Решение по дело №825/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 924
Дата: 12 ноември 2020 г. (в сила от 29 април 2021 г.)
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20207150700825
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 924/12.11.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ административен състав, в открито съдебно заседание на тринадесети октомври, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 825 по описа на съда за 2020 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и е образувано по жалбата на „Аквафиш Пазарджик“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „**“ №*, представлявано от С.И. против Решение № РД-258/13.07.2020 г. на Изпълнителния директор на Агенция по рибарство и аквакултури, с което е определена финансова корекция в размер на 15 374.89 лева.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалноправните разпоредби и в несъотвествие с целта на закона. Моли се да бъде отменено обжалваното решение.

В съдебно заседание жалбоподателят – „Аквафиш Пазарджик“ ООД, редовно призован, не се явява преставител. По делото е приложено писмено становище с вх. № 6900/12.10.2020 г. от С.И. – управител, в което се моли съдът да постанови решение, с което да отмени Решение № РД-258/13.07.2020 г. на Изпълнителния директор на Агенция по рибарство и аквакултури като незаконосъобразно.

Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА), редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Решение № РД-258/13.07.2020 г. на Изпълнителния директор на Агенция по рибарство и аквакултури, за налагане на финансова корекция. С оспореното решение, на основание чл. 3, б. „р“ и чл. 96 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 г. на Съвета от 27.07.2006 г., чл. 73, ал. 1, във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 7 и т. 10, чл. 71, ал. 1 и чл. 72, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, чл. 46, във връзка с чл. 41 от Наредба № 6/03.05.2012 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 2.1. „Производствени инвестиции в аквакултурата“ по приоритет на ос № 2 „Аквакултура, риболов във външни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура“ от Оперативна програма за развитие на Сектор „Рибарство“ за програмен период 2007 г. – 2013 г. (ОПРСР), финансирана от Европейски фонд за рибарство (Наредба № 6/03.05.2012 г.) и на чл. 26, ал. 1, във връзка с чл. 11 от ДБФП № 14/09.09.2020 г., на бенефициера „Аквафиш Пазарджик“ ООД, гр. Пазарджик, е наложена финансова корекция в размер на 15 374.89 лева.

В решението е посочено, че настоящият писмен акт представлява и акт за нередност по смисъла на чл. 14, ал. 1 от Наредбата за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от ЕС, тъй като е първата писмена оценка, съдържаща мотивирано заключение, въз основа на конкретни факти, че е извършена нередност и подлежи на незабавно вписване в регистъра за нередности по чл. 14, ал. 3 от същата Наредба.

Решението е редовно връчено на 16.07.2020 г. на жалбоподателя по пощата с обратна разписка (лист 25), като в законоустановения 14-дневен срок същият е упражнил и правото си на жалба пред Административен съд гр. Пазарджик.

Видно от представените по делото доказателства решението е издадено по повод на сключен Договор № 14/09.09.2010 г. за отпускане на финансова помощ по посочената мярка между „Аквафиш Пазарджик“ ООД и ИАРА, с максимално одобрена обща стойност на проекта 441 364,85 лева.

Установи се по делото, че с писмо с изх. № 70-00-5343/30.05.2019 г. ИАРА е открила производство по налагане на финансова корекция, на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, поради следните констатации:

При извършена проверка е установено нарушение на бенефициера „Аквафиш Пазарджик“ ООД по проект с УНП ВО0713ЕРР-212-130043, изразяващо се в неизползване на придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение чрез неизпълнение на производствената програма (ПП) в обема, заложен в Таблица 4 от Инвестиционно намерение (ИН), част Б, неразделна част от Заявление за кандидатстване (ЗК) с вх. № ЕФР-13-5/18.11.2009 г., неразделна част от ДБФП № 14/09.09.2010 г. Установено е 92,92 % неизпълнение на ПП, заложена в Таблица 4 за втора производствена година, спрямо действително декларираното по счетоводни документи количество произведена и реализирана продукция за 2015 г. (01.01.2015 до 09.09.2015 г.).

Нарушението е констатирано, в резултат на осъществен контрол от страна на ИАРА, в качеството й на УО на ОПРСР, по изпълнение на задълженията на бенефициера по ДБФП № 14/09.09.2010 г. и подаден в тази връзка сигнал за нередност с вх. № Z-16433/29.09.2017 г. Административната проверка на сигналa за нередност потвърждава информацията, изложена в него, съдържанието му и това на приложените документи.

В мотивите на оспореното решение е посочено, че бенефициерът „Аквафиш Пазарджик“ ООД е заявил своите намерения да реализира ферма за аквакултури в ЗК с вх. № ЕФР-13-5/18.11.2009 г., част от което е инвестиционно намерение. Съгласно сключения договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, управляващият орган, чрез ДФЗ-РА предоставя на бенефициента безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект „Технологичен проект за разширение на рибовъдна ферма за производство на есетрови видове”. Предвидени са технологични мощности, които са необходими, за да произведе през втората производствена година след реализацията на проекта 13 272 кг. есетра за консумация. Инвестицията по посочения договор е завършена през 2011 г. (заявка за окончателно плащане № **********-3 от 14.04.2011 г.). Окончателното плащане е извършено на 24.01.2013 г., като 2015 г. се явява втора производствена година след реализацията на инвестицията. Съгласно инвестиционното намерение, през втората производствена година ще произведе и реализира 13 272 кг. есетра за консумация.

Констатирано е, че за 2015 г., която е втора производствена година, ангажиментът на бенефициера е да бъдат произведени и реализирани 13 272 кг есетра. Съответно преизчисленото за периода на мониторинг количество е 8 848 кг (13272 кг : 12мес.) х 8 мес. = 8 848 кг.). Съгласно обороти Дт на сметка 312 „Животни за угояване" от Аналитичната оборотна ведомост за периода от м. януари до м. декември 2015 г. е изписана продукция от 940 кг есетра за консумация на стойност 14 901,23 лв. Това е произведеното и реализирано количество. Съответно преизчисленото за периода на мониторинг количество е 626,67 кг (940 кг : 12 мес.) х 8 мес.= 626,67 кг). Установено е 92,92 % неизпълнение на ПП за 2015 г.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган – изпълнителен директор на ИАРА. Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ това е ръководителят на управляващия орган, одобрил проекта. Издаден е в законоустановената форма, при правилно приложение на материалния закон и при спазване на административно производствените правила.

Според разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение. Оспореният административен акт съответства на тези изисквания и на общите такива, регламентирани в чл. 59, ал. 2 от ЗАП. Посочен е издателят и адресатът му. Изложени са фактическите основания и законовите, подзаконовите и договорните разпоредби, обосноваващи издаването му. Съдържа разпоредителна част, ясно индивидуализираща задължението на адресата му, както и начинът и срокът за доброволното му изпълнение. Разяснено е правото на съдебно обжалване, срокът и редът за това. От горното следва изводът, че обжалваното решение е постановено в изискуемата писмена форма и с предвиденото в закона съдържание.

Производството по определяне на финансова корекция е образувано след извършена проверка за изпълнение на условията по договора за отпускане на финансова помощ, както и на документите, свързани с подпомаганата дейност от компетентните длъжностни лица. В хода й е осигурено правото на жалбоподателя по чл. 34 от АПК за участие в производството. С писмо изх. № 70-00-5343/30.05.2019 г. жалбоподателят е уведомен за откритото производство по налагане на финансови корекции, като подробно са посочени фактическите и правните основания за това, като на последния е дадена възможност в 14-дневен срок да представи писмени възражения и доказателства по основателността и размера на наложената финансова корекция и да приложи писмени доказателства. Писмото е връчено на бенефициера на 04.06.2019 г., като в законоустановения срок с вх. № 70-00-5343-1/12.06.2019 г. е постъпило възражение от „Аквафиш Пазарджик“ ООД.

Оспореното решение е издадено в срока по чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕСИФ и в съответствие с изискванията на посочената разпоредба.

Съдът намира, че обжалваният индивидуален административен акт е материално законосъобразен. Между страните не са спорни фактите, послужили като основание за издаването му. Спорен е въпросът за това, следва ли да се възприеме 2015 г. за втора производствена година след реализацията на проекта.

Съдът намира, че правилно административният орган е възприел, че 2015 г. се явява втора производствена година за проекта на бенефициера, тъй като окончателното плащане е извършено на 24.01.2013 г. Следователно за втора производствена година следва да се възприеме 2014 г. – 2015 г., през която проектът е в мониторинговия петгодишен период.

Съдът намира обжалваното решение за законосъобразно и поради следното:

Според легалната дефиниция на чл. 3, б. "р" на Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27 юли 2006 година за Европейския фонд за рибарство - "нередност" означава всяко нарушение на разпоредба от законодателството на Общността, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, което има или би имало ефекта на щета върху общия бюджет на Европейския съюз чрез натоварване на общия бюджет с неоправдан разход. " Необходимо е кумулативно да са налице следните предпоставки: първо - действие или бездействие от страна на икономическия оператор, съставляващо нарушение на приложимото право на Европейския съюз и/или българското законодателство и второ да има или да би могло да има за последица нанасянето на вреда на бюджет на Европейския съюз чрез натоварване на общия бюджет с неоправдан разход. В този смисъл само такова нарушение, което има или би имало финансово отражение, представлява нередност по смисъла на цитираната норма, като при всички случаи следва да е налице причинно-следствена връзка между нередността и потенциалния вредоносен финансов резултат върху бюджета на Съюза.

Нередностите са формулирани в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕСЕФ. Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата подкрепа със средствата на ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция само на някое от лимитирано посочените правни основания. Следователно всяко от посочените в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕСИФ основания води до нарушение на правото на Европейския съюз или на националното право, свързано с неговото прилагането и има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза, като води до отчитането на неоправдан разход в общия бюджет. В решението са посочени като нарушени чл. 70, ал. 1, т. 7 и т. 10 от ЗУСЕСИФ, които предвиждат корекция при наличието на (т. 7) за неизпълнение на одобрени индикатори и (т. 10) за друга нередност, съставляваща нарушение на приложимото право на Европейския съюз и/или българското законодателство, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ.

Съгласно чл. 96 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27 юли 2006 година за Европейския фонд за рибарство, държавите-членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми.

Безспорно жалбоподателят има качеството на икономически субект по смисъла на чл. 2 (37) от Регламент № 1303/2013, защото участва в изпълнението на помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Именно в това свое качество, страна по договор за финансова помощ, е осъществило действия за разходване на получено финансиране. Задължително към заявлението е изготвената производствена програма, която отразява неговото инвестиционно намерение и тя подлежи на проверка преди одобрение на проекта. Предвид чл. 14, ал. 1 от сключения договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, бенефициерът е длъжен да изпълнява заложената програма, като нейното неизпълнение влече и негативни последици за последния. С оглед доказателствата по делото, съдът счита, че през 2015 г. са произведени такива количества есетра за консумация, което съпоставено с инвестиционната програма представлява 92,92 % неизпълнение на заложеното.

Налице е нарушението по чл. 70, ал. 1, т. 10 от ЗУСЕСИФ, съгласно който финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция за друга нередност, съставляваща нарушение на приложимото право на Европейския съюз и/или българското законодателство, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ.

Срокът на мониторинг е 5 години от сключване на договора. Съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6 от 03.05.2012 г. за период от 5 години от датата на сключване на договора бенефициентът е длъжен да използва придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение. Съответно непълното използване на инвестицията по предназначение представлява нарушение на чл. 56 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., който изисква запазване на естеството на операциите в рамките на 5 години от датата на решението за финансиране.

Проверката по спазването на това условие се осъществява от управляващия орган чрез мониторинг по изпълнение на производствената програма за 5-годишен период, като в случая периодът на мониторинга е до 08.09.2015 г., като нарушението е констатирано на 29.09.2017 г. Неизпълнението на производствената програма към одобреното инвестиционно намерение, води до извод, че придобитите активи не се ползват по тяхното предназначение. Касае се за нарушение през втората година, което безспорно е в рамките на предвидения срок от 5 години за изпълнение на договора. С тези аргументи, съдът счита, за неоснователно възражението, че административният орган се е произнесъл след 5 годишния срок по мониторинг. От друга страна нито законът, нито подзаконовите нормативни актове, нито самият договор не поставят краен срок, до който може да се осъществи последващият контрол за целевото използване на БФП. Следователно УО на ОПРСР е разполагал с правомощие да осъществи последващ контрол върху реализирането на инвестиционното намерение на „Аквафиш Пазарджик“ ООД и изпълнението на поставените цели, за да извърши преценка за целевото изразходване на предоставената БФП. Установено е бездействие на жалбоподателя, а именно неизпълнение на финансовите показатели на одобреното инвестиционно намерение.

Поради изложеното, съдът намира, че се установи извършено от жалбоподателя нарушение на цитираната норма от Наредба № 6/03.05.2012 г., поради което административният орган правилно е установил основанието за налагане на финансова корекция - налице е нередност по смисъла на ЗУСЕСИФ.

С оглед на това, съдът намира жалбата за неоснователна и като такава ще следва да бъде отхвърлена.

По делото липсва искане за присъждане на разноски от страна на ответника по жалбата, поради което съдът не следва да се произнася в частта за разноските.

 Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Аквафиш Пазарджик“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „***“ № **, представлявано от С.И. против Решение № РД-258/13.07.2020 г. на Изпълнителния директор на Агенция по рибарство и аквакултури, с което е определена финансова корекция в размер на 15 374.89 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                 

 

          СЪДИЯ:    /п/

 

 

 

 

    Решение № 5505 от 29.04.2021г. на ВАС - София, Седмо отделение по АД № 412/2021г. - ОТМЕНЯ решение №924 от 12.11.2020 год. по адм.д. № 825/2020 год. на Административен съд - Пазарджик И ВМЕСТО НЕГО постановява:
ОТМЕНЯ решение № РД-258/13.07.2020 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури.
Решението е окончателно.