Решение по дело №2485/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2344
Дата: 17 декември 2020 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20207180702485
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2344

Град Пловдив, 17 декември 2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПЛОВДИВ, ХХІ касационен състав, в открито заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и двадесетата година, в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:   АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА

    ЧЛЕНОВЕ:   ЯНКО АНГЕЛОВ

                                  ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА                  

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурор ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА  к.н.а.д. № 2485 по описа на  

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Производството по делото е образувано по касационна жалба на „Аладин Фуудс“ ООД, ЕИК ****, с адрес на управление: гр. София, бул.„Европа“ № 119, представлявано от управителя К.А.Х., против Решение № 1292 от 11.08.2020 г. постановено по АНД № 4206 по описа за 2020 г. на Пловдивския районен съд, с което е било потвърдено наказателно постановление № 518596-F536162/ 17.06.2020 г. на ЦУ на НАП, с което на касатора е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 500 лева на основание чл.185, ал.2 от ЗЗД, във вр. с чл.185, ал.1 от ЗДДС, за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства, издадена от министъра на финансите, във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.

В жалбата се правят оплаквания, че решението е постановено в противоречие с процесуалния и материалния закони – касационно основание по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. Претендира се отмяна на първоинстанционния съдебен акт и отмяна на процесното наказателно постановление. В условията на алтeрнативност претендира прилагане на чл.28 ЗАНН.

Ответникът по касационната жалба –  ЦУ на НАП чрез процесуалния си представител юрк. А. намира жалбата за неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Прокурорът по съществото на делото взема становище, че жалбата е неоснователна.

Съдът като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от жалбоподателя касационни основания, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

С процесното наказателно постановление на ответника по касацията на основание чл.185, ал.2 от ЗЗД, във вр. с чл.185, ал.1 от ЗДДС, за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. е наложено наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева, за това, че при извършена проверка на  28.01.2020г. на обект-магазин, находящ се в гр.Съединение, ул.Кирил и Методий 6, стопанисван от „Аладин Фуудс” ООД, се констатирало, че не е регистрирана чрез операцията служебно въведени суми промяна в касовата наличност в размер на 100,38 лева, представляваща парични средства в повече в касата. Видно от описа на паричните средства кд-92 по установената разлика от 100.38 лева е в резултат на неотразени чрез операцията служебно въведени суми. Посочено е, че фискалното устройството в обекта позволява операциите служебно въведени и служебно изведени суми.

На дружеството бил съставен АУАН, въз основа на който било съставено и процесното НП.

За да потвърди издаденото  НП, районният съд е приел, че при съставянето на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, нито на такива, довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Приел е, че фактическата обстановка, изложена в АУАН, изцяло кореспондира на тази посочена в НП. Както в АУАН, така и в НП подробно са изброени съставомерните обективни признаци на допуснатите нарушения и нарушените правни норми. Съдът е посочил също, че отговорността на ЮЛ е обективна, безвиновна, което означава, че за да се ангажира тяхната отговорност, не е необходимо да се констатира вина от страна на ръководството на предприето или на някой от служителите. От значение за налагане на имуществена санкция е само обстоятелството, че закона е възложил на определено юридическо лице дадено задължение и то обективно не е изпълнено, с което е създадено едно обективно съществуващо противоправно състояние.

Съдът е преценил и размера на наложената санкция, както и приложението на чл.28 от ЗАНН, като по отношение на последното е приел, че не е налице маловажен случай. Посочил е, че в обхвата на "вредните последици" се включват, както имуществените вреди, така и всички други негативни имуществени последици, както и такива, които нямат имуществен характер. Поради това за преценката за степента на обществена опасност на нарушението било необходимо да се обсъдят всички обстоятелства, свързани с обективното отрицателно въздействие, което деянието е оказало или може да окаже спрямо обекта на посегателство. Посочил е, че за маловажния случай административно наказващия орган не налага наказание, а отправя писмено или устно предупреждение, доколкото с оглед спецификата на конкретните обстоятелства, характеризиращи нарушението, се оказва така, че и най-лекото предвидено в закона наказание не съответства на степента на обществена опасност на извършеното и на извършителя. Приел е, че в случая такива доказателства отличаващи деянието като маловажно не са били налице. Сумата от 100, 38лв. не е в нисък размер, касае се за данъчно нарушение което фактически е на просто извършване без да има необходимост от настъпване на конкретена имуществена вреда за фиска, за да е осъществено от обективна страна.

Съгласно разпоредбите на чл. 185, ал. ал. 1 и 2 от ЗДДС, 1) на лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.; 2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.

Според чл. 33, ал. 1 от Наредба №Н-18, заради чието нарушаване е ангажирана отговорността на дружеството касатор, извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Съгласно § 11 от ПЗР на Наредба №Н-18, наредбата се издава на основание чл. 118, ал. 2 и 4 от ЗДДС и чл. 9, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ).

Съдът намира, че в случая, както правилно е прието и от районния съд, обстоятелството, че в рамките на извършената на място проверка на 08.05.2019 г., от страна на дружеството касатор не е извършено своевременно регистриране чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" на извършените промени в касовата наличност, в резултат на което е установена положителна касова разлика в размер от 100,38 лв., се явява установено и не е спорно между страните. Съответно, налице е от обективна страна вмененото на касатора административно нарушение. Също така, административнонаказателното производство е проведено от компетентни за целта органи и при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Относно възражението на касатора за наличието на маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, то същото е неоснователно.

Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на Общото събрание на наказателната колегия във Върховния касационен съд по Т. Н. дело № 1/2007 г., преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В обхвата на съдебния контрол се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Разбирането за обхвата на съдебния контрол е в съответствие и с практиката на Европейския съд по правата на човека по приложението на чл. 6, ал. 1 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи, според която съдът не може да бъде ограничаван в своята юрисдикция, когато решава правния спор. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран. Съдът изследва и решава всички въпроси, както по фактите, така и по правото, от които зависи изходът на делото.

При липсата на легално определение в ЗАНН на "маловажен случай" и с оглед разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН, според която норма, по въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на съучастие, приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част на Наказателния кодекс (НК), доколкото в този закон не се предвижда друго, за "маловажен случай" следва да се приеме този, при който извършеното административно нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид (чл. 93, т. 9 от НК).

В случая, както правилно приема районният съд, доказателствата по делото не позволяват формирането на извод, че процесното нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност спрямо обикновените случаи на този вид нарушения, макар същото да не е довело до неотразяване на приходи и да е извършено за първи път.

Настоящият състав на съда намира, че за постигане целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН, а именно да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани, правилно и законосъобразно на касатора е наложена имуществена санкция в размер от 500, 00 лева.

Предвид всичко гореизложено, и въз основа на извършената от настоящия състав служебна проверка на атакувания съдебен акт на основание чл. 218, ал. 2 от АПК не се констатираха касационни основания за отмяна на съдебния акт.

Предвид изхода от спора, на ответника по касацията следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Мотивиран от изложеното, Административен съд – гр. Пловдив, ХХІ касационен състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1292 от 11.08.2020 г. постановено по АНД № 4206 по описа за 2020 г. на Пловдивския районен съд.

ОСЪЖДААладин Фуудс“ ООД, ЕИК ****, с адрес на управление: гр. София, бул.„Европа“ № 119, представлявано от управителя К.А.Х., да заплати на Национална агенция за приходите сумата от 100 /сто/ лева юрисконсултско възнаграждение за тази инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                        ЧЛЕНОВЕ :           1.   

                                                                                                                                                                                

 

 

                                                                                                       2.