Решение по дело №659/2020 на Районен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 октомври 2020 г. (в сила от 15 декември 2021 г.)
Съдия: Нина Донкова Николова
Дело: 20201320100659
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 723

гр. Видин 29.10.2020 г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Видинският районен съд, гражданска колегия в публичното заседание на петнадесети октомври през две хиляди и двадесета година  в състав:

                                                         Председател: НИНА НИКОЛОВА    

 

при секретаря М.П. като разгледа докладваното от съдията Николова  гр. дело № 659 по описа за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното :

Производството е особено и се разглежда по реда за бързите производства.

Подадена е искова молба от  М. М. М. ***, с която са предявени обективно кумулативно съединени искове за признаване на уволнение за незаконно и отмяна на заповедта за прекратяване на трудово правоотношение, за възстановяване на заеманата преди уволнението длъжност, за заплащане на обезщетение за оставане без работа поради незаконното уволнение за периода 10.03.2020г.- 10.09.2020г. в брутен размер 3660.00 лева, ведно със законната лихва за забава от предявяването на иска до окончателното издължаване. 

Излага се, че на 09.03.2020г е прекратено трудовото правоотношение с ищеца, съгласно сключен трудов договор на 06.06.2019г,  с №ПО-02-13-66/05.06.2019г., по силата на което същата е изпълнявала длъжността специалист “Общинска собственост“ в  Отдел „Общинска собственост“,  на основание чл.328, ал.1 т.2 КТ.   Сочи се, че заповедта е незаконосъобразна, тъй като не се касае за реално съкращаване на длъжността. Променено е името на отдела, като е запазена трудовата функция  като съдържание на новооткрита длъжност или като системно възлагане на функциите за изпълнение на друг работник.  Сочи, че не е извършен подбор,  както и че уволнението е целенасочено и субективно.

Исковата молба, заедно с приложенията, на основание чл.131, ал.1 ГПК е изпратена на ответника, който в срока по същия текст е подал отговор и е представил писмени доказателства.

Ответникът излага, че оспорва исковата претенция за признаване незаконосъобразността на уволнението и отмяна на заповедта. Твърди, че заповедта е законосъобразна и обоснована. Сочи, че с решение на Общински съвет Видин е утвърдена нова структура на нобщинската администрация.   Дирекцията и отделът, в които е била длъжността на ищцата, са закрити, като на мястото им е разкрит нов отдел с нови длъжности.Сочи се, че длъжността на ищцата е трансформирана в новата – старши експерт Общинска собственост , за която има нови изисквания за заемане. Сочи се още, че подбор не е задължителен, тъй като длъжността, която е съкратена е била една на брой.

         От събраните по делото доказателства, Съдът приема за установено следното от фактическа страна:

  Безспорно е по делото, че ищцата е била в трудово правоотношение с О. Видин за длъжността специалист “Общинска собственост „в отдел „Общинска собственост което е прекратено със  Заповед № ПО-02-14-23/09.03.2020г. на основание чл.328, ал.1,т.2 от КТ, считано от 10.03.2020г., като е посочено от фактическа страна , съкращаване в щата- отпаднала като нормативно определена позиция и като система от функции, задължения и изисквания.

С предизвестие от 09.03.2020г. ищцата е  уведомена, че на основание чл.328, ал.1, т.2 от КТ трудовото правоотношение ще бъде прекратено след изтичане на уговорения 30 дневен срок.

От представеното длъжностно разписание на Общинска администрация – Видин към 16.12.2019г., се установява, че в специализираната администрация в отдел „Общинска собственост“ числеността на персонала е 6 броя, от които 1 брой „началник отдел“, 1 брой „главен експерт“, 2 броя младши експерт, 1 брой „старши експерт“ и 1 брой „  главен специалист и 1 брой "специалист“ – длъжността, изпълнявана от ищеца.

С Решение № 3, взето с Протокол № 2/07.02.2020г. Общински съвет – Видин е  утвърдил структура на Общинска администрация – Видин в одобрената численост 166 щатни бройки, в т.ч. К. на О. – 1 брой, К.ове на К.ства – 12 броя, заместник К. на О. – 4 броя, К.ски наместници – 21 броя, обща администрация 38 щатни бройки, специализирана администрация – 89 щатни бройки.

От представената по делото структура и численост на общинската администрация – Видин, се установява, че в специализираната администрация  отдел „Общинска собственост“ с ново наименование „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“.

Със Заповед № РД-02-11-210/02.03.2020г. на К.а на О. Видин, е утвърдено длъжностно разписание, считано от 09.03.2020г.

Съгласно новото длъжностно разписание,  отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“  е с  численост  8 броя длъжности– 1 брой „началник отдел“, 2 брой „главен експерт“, 1 броя младши експерт, 3 брой „старши експерт“ и 1 брой „  „старши специалист „,  като длъжността  на ищцата  е премахната. Видно от щатните разписания за съкратената длъжност се е изисква образователно ниво средно образование, ниво специалист 3 и не се е изисквал стаж, същата е била с код по НКПД3343-3008. Съгласно утвърденото ново щатно разписание на длъжностите за длъжността старши специалист „Общинска собственост жилищен фонд“ се изисква образователно ниво средно образование, ниво специалист 2 и  професионален опит 1 година. Видно от поименните щатни разписания, в новото такова длъжността  „специалист  общинска собственост- жилищен фонд „ е заета от нов служител със средно образование. Със Заповед № РД-02-11-280/26.03.2020г. на К.а на О. Видин, е утвърден Устройствен правилник на ОА Видин и е отменен действалия до момента.

Представени са длъжностните характеристики за длъжността на ищцата по старото длъжностно разписание, както и длъжностните характеристики в отдела   по новото щатно разписание за длъжностите главен експерт, старши експерт и началник отдел. Длъжностна характеристика за длъжността „специалист  общинска собственост- жилищен фонд „ не е представена.   .

  Вещото лице по назначената съдебно-счетоводна експертиза, която съдът възприема като обективно и компетентно изготвена и неоспорена от страните, дава заключение за размера на БТВ на ищцата за един ден и за един месец.

От представеното копие  на трудова книжка на ищеца, се установява, че след прекратяване на трудовото правоотношение, същата не е полагала труд по друго трудово правоотношение и не е получавала доходи от такова.  Тези обстоятелства се установяват и от представената служебна бележка от Д“Бюро по труда“ – Видин.

От заключението на вещото лице ,изготвило съдебно-счетоводната експертиза се установя, че нетния размер на обезщетението на ищцата за посочения период е 3 294.00 лева, като същото е посочено и по месеци за периода.   Тези обстоятелства и не са спорни.

С оглед на установените факти и обстоятелства по спора, Съдът намира,че не се установи законосъобразно прекратяване на трудовото правоотношение с ищцата. Не е представена длъжностна характеристика за длъжността „главен специалист общинска собственост“ в отдел „Общинска собственост“ за да се установи дали съкратената длъжност „специалист общинска собственост“ не е сходна , доколкото и за двете се изисква средно образование , респективно дали е следвало да бъде извършен подбор от работодателя.

Постоянна и последователна е съдебната практика, че когато работодателят съкращава една или повече, но не всички от няколко еднакви или сходни длъжности, е задължен да упражни правото си на подбор, за да останат на работа тези, които имат по - висока квалификация и работят по - добре. В тези случаи подборът е задължителен, тъй като работодателят  следва  да подбере съобразно двата императивно установени икономически критерия в  чл. 329 от КТ, кои от работниците или служителите, осъществяващи еднакви или сходни трудови функции, да остави на работа на несъкратените щатни бройки и кои от тях да уволни - според броя на съкратените щатни бройки. Същото  важи и когато съкращението засяга не цялото предприятие на работодателя, а негово обособено, относително самостоятелно структурно звено /поделение, клон, цех, отдел, сектор, група и пр./. В тези случаи работодателят е длъжен да извърши подбора поначало само в рамките на обособената структура - само измежду работниците и служителите, осъществяващи еднородни трудови функции в това обособено звено. Ако последното се закрива изцяло или се съкращават всички еднородни длъжности в него, подборът не е задължителен.

От длъжностните разписания е видно, че двете длъжности са сходни, като работодателят не е е установил обратното, с оглед доказателствената тежест в процеса.  Поради това,  настоящия съдебен състав намира, че преди да пристъпи към уволнението на ищцата, работодателят е следвало да извърши подбор измежду служителите, изпълняващи сходни трудови функции с тази на ищцата . Липсата на подбор по чл. 329 от КТ опорочава прекратяването на трудовото правоотношение с ищцата  и същото ще следва да бъде признато за незаконно само на това основание. От друга страна не се установи от ответника , и че е съкратена изцяло трудовата функция на ищцата, както се твърди, тъй като е видно, че в новото длъжностна разписание е променено името на отдела и частично името на длъжността, макар, че в новата длъжностна характеристика фигурира длъжността с името по старото длъжностно разписание, и е останала длъжността специалист със същата образователно-квалификационна степен. Не е представена нова длъжностна характеристика, установяваща възложени нови трудови функции  и изисквания за заемане на длъжността на ищцата.  

Предвид горното Съдът приема, че искът с правно основание чл.344, ал.1,т.1 КТ е основателен и следва да бъде уважен.

Поради акцесорния характер на обективно съединения иск с правно основание чл.344, ал.1, т.2 КТ Съдът намира същия за основателен, поради което следва да бъда  уважен. Следва да се уважи и иска за присъждане на обезщетение за оставане без работа на ищцата за посочения период, в резултат на незаконосъобразното уволнение. Размерът на същия е установен от вещото лице.

         На основание чл.78, ал.1 ГПК, разноски в производството за адвокатско възнаграждение  не следва да се възлагат,  тъй като не е представен Договор за правна защита и съдействие на ищеца,не е установеноуговаряне и плащане на претендираните разноски. Представено е пълномощно , даващо процесуални права на адвокат-пълномощника д апредставлява ищеца по делото.  На бюджета на съдебната власт ответникът следва да заплати разноските за ДТ в общ размер 191.76 лева и възнаграждение на вещо лице в размер 90.00 лева.

         Воден от горните съображения, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

        

         ПРИЗНАВА, че уволнението на М. М. М. с ЕГН: ********** и адрес ***, извършено със Заповед № ПО-02-14-23/09.03.2020г. на основание чл.328, ал.1,т.2 от КТ,на К. на О. Видин е незаконно, и ОТМЕНЯ същата  заповед.

ВЪЗСТАНОВЯВА М. М. М. с ЕГН: ********** на предишната работа на длъжността “специалист общинска собственост” . 

ОСЪЖДА О. Видин, ЕИК ********** и адрес гр.Видин, пл.Б. №2  да заплати на М. М. М. с ЕГН: **********  обазщетение за оставане без работа поради незаконното уволнение за периода 10.03.2020г. до 10.09.2020г. в нетен размер 3294.00 лева, ведно със законната лихва, считано от предявяване на иска  на 08.05.2020 г. до окончателното издължаване. 

 ОСЪЖДА О. Видин, ЕИК ********* и адрес гр.Видин, пл.Б. №2 да заплати на бюджета на съдебната власт по сметка на ВРС Д.Т. в размер на 191.76 лева и възнаграждение на вещо лице 90.00 лева.

         Решението в може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред ВОС в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните.

 

         РАЙОНЕН СЪДИЯ : П

 

Вярно с оригинала

 

Секретар: