№ 114
гр. Б. , 31.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – Б., ЧЕТВЪРТИ ВЪЗЗИВЕН ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ
в публично заседание на осемнадесети март, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Николай Грънчаров
Членове:Владимир Ковачев
Атанас Иванов
при участието на секретаря Герасим Ангушев
като разгледа докладваното от Атанас Иванов Въззивно гражданско дело №
20211200500211 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е въззивно и е образувано по жалба, подадена от Е. П.
Н., ЕГН **********, чрез адв. А.М., срещу решение № 90595/ 25.01.2021 г.,
постановено по гражданско дело № 2092/ 2020 г. на Pайонен съд – Б..
Навежда се възражение, че съдебното решение е постановено при
съществени нарушения на съдопроизводствените правила, тъй като
първоинстанционния съдът се е ограничил до твърдения и просто изложение
на обстоятелства, без да достига до доводите си, изхождайки от конкретни
съображения по процесуалните действия на страните и събрания
доказателствен материал. Твърди се, че решението не съдържа фактически
установявания въз основа на обсъждане на свидетелски показания, поотделно
и в съвкупност с останалите доказателства по делото, което е необоснованост
на решението. Оспорват се изводите на съда, тъй като не съответстват на
доказателствата по делото и на установената съдебна практика. Подържа се,
че поради процесуални нарушения съдът е достигнал и до неправилни изводи
по спора, които не се подкрепят от доказателствата по спора и които са в
противоречие на материалните и процесуални норми на действащото
законодателство.
Прави се искане пред въззивният съд за отмяна на решение № 90595/
25.01.2021 г., постановено по гражданско дело № 2092/ 2020 г. на Pайонен съд
1
– Б., като съдът уважи исковете. Претеднират се сторените по делото
разноски.
Във въззивната жалба не се правят искания за събиране на
доказателства.
В срока по чл. 263, ал. 1 от ГПК, е постъпил отговор по въззивната
жалба от въззиваемата страна. Навежда се, че решението е постановено при
стриктно съблюдаване на съдопроизводствените правила и при съобразяване
с целия събран доказателствен материал в хода на първоинстанционното
производство. Поддържа се, че е налице законно уволнение, поради реално
съкращаване на щата, което обуславя неоснователност на исковете.
Претендира сторените по делото разноски.
Като взе предвид направените оплаквания с жалбата, изложените
доводи и съображения на страните, както и събраните по делото
доказателства, съдът намира за установено следното:
Въззивната жалба е редовна по смисъла на чл. 267, ал. 1 ГПК, подадена
е в срок от надлежна страна срещу подлежащ на въззивно обжалване съдебен
акт, съдържа необходимите приложения, включително доказателство за
платена държавна такса, поради което е допустима и подлежи на разглеждане
по същество.
Правомощията на въззивния съд съобразно разпоредбата на чл. 269 ГПК
са да се произнесе служебно по валидността и допустимостта на обжалваното
в цялост първоинстанционно решение, а по останалите въпроси – само по
посоченото в жалбата по отношение на пороците, водещи до неправилност на
решението.
Постановеното решение е издадено от надлежен съдебен състав, в
рамките на предоставената му правораздавателна власт и компетентност,
поради което е валидно.
Наличието на всички положителни и липсата на отрицателните
процесуални предпоставки във връзка със съществуването и упражняването
на правото на иск при постановяване на съдебното решение, обуславя
неговата допустимост.
За да се произнесе по спора, съставът на ОС – Б., съобрази следното:
Производството пред Районен съд – Б., е образувано по искова молба от
Е. П. Н., ЕГН **********, против О. Б., с адрес: гр. Б., представлявана от К. Р.
Т., с която са предявени искови претенции, както следва: 1) за признаване за
незаконно и за отмяната на уволнението й от заеманата при ответника
длъжност Организатор „Културни прояви и връзка с културните институции“
в Направление „Култура“ към О. Б. (чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ); 2) за
възстановяването й на посочената длъжност (чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ) и 3) за
2
присъждане на обезщетение за оставане без работа поради уволнението, в
размер на 7548,18 лв. за шест месеца, т.е. от 26.08.2020 г. до 26.02.2020 г. (чл.
344, ал. 1, т. 3 вр. чл. 225, ал. 1 КТ).
Навежда се твърдение, че със Заповед № 490-ЧР-Д/ 26.08.2020 г. на К.а
на О. Б., считано от 26.08.2020 г. е прекратен трудовия й договор при
посочено правно основание за издаване на заповедта – чл. 328, ал. 1, т. 2, пр. 2
КТ, утвърдено от К.а на О длъжностно разписание на Направление
„Култура“, в сила от 26.08.2020 г. и причини за прекратяване на трудовия
договор – съкращаване в щата.
Твърди се, че съгласно трудов договор № 127-ЧР-Д/27.02.2015 г.,
сключен между Е. П. Н. и К.а на О. Б., ищеца е заемала длъжността
Организатор „Културни прояви и връзка с културните институции“ в
Направление „Култура“ при О. Б.. Сочи се, че на 05.03.2020 г. на ищеца са
връчени едновременно Предизвестие с изх. № 113-ЧР-Д/ 05.02.2020 г. и
Заповед № 114-ЧР-Д/05.03.2020 г. на К.а на О. Б., с която трудовото
правоотношение е прекратено, поради съкращаване в щата. Твърди се, че с
влязло в сила на 11.08.2020 г. Решение № 5991/ 22.07.2020 г. по гр.д. №
670/2020 г. по описа на РС- Б., ищеца Е.Н. е възстановена на длъжността
Организатор „Културни прояви и връзка с културните институции“ в
Направление „Култура“ при О. Б.. Пояснява се, че на 14.08.2020 г. ищеца
получила уведомление от РС- Б., че може в двуседмичен срок да се яви и да
заеме длъжността, заемана преди уволнението. На 25.08.2020 г. ищеца
депозирала заявление вх. № 94-00-1426/ 25.08.2020 г., с което уведомила
работодателя, че ще се яви на работа на 26.08.2020 г.
Сочи се, че на 26.08.2020 г. ищеца се явила на работа в О. Б., за да заеме
длъжността, на която е възстановена, като в 8:45 часа й била връчена Заповед
№ 488-ЧР-Д/ 25.08.2020 г. на К.а, с която е възстановена на длъжността
Организатор „Културни прояви и връзка с културните институции“ в
Направление „Култура“ при О. Б., считано от 26.08.2020 г. Твърди се, че на
същата дата и в същия час – 26.08.2020 г., 08:45 часа, на ищеца били връчени
последователно Предизвестие изх. № 489-ЧР-Д-26.08.2020 г. и Заповед №
490-ЧР-Д/ 26.08.2020 г., с която трудовото правоотношение е прекратено
поради съкращаване в щата.
Твърди се, че при извършеното съкращение е налице злоупотреба с
право. Работодателят е упражнил уволнителното право недобросъвестно,
единствено с цел да прекрати трудовото правоотношение на ищцата, за което
се излагат подробни съображения.
Твърди се, че не е налице реално съкращаване на щата. Пояснява се, че
длъжността, изпълнявана от ищеца като трудови функции и задължения, не е
изпълнявана единствено от ищеца. Сочи се, че изпълняваните от ищеца
трудови функции не са премахнати, а продължават да съществуват и се
3
изпълняват от лица, заемащи длъжности в Направление „Култура“ към О. Б..
Твърди се, че при съкращението не е извършен подбор по реда на чл. 329 КТ,
който според ищеца е задължителен, за което се излагат подробни правни
съображения.
Сочи се, че след уволнението ищеца била останала без работа, поради
което й се дължало обезщетение за 6-месечен период, считано от 26.08.2020
г., в размер на 1258,03 лв. месечно или 7548,18 лв. общо.
В отговора на исковата молба ответникът оспорва депозираната искова
молба. Не оспорва твърдението, че ищеца е работила при него по безсрочен
трудов договор на длъжността Организатор „Културни прояви и връзка с
културните институции“ в Направление „Култура“ при О. Б., когато със
Заповед № 490-ЧР-Д от 26.08.2020 г. на законния представител на ответника -
К.а на О. Б., трудовото й правоотношение било прекратено. Счита, че е
налице основанието „съкращаване в щата“ за прекратяване на процесното
трудово правоотношение. В подкрепа на тази си процесуална позиция излага
подробни доводи, че не е бил извършен подбор, тъй като в Направление
„Култура“ при О. Б. към 26.08.2020 г. длъжността Организатор „Културни
прояви и връзка с културните институции“ в Направление „Култура“ при О.
Б. липсва и същата е съкратена. Пояснява се, че в длъжностното разписание
на Направление „Култура“ към О. Б., предхождащо това от 26.08.2020 г. и
утвърдено от К.а на О. Б., считано от 17.08.2020 г., общите длъжностни щатни
бройки в направлението са 13, като за длъжността Организатор „Културни
прояви и връзка с културните институции“ в Направление „Култура“ при О.
Б. е съществувала една щатна бройка. Разликата в щатната численост в
утвърденото от 26.08.2020 г. длъжностно разписание е 1 щатна бройка по-
малко.
Оспорват се твърденията, че трудовите функции на длъжността
Организатор „Културни прояви и връзка с културните институции“ в
Направление „Култура“ при О. Б. не са премахнати, а продължават да
съществуват, като се изпълняват от лица, заемащи длъжности в Направление
„Култура“, за което се излагат подробни правни съображения.
След преценка на събраните доказателства, съдът намира следното от
фактическа страна:
По делото не е спорно, че с трудов договор № 127-ЧР-Д/27.02.2015 г.,
ищеца е назначена на длъжност „Организатор културни прояви и връзка с
културните институции“ в Направление Култура към О. Б.. Със Заповед №
114-ЧР-Д/05.03.2020 г. на К.а на О. Б., трудовото правоотношение е било
прекратено. С Решение № 5991/22.07.2020 г., постановено по гр.д. №
670/2020 г. по описа на РС- Б., е признато за незаконно уволнението на Е. П.
Н. и отменена като незаконосъобразна Заповед № 114-ЧР-Д/05.03.2020 г. на
К.а на О. Б., с която на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, пр. 2 КТ е прекратено
4
трудовото правоотношение между Е. П. Н. и О. Б.; Е. П. Н. е възстановена на
заеманата преди уволнението длъжност – „Организатор Културни прояви и
връзка с културните институции“ в Направление „Култура“ при О. Б.; О. Б. е
осъдена да заплати на Е. П. Н. сумата от 6355,38 лв., представляваща
обезщетение за оставане без работа в резултат на незаконното уволнение за
периода 06.03.2020г. - 06.09.2020г., ведно със законната лихва върху сумата,
считано от датата на подаване на исковата молба в съда – 28.04.2020 г., до
окончателното изплащане на дължимото, ведно с дължимата законна лихва,
считано от датата на подаване на исковата молба в съда – 28.04.2020г., до
окончателното изплащане, като иска за разликата над сумата от 6355,38 лв.
до сумата от 7548,18 лв. е отхвърлен като погасен чрез прихващане с
изплатено на основание чл. 222, ал. 1 КТ обезщетение в този размер.
Решението е влязло в сила на 11.08.2020 г.
Със Заповед № 488-ЧР-Д/25.08.2020 г. на К.а на О. Б., ищеца Е.Н. е
възстановена на длъжност Организатор Културни прояви и връзка с
културните институции в Направление „Култура“ при О. Б., с код от НКПД
33433007 и код от НКИД 9499, считано от 26.08.2020 г., с основно месечно
възнаграждение в размер на 1065,00 лв. и допълнително трудово
възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит в размер на
12%, начислени върху основната заплата. Заповедта е връчена на ищцата на
26.08.2020 г.
На 26.08.2020 г. на ищцата е връчено предизвестие изх. № 489-ЧР-
Д/26.08.2020 г., с което се уведомява, че поради съкращаване на щата на
длъжностите в Направление „Култура“ към О. Б., на основание чл. 328, ал. 1,
т. 2, предл. второ КТ, трудовото й правоотношение ще бъде прекратено след
изтичането на срока по чл. 326, ал. 2 КТ, както и че при неспазен срок на
предизвестието, ще й бъде изплатено обезщетение по чл. 220, ал. 1 КТ.
На 25.08.2020 г. ищеца е депозирала до работодателя заявление вх. №
94-00-1426/ 25.08.2020 г., с което на основание чл. 345, ал. 1 КТ заявява, че ще
се яви на работа в О. Б., Направление Култура, на 26.08.2020 г. за заемане на
длъжността Организатор културни прояви и връзка с културни институции в
Направление Култура на О. Б..
Със Заповед № 490-ЧР-Д/ 26.08.2020 г. на основание чл. 328, ал. 1, т. 2,
предл. 2 КТ, във връзка с утвърдено от К.а на О. Б. длъжностно разписание на
Направление „Култура“ в О. Б., в сила от 26.08.2020 г. е прекратено трудовото
правоотношение на Е. П. Н. на длъжност Организатор Културни прояви и
връзка с културните институции в Направление „Култура“ при О. Б., с код по
НКПД 33433007 и код от НКИД 9499, считано от 26.08.2020 г. Като причини
за прекратяване на трудовия договор е посочено съкращаване в щата.
Наредено е на ищцата да се изплатят следните обезщетения: на основание чл.
220, ал. 1 КТ – обезщетение в размер на брутното трудово възнаграждение на
служителя за неспазения срок на предизвестието; на основание чл. 222, ал. 1
5
КТ – обезщетение в размер на брутното трудово възнаграждение за времето,
през което е останала без работа, но за не повече от един месец, след подаване
на декларация и представяне на трудова книжка. Заповедта е връчена на
26.08.2020 г. Видно от Служебна бележка от Агенция по заетостта изх. № 60-
08-01-55561/06.10.2020 г. и Служебна бележка от Агенция по заетостта изх. №
60-08-01-1285/08.01.2021 г., ищеца Е. П. Н. е регистрирана като безработно
лице към датата на приключване на устните състезания.
От копие на трудова книжка се установява, че след прекратяване на
трудовото правоотношение, ищеца не е започнала работа при друг
работодател.
С Решение № 14 по Протокол № 2 от заседание на Общински съвет – Б.,
проведено на 31.01.2020 г., на осн. чл. 52, ал. 1 и чл. 21, ал. 1, т. във връзка с
чл. 27, ал. 4 и ал. 5 ЗМСМА, чл. 94, ал. 2 и ал. 3 и чл. 39 ЗПФ, е приет
бюджета на О. Б. за 2020 г. Съгласно т. 9 от решението К.ът на О определя
числеността на персонала за делегираните от държавата дейности във
функциите „Здравеопазване“, „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“,
„Култура, спорт, почивни дейности и религиозно дело“ (без читалищата) в
рамките на средствата, определени по стандартите.
От разписание на длъжностите в Направление „Култура“ към О. Б., в
сила от 17.08.2020 г., се установява, че са предвидени общо 13 щатни бройки,
по една щатна бройка за длъжностите: главен счетоводител, код по НКПД
24116002, старши счетоводител, код по НКПД 24114005, касиер-
счетоводител, код по НКПД 52301001, специалист „Комуникации и реклама“,
код по НКПД 33433008, организатор в „Културни прояви и връзки с
културните институции“, код по НКПД 33433007, организатор в „Културно-
информационен център“, код по НКПД 33433007, организатор „Ползване на
материално-техническа база“, код по НКПД 33433007 и по две щатни бройки
за длъжностите: главен експерт, код по НКПД 24226041, старши експерт, код
по НКПД 24226046 и младши експерт „Връзки с обществеността“, код по
НКПД *********.
Според Длъжностно разписание на Направление „Култура“ към О. Б., в
сила от 26.08.2020 г., утвърдените длъжности са 12, както следва: по една
щатна бройка за длъжностите: главен счетоводител, код по НКПД 24116002,
старши счетоводител, код по НКПД 24114005, касиер-счетоводител, код по
НКПД 52301001, специалист „Комуникации и реклама“, код по НКПД
33433008, организатор в „Културно-информационен център“, код по НКПД
33433007, организатор „Ползване на материално-техническа база“, код по
НКПД 33433007 и по две щатни бройки за длъжностите: главен експерт, код
по НКПД 24226041, старши експерт, код по НКПД 24226046 и младши
експерт „Връзки с обществеността“, код по НКПД *********.
Видно от поименното разписание на длъжностите на служителите от
6
Направление „Култура“ в О. Б., в сила от 17.08.2020 г., длъжността
организатор в „Културни прояви и връзки с културните институции“, код по
НКПД 33433007, е свободна.
Според длъжностната характеристика за длъжността - организатор
„Културни прояви и връзка с културните институции“, заемана от ищеца,
основната цел на длъжността е свързана с планиране и организиране на
културни мероприятия и осъществяване на връзки с културните институции
на територията на О. Б.. Области на дейност са в сферата на културата.
Преките задължения за длъжността са: изготвянето на проект за годишен
културен календар на О, планиране и организиране провеждането на
мероприятия от културния календар на О, осъществяване на контакти с
ръководители на творчески формации, културни институции и организации,
създаване и поддържане на база данни за контакти с културни институции,
училища, детски заведения и организации с идеална цел, подпомагане
изготвянето на годишните и месечни план - сметки на направление култура,
изготвяне на предложения за нови инициативи и събития в културния
календар на О. Б., участие в дейности свързани с управление на проекти,
финансирани по оперативните програми на ЕС, изпълнява и други дейности.
Длъжността е на пряко подчинение на заместник-К.а по култура и
хуманитарни дейности, секретаря и К.а на О. Б..
Според длъжностната характеристика, утвърдена към 08.05.2020 г. за
длъжността Главен експерт Направление Култура, същата е на пряко
подчинение на заместник-К.а по култура и хуманитарни дейности, секретаря
и К.а на О. Б.. Основната цел на длъжността е свързана с разработване на
програми за популяризиране работата на Направление Култура и
подпомагане на работодателя при информиране на обществеността и
осигуряване на връзки със средствата за масово осведомяване. Преките
задължения за длъжността са: участва в разработването и изпълнението на
стратегии и програми, отразяващи дейността на Направление Култура,
организира и подготвя пресконференции, интервюта и брифинги в сферата на
културата, с участието на ръководството на О; координира подготовката на
публичните изяви на ръководството на О. Б. в сферата на културата;
анализира публикациите в медиите за обществено мнение за дейността на
Направление Култура и информира ежедневно прекия си ръководител.
Според длъжностната характеристика на длъжността младши експерт
„Връзки с обществеността“, същата е на пряко подчинение на заместник-К.а
по култура и хуманитарни дейности, секретаря и К.а на О. Б.. Основната цел
на длъжността е свързана с разработване на програми за популяризиране
работата на Направление Култура и подпомагане на работодателя при
информиране на обществеността и осигуряване на връзки със средствата за
масово осведомяване. Преките задължения за длъжността са: участва в
разработването и изпълнението на стратегии и програми, отразяващи
7
дейността на Направление Култура, организира и подготвя пресконференции,
интервюта и брифинги в сферата на културата, с участието на ръководството
на О; координира подготовката на публичните изяви на ръководството на О.
Б. в сферата на културата; анализира публикациите в медиите за обществено
мнение за дейността на Направление Култура и информира ежедневно прекия
си ръководител.
Видно от приета като доказателство по делото длъжностна
характеристика, утвърдена от К.а на О. Б., считано от 05.03.2020 г., за
длъжността старши експерт, Направление „Култура“, код по НКПД 24226046,
длъжността е на пряко подчинение на заместник-К.а по култура и
хуманитарни дейности, секретаря и К.а на О. Основната цел на длъжността е
свързана с планиране и организиране на културни прояви и връзка с
културните институции на територията на О. Б.. Области на дейност – в
сферата на културата. Преките задължения за длъжността са следните:
участва в изготвянето на проект на културен календар, съгласуван с
предложенията на ръководителите на културните институции и институции в
Б.; участва в организацията и изпълнението на утвърдения културен календар
на О. Б.; осъществява връзки и контакти с ръководители на културни
институти и институции, формации, които осъществяват културна дейност на
територията на О. Б.; участва в разработването на проекти, свързани с
развитието на градската среда, съвместно с културните институти и
институции; изготвя становища и отговори на писма на граждани на О. Б. и
административно осигурява дейността на Обществено-експертния съвет по
култура и туризъм и др.
Според длъжностната характеристика на длъжността организатор в
Културно-информационен център, преките задължения за длъжността са:
подпомага организационно обслужването в Културно-информационен
център към Направление Култура, изготвя графици за ползване на зала „Пейо
Яворов“ и организира ползването на същата, участва в разработването на
проекти, свързани с дейността на Направление Култура.
Съгласно утвърдената на 05.03.2020 г. длъжностна характеристика,
длъжността Специалист „Комуникации и реклама“ в Направление Култура е с
основна дейност планиране и организиране на културни мероприятия и
осъществяване на връзки с културните институции на територията на О.
Преките задължения на специалиста комуникации и реклама са: извършване
на дейности за реклама на културни мероприятия, организирани от О,
участие в организация и изпълнение на културния календар на О, участие в
разработването на проекти, свързани с комуникация и рекламна дейност на О.
Б., поддържане и актуализиране на интернет страницата на направление
култура, участие в координация на дейността на творчески формати и
културни институции.
Съдът, след съвкупния анализ на събраните по делото доказателства, по
8
вътрешно убеждение и въз основа на закона, достигна до следните правни
изводи:
Съкращаването на щата представлява премахване на щатни бройки от
щатното разписание, което трябва да бъде извършено от компетентния орган.
Промяната на щата на общинската администрация предпоставя наличие на
решение на общинския съвет, който съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 ЗМСМА е
компетентен да определя структурата на общинската администрация –
определяне на отделните звена, функциите и числеността на персонала. Въз
основа на решението на Общинския съвет и в съответствие с утвърдената от
него структура се изготвя и утвърждава от К.а щатното разписание. В този
смисъл, Общинският съвет взема само решение за намаляване на щатната
численост в бюджетното учреждение, а К.ът е компетентен да изготви щатно
и поименно разписание в изпълнение на актовете на Общинския съвет във
връзка с работодателската му компетентност по чл. 44, ал. 1, т. 3 ЗМСМА.
В случая е налице взето решение на Общински съвет, след което К.ът на
О в изпълнение на това решение е изготвил щатното и поименно разписание
на длъжностите.
Следващият съществен въпрос е дали съкращаването на щата е реално
или фиктивно. Основанието за уволнение по чл. 328, т. 2 КТ е приложимо
само когато съкращаването на щата е реално – т.е. когато не само е
премахната длъжността като щатна бройка, но и когато трудовата функция е
престанала да съществува. Чести са случаите, когато длъжността е
премахната като наименование, но трудовата функция в съществените си
права и задължения е запазена като съдържание на новооткрита длъжност. В
този случай е налице фиктивно съкращаване на щата, а уволнението на
посоченото основание е незаконно.
Настоящият случай е именно такъв. Действително с новото разписание
на длъжностите, в сила от дата 26.08.2020 г., е премахната длъжността,
изпълнявана от въззивника-ищец – организатор културни прояви и връзка с
културните институции, като са създадени нови длъжности: главен експерт,
старши експерт 2 бр., младши експерт връзки с обществеността 2 бр. и
специалист комуникации и реклама.
Видно от длъжностната характеристика на въззивника-ищец основните