Решение по дело №868/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 81
Дата: 25 февруари 2020 г. (в сила от 25 февруари 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700868
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта

       РЕШЕНИЕ

 

№81

 

гр. Враца, 25.02.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 11.02.2020г. /единадесети февруари две хиляди и двадесета/ година в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                             ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

                    

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия Раденкова КАН дело № 868 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

                   Производството е по реда на  чл. 208 и сл. от АПК.

  Образувано е по касационна жалба на П.Б.Ж. *** против Решение № 343 от 24.10.2019 г., постановено по АНД № 494 по описа за 2019 г. на Районен съд Враца, с което е потвърдено Наказателно постановление № 19-0967- 000376 от 28.03.2019 г. на Началник Група, Сектор  „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Враца, с което са му наложени административни наказания за извършено нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП – „глоба“ в размер на 100,00 лева, на основание чл. 183, ал. 5, т. 2 от ЗДвП и за извършено нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП – „глоба“ в размер на 10,00 лева, на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 пр. 1 и 2 от ЗДвП.

               Твърди се, че оспореното решение е неправилно, като постановено в нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП, в частта, с която е наложена глоба в размер на 100,00 лева и са отнети общо 8 точки.

               Ответникът – Сектор  „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Враца, редовно и своевременно призован, представител не се явява и не е ангажирано становище по жалбата.

               Представителят на ОП-Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата.

               Настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

               Касационната жалба е подадена от надлежната страна, в установения срок по чл. 211, ал. 1 АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

  Предмет на делото е Решение № 343 от 24.10.2019 г., постановено по АНД № 494 по описа за 2019 г. на Районен съд Враца, с което е потвърдено Наказателно постановление № 19-0967- 000376 от 28.03.2019 г. на Началник Група, Сектор  „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Враца, с което са му наложени административни наказания за извършено нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП – „глоба“ в размер на 100,00 лева, на основание чл. 183, ал. 5, т. 2 от ЗДвП и за извършено нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП – „глоба“ в размер на 10,00 лева, на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 пр. 1 и 2 от ЗДвП.

               За да потвърди НП Районен съд Враца е приел, че при съставянето на АУАН и при издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяна на НП на такова основание. Изложил е мотиви във връзка с възраженията на жалбоподателя относно нарушения на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, допуснати в хода на административнонаказателното производство и ограничаващи правото му на защита, като е приел същите за неоснователни. Счел е за правилна дадената  правна квалификация.

               Въз основа на събраните в хода на съдебното следствие и обсъдени в решението доказателства съдът е направил извод, че по безспорен и несъмнен начин са установени и доказани описаните в НП нарушения и извършването им от санкционираното лице, като наказанията са определени в законово регламентирания фиксиран размер. В съдебния акт са изложени мотиви и за липсата на предпоставки за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Решението на районният съд е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона.

Настоящият касационен състав споделя извода на Районен съд Враца за формална и материална законосъобразност на наказателното постановление. Съдът е обсъдил всички събрани по делото доказателства, изяснил е относимите факти и е извършил цялостен и задълбочен контрол за законосъобразност на обжалвания санкционен акт. Противно на твърдяното в касационната жалба, въззивният съд е обсъдил възраженията и доводите на наказаното лице, като е достигнал до правилни изводи за тяхната неоснователност, които се споделят напълно от настоящата инстанция и на основание  чл. 221, ал. 2, изр. 2 от АПК не следва да бъдат повтаряни.

При разглеждане на делото съдът е събрал допустими и относими писмени и гласни доказателства, които е анализирал в цялост и въз основа на тях е извел правилни и обосновани правни изводи за процесуална законосъобразност на АУАН и НП. Настоящият състав на касационната инстанция напълно споделя установената от районния съд фактическа обстановка, която съответства и на описаната в АУАН и НП, както и изведените от районния съд правни изводи.

При разглеждане на делото съдът не е допуснал твърдените от касатора съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на обжалваното решение, респективно до отмяна на наказателното постановление.

Установената от районния съд фактическа обстановка изцяло се подкрепя от събраните доказателства. Правилен е изводът на първоинстанционният съд, че процесното наказателно постановление и съставения АУАН, поставил началото на административнонаказателното производство, са издадени от компетентни органи.

Решението на първоинстанционния съд е мотивирано в достатъчна степен, съобразено със събраните по делото гласни и писмени доказателства.

За пълнота на изложеното и във връзка с поддържаното и с въззивната и касационна жалби искане за отмяна на НП, в частта, с която са отнети общо 8 точки, следва да бъде отбелязано следното:

Отнемането на контролни точки не е административно наказание. То настъпва по силата на специален акт – Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Наредбата е издадена на основание чл. 157, ал. 3 от ЗДвП и детайлизира уредбата относно правоспособността на водачите на МПС и отчета на извършените от тях нарушения чрез въведения контролен талон с контролни точки. Отнемането на контролни точки се извършва не със самото издаване на наказателното постановление, а въз основа на влязло в сила наказателно постановление, като списъкът с нарушенията и броя на отнемани контролни точки за всяко от тях са изчерпателно посочени в самата наредба. Отнемането на точки е само една последица от извършеното нарушение, която възниква екс леге по силата на закона, като момента на настъпване на правния ефект е този на влизане в сила на наказателното постановление. Само в този случай нарушението се отчита чрез отнемане на контролни точки. В наказателното постановление само се посочва конкретния брой на отнетите точки (използваният от законодателя термин е „отбелязва“), т.е. само се констатира последицата, но отнемането не е самостоятелно наказание и не се налага с наказателното постановление.

Отнемането на контролни точки е фактическо действие с контролно-отчетен характер, което изпълнява предупредителна (по отношение на водачите) и информационно-статистическа (за контролните органи) функция. Тъй като отчетът на отнетите контролни точки се води въз основа на отбелязванията в наказателните постановления, то наказателното постановление в частта, в която е отбелязан броя на отнетите точки, има удостоверителна функция, защото удостоверява, че поради извършено нарушение на правилата за движение, за което е наложено административно наказание, от наличните контролни точки на водача по силата на закона се отнемат отбелязания брой контролни точки.

По тези съображения и след извършена служебна проверка на решението на районния съд, съгласно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК, при която не се констатираха основания за отмяната му поради невалидност или недопустимост, решението на РС-Враца, с което е потвърдено НП следва да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното и на основание  чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. чл. 63, ал.1, изр. 2 от ЗАНН Административен съд–Враца

 

РЕШИ:

 

               ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 343 от 24.10.2019 г., постановено по АНД № 494 по описа за 2019 г. на Районен съд Враца.

 

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

               ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                   

 

                                   2.