Решение по дело №562/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 43
Дата: 11 февруари 2021 г. (в сила от 9 декември 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700562
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

    Р Е Ш Е Н И Е

№ 43

       гр. Враца, 11.02.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, VI състав, в публично заседание на 28.01.2021г./ двадесет и осми януари две хиляди двадесет и първа/ година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело №562 по описа на АдмС – Враца за 2020г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е второ по ред и е  по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.         

Образувано е по жалба от К.Й.Й. ***, срещу ЗАПОВЕД № ДК-10-СЗР-17/27.11.2018г. на Началника на РДНСК- СЗР, с която е оставено в сила  Разрешение за строеж № 158/08.10.2018г. на Гл.архитект на Община Враца за "Преустройство на съществуващ магазин в гараж и офис за траурни услуги“, находящ се в УПИ ІІ – 43, кв.33 по плана на ЦГЧ на ***, с идентификатор 12259.1017.43.1.4 по КК на ***. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна, постановена при непълнота на доказателствата и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оспорват се констатациите на органа, че предвиденото с проектите преустройство не се изисква съгласието на собствениците в етажната собственост, не е отчетена специфичната дейност която ще се развива, което нарушава основното предназначение на сградата- за жилищни нужди, както и  уникалния външен вид на сградата. Иска се отмяна на оспорената заповед, като неправилна и незаконосъобразна по изложени в нея съображения, както  и присъждане на разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от *Т., който поддържа жалбата. Излагат се съображения за отмяна на оспорената заповед и разрешението за строеж, като незаконосъобразни. Претендират се разноски по делото. Съображения за това са изложени и в представена по делото писмена защита.

Ответникът - Началник РДНСК-СЗР, чрез процесуалния представител Ц.Х., оспорва жалбата, като неоснователна и недоказана. Счита оспорената заповед за законосъобразна и като такава да се остави в сила, за което се навеждат доводи. Претендират се  разноски.

Заинтересованата страна - Главен архитект на Община Враца не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна - Н.И.Н., чрез представена по делото писмена защита от пълномощника * М., оспорва жалбата и моли да се потвърди оспорената заповед, с която е оставено в сила разрешението за строеж, като правилна и законосъобразна, по подробно изложени съображения в писмената защита.

Заинтересованите страни - Е.Й.Й. и Н.Г.Н., редовно призовани, не  изразяват становище по  делото.

По делото е приета и изслушана съдебно-техническа експертиза с ** Д.Д., назначена по адм.дело №90/2019г. на АдмС-Враца, върнато от ВАС за ново разглеждане, както и са приобщени събраните писмени доказателства по делото към настоящото производство.

Въз основа на анализа на събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, ведно с доводите и възраженията на страните, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Със заявление вх.№9400-0-140/01.10.2018г., Н.И.Н., е заявил искане да бъде издадено разрешение за строеж „Преустройство на съществуващ магазин в гараж и офис за траурни услуги“ в УПИ ІІ-43, кв.33, ЦГЧ на ***. Към заявлението са приложени съответните документи - заявление за съгласуване и одобряване на инвестиционен проект и издаване на оценка за съответствие по чл.142, ал.6, т.1 ЗУТ, декларация от бившия собственик, разрешение за строеж № 409/25.08.1994г., виза за проектиране на вътрешно преустройство, доклад за оценка на съответствието, проекти по части „Архитектура“, конструктивно становище, технически проект, документ за собственост, скици и др.                   / л.57-91 /.

Видно от нотариален акт за собственост на недвижим имот № 42, том ІV, рег.№ 2928, дело № 365/2017 г. /л.67-70/, Н.  И.Н., се легитимира като собственик на самостоятелен обект в сграда с предназначение„за търговска дейност/магазин/ с идентификатор 12259.1017.43.1.4 по КК на *** с  площ 42.86 кв. м.

Гл. архитект на Община Враца на основание чл.148  ЗУТ, е издал Разрешение за строеж № 158/08.10.2018г. /л.49 /, с което е разрешено да се извърши така поисканото преустройство на самостоятелен обект с идентификатор 12259.1017.43.1.4 по КК на *** от „ Преустройство на съществуващ магазин в гараж и офис за траурни услуги“  в сграда с идентификатор 12259.1017.43.1, находяща се в имот с идентификатор 12259.1017.43 по КК на ***, УПИ ІІ-43, /бивш VІ, кв.33, ЦГЧ по плана на ***. Оспорващата е уведомена за издаденото разрешение за строеж с писмо изх. № 9100-1040/08.10.2018 г./л.48/. Срещу разрешение за строеж №158/08.10.2018г. е подадена жалба от К.Й.Й., вх.№ 9400-0-15442/29.10.2018 г./л.41-42/. След размяна на  книжа по преписката и становище на комисия, назначена със заповед № ДК -14-СЗР – 67/21.11.2018 г. на Началника на РДНСК- СЗР,/ л.20 и сл. от делото/ и съгласно заповед № РД-13-444/09.11.2018 г. / л.19 от делото/, за Началник на РДНСК – СЗР, се е произнесъл по тази жалба с оспорената в настоящото производство заповед №ДК-10-СЗР-17/27.11.2018г., с която на основание чл. 216, ал.6 ЗУТ е отхвърлена като неоснователна жалбата, подадена от К.Й., срещу издаденото от Главния архитект на Община Враца, разрешение за строеж №158/08.10.2018г. за „Преустройство на съществуващ магазин в гараж и офис за траурни услуги“ на самостоятелен обект с идентификатор 12259.1017.43.1.4 по КК на ***, в сграда с идентификатор 12259.1017.43.1 в имот с идентификатор 12259.1017.43 по КК на ***, УПИ ІІ-43, /бивш VІ, кв.33, ЦГЧ по плана на *** „за търговска дейност /магазин/ в „ гараж и офис за траурни услуги“, и е оставено в сила  разрешение за строеж № 158/08.10.2018г., издадено  от Главния архитект на Община Враца.

В случая до разглеждане на спора се е стигнало въз основа на установените в хода на административното производство обстоятелства, сочещи на допустимост на жалбата, подадена от заинтересована страна по чл.149, ал. 2, т. 2 ЗУТ, като собственик на апартамент, находящ се жилищната сграда, в която е допусната промяна на предназначението на нежилищен обект от магазин в гараж и офис. В мотивите на заповедта административният орган е посочил, че при издаване на разрешението за строеж не са допуснати нарушения на действащата нормативна уредба по устройство на територията. Съгласно изискванията на чл.38, ал.5 ЗУТ, помещения и обекти за нежилищни нужди могат да се преустройват и да променят предназначението си по общия ред, без да се изисква съгласието на собствениците в етажната собственост, в случай, че не се допуска наднормено шумово и друго замърсяване. С предвиденото преустройство и промяна предназначението на магазин/нежилищен обект за ремонт КА/, не се предвижда отнемане на общи части и  промяна на предназначението им, не се предвижда съществено изменение на общите части, при изпълнение на вътрешните инсталации не се предвижда промяна на връзките им с общите части, не са предвидени източници на наднормено шумово и друго замърсяване. Оспорената заповед е съобщена на оспорващата на 05.12.2018г. с известия за доставяне /л.15-17/ и жалба срещу същата е подадена на 17.12.2018 г., чрез РДНСК – СЗР Враца.         

По искане на оспорващата е била допусната и назначена съдебно-техническа експертиза с ** Д.Д., като същата не е оспорена от страните в производството. Вещото лице е  установило и е дало отговор на въпроса “какви са изискванията за преустройство и дали са спазени същите“, че съгласно посочените правни норми, необходими за исканото преустройство, същите са спазени. На въпроса „в какво състояние се намира обектът, предмет на разрешение за строеж № 158/08.10.2018 г., дали в него е извършен цялостен или частичен ремонт, и с какво предназначение са помещенията в него, има ли поставени рекламни и указателни табели на сградата за извършвана търговска дейност“, отговорът е, че е обектът е  в много добро състояние  след извършен цялостен текущ  ремонт – които по данни от собственика са извършени през есента на 2018г., като от магазина са обособени две помещения, чрез преградна стена, така както е показано на проекта/л.74/. Експертът е  установил, че не са налице специални изисквания за промяна на предназначение на помещение в жилищна сграда/ предназначено за  нежилищни нужди/ в друго такава за траурни дейности. Както и, че преустройството се извършва в рамките на магазина, съгласно одобрените проекти от 1994 г. и не се засягат общи части на сградата. Описани са СМР, като становището е, че те водят до несъществено изменение по смисъла на чл.185, ал.1, т.2 и 3 и чл. 154, ал.2 от ЗУТ. Според вещото лице предвиденото преустройство е в рамките на съществуващия магазин, съгласно одобрени проекти от 1994г. и не се завземат общи помещения. В с.з. ВЛ поддържа заключението и дадените от него уточнения в предходното с.з, като дава допълнителни  пояснения относно изготвеното заключение и в какво се състои промяна на предназначението дефинирана в §5,т.41 ДР на ЗУТ.

Не се спори, че обектът се намира в  жилища сграда, на първи приземен етаж, като с разрешение за строеж №409/25.08.1994г. е  преустроено в работилница за настройка и ремонт на КА, а съгласно декларация от бившия собственик е посочено, че е  „работилница и магазин за настройка и ремонт на КА и е ползван като такъв /л.53-55/.

В преписката се съдържа и разрешение за ползване №181/26.08.1994г., както и писмо от община Враца изх.№ 9400-0-16246/1/16.11.2018 г., „ че за описания строеж – вътрешно преустройство на помещения в приземен етаж на жилищна страда за работилница с магазин за настройки и ремонт на КА “ и РС № 409/25.08.1994г. /л.23 и 24/. С  разрешение за строеж №158/08.10.2018г. е разрешено да се извърши „преустройство на съществуващ магазин в гараж и офис за траурни услуги“.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните и в рамките на съдебната проверка съгласно чл.168 АПК във вр. с чл.146 АПК, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в законоустановения срок и от лице, имащо правен интерес от обжалването й по смисъла на чл.149, ал.2, т.3 ЗУТ. Разгледана по същество  жалбата  е  неоснователна, по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган в рамките на предоставените му правомощия, съгласно чл.216, ал.5 ЗУТ/отм./, при спазване на установената от закона форма, като не са извършени съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оспорената заповед е издадена при съответствие с материалноправните разпоредби и с целта на закона.

Видно от събраните по делото доказателства, оспореното разрешение за строеж е издадено на основание чл.148, ал.1 и ал. 4 ЗУТ и виза за проектиране на основание чл.140 ЗУТ, като изрично е посочено при спазване на изискванията на чл.38, ал.1, 2, 3 и 4 ЗУТ. Съгласно чл.38, ал.5 ЗУТ във вр. с чл.185, ал.1, т.2-4  ЗУТ, когато преустройството се извършва на самостоятелни обекти за нежилищни нужди, изградени в заварени сгради и не се допуска наднормено шумово и друго замърсяване, не се иска съгласието на останалите собственици на етажната собственост при преустройства на собствени обекти, помещения или части от тях, а според чл.185, ал.2 ЗУТ, извън тези случаи се изисква решение на общото събрание на собствениците, взето по установения ред, и изрично писмено съгласие на всички собственици - непосредствени съседи на обекта, а когато се завземат общи части - съгласието на всички собственици, изразено с нотариална заверка на подписите. В конкретния случай съдът намира, че по делото безспорно е установено, че обектът, предмет на разрешението за строеж, е такъв за нежилищни нужди, независимо дали е работилница или работилница с магазин- каквото възражение е направено. Всъщност се запазва неговото предназначение за нежилищни нужди и същият е такъв по чл.38, ал.5 ЗУТ – от „магазин/работилница“ предназначението му се променя в „гараж и офис“ и поради това административният орган правилно е приложил  разпоредбата на чл.38, ал. 5 във връзка с чл. 185, ал. 1, т.2-4 ЗУТ. В производството не са събрани доказателства и няма данни за твърдението за  евентуален наднормен шум  или друго замърсяване. Възражението на жалбоподателя, че се касае за преустройство на жилищен обект е неоснователно, тъй като не се подкрепя от доказателствата по делото. От същите е видно, че обекта не се е ползвал за жилищни нужди, а за нежилищни поради което правилно органа е приел, че са приложими разпоредбите на  чл.38, ал.5 ЗУТ във вр. с чл.185, ал.1, т.2-4  ЗУТ. В тази насока следва да се има предвид и становището на назначената от органа комисия от 26.11.2018г., която се е състояла от различни специалисти и е извършила проверка на документите и проверка на място на разрешението за строеж и не е установила нарушения. В тази насока е и заключението на ВЛ.

Видно от заключението на вещото лице, същото твърди цялостен текущ ремонт, но няма данни  и  не се установява кога точно е извършен, като в с.з. същото посочва, че горе-долу през есента на 2018г. тези промени  трябва да са завършени. Разрешението за строеж е издадено на 8.10.2018г., според ВЛ ремонта трябва да е завършен през есента на 2018г., т.е. не се установява и доказа в производството, че ремонтът е извършен преди да е издадено разрешението за строеж, м.септември 2018г. в каквато насока се прави възражение от жалбоподателя. В тази насока не са представени и събрани доказателства от същия, за да се приеме, че ремонтът е извършен преди издаването на разрешението за строеж. Твърдението само по себе си не води до този извод, още повече, че доказателствената тежест в тази насока е на жалбоподателя. Ако се твърдят неправомерно извършени действията след издадено, но не влязло в сила разрешение за строеж,  за същите  редът за оспорване е друг. 

На  следващо място към проекта на основание чл.142, ал.4 ЗУТ е приложена и оценка за съответствие, приета на заседание на ОЕСУТ с протокол №12/14.08.2018г., становище от РИОСВ, приложено е и конструктивно становище от инженер с пълна проектантска правоспособност, който е извършил конструктивно изследване на обекта, преценил е кои са носещите елементи на сградата и е дал заключение, че предвиденото преустройство не нарушава действащите норми за носимоспособност, устойчивост и дълготрайност на строителните конструкции, че сградата притежава необходимата сигурност и може да понесе всички основни и допълнителни натоварвания, свързани с експлоатацията. Няма данни и за засягане на общите части на сградата, нито за промяна на вътрешните инсталации и  връзките им с общите части, т.е. безспорно са налице посочените изисквания в  чл.185, ал.1, т.2-4 ЗУТ, така както е посочил и административния орган в оспорената заповед. 

Не се установиха и твърдените в жалбата нарушения на норми за шумово или друго замърсяване, т.к. ще се полза и гараж. Съгласно архитектурния проект не се допуска шумово и друго замърсяване над нормата. Освен това както се каза по-горе, към настоящия момент единственият възможен извод, който може да се направи с оглед новото предназначение на обекта – за гараж и офис - и граничните стойности на шум, залегнали в таблица № 2 от приложение № 2 към Наредба № 6 от 26.06.2006 г. е,  че допустимите нива на шум, през цялото денонощие за смесени централни градски части ден 60, вечер 55, нощ 50 dB, каквото е допустимото ниво на шум в жилищните зони и територии, т.е. при всички случаи промяната на преустройството няма да се отрази на всички собственици и носители на ограничени вещни права в имота и около него. Предвидената промяна категорично няма да доведе до наднормено шумово и друго замърсяване.

Не се установи в производството, че сградата в която е разрешено преустройството на обекта е със статут паметник на културата с историческо, етнографско или архитектурно значение, поради което и възраженията относно годината на построяване и др. са ирелевантни към предмета на делото.

С оглед на изложеното съдът приема, че оспорената заповед, с която е потвърдено разрешението за строеж е законосъобразна, като издадена в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона и без да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което следва да остане в сила, а жалбата да бъде отхвърлена, като неоснователна.

С оглед изхода на спора и искането за разноски от процесуалния представител на ответника е основателно, като на основание чл.143, ал.3 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, следва да бъдат присъдени и разноски – юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, съгласно чл.37 ЗПП във вр.с  чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Й.Й. ***, срещу Заповед № ДК-10-СЗР-17/27.11.2018 г. на Началника на РДНСК- СЗР, с която е отхвърлена подадената от нея жалба  против Разрешение за строеж №158/08.10..2018г. на Главния архитект на Община Враца за „Преустройство на съществуващ магазин в гараж и офис за траурни услуги“, находящ се в УПИ ІІ – 43, кв.33 по плана на ЦГЧ на ***, с идентификатор 12259.1017.43.1.4 по КК на *** и е оставено в сила  Разрешение за строеж №158/08.10..2018г. на Главния архитект на Община Враца.

ОСЪЖДА К.Й.Й. ***,  да заплати в полза на РДНСК- СЗР- Враца  сумата от 100/ сто/ лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване, чрез  АдмС-Враца   пред  ВАС-София в 14-дневен срок  от  съобщаването му на страните.

 

 

АДМ.СЪДИЯ: