е договорът да е подписан в срока по чл. 23 от НРД за МД 2020-2022г. Съгласно цитираната разпоредба лечебни заведения и техните обединения, както и здравни заведения, кандидатстващи за сключване на договор с НЗОК, подават заявления и представят документи в РЗОК в 30-дневен срок от влизане в сила на НРД съгласно чл. 59а, ал. 1 ЗЗО, а съгласно ал. 3 на чл. 23 Директорът на РЗОК в срок 30 дни от подаване на заявлението сключва договор с изпълнителите, които отговарят на условията по чл. 55, ал. 2, т. 1 ЗЗО и на критериите за осигуряване на достъпност и качество на медицинската помощ по чл. 59в ЗЗО. НРД за МД 2020-2022 г. съгласно § 2 от ПЗР му влиза в сила от 1.01.2020 г. и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 г. Следователно договор № 200293, сключен на 13.02.2020 г. между страните е подписан в предвидения от НРД срок, поради което е налице и втората предпоставка.

По материалната законосъобразност на заповедта съдът намира следното:

Чл. 117 от НРД за МД за 2020-2022 г. задължава лечебните заведения за извънболнична медицинска помощ, желаещи да сключат договор със съответната РЗОК, на чиято територия е регистриран в ИАМН/РЗИ адрес, на който се осъществява дейността, наред с останалите предвидени в разпоредбата документи да подадат към заявлението си и декларация на хартиен и електронен носител по образец, посочен в приложение № 10, за дейността на лечебното заведение за СИМП, съдържащ и графика за обслужване на пациентите /в този смисъл т. 5 на чл. 117/.

Оспорващото ЛЗ е подало тази декларация, в която е декларирало дните и часовете, в които ще работи по програма „М. з.“ / л. 46/.

Същевременно чл. 122, ал. 2 от НРД за МД за 2020-2022 г. предвижда, че при промяна на графика за обслужване на пациентите изпълнителят на медицинска помощ е длъжен в срок до 3 календарни дни да уведоми РЗОК и да изпрати актуалния график писмено или по електронна поща, подписан с електронен подпис. Посоченият ред регламентира задължението на изпълнителя на медицинска помощ да уведоми РЗОК за настъпилата промяна в графика за обслужване на пациенти. Това лечебното заведение не е сторило, а и д. П., извършила прегледите, която същевременно е представляващ провереното лечебно заведение, поначало не оспорва, че те са направени в несъответствие с обявения й работен график, което е видно както от предявеното писмено възражение до директора на РЗОК – Сливен, така и от подадената жалба, по която е образувано настоящото производство. Видно и от приложените по делото  амбулаторни листове, че са извършени прегледи на ЗОЛ извън графика, депозиран в РЗОК – Сливен, което представлява нарушение на разпоредбите на чл. 55, ал.2, т.2 и т. 3 от ЗЗО и чл. 122, ал. 2 от НРД за МД за 2020-2022 г. 

Не може да се сподели направеното възражение от оспорващото лечебно заведение, че тъй като със Заповед № РД-19-33/28.01.2020 г. на „За директор” РЗИ-Сливен на 29.01.2020 г. е обявен епидемичен период по отношение на грип и ОРЗ в Област Сливен, с която е преустановено провеждането на планови консултации на здрави бременни жени и кърмачета, както и всички профилактични прегледи и имунизации за времето от 29.01.2020 г. до 14.02.2020 г., то е било ненужно допълнително да уведомява РЗОК за преустановяване на прегледите по програма „М. з.“. Със самия факт на сключването с РЗОК на индивидуален договор за оказване на СИМП изпълнителят на помощта се задължава да спазва в пълен обем и приетата в тази област на регулиране на обществените отношения нормативна уредба, включително и сключеният между НЗОК и БЛС Национален рамков договор.

Неспазването на графика за обслужване на пациентите, представен при сключване на индивидуалния договор с РЗОК, съставлява основание за прилагане на санкцията по чл. 418, ал. 1 от НРД за МД 2020-2022 г.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на установената форма и административнопроизводствените правила, постановена е в съответствие с материалния закон и целта на закона. Не са налице отменителни основания по смисъла на чл. 146 от АПК, поради което жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.  

При този изход на делото и предвид надлежно направеното искане от страна на процесуалния представител на директора на РЗОК – Сливен за присъждането на разноски, произтичащи от юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 144 от АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, в полза на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

           

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Лечебно заведение „Амбулатория за специализирана извънболнична помощ – д. Д.П.“ ЕООД, ЕИК ********, представлявано от д. Д.Х.П.-Н., срещу заповед за налагане на санкция № РД-09-656/09.09.2020 г. на директора на РЗОК – Сливен, с която за нарушаване на чл. 55, ал.2, т.т.2 и 3 от ЗЗО във връзка с чл. 122, ал. 2 от Националния рамков договор за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022 г. и Приложение № 10 към него на лечебното заведение са наложени четири санкции, всяка по 50 лв., на основание чл. 418, ал. 1 от НРД за МД за 2020-2022 г. в общ размер на 200 лева.

ОСЪЖДА „Амбулатория за специализирана извънболнична помощ – д. Д.П.“ ЕООД, ЕИК ********, представлявано от д. Д.Х.П.-Н., да заплати на РЗОК – Сливен сумата от 100 /сто/ лева разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: